Permalänk
Medlem

Upprätta köpkontrakt

Funderar på detta med försäljning då jag varit ganska nojig på den biten att sälja till fel person så får man en jäkla huvudvärk efter.

Skulle ett typ köp/sälj kontrakt fungera i rätten? Då tänker jag mig ett kontrakt där både säljare och köpare skriver under att köparen kontrollerat att vara funktionerar och att den är godkänd enligt beskrivning.

Typ härmed intygar jag "köparen" att jag kontrollerat att varan är som den ska vara.

Vad tros om detta?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Skriver ni ett köpekontrakt så gäller det. Det går att friskriva sig från det mesta med typ "säljes i befintligt skick". Så länge det du skrivit i din annons och sagt till köparen då stämmer är du friskriven från allt möjligt som annars kan bli drygt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kolla blocket, tror dom har bra mallar för köp och säljkontrakt

Permalänk
Medlem

Eftersom köplagen kan avtalas bort behöver man inte oroa sig alltför mycket, däremot kanske köparen drar öronen åt sig om säljaren vill skriva ett avtal med denna centrala del.

De gånger jag skrivit köpkontrakt (har aldrig sett behovet att avtala bort köplagen) har det varit rätt rakt på sak: "NN har idag till PP sålt en vara av slag VV för KK kronor. NN säljer VV i fullt fungerande skick och känner ej till några defekter. PP har verifierat att VV fungerar som utfästs genom ett funktionstest." Dagens datum och signaturer på pappret.

Skrivet av Nioreh83:

Det går att friskriva sig från det mesta med typ "säljes i befintligt skick".

Nej, "befintligt skick" är inte en generell friskrivning från någonting. Detta anges specifikt i Köplagen, 19 §. Däremot kan man med fördel friskriva sig från specifika fel och därmed ha ryggen fri för just dessa.

Citat:

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1) varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,

2) säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller

3) varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

När jag sålde ett dyrare objektiv för ett par månader sedan skrev vi ut Blockets köpekontrakt, det gick bra fastän annonsen inte gick genom Blocket. Annars funkar ett hederligt kvitto om du har ett block liggande:

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej, "befintligt skick" är inte en generell friskrivning från någonting. Detta anges specifikt i Köplagen, 19 §. Däremot kan man med fördel friskriva sig från specifika fel och därmed ha ryggen fri för just dessa.

Ja jag menade just med vad personen kan komma tillbaka och klaga på senare vad gäller skicket på varan, typ att nån detalj saknas eller är trasig som man inte hade koll på.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tänkte på en grej bara; om det är så att det finns flera objekt med liknande namn, var noga med att få ned korrekt namn. Om du t ex säljer ett GTX 2080, dra ett streck på resten av raden så att köparen inte får plats att lägga till "TI" efter och sedan försöker klaga på att denne inte fick ett TI. Eller om du säljer t ex ett 500 mm Supertele, se till att få med serienummer och fullständigt modellnamn så att köparen inte kan komma och hävda att denne trodde sig kunna få den dubbelt så dyra nya modellen till det priset. (Det hände inte, men man kan aldrig vara för säker).

I övrigt räcker din idé att skriva i kontraktet att köparen granskat/ testat varan och är nöjd med skick och funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Tänkte på en grej bara; om det är så att det finns flera objekt med liknande namn, var noga med att få ned korrekt namn. Om du t ex säljer ett GTX 2080, dra ett streck på resten av raden så att köparen inte får plats att lägga till "TI" efter och sedan försöker klaga på att denne inte fick ett TI. Eller om du säljer t ex ett 500 mm Supertele, se till att få med serienummer och fullständigt modellnamn så att köparen inte kan komma och hävda att denne trodde sig kunna få den dubbelt så dyra nya modellen till det priset. (Det hände inte, men man kan aldrig vara för säker).

I övrigt räcker din idé att skriva i kontraktet att köparen granskat/ testat varan och är nöjd med skick och funktion.

Precis detta jag tänker lite på att man kan råka ut för som säljare att köparen försöker dra en scam helt enkelt därför tänker jag mig ett kontrakt. Där köparen signar att den får det som står annonsen.,

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Precis detta jag tänker lite på att man kan råka ut för som säljare att köparen försöker dra en scam helt enkelt därför tänker jag mig ett kontrakt. Där köparen signar att den får det som står annonsen.,

Ett ex behåller säljaren och ett får köparen. Därigenom slipper man tråkigheter som förfalskningar. Dessutom är det ju alltid bra att ha e-post-konversationen och annonsen sparad. Inte för att det garanterar att du slipper besvär, men det hjälper dig att gå vinnande ur en tvist (och kanske indirekt minskar risken för bråkig köpare).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Blocket samarbetar/äger någon tjänst de kallar för Swift Court, vilken är gratis använda. Där kan man signera med BankID, och således borde det bli omöjligt att komma och göra ändringar i efterhand. https://swiftcourt.com/sv/kontrakt/blocket/kopekontrakt

EDIT: Det var dock en skummis som tipsade mig om det. Jag valde till slut att inte göra affärer med den personen, då han fick mina varningsklockor att ringa. Oavsett om ett köpekontrakt skulle vara juridiskt giltigt så är det förstås alltid bekvämast på alla sätt och vis att hålla sig ifrån juridiska processer. Värt att poängtera ut, känner jag. 👍

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Nils-Göte: Hur menar du att ett kvitto fungerar lika bra som ett köpekontrakt? Det första är för att redovisa transaktionen, det andra för att ange villkoren för köpet. Två - i all fall för mig - vitt skilda handlingar, eller har jag fel?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Nils-Göte: Hur menar du att ett kvitto fungerar lika bra som ett köpekontrakt? Det första är för att redovisa transaktionen, det andra för att ange villkoren för köpet. Två - i all fall för mig - vitt skilda handlingar, eller har jag fel?

I en så här enkel affär mellan två privatpersoner skriver du bara till i specen att varan säljes i besiktat och godkänt skick, skriv med eventuella serienummer etc. Du får en karbonkopia i kvittensblocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

I en så här enkel affär mellan två privatpersoner skriver du bara till i specen att varan säljes i besiktat och godkänt skick, skriv med eventuella serienummer etc. Du får en karbonkopia i kvittensblocket.

Sant, så kan man ju göra. Och räcker inte ytan till borde mallen kunna ändras antar jag?

Edit: Med det sistnämnda tänkte jag på nedladdningsbara kvitton för den händelse att man inte får plats med att specificera varans skick på ett sätt som inte bara uppfattas som en omskrivning av "befintligt skick". Men inser att jag blanda ihop kvittoblocket med Blockets köpekontrakt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net