Permalänk

Tankar om uppgradering

Min dator börjar bli lite till åren och jag siktar på att uppgradera den lite(se signatur för spec). Tycker den har börjat bli långsam och inte hänger med riktigt i vissa spel längre. Har fått sänka grafiken på vissa av spelen vilket är störande. Så jag söker lite råd om vad som är kostnads effektiva uppgraderingar.

För det första funderar jag på nytt grafikkort, jag är osäker på vilken nivå nuvarande processor skulle flaskhalsa grafikkortet (Spelar idag på en 1080p skärm men funderar på att införskaffa en 1440p).

Sen funderar jag på om det är värt att byta ut eller skaffa mer RAM minne. Moderkortet klara 2666mhz så det är möjligt att skaffa lite snabbare minnen än vad jag har idag, men hur mycket mer skulle det ge mig?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max
Asus Geforce 2080 S ROG Strix | Fractal Design Edison M 750W - BF19
Corsair DDR4-2133 16gb x2 | Kingston SA2000
Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Ett GTX 970 2019 är ju med sina år inte längre vanlig rekommendation i nya spels rekommenderade systemkrav.

Samt att nyare spel kräver 16GB, vore inte konstigt om med 8GB är anledningen till att du får sänka grafiken en aning.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

@Vangen: jag är nog otydlig i min signatur, det är två st 8gb ram som sitter i moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max
Asus Geforce 2080 S ROG Strix | Fractal Design Edison M 750W - BF19
Corsair DDR4-2133 16gb x2 | Kingston SA2000
Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

@Knumskull: Saker som skulle kunna snabba upp den datorn skulle vara, enklare överklockning, till 4Ghz kanske.
Inköp av SSD för system/speldisk och ett nytt grafikkort.

När detta är gjort så borde den både kännas betydligt snabbare och rappare, nästa steg är att byta plattform till något nyare men då kan du ju iallafall spara ssd och grafikkort.

Permalänk

Då så vart någonstans börjar cpu att flaska? Skulle den klara av att förse en 2080 med kraft?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max
Asus Geforce 2080 S ROG Strix | Fractal Design Edison M 750W - BF19
Corsair DDR4-2133 16gb x2 | Kingston SA2000
Fractal Design Define R6