Permalänk

En ljusrigg till grabben NZXT H200 v2.0

Update: Då jag själv bytte till ett 2080 kort fick mitt gamla 1080 gå över till denna dator. Beställde även en snygg RGB GPU backplate. Bilder sist i albumet.

Jag byggde för ett tag sedan en RGB rigg åt mig själv och när grabben med tårfyllda ögon ville ha något liknande kunde jag givetvis inte säga nej. Vissa samlar frimärken eller fiskar med sina barn jag bygger datorer. Kan väl erkänna att jag själv hade lika roligt Eftersom han är mindre blir det en mindre dator men ett litet krutpaket.

Riggen består av

I7 9700
Z390 I AORUS PRO WIFI ITX
Corsair Vengance 16 gb (röd)
Samsung 860 EVO Series 500GB
NZXT H200 Röd chassie
NZXT USB HUB
1080 GTX Armor
Corsair SF600, 600W PSU SFX
Corsair LL 120 RGB fläktar 2 st
Corsair Hydro H100i RGB Platinum
Sleevade kablar från Phanteks (röd/svart)
GPU Backplate och SSD cover från coldzero.eu
Corsair Lightning node pro och ledstrips

Besök galleriet här

Visa signatur

I9 9900K | Aorus Master z390 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair Hydro H150i PRO | Lian-Li PC-O11 DYNAMIC | MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB Gaming X Trio | Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB M.2 | EVGA SuperNOVA 750W | Samsung 49' CRG9
Vart tog DOS vägen och vem använder Windows tangenten?

Permalänk
Medlem

Riktigt fint bygge! Kör du utsug (exhaust, utsug låter konstigt men kommer inte på något bättre ord på svenska) på fläktarna i fronten till AIOn? Är det pga RGBn eller finns det någon annan anledning? Har samma dilemma och undrar hur du resonerat.

Permalänk

Ja lite estetiskt tänkande är det nog, jag har AIO i fronten som utblåst. Jag har också utblås på fläkten bak och ett intake i toppen. Det är sant att RGB fläktarna "ser bättre" ut i utblåsläge, vilket indirekt har påverkat mitt val att sätt fläktarna på det här viset. Alternativt är att sätta AIO i fronten som intake och de övriga som utblås i det fallet får du iofs varm luft in i chassiet från radiatorn men det kompenseras troligen av de två utblåsfläktarna bak, luftströmsmässigt är det nog ett bra val. Ett tredje alternativ kan vara att sätta fläkten längst bak som intake och alla andra som utblås. Hursomhelst tror jag inte kanske att någon variant ger superbättre resultat, jag har inga värmeproblem dock tror jag det är bra med en intake i alla fall på något ställe.

Edit det mest optimal i andra sammanhang brukar vara att köra intake i botten men det går inte på det här chassiet, se mitt andra galleri

@ZeneBent:

Visa signatur

I9 9900K | Aorus Master z390 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair Hydro H150i PRO | Lian-Li PC-O11 DYNAMIC | MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB Gaming X Trio | Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB M.2 | EVGA SuperNOVA 750W | Samsung 49' CRG9
Vart tog DOS vägen och vem använder Windows tangenten?

Permalänk
Medlem

@chavabunga

Tack för ett utförligt och bra svar!

Det är riktigt fina byggen du har gjort och faller mig helt i smaken!

Trevlig helg! /ZeneBent

Permalänk

@ZeneBent: Tackar får kolla in ditt om du håller på med något bygge

Visa signatur

I9 9900K | Aorus Master z390 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair Hydro H150i PRO | Lian-Li PC-O11 DYNAMIC | MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB Gaming X Trio | Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB M.2 | EVGA SuperNOVA 750W | Samsung 49' CRG9
Vart tog DOS vägen och vem använder Windows tangenten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chavabunga:

Ja lite estetiskt tänkande är det nog, jag har AIO i fronten som utblåst. Jag har också utblås på fläkten bak och ett intake i toppen. Det är sant att RGB fläktarna "ser bättre" ut i utblåsläge, vilket indirekt har påverkat mitt val att sätt fläktarna på det här viset. Alternativt är att sätta AIO i fronten som intake och de övriga som utblås i det fallet får du iofs varm luft in i chassiet från radiatorn men det kompenseras troligen av de två utblåsfläktarna bak, luftströmsmässigt är det nog ett bra val. Ett tredje alternativ kan vara att sätta fläkten längst bak som intake och alla andra som utblås. Hursomhelst tror jag inte kanske att någon variant ger superbättre resultat, jag har inga värmeproblem dock tror jag det är bra med en intake i alla fall på något ställe.

Edit det mest optimal i andra sammanhang brukar vara att köra intake i botten men det går inte på det här chassiet, se mitt andra galleri

@ZeneBent:

Jag tror att det är lite sak samma med in- och utblås, sålänge de flyttar luft så räcker det nog. Rent termodynamiskt så är insug alltid bättre, eftersom kall luft har högre densitet, och push-konfig på fläkter på radiatorer av samma anledning. Men i verkliga världen är det nog försumbar skillnad.

En grej som man kan tänka på är dock att push-konfig gör att allt damm samlas mellan fläkt och radiator, där det är svårare att få bort. Dammfilter innan fläkten, eller istället låta den suga genom radiatorn kan vara en lösning.

Permalänk
Skrivet av Jockegw:

Jag tror att det är lite sak samma med in- och utblås, sålänge de flyttar luft så räcker det nog. Rent termodynamiskt så är insug alltid bättre, eftersom kall luft har högre densitet, och push-konfig på fläkter på radiatorer av samma anledning. Men i verkliga världen är det nog försumbar skillnad.

En grej som man kan tänka på är dock att push-konfig gör att allt damm samlas mellan fläkt och radiator, där det är svårare att få bort. Dammfilter innan fläkten, eller istället låta den suga genom radiatorn kan vara en lösning.

Jag instämmer, men med en dator som man kan se "in i" håller man renare än den som oftast står och skräpar under skrivbordet. Tryckluft löser det mesta

Visa signatur

I9 9900K | Aorus Master z390 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair Hydro H150i PRO | Lian-Li PC-O11 DYNAMIC | MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB Gaming X Trio | Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB M.2 | EVGA SuperNOVA 750W | Samsung 49' CRG9
Vart tog DOS vägen och vem använder Windows tangenten?

Permalänk

Mycket bra 5/5 (Y)