Problem vid ominstallation av HP Probook 450 G5

Permalänk

Problem vid ominstallation av HP Probook 450 G5

Förra veckan kom det ett antal uppdateringar till drivrutiner på min drygt 1 år gamla probook. Alla utom en fungarade bra att installera. Den sista var "bios" och jag försökte med det inbyggda installationsprogrammet ett par ggr utan att lyckas. Gjorde därefter ett usb-minne som jag trodde att jag skulle boota med. Gick inte varför jag gick in och försökte ändra startorningen. Något hände där och datorn hittade inte längre något os att boota.

Testade lite olika varianter, att reparera lägga in från recoverypartition osv. Inget fungerade. Bestämde mig då att installera om. Bootar Windows 10 installation från USB. Kommer till bilden med alla partitionerna och tar bort den som windows varit installerat på och skapar ny partition. Får följande felmeddelande som jag inte lyckas lösa:

Det går inte att installera Windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan Windows endast installeras på GPT-diskar.

Hur löser jag detta?

Permalänk
Medlem

Ta bort alla partitioner innan du försöker gå vidare med installationen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Ta bort alla partitioner innan du försöker gå vidare med installationen.

Tack, det hjälpte!!

En fråga till i sammanhanget, det sitter ingen produktnyckel för Windows under datorn, får man inte med den numera? Hur gör man då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealDexter:

Tack, det hjälpte!!

En fråga till i sammanhanget, det sitter ingen produktnyckel för Windows under datorn, får man inte med den numera? Hur gör man då?

Jag har inte köpt ny dator med inkluderad Windows-licens sedan Windows 10 kom, men det borde aktiveras automatiskt. Om inte kan du nog hämta produktnyckeln från moderkortet med wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey i cmd.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jag har inte köpt ny dator med inkluderad Windows-licens sedan Windows 10 kom, men det borde aktiveras automatiskt. Om inte kan du nog hämta produktnyckeln från moderkortet med wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey i cmd.

Det har tydligen hänt en del sedan jag höll på med datorer för några år sedan. Tack återigen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealDexter:

Det har tydligen hänt en del sedan jag höll på med datorer för några år sedan. Tack återigen!!

Berätta gärna om det aktiverades automatiskt. Jag hade gärna haft mer kött på benen nästa gång frågan dyker upp.

Visa signatur