Fick precis mail från Amazon DE om att min order på 3800X kommer att skickas tidigare än förväntat - istället för mellan 19 augusti - 9 oktober så skickas den någon gång mellan 6-7 augusti.
Nu när ca 20 dagar har gått sedan lanseringen av Ryzen 3000-serien har jag börjat tänka om lite. Var fullt insatt i att först skaffa 3800X för €405 (inget fy-skam pris, detta), men 3900X med 12 kärnor för ca €130 mer från mindfactory.de lockar en hel del.
Oavsett valet av CPU så är jag lite orolig över kylningen av dessa CPU:er. Vill kunna maximera prestandan så gott det går i ett så pass litet chassi som Ghost S1, och då är det vattenkylning som gäller. Funderar just nu mellan AIO eller köra med en custom-loop för enbart CPU:n (inget jag behöver för grafikkortet ännu, rätt nöjd med kylningen av mitt RTX 2080 Founders Edition) men har inte hittat några custom vattenblock speciellt anpassade för layouten av Ryzen 3000-serien.
Någon som vet om det finns anpassade vattenblock för Ryzen 3000-serien ute ännu? Länken som @the squonk länkade ovan visar ju att det finns en ganska stor skillnad i hur ett vattenblock sitter på dessa CPU:er, där värmen är koncentrerad ut mot kanterna istället för mitten.
Jag har velat lite fram och tillbaks med kylningen i mitt Streacom, och mätte temperaturer igår på 92c. Vad jag dock insåg efter några minuters betänketid var att min fläktkurva inte var den bästa, så fläktarna låg på dryga 70-80%. Testade idag att dra upp fläktarna på 100% och köra samma test, och nådde då istället 84.5C som max (efter 5 minuter). Genom att sätta -0.08750v nådde jag istället 78.6c vid samma test. Cinebench för stock var 7026 och när jag undervoltade nådde jag 7021.
Om du har möjlighet hade jag kört på 3900x, det är en galet bra CPU, som faktiskt fungerar i SFF; så länge du är ok med att fläktarna behöver rampa upp när datorn börjar jobba. Vid normal användning är min dator helt tyst.