Datorn startar om efter installation av drivrutin oönskat

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrjoint:

Försök guida mig vart i bios jag ska kolla ifall den är inställd på rätt. Vet hur man tar sig in i bios, men inte vart jag ska titta efter angående AHCI

Skickades från m.sweclockers.com

Det händer aldrig att den är fel i ett nybygge (inte hänt mig på 8flrsök) det är vanligare när man byter från hdd till ssd. Eller att man inte haft ssd tidigare men sätter in en.

Permalänk

@mrjoint:

Enklast är nog om du duttar i optimized defaults som finns i flik EXIT. Starta om och sedan testa starta windows, om det låser sig igen så installera om.
Annars tror jag det är flik advanced -> storage -> sedan får du leta lite i rullgardinsmeny där (står ide, ahci, och kanske raid). Du väljer ahci. Detta INNAN installation windows.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Datorn startar om sig själv efter installation av Windows 10

Hej sweclockers!!

Nu behöver jag eran hjälp och hade varit otroligt tacksam om någon har någon lösning på mitt problem.

Jag har byggt ihop en dator med komponenter
*i9 9900k
*rtx 2080
*750 watt
*z390-a
*veganeca 3100mhz 16gb

Datorn startar normalt och allt gick otroligt fint under installationen av Windows. När jag kommer till skrivbordet och börja göra alla uppdateringar för w10 och alla är slutförd så startar datorn om av sig själv, hinner vara i skrivbordet max 30 sekunder. Inget felmeddelande eller förvarning angående omstart.

Vad jag testat för att återgärda
*testat ladda ner w10 från Microsoft på usb istället för min skiva
*testat tagit ur batteriet ur mitt modekort för en återställning av bios
*Testat köra med en ram och flytta plats på ram minnet
*säkerhetsstält att den är på AHCI i bios

Jag behöver verkligen er hjälp!! Det är inte alls kul när man nyligen byggt ihop och är taggad på att allt ska fungera.

Rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

Hur sker omstarten? Tvärdör datorn utan blåskärm eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Hur sker omstarten? Tvärdör datorn utan blåskärm eller något?

Tvärdör som att man håller in knappen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrjoint:

Tvärdör som att man håller in knappen

Skickades från m.sweclockers.com

Dubbelkollat så att allt är inkopplat som det ska?
Skulle börja med att prova ett annat nätagg.

Permalänk
Medlem

Testa felsäkert läge, funkar det där så är det en drivrutin som bråkar alternativt att det kan vara grafikkortet som inte funkar för då har jag varit med om att det kraschar så fort den startar grafikdrivrutinen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrjoint:

Tvärdör som att man håller in knappen

Skickades från m.sweclockers.com

har du icue installerat iså fall kör inte det samtidigt som något annat program som ex asus auora eller annat då kan det bet sig så här

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrjoint:

Tvärdör som att man håller in knappen

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla om moderkortet har Q LED eller liknande som indikerar om och vilken hårdvara det är som krashar. Sen skulle jag dra igång typ hwinfo och kolla alla temperaturer och spänningar fram till att det krashar för att utesluta typ överhettad cpu pga t.ex. kylarmontering.
Kan väl säkert vara något drivrutins/mjukvarurelaterat också men det är iaf steg för att felsöka.

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Permalänk
Medlem

Rtx 2080 startar om datorn efter drivrutin

Jag har haft problem sedan jag byggt ihop min dator att den startar om direkt när jag kommer in i Windows efter ett tag.

Direkt när jag tar bort drivrutinen från enhetshanteraren så kan jag vara i skrivbordet och surfa hur länge som helst. Direkt när jag startar om datorn så installeras drivrutinen tillbaka i enhetshanteraren för grafikkort så datorn startar om igen hela tiden...

Om ni tittar min tråd innan denna så ser ni vad jag har för kompenenter.

Någon som haft samma problem??

Permalänk
Medlem

@mrjoint: Prova avinstallera drivrutinen helt med DDU först.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Vad ska jag göra efter det då? Grejen är att igår rensade jag alla drivrutiner manuellt och installerade geforce experience för att få senaste drivrutinen. Datorn rullade fint i 20min och stresstesta och allt. Sedan helt plötsligt så dog den igen (Då visste jag inte vilken kompenent det var) därför stresstesta jag cpu

Permalänk
Medlem

@mrjoint: Det står här: https://www.wagnardsoft.com/content/ddu-guide-tutorial

Följer du denna och det inte funkar så återkom.

Btw.. du har ALLA sladdar rätt i datorn och grafikkortet väl?

Sen var vänlig och hänvisa inte till en annan tråd för dina komponenter utan att länka den tack.

Ett tips är att lista dina komponenter i din signatur så som jag har.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@mrjoint: Trådar sammanfogade.

Jag har sammanfogat tre av dina trådar som handlar om samma problem med samma dator.
Vänligen håll dig till en tråd. Detta för att det blir lättare att överskåda allt som diskuterats men även för att alla medlemmar skall få samma chans att synas i forumet.

Se §3.3.

Jag har även redigerat trådstarten. Att erbjuda ersättning för hjälp är inte heller okej då detta gör att din tråd får mer exponering än andra medlemmar. Forumet är gratis och att betala gör spelplanen orättvis.

Lycka till med din dator.

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin