Sista koll innan köp speldator (budget 12-15k)

Permalänk
Medlem

Sista koll innan köp speldator (budget 12-15k)

Hej alla experter på swec, min nuvarande dator har börjat bli för slö. Så har nu beslutat att köpa en ny.

Just nu spelar jag i 1080p, men kommer gå över till 1440 p, kommer den här datorn klara 1440p och stabil FPS i spelen som jag nämner nedanför?

Har plockat ihop den här: https://www.inet.se/kundvagn/visa/12684899

Kommer återanvända burken (Fractal design define S) och windows löser jag på annat håll

Primära spel: classic wow, Dota och CS GO.

Är medveten om att MSI kommer med x470 MAX, men har inte sett någon preliminärt datum för släpp och det kliar i köptarmen

Vill köpa alla delar ifrån Inet

Något jag bör ändra/tänka på?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ppontan:

Hej alla experter på swec, min nuvarande dator har börjat bli för slö. Så har nu beslutat att köpa en ny.

Just nu spelar jag i 1080p, men kommer gå över till 1440 p, kommer den här datorn klara 1440p och stabil FPS i spelen som jag nämner nedanför?

Har plockat ihop den här: https://www.inet.se/kundvagn/visa/12684899

Kommer återanvända burken (Fractal design define S) och windows löser jag på annat håll

Primära spel: classic wow, Dota och CS GO.

Är medveten om att MSI kommer med x470 MAX, men har inte sett någon preliminärt datum för släpp och det kliar i köptarmen

Vill köpa alla delar ifrån Inet

Något jag bör ändra/tänka på?

Tack på förhand.

Jag hade struntat i kylaren och lagt dom pengarna på en 3600X istället, kylare ingår och såklart är den snabbare. För till skillnad från Intel så är AMDs Wraith kylare användbara.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Skrivet av Ppontan:

Hej alla experter på swec, min nuvarande dator har börjat bli för slö. Så har nu beslutat att köpa en ny.

Just nu spelar jag i 1080p, men kommer gå över till 1440 p, kommer den här datorn klara 1440p och stabil FPS i spelen som jag nämner nedanför?

Har plockat ihop den här: https://www.inet.se/kundvagn/visa/12684899

Kommer återanvända burken (Fractal design define S) och windows löser jag på annat håll

Primära spel: classic wow, Dota och CS GO.

Är medveten om att MSI kommer med x470 MAX, men har inte sett någon preliminärt datum för släpp och det kliar i köptarmen

Vill köpa alla delar ifrån Inet

Något jag bör ändra/tänka på?

Tack på förhand.

Vill du köpa alla delarna från inet även om det kostar dig + 1000-3000kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Vill du köpa alla delarna från inet även om det kostar dig + 1000-3000kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar du från 4 butiker blir det 250kr billigare.
Var köper du delarna för 1000-3000kr billigare?

Permalänk
Medlem

För egen del hade jag, åtminstone, köpt ett mobo från en äldre generation, typ 4xx, och lagt den extra tusingen på en skönare prolle. Från vad jag hör är det inte sannolikt att AMD gör en femte generation på AM4-socketen, och i och med att du köper gen3 så kommer gen4 ändå inte vara intressant. I.e., varför köpa 5xx-mobo? Lägg pengarna på en Ryzen7 istället, eller möblera om lite och köp ett fetare gfx.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Handlar du från 4 butiker blir det 250kr billigare.
Var köper du delarna för 1000-3000kr billigare?

Jag menar om han anpassar bygget på dem delarna jag nämnde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ppontan:

Det här är vad jag kommer att köra med, kommer förmodligen vänta tills partner korten kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

För egen del hade jag, åtminstone, köpt ett mobo från en äldre generation, typ 4xx, och lagt den extra tusingen på en skönare prolle. Från vad jag hör är det inte sannolikt att AMD gör en femte generation på AM4-socketen, och i och med att du köper gen3 så kommer gen4 ändå inte vara intressant. I.e., varför köpa 5xx-mobo? Lägg pengarna på en Ryzen7 istället, eller möblera om lite och köp ett fetare gfx.

Hur svårt är det att uppdatera BIOS på t.e.x msi tomahawk mobo? Valde 5xx mest för att slippa krångla, men om det är en enkel sak att fixa så lägger jag gärna pengarna som sparas på ett 2070 super.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Vill du köpa alla delarna från inet även om det kostar dig + 1000-3000kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej jag känner en som jobbar där, så får rabbaterat pris så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

@Ppontan: https://komponentkoll.se/bild/paaDt.png

Det här är vad jag kommer att köra med, kommer förmodligen vänta tills partner korten kommer.

Ser riktigt fint ut, vill dock gärna ha Nvidia gpu (gillar deras kontrolmenyer)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Jag hade struntat i kylaren och lagt dom pengarna på en 3600X istället, kylare ingår och såklart är den snabbare. För till skillnad från Intel så är AMDs Wraith kylare användbara.

Okej så, stockkylaren duger fint om man inte har några planer på att överklocka? Hur är det med ljudvolymen, sett att en del har klagat på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade köpt 2st 140mm fläktar för 200:- och satt i fronten, flyttat 120mm i fronten och satt den ovanför cpun samt köpt en 3:e parts kylare för 400-600:- om du har planer på att klocka eller vill att den ska gå tystare eller köpt en 3600x och skippat kylaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltharon:

Jag hade köpt 2st 140mm fläktar för 200:- och satt i fronten, flyttat 120mm i fronten och satt den ovanför cpun samt köpt en 3:e parts kylare för 400-600:- om du har planer på att klocka eller vill att den ska gå tystare eller köpt en 3600x och skippat kylaren

Skickades från m.sweclockers.com

Så du tror stockkylaren räcker om jag köper 3600x? Hur är det med ljudnivån? Har inga planer på att överklocka just nu, utan det blir nog senare isåfall.

Permalänk
Skrivet av Ppontan:

Så du tror stockkylaren räcker om jag köper 3600x? Hur är det med ljudnivån? Har inga planer på att överklocka just nu, utan det blir nog senare isåfall.

Skillnaden är minimal mellan 3600 och 3600x köp en billig kylare för 3600 för ljudnivån så du inte ångrar dig senare.

Skickades från m.sweclockers.com