Försvarsungdom , några erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Försvarsungdom , några erfarenheter?

Jag har en son på 15år som letar efter något att sysselsätta sig med. Jag ramlade in på Försvarsungdom genom en delning på facebook. Finns det någon här som är med eller har erfarenheter av det så skulle jag gärna villa höra lite

Permalänk
Skrivet av Ture72:

Jag har en son på 15år som letar efter något att sysselsätta sig med. Jag ramlade in på Försvarsungdom genom en delning på facebook. Finns det någon här som är med eller har erfarenheter av det så skulle jag gärna villa höra lite

Jobbar själv inom Försvaret och har en son som nu varit med i Försvarsungdom under 1 år. Han ser verkligen fram mot varje träff som de har och uppskattar det verkligen.

Allt bygger på att du ska få förståelse för hur Försvaret bedriver sin verksamhet och vad man som soldat kan förvänta sig. Man kan väl säga att det är någon form utav ”GMU”/värnplikt i miniformat.

I deras kull är de uppemot 50 personer som ör med och befälen är riktigt bra. De styr ungdomarna i rätt riktning och finns alltid till hands om det är något. Följer man inte order så blir det konsekvenser precis som i det verkliga livet.

Man har allt från kartläsning, sambandsövningar, excercis och fältövningar. Till hösten ska det genomföra soldatprovet och skjutövningar har man startat med.

Är man intresserad av Försvarsmakten och kanske vill börja arbeta inom försvaret så är det ett ypperligt tillfället att testa på hur det kan vara att leva livet som soldat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Jag var själv försvarsungdom i åldern 16-20. Följde med en kompis som precis hade börjat och fastnade direkt.

Det passar inte alla, väldigt många slutar efter den första fältövningen, men om man stannar och genomlider utmaningarna som är helt annorlunda jämfört med det man hittills upplevt i livet vid 15 års ålder så får man livslånga vänner och otroligt roliga övningar som resultat.

Via försvarsutbildarna fick jag mina bästa vänner som jag umgås med än idag.

Det är rätt tufft, ingenting du kan få din son att göra på fritiden om han inte vill, men om han gillar det kommer det vara det bästa han någonsin gjort!

Permalänk
Medlem

Jag har också bra erfarenheter som medlem i ungdomsåren och efter det varit med på ett hörn vid vissa kurser. Precis som @Aqua_HeaD säger ger deras kurser mycket kunskap inte bara för användning inom militära livet utan också civilt.
Mina starkaste minnen är trots allt kamratskapen. Jag anser att om Sverige hade värnat mer om sina kommande generationer hade de satsat mer på dessa organisationer och värnplikt som ger så mycket tillbaka till individen och i slutändan samhället i sig.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Tack för era erfarenheter.
Det var öppethus i lördags så vi åkte dig för att se vad det handlade om. Välorganiserat och trevliga instruktörer samt intressant innehåll. Så grabben ska dit på måndag och se hur det är på en vanlig träff.

Skickades från m.sweclockers.com