Köp råd för gaming dator 12-18k åt data noob

Permalänk

Köp råd för gaming dator 12-18k åt data noob

Tjenare mina kära sweclockers är nu ute på jakt efter ny dator då den förra dog en tragisk cola olycka. Har sj rätt så dålig koll på datorer så frågar er om hjälp. Är ute efter att ha en dator som minst klarar 60 fps och uppåt i dom nya spelen. Spelar mestadels pubg cs och fps spel och så klart klassiska wc3. Ni får gärna hjälpa mig sätta ihop en eller ge mig köpråd på några jag sett hos webhallen here they Come! https://www.webhallen.com/se/product/295434-HP-Pavilion-790-0... https://www.webhallen.com/se/product/299938-Lenovo-Legion-T73... https://www.webhallen.com/se/product/291743-Webhallen-Config-... står mellan dessa 3 eller om det går få en bättre på att bygga egen config 2070 super hade vart schyst i en config. Kom gärna med förslag mvh bängan. Har även 2ram 16gb och ett tb minne liggandes från den döda datorn.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen är det? DDR4? Hastighet? Och med "1TB minne" antar jag att du syftar på hårddisken.
Så länge dem fungerar så skulle du kunna använda dem för att spara någon tusenlapp.

Generellt så känns de två sista inte prisvärda alls. Den första ser "ok" ut, men om det finns en möjlighet så byt ut CPU:n till en Ryzen 5 3600 istället (+ ett moderkort som stödjer den, t.ex MSI B450 MAX eller något "billigt" X570) och använd dina minnen om dem är DDR4.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Bygger du datorn själv?
Vill du köpa alla delar i samma butik? Någon speciell butik?
Vad är det för skärm du använder?

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Bygger du datorn själv?
Vill du köpa alla delar i samma butik? Någon speciell butik?
Vad är det för skärm du använder?

Tänkte låta webhallen göra bygget då jag är färsk. Hade vart bra ifall allt var från webhallen. Andvänder för tillfället en azuz 144hz gaming skärm mvh bängan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Decster:

Vilka minnen är det? DDR4? Hastighet? Och med "1TB minne" antar jag att du syftar på hårddisken.
Så länge dem fungerar så skulle du kunna använda dem för att spara någon tusenlapp.

Generellt så känns de två sista inte prisvärda alls. Den första ser "ok" ut, men om det finns en möjlighet så byt ut CPU:n till en Ryzen 5 3600 istället (+ ett moderkort som stödjer den, t.ex MSI B450 MAX eller något "billigt" X570) och använd dina minnen om dem är DDR4.

Ram minnena är ddr4 hyper furyx 16gb exakt hårdisken😃
Var sugen på lenovon men den är inte värd pengarna? Tar gärna hjälp om det går bygga nått bättre för samma prisklass. Kändes som han i affären lurades lite med hur bra den var :#

Skickades från m.sweclockers.com

Ram minnen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bängan271:

Tänkte låta webhallen göra bygget då jag är färsk.

Skrivet av Bängan271:

Ram minnena är ddr4 hyper furyx 16gb

Vet du vilken hastighet dem är på? Och jag tror inte Webhallen bygger ihop den om du inte köper med minnen Så du får bygga ihop den själv i så fall?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Vet du vilken hastighet dem är på? Och jag tror inte Webhallen bygger ihop den om du inte köper med minnen Så du får bygga ihop den själv i så fall?

Hastigheten var 2666 har efter lite surfandet plockat ihop en pärla säg gärna om den skulle va vettig eller om du har tips på bättre delar

Skickades från m.sweclockers.com

Två bilder
Permalänk
Medlem

Ska de montera den så behöver de montera ihop hela datorn. Det är allt eller inget med montering tyvärr.
Ger två förslag, den ena är maxad med budgeten, men lite overkill för 1080p (även med 144FPS):

Den andra siktar på det lägre spannet i ditt budgetintervall, men presterar ändå väldigt väl i 1080p:

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Ska de montera den så behöver de montera ihop hela datorn. Det är allt eller inget med montering tyvärr.
Ger två förslag, den ena är maxad med budgeten, men lite overkill för 1080p (även med 144FPS):
https://www.webhallen.com/api/cart-img/273143,236943,236123,280948,302709,236688,293015,303896,302810,285060

Den andra siktar på det lägre spannet i ditt budgetintervall, men presterar ändå väldigt väl i 1080p:
https://www.webhallen.com/api/cart-img/273143,236943,236123,280948,302709,236688,292378,297578,305201,256275

Ah jag förstår men skulle kunna slänga dit nått skit ram med andra ord och är det ett måste med windows ? And last and not least mer värt med ett 3700 eller 3600 redo för beställning efter det. Tack för hjälpen så här långt 💪💪

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Rekommenderar dig att inte köpa byggena ovan.
Detta bygge är så mycket bättre. Allt finns på inet.
Gpu köp separat för det borde du kunna stoppa in själv.
2080 7300kr.
Detta bygge slår allt ovan lätt.
Ryzen byggen är budgetbyggen som inte presterar lika bra fps i spel och du har budgeten för nåt mycket bättre.
Windows köper du från ebay för 50 kr.
https://m.youtube.com/watch?v=ajK8vVL-i60

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Rekommenderar dig att inte köpa byggena ovan.
Detta bygge är så mycket bättre. Allt finns på inet.
Gpu köp separat för det borde du kunna stoppa in själv.
2080 7300kr.
Detta bygge slår allt ovan lätt.
https://komponentkoll.se/bild/hRnHg.png

Skickades från m.sweclockers.com

Du glömmer faktumet att:

  • Du ber honom bygga den själv, vilket han inte visat intresse för.

  • Du skippar Windows.

  • Du har nergraderat hårddisken rätt rejält.

  • Du har gått billigt åt på chassit (komplettera åtminstone med en till chassifläkt).

  • Du lägger 1300:- på en dyr AIO-kylare som inte har efterfrågats.

Allt detta för att byta till en 9700K och ett RTX2080? Det är inte en jättebra uppgradering, kostnadsmässigt sätt.

Och vad är det här med att "det borde du kunna fixa själv"? Hur skulle du kännas om någon sade så och du inte visste hur man gjorde?

Edit:

Skrivet av Bängan271:

Ah jag förstår men skulle kunna slänga dit nått skit ram med andra ord och är det ett måste med windows ? And last and not least mer värt med ett 3700 eller 3600 redo för beställning efter det. Tack för hjälpen så här långt 💪💪

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ska ha med Windows beror på om du tänker skaffa det på eget håll, eller köra Linux. Webhallen installerar dock Windows som en del av montering om du lägger till det i ordern. Annars ser de bara till att den startar upp och visar bild.

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Du glömmer faktumet att:

  • Du ber honom bygga den själv, vilket han inte visat intresse för.

  • Du skippar Windows.

  • Du har nergraderat hårddisken rätt rejält.

  • Du har gått billigt åt på chassit (komplettera åtminstone med en till chassifläkt).

  • Du lägger 1300:- på en dyr AIO-kylare som inte har efterfrågats.

Allt detta för att byta till en 9700K och ett RTX2080? Det är inte en jättebra uppgradering, kostnadsmässigt sätt.

Och vad är det här med att "det borde du kunna fixa själv"? Hur skulle du kännas om någon sade så och du inte visste hur man gjorde?

Edit:
Om du ska ha med Windows beror på om du tänker skaffa det på eget håll, eller köra Linux. Webhallen installerar dock Windows som en del av montering om du lägger till det i ordern. Annars ser de bara till att den startar upp och visar bild.

Som jag skriver allt finns på inet det betyder att han ska ha montering inkluderat därför h115i pga att de inte monterar tunga kylare.
Ja ett gpu tar 1 minut att sätta dit då allt kommer färdigt från inet.
Och blir det lite mer än hans budget så kan han ta ett 2070 super.
Dessa amd prollar som presterar så mycket sämre när budget finns för ett 9700k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Som jag skriver allt finns på inet det betyder att han ska ha montering inkluderat därför h115i pga att de inte monterar tunga kylare.
Ja ett gpu tar 1 minut att sätta dit då allt kommer färdigt från inet.
Och blir det lite mer än hans budget så kan han ta ett 2070 super.
Dessa amd prollar som presterar så mycket sämre när budget finns för ett 9700k.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag förstått av benchpress testerna så är 2070 super ungefär samma som 2080. Men du tycker 9700k är gravt mkt bättre än ryzen ? Alla tips är välkomna

Permalänk

https://www.inet.se/datorbygge/b1096308/datorbygge

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...
Över din budget men som sagt du kan gå ner till ett 2070 super.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av Bängan271:

Vad jag förstått av benchpress testerna så är 2070 super ungefär samma som 2080. Men du tycker 9700k är gravt mkt bättre än ryzen ? Alla tips är välkomna

Ja för spel så är det mycket bättre med 9700k. Kolla på videon och jämför fpsen. Skiljer allt från 15-30 fps i 1080p.
Det får du knappt ut i skillnad mellan ett 2080 vs 2080ti gpu.
La till ett bättre chassi plus mer lagring.
Amd prollar är budget prollar som folk rekommenderar om amn har en sämre budget.
Amd prollar bara om man redigerar och gör annat med datorn än bara spelar och då absolut inte 3600 utan 3700x och uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Det som är riktigt tråkigt här i denna tråden och inte bara i denna är att folk inte bygger 2 pc till dig då ditt spann är enormt på flera tusen och de bygger en sämre dator.
Man borde bygga en amd för ca 15 och en intel för 18 och sen så är det upp till dig att välja och få förklarat skillnaderna mellan de båda.
Bara amd i dennatråd folk hakar upp sig. Vill du ha mer prestanda så intel fast dyrare vill du ha billigare amd fast sämre.
Hade din budget varit max 15k hade jag inte byggt något åt dig då det inte räcker till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Det som är riktigt tråkigt här i denna tråden och inte bara i denna är att folk inte bygger 2 pc till dig då ditt spann är enormt på flera tusen och de bygger en sämre dator.
Man borde bygga en amd för ca 15 och en intel för 18 och sen så är det upp till dig att välja och få förklarat skillnaderna mellan de båda.
Bara amd i dennatråd folk hakar upp sig. Vill du ha mer prestanda så intel fast dyrare vill du ha billigare amd fast sämre.
Hade din budget varit max 15k hade jag inte byggt något åt dig då det inte räcker till.

Skickades från m.sweclockers.com

Är bara tacksam för andras perspektiv dock så hammnar ditt bygge i min budget då jag redan har ram och 1tb. Lutade mot 9700k från början var bara inte hype på skillnaden med den o ryzen. Men litar på dom som är dator kunniga då jag är färsk själv. Så destu saftigare dator destu bättre 💪💪

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Det som är riktigt tråkigt här i denna tråden och inte bara i denna är att folk inte bygger 2 pc till dig då ditt spann är enormt på flera tusen och de bygger en sämre dator.
Man borde bygga en amd för ca 15 och en intel för 18 och sen så är det upp till dig att välja och få förklarat skillnaderna mellan de båda.
Bara amd i dennatråd folk hakar upp sig. Vill du ha mer prestanda så intel fast dyrare vill du ha billigare amd fast sämre.
Hade din budget varit max 15k hade jag inte byggt något åt dig då det inte räcker till.

Skickades från m.sweclockers.com

Tog ditt råd och maxade budgeten och klämde te o med in ett super 2080 vad tycks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bängan271:

Tog ditt råd och maxade budgeten och klämde te o med in ett super 2080 vad tycks?https://komponentkoll.se/bild/hoPSP.png

Du vill ha minst 12gb ram för visa nya spel.
duel channel är också viktigt i visa spel (att man har två ram stickor)
ram hastighet tror jag är runt 3000-3200 är sweet spot pris/prestanda.
sen ingår inte en cpu kylare så det får du köpa löst.
be quiet! Pure Rock borde fungera utmärkt om du inte ska klocka.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk

Hej allihopa.
Ursäkta om jag kapar tråden lite, blev lite osäker på valet av processor. Tror ni det här fungerar bra, eller hade ni gjort något annorlunda? Tex kört ett intelbygge istället för ryzen?

Vill egentligen ha b450 tomahawk max som moderkort, men orkar inte vänta på långa leveranstider, så detta borde väl fungera?

https://www.webhallen.com/cart/302709,286562x2,236123,225157,...

Vad tror ni? Stort tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bängan271:

Ah jag förstår men skulle kunna slänga dit nått skit ram med andra ord och är det ett måste med windows ? And last and not least mer värt med ett 3700 eller 3600 redo för beställning efter det. Tack för hjälpen så här långt 💪💪

Skickades från m.sweclockers.com

Windows kan du skaffa på egen hand, men då behöver du göra det. Du behöver ett OS och så länge du inte har tänkt att satsa på Linux så är Windows ett måste. Och 3700X vs 3600 så skulle jag säga att det är bättre att hålla i slantarna, 3700X kostar mer än den smakar.

Skrivet av _F1GHT3R_:

Som jag skriver allt finns på inet det betyder att han ska ha montering inkluderat därför h115i pga att de inte monterar tunga kylare.
Ja ett gpu tar 1 minut att sätta dit då allt kommer färdigt från inet.
Och blir det lite mer än hans budget så kan han ta ett 2070 super.
Dessa amd prollar som presterar så mycket sämre när budget finns för ett 9700k.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns mycket som går snabbt att göra om man kan det och känner sig bekväm med det. Det är en annan fråga om man inte kan och inte känner sig bekväm med det. Att i det fall skriva att "det borde du fixa" utan att veta mer om personen är otrevligt, för att beskriva det milt.
Och jag vet att de inte monterar större kylare, men det behövs bara om det ska överklockas kraftigt. Vill du rekommendera en större kylaren utan att belasta budgeten i onödan så kan man alltid låta Webhallen montera den, de godkänner luftkylare på 950g. Detta inkluderar de flesta 140mm-radiatorerna.
Även om budgeten på 18k finns så är det bättre att lägga pengarna på annat än en överprisad processor. Skillnaden på över 2k emellan en R5 3600 och en 9700K kan du uppgradera resten av datorn för. Du pratar om 15-30FPS i spel, men du glömmer att nämna att det ändå är tal om 100+ och i flera fall mer än 144FPS. Du överskattar skillnaden det här ger. Det enda tillfället då jag kan tycka att det är vettigt att verkligen maxa FPSen är om man kompetitivt och då ger en överklockad 9600K bättre värde.
9700K är inte värd mer än 3500:- medans 4500:- är vart 9900K borde ligga.

Skrivet av Bängan271:

Är bara tacksam för andras perspektiv dock så hammnar ditt bygge i min budget då jag redan har ram och 1tb. Lutade mot 9700k från början var bara inte hype på skillnaden med den o ryzen. Men litar på dom som är dator kunniga då jag är färsk själv. Så destu saftigare dator destu bättre 💪💪

Intel är bättre vid en riktigt saftig budget men då är det egentligen 9900K som är vettigast. 9700K ligger lite knepigt till med sin prislapp i dagsläget. Du får en fetare dator i sin helhet om du lägger mellanskillnaden på resten av datorn.

Skrivet av Bängan271:

Tog ditt råd och maxade budgeten och klämde te o med in ett super 2080 vad tycks?https://komponentkoll.se/bild/hoPSP.png

Ett RTX2080 Super för 9000:- är pengar i sjön. Överlag har du sparat in för mycket på hårddisken och chassit för att få råd med du har klämt in där. Resultatet är en dator som är budget på i utseende och laddningstider. Skippa 3k på grafikkortet (skillnaden ner till ett RTX2070 Super är 10%) och sprid det på resten av datorn.

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Windows kan du skaffa på egen hand, men då behöver du göra det. Du behöver ett OS och så länge du inte har tänkt att satsa på Linux så är Windows ett måste. Och 3700X vs 3600 så skulle jag säga att det är bättre att hålla i slantarna, 3700X kostar mer än den smakar.

Det finns mycket som går snabbt att göra om man kan det och känner sig bekväm med det. Det är en annan fråga om man inte kan och inte känner sig bekväm med det. Att i det fall skriva att "det borde du fixa" utan att veta mer om personen är otrevligt, för att beskriva det milt.
Och jag vet att de inte monterar större kylare, men det behövs bara om det ska överklockas kraftigt. Vill du rekommendera en större kylaren utan att belasta budgeten i onödan så kan man alltid låta Webhallen montera den, de godkänner luftkylare på 950g. Detta inkluderar de flesta 140mm-radiatorerna.
Även om budgeten på 18k finns så är det bättre att lägga pengarna på annat än en överprisad processor. Skillnaden på över 2k emellan en R5 3600 och en 9700K kan du uppgradera resten av datorn för. Du pratar om 15-30FPS i spel, men du glömmer att nämna att det ändå är tal om 100+ och i flera fall mer än 144FPS. Du överskattar skillnaden det här ger. Det enda tillfället då jag kan tycka att det är vettigt att verkligen maxa FPSen är om man kompetitivt och då ger en överklockad 9600K bättre värde.
9700K är inte värd mer än 3500:- medans 4500:- är vart 9900K borde ligga.

Intel är bättre vid en riktigt saftig budget men då är det egentligen 9900K som är vettigast. 9700K ligger lite knepigt till med sin prislapp i dagsläget. Du får en fetare dator i sin helhet om du lägger mellanskillnaden på resten av datorn.

Ett RTX2080 Super för 9000:- är pengar i sjön. Överlag har du sparat in för mycket på hårddisken och chassit för att få råd med du har klämt in där. Resultatet är en dator som är budget på i utseende och laddningstider. Skippa 3k på grafikkortet (skillnaden ner till ett RTX2070 Super är 10%) och sprid det på resten av datorn.

Att stoppa in ett gpu klarar alla, finns video hur man gör inget svårt med det, hur blir det när han ska uppgradera datorn efter 2-3 år och behöver nytt gpu ska han sälja allt för att han inte kan byta det?
Då kan han köpa en dator som håller runt 2-3 år och sälja allt samtidigt och köpa nytt inte prisvärt att göra så då en dator klarar 2-3 gpus under datorns livstid.
Jag har gjort om min korg med luftkylare och 1tb ssd och större chassi.
De fpsen han tjänar kommer han att tjäna på framtida spel.
Får han 100fps med intel och 80 med amd så efter 2 år så kommer han att få 80 vs 60 snart kan han inte spela med sin amd prolle.
Det är för stor fps skillnad mellan cpuerna i 1080p för att rekommendera amd.
9900K alla gånger men då budgeten inte klarar det så 9700K.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Windows kan du skaffa på egen hand, men då behöver du göra det. Du behöver ett OS och så länge du inte har tänkt att satsa på Linux så är Windows ett måste. Och 3700X vs 3600 så skulle jag säga att det är bättre att hålla i slantarna, 3700X kostar mer än den smakar.

Det finns mycket som går snabbt att göra om man kan det och känner sig bekväm med det. Det är en annan fråga om man inte kan och inte känner sig bekväm med det. Att i det fall skriva att "det borde du fixa" utan att veta mer om personen är otrevligt, för att beskriva det milt.
Och jag vet att de inte monterar större kylare, men det behövs bara om det ska överklockas kraftigt. Vill du rekommendera en större kylaren utan att belasta budgeten i onödan så kan man alltid låta Webhallen montera den, de godkänner luftkylare på 950g. Detta inkluderar de flesta 140mm-radiatorerna.
Även om budgeten på 18k finns så är det bättre att lägga pengarna på annat än en överprisad processor. Skillnaden på över 2k emellan en R5 3600 och en 9700K kan du uppgradera resten av datorn för. Du pratar om 15-30FPS i spel, men du glömmer att nämna att det ändå är tal om 100+ och i flera fall mer än 144FPS. Du överskattar skillnaden det här ger. Det enda tillfället då jag kan tycka att det är vettigt att verkligen maxa FPSen är om man kompetitivt och då ger en överklockad 9600K bättre värde.
9700K är inte värd mer än 3500:- medans 4500:- är vart 9900K borde ligga.

Intel är bättre vid en riktigt saftig budget men då är det egentligen 9900K som är vettigast. 9700K ligger lite knepigt till med sin prislapp i dagsläget. Du får en fetare dator i sin helhet om du lägger mellanskillnaden på resten av datorn.

Ett RTX2080 Super för 9000:- är pengar i sjön. Överlag har du sparat in för mycket på hårddisken och chassit för att få råd med du har klämt in där. Resultatet är en dator som är budget på i utseende och laddningstider. Skippa 3k på grafikkortet (skillnaden ner till ett RTX2070 Super är 10%) och sprid det på resten av datorn.

Har redan bra hårddisk och chassiet är inte viktigt bara grejorna får plats så du tycker inte super 2080 är värt. Var inne på 2070 s först men trodde 2080 s var ett monster

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jämför själv i vissa spel liten skillnad i vissa spel enorm skillnad.
https://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=4552&gid2=4551&... GeForce RTX 2080 Super 8GB-vs-Nvidia GeForce RTX 2070 Super 8GB

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Att stoppa in ett gpu klarar alla, finns video hur man gör inget svårt med det, hur blir det när han ska uppgradera datorn efter 2-3 år och behöver nytt gpu ska han sälja allt för att han inte kan byta det?
Då kan han köpa en dator som håller runt 2-3 år och sälja allt samtidigt och köpa nytt inte prisvärt att göra så då en dator klarar 2-3 gpus under datorns livstid.
Jag har gjort om min korg med luftkylare och 1tb ssd och större chassi.
De fpsen han tjänar kommer han att tjäna på framtida spel.
Får han 100fps med intel och 80 med amd så efter 2 år så kommer han att få 80 vs 60 snart kan han inte spela med sin amd prolle.
Det är för stor fps skillnad mellan cpuerna i 1080p för att rekommendera amd.
9900K alla gånger men då budgeten inte klarar det så 9700K.

Tycker du inte att det är "det är bara"-resonemanget är lite väl elitistiskt?
Du är väl här för att hjälpa till och inte för att exkludera andra?
För det blir automatiskt det du gör när du skapar en slags ribba som du förväntar dig att alla automatiskt ska fixa.
Det kanske är en nyhet för dig, men att bygga datorer kommer inte med modersmjölken.

Och gällande Intel vs AMD, så håller jag helt enkelt inte med dig. Men det är för att jag prioriterar 0.1% lows och prestanda per krona högre än vad du gör (antar jag). En sak kan jag dock säga, 100fps vs 80fps idag betyder inte 80fps vs 60fps imorgon. Utvecklingen är inte linjär och har aldrig varit. Om något så tror jag att AMDs R5a åldras bättre än Intel I7a, inte minst för att den har fler trådar. Speciellt med tanke på priset.

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Tycker du inte att det är "det är bara"-resonemanget är lite väl elitistiskt?
Du är väl här för att hjälpa till och inte för att exkludera andra?
För det blir automatiskt det du gör när du skapar en slags ribba som du förväntar dig att alla automatiskt ska fixa.
Det kanske är en nyhet för dig, men att bygga datorer kommer inte med modersmjölken.

Och gällande Intel vs AMD, så håller jag helt enkelt inte med dig. Men det är för att jag prioriterar 0.1% lows och prestanda per krona högre än vad du gör (antar jag). En sak kan jag dock säga, 100fps vs 80fps idag betyder inte 80fps vs 60fps imorgon. Utvecklingen är inte linjär och har aldrig varit. Om något så tror jag att AMDs R5a åldras bättre än Intel I7a, inte minst för att den har fler trådar. Speciellt med tanke på priset.

Vem pratar om att bygga datorer ffs jag pratar om att stoppa in ett fking gpu.
Det är som att stopoa in ett kontaktutag iväggen ffs.
Och jo 9700k har ner körnor lite förre trådar och vad gäller trådar eller kärnor. Fpsen kommer att gå hand i hand. Amd ospelbart om några år. Låga fps flaskhals i alla system i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Vem pratar om att bygga datorer ffs jag pratar om att stoppa in ett fking gpu.
Det är som att stopoa in ett kontaktutag iväggen ffs.
Och jo 9700k har ner körnor lite förre trådar och vad gäller trådar eller kärnor. Fpsen kommer att gå hand i hand. Amd ospelbart om några år. Låga fps flaskhals i alla system i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan jag få låna din kristallkula ? "AMD ospelbart om några år " var fick du den insiderinformationen från ?

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Tycker du inte att det är "det är bara"-resonemanget är lite väl elitistiskt?
Du är väl här för att hjälpa till och inte för att exkludera andra?
För det blir automatiskt det du gör när du skapar en slags ribba som du förväntar dig att alla automatiskt ska fixa.
Det kanske är en nyhet för dig, men att bygga datorer kommer inte med modersmjölken.

Och gällande Intel vs AMD, så håller jag helt enkelt inte med dig. Men det är för att jag prioriterar 0.1% lows och prestanda per krona högre än vad du gör (antar jag). En sak kan jag dock säga, 100fps vs 80fps idag betyder inte 80fps vs 60fps imorgon. Utvecklingen är inte linjär och har aldrig varit. Om något så tror jag att AMDs R5a åldras bättre än Intel I7a, inte minst för att den har fler trådar. Speciellt med tanke på priset.

Tja efter lite efterforskning så blir det att bygga datorn själv. Verkade faktiskt inte så svårt som jag trodde söker nu din åsikt om jag ska byta till super 2070 eller inte slut bygget ser ut så här för tillfället https://www.webhallen.com/api/cart-img/302707,305201,272953,2...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anton studs:

Kan jag få låna din kristallkula ? "AMD ospelbart om några år " var fick du den insiderinformationen från ?

Det var inte min kristallkula utan Gud själv som sa det till mig.
Han sa att ryzen 3600 med sina 6 kärnor kommer att hamna efter 9700K med sina 8 kärnor när spel kommer att behöva 8 kärnor istället för 6.
Sen sa han också att ryzen har 4 trådar mer så akta dig de kanske kommer ikapp lite (men han sa det på skoj) han var säker på att fps skillnaden kommer att bli större och inte mindre om några år och då kommer ryzen att flaskhalsa gpun och att man måste byta system.
Detta gäller 3600 inte 3700x osv osv.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Det var inte min kristallkula utan Gud själv som sa det till mig.
Han sa att ryzen 3600 med sina 6 kärnor kommer att hamna efter 9700K med sina 8 kärnor när spel kommer att behöva 8 kärnor istället för 6.
Sen sa han också att ryzen har 4 trådar mer så akta dig de kanske kommer ikapp lite (men han sa det på skoj) han var säker på att fps skillnaden kommer att bli större och inte mindre om några år och då kommer ryzen att flaskhalsa gpun och att man måste byta system.
Detta gäller 3600 inte 3700x osv osv.

Då har du glömt 3700 x 16 trådar , 3900x 24 trådar och den kommande 16 core processorn med 32 trådar som lätt kan bytas ut från 3600 på samma moderkort medans intels 9 serie redan är ett dött system utan möjligheter till någon smart uppgradering likt Ryzen har