Kluven.. Riktigt kluven. Vad passar mig bäst?

Permalänk
Medlem

Kluven.. Riktigt kluven. Vad passar mig bäst?

Hej

Den 9:e juli så satt jag och pysslade ihop ett uppgraderingspaket med 3900x som bas. Men eftersom vettigt RAM är nära omöjligt att få tag på idag så dröjde såklart leveransen av hela kalaset och jag fick ett preliminärt leveransdatum någon gång i augusti. Under veckan som gick så började jag tänka efter vad jag faktiskt använder datorn till.. så jag avbeställde.

Vad jag kom fram till är att jag inte gjort något produktivt alls vid denna datorn på närmre 6 år. Bortsett från att ca vartannat år logga in på banken med bank-id för att beställa nytt mobilt bank-id. Ingen programmering, ingen 3d-modellering, osv osv utan de enda program jag använder är Steam, Origin, Battle.net, Uplay samt "tillhörande" discord. Jag njuter inte av att sitta och kolla på när andra spelar så jag kommer nog aldrig någonsin få för mig att börja streama.. för liksom.. varför?

Så nu är jag här... jättesugen på ny hårdvara men kluven till vad jag vill ha. Just nu är jag mest inne på att köpa på mig en 9900k men någonting i mig vill ändå ha den där förbaskade underdog-cpun från AMD.

Vad anser ni om mitt dilemma? Är det ens rimligt? Vad bör jag välja?

Sammanfattning: För att sammanfatta för er som inte orkar läsa ovanstående så har jag inte gjort annat än att spela vid denna dator sedan 2013 typ.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

1. När behöver du datorn. Nu? Köp vad som finns tillgängligt nu.
2. Om du inte resonerar med hjärtat. Gå på pris istället, vad är mest bang for the buck.
3. När du ska uppgradera nästa gång, fler trådar är bättre för framtiden men kanske sämre just nu, tex 9700k är ju oftast bäst just nu i spel men kommer säkerligen halka ner ju fler trådar som behövs.

Det är och kommer vara inkörningsproblem med AMD under en tid, men istället kommer nog prestandan att gradvis stiga på existerande lösningar kommande året. Kanske en längre livscykel med AMDn? Isåfall, vad är den totala kostnaden över 10år?

Man kan komma undan lite billigare med AMD-grejerna om man köper ett äldre mobo, men då är det en risk att det är dålig support eller att du behöver en äldre CPU att flasha mobot med också.

Jag satt i samma situation och förra veckan valde jag att gå på 9700k för att det var helt enkelt billigare, och jag kunde få den nu under semestern så jag kunde spela under semestern.

Permalänk
Inaktiv

Är det i huvudsak spel som gäller så är Intel det solklara valet, speciellt om tänkt fortsätta använda en hög Hz skärm likt den du har i signaturen.

Det är precis som du nämner när man börjar streama, videoredigera, 3D-modellera etc. som AMD blir det intressanta alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

1. När behöver du datorn. Nu? Köp vad som finns tillgängligt nu.
2. Om du inte resonerar med hjärtat. Gå på pris istället, vad är mest bang for the buck.
3. När du ska uppgradera nästa gång, fler trådar är bättre för framtiden men kanske sämre just nu, tex 9700k är ju oftast bäst just nu i spel men kommer säkerligen halka ner ju fler trådar som behövs.

Det är och kommer vara inkörningsproblem med AMD under en tid, men istället kommer nog prestandan att gradvis stiga på existerande lösningar kommande året. Kanske en längre livscykel med AMDn? Isåfall, vad är den totala kostnaden över 10år?

Man kan komma undan lite billigare med AMD-grejerna om man köper ett äldre mobo, men då är det en risk att det är dålig support eller att du behöver en äldre CPU att flasha mobot med också.

Jag satt i samma situation och förra veckan valde jag att gå på 9700k för att det var helt enkelt billigare, och jag kunde få den nu under semestern så jag kunde spela under semestern.

1. Så snart som möjligt hade jag tänkt.
2. Köper hellre något i "topp-segmentet" för att slippa känna att jag måste byta senare.
3. Därför jag tänkte 9900k. Verkar vara en hyffsad framtidssäker produkt för spelande.

Ja, säkert kommer AMD stiga lite i prestandan på diverse mjuka lösningar men vet ej om det är något jag vågar satsa på liksom. Sen att köpa ett äldre moderkort var väl inte heller riktigt planen. Har väl egentligen ingen riktig anledning till att välja x570 mer än att jag helt enkelt vill ha i så fall. Jag kommer inte sitta och pressa massa m.2 etc och kommer väl inte utnyttja andra funktioner heller riktigt.

Jag kommer nog gå samma väg som dig och köpa Intel. Bestämmer mig ikväll men tack för motivationen!

Skrivet av anon12433:

Är det i huvudsak spel som gäller så är Intel det solklara valet, speciellt om tänkt fortsätta använda en hög Hz skärm likt den du har i signaturen.

Det är precis som du nämner när man börjar streama, videoredigera, 3D-modellera etc. som AMD blir det intressanta alternativet.

Ja, denna skärm kommer få leva kvar nått år till. Känner att mitt 2080 klarar den med nöd och näppe så väntar in någon gpu-generation innan jag ger mig in i 4k-träsket.

Va skönt att ni håller med mig i mitt resonemang. Då känner jag mig ännu mera positiv till att välja Intel även denna gång.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av Grumie:

1. Så snart som möjligt hade jag tänkt.
2. Köper hellre något i "topp-segmentet" för att slippa känna att jag måste byta senare.
3. Därför jag tänkte 9900k. Verkar vara en hyffsad framtidssäker produkt för spelande.

Ja, säkert kommer AMD stiga lite i prestandan på diverse mjuka lösningar men vet ej om det är något jag vågar satsa på liksom. Sen att köpa ett äldre moderkort var väl inte heller riktigt planen. Har väl egentligen ingen riktig anledning till att välja x570 mer än att jag helt enkelt vill ha i så fall. Jag kommer inte sitta och pressa massa m.2 etc och kommer väl inte utnyttja andra funktioner heller riktigt.

Jag kommer nog gå samma väg som dig och köpa Intel. Bestämmer mig ikväll men tack för motivationen!

Ja, denna skärm kommer få leva kvar nått år till. Känner att mitt 2080 klarar den med nöd och näppe så väntar in någon gpu-generation innan jag ger mig in i 4k-träsket.

Va skönt att ni håller med mig i mitt resonemang. Då känner jag mig ännu mera positiv till att välja Intel även denna gång.

Du kan ju skaffa 3900x med en 470x modekort. Be bara att affären flashar den åt dig eller så pratar du med amd så får du en apu som passar till 470x gratis av amd så att du kan flasha själv då får du åxå säga att du har pratat med både med båda företagen affären du köpte och det märket du köpte på modekortet. Men du bestämmer själv hur du ska göra gå på amd eller intel. För att komma billigare undan så kan man ta 37/3800x med en 470x modekort..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör med en 3600 då så får du mest prestanda per krona och möjlighet att uppgradera till 3950 i framtiden eller kanske rent av 49xx om AMD släpper den nästa år och håller vad de lovat om support för AM4 till och med 2020. Edit:Missade att du ville ha det bästa fast att du inte behöver det, då är det för tillfället 3900x.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.