Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Vad den är värd nu spelar ju ingen roll eftersom han listar inköpspris ifrån det datum han köpt.

Men det spelar väl ingen roll vad saker var värda för 2-3 år sen?
Tycker du att det hade varit bättre om alla andra gör så med. Vad den där begagnade bilen kostade för 5 år sen ny?
Eller vad huset du vill sälja, vad kostade det för 6 år sen? Eller moppen?

Det är ju samma sak med datorer, finns inget värde alls i att rada upp vad ett grafikkort kostade för 2-3 år sen, då det är inte värdet på enheten idag...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Men det spelar väl ingen roll vad saker var värda för 2-3 år sen?
Tycker du att det hade varit bättre om alla andra gör så med. Vad den där begagnade bilen kostade för 5 år sen ny?
Eller vad huset du vill sälja, vad kostade det för 6 år sen? Eller moppen?

Det är ju samma sak med datorer, finns inget värde alls i att rada upp vad ett grafikkort kostade för 2-3 år sen, då det är inte värdet på enheten idag...

Du tar ju av en viss % av inköpspriset när du köpt delen.

T.ex Försäkringsbolaget drar av t.ex 30% procent av inköpspriset på ditt kvitto efter 6 månader.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Inköpspriset är helt ointressant när det kommer till datorkomponenter. Det intressanta är vad det skulle kosta att köpa samma prestanda nytt idag. Sen får man dra av procent från det för att kompensera för utebliven garanti, slitage etc. Framförallt när det gått flera år. Ska du sälja till privatpersoner är det även efter 6 månader helt ointressant vad du köpte för, det intressanta är vad du behöver betala för samma komponent/prestanda vid det tillfället.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Någon som vill ha brevvänner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Choffe:

Inköpspriset är helt ointressant när det kommer till datorkomponenter. Det intressanta är vad det skulle kosta att köpa samma prestanda nytt idag. Sen får man dra av procent från det för att kompensera för utebliven garanti, slitage etc. Framförallt när det gått flera år. Ska du sälja till privatpersoner är det även efter 6 månader helt ointressant vad du köpte för, det intressanta är vad du behöver betala för samma komponent/prestanda vid det tillfället.

Insåg faktiskt inte minsta att det var inköps priset, trodde inte det var en möjlighet. Skulle inte vart så hård på personen annars. Köpt o sålt massa genom tradera/blocket o aldrig ens tänkt tanken låter meningslöst.

Syftade mer på de oändliga annonser jag sett där det är någon sketen PC där delarna bara finns hos en mini återförsäljare för 5x vanligt pris PGA att delen inte existerar längre. Random exempel typ, ' crucial mx 300 1tb ssd' 3500kr, utgått ssd modell, nya uppgraderade modellen kostar 1200kr. Skärm som är identisk med 8 andra modeller men den med just den bokstavsändelsen har utgått. Riktigt gamla processorer typ I5-2320 , 2700kr hos en återförsäljare, Computersalg. så kommer dom med sin ' KOSTAR IDAG NYTT 2700KR BILLIGAST'

Permalänk
Medlem

Här är en till som inte hajar att saker sjunker. 16500 skulle han fått veckan efter han byggt den.

https://www.blocket.se/vi/86615922.htm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Här är en till som inte hajar att saker sjunker. 16500 skulle han fått veckan efter han byggt den.

Inte ens han som byggt den heller egentligen. Han köpte den ju begagnad och bara bytte lite delar

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Dock ser det ut som han räknar med tillbehör som skärm, RGB musmatta, Wifi adapter osv. Vilket låter betydligt mer rimligt speciellt efter prutning vilket jag gissar med att han räknar med. Alla hans ' köpa ny ' kostnader ser OK ut

FÖRUTOM, ¨windows 10 pro 1750kr¨ - kanske sant att han köpte windows 10 pro för 1750kr men inte ens han som byggde datorn så är rätt bullshit

sedan skriver han :
Moderkort : Asus Prime Z390 - A (2200 kr)

men sedan under det

Följande uppgradering gjordes på Inet 2019-03-27
ASUS PRIME Z390-A: 1 690 kr - glömde nog att han ljög ovanför.

Vilket fall som helst tycker jag denna person är mer acceptabel än de allra flesta jag ser. 18 månader sen han köpte den begagnad, men troligen inte super länge sedan eftesom rätt moderna delar. Dubbelkollade vad burken skulle kosta ny idag, ca 12.5. Köpa burken för 9-9.5 skulle inte va helt fel faktiskt

Tillägg: Insåg att han skrev att 75hz 1080p skärmen kostade 2600kr, ren rak bullshit aldrig kostat mer än max 2.1 under sin livslängd. Trovärdigheten och allt däremellan fall precis rakt ner i golvet

ah
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Årets klipp? Det finns i alla fall ett registrerat telefonnummer i annonsen så det verkar vara äkta. Nypris för motsvarande disk är ca 3500. Kul att det inte bara finns extremt överprisade speldatorer på Blocket.

Edit: börjar mer och mer kännas som en blåsning då priset ändrats från 800 till 650 och nu 450 inom ett par timmar. Inget jag skulle betala i förskott för men om någon bor i närheten är det värt att kolla upp.

https://i.imgur.com/tNzwoyk.jpg

Den där killen tänkte jag köpa en PSU från väldigt billigt. Han ville dock inte frakta och kunde endast ses på ett fik i Boden eller vad det var. Skumt...

Permalänk
Medlem

Tittar runt efter en hyvelbänk och det är lite lustigt hur det finns två kategorier av säljare.
Ena hälften inser att en halvt söndersliten hyvelbänk inte är värt mer än ett par hundra. Sen har vi den andra hälften som försöker sälja de för flera tusen på grund av dess ”gudomliga patina” och ”rika historia”. Jo tjena, lycka till.

Skrivet av Viktorph:

Den där killen tänkte jag köpa en PSU från väldigt billigt. Han ville dock inte frakta och kunde endast ses på ett fik i Boden eller vad det var. Skumt...

Låter inte så skumt i mina öron. Jag tillhör själv en av dom som inte gärna postar saker p.g.a. den extra tiden och arbetet det tar, samt förstås risken att något händer paketet. Möts man öga mot öga kan köparen dessutom få kolla att allting är som det ska.

Angående det låga priset så kanske han bara vill bli av med det snabbt, något jag också förstår och själv använder mig av emellanåt. Bor man dessutom i boden kanske man måste ha extra låga priser för att hitta köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Tittar runt efter en hyvelbänk och det är lite lustigt hur det finns två kategorier av säljare.
Ena hälften inser att en halvt söndersliten hyvelbänk inte är värt mer än ett par hundra. Sen har vi den andra hälften som försöker sälja de för flera tusen på grund av dess ”gudomliga patina” och ”rika historia”. Jo tjena, lycka till.

Låter inte så skumt i mina öron. Jag tillhör själv en av dom som inte gärna postar saker p.g.a. den extra tiden och arbetet det tar, samt förstås risken att något händer paketet. Möts man öga mot öga kan köparen dessutom få kolla att allting är som det ska.

Angående det låga priset så kanske han bara vill bli av med det snabbt, något jag också förstår och själv använder mig av emellanåt. Bor man dessutom i boden kanske man måste ha extra låga priser för att hitta köpare.

Kan köpa det du säger om att ett möte givetvis är bäst för bägge parter. Men just att namnet och hans grymt låga priser återkommer tyckte jag var skumt. Det var liksom ett "för bra för att vara sant-pris." Han skulle lätt kunna få över 1000 kr för den disken om han lägger ut den här, så jag kan inte hålla med om att han i princip måste skänka bort datorprylar bara för att han bor långt upp i Sverige.

Hade definitivt bokat möte på det där fiket om det inte hade varit drygt 100 mil dit för mig.

Permalänk
Medlem

Lite dyrt!
Och i det priset får man inte med några lurar eller så, det lär man betala extra för...

https://www.blocket.se/stockholm/Gamingdator_86126946.htm?ca=...

https://imgur.com/a/i5Gz8DU

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Rospigg:

Lite dyrt!
Och i det priset får man inte med några lurar eller så, det lär man betala extra för...

https://www.blocket.se/stockholm/Gamingdator_86126946.htm?ca=...

https://imgur.com/a/i5Gz8DU

Det är ju MER än vad det kostade nytt!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Du tar ju av en viss % av inköpspriset när du köpt delen.

T.ex Försäkringsbolaget drar av t.ex 30% procent av inköpspriset på ditt kvitto efter 6 månader.

det kanske inte är så konstigt varför det är så många märkliga annonser med tanke på hur du räknar.

Du tar ju av en viss % av vad liknande delar kostar idag
vad Försäkringsbolaget eller vad du har betalat är totalt irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Inte ens han som byggt den heller egentligen. Han köpte den ju begagnad och bara bytte lite delar

Han har inte ens bytt delarna själv...

"Installation av avancerad komponent: 599 kr"

Undra när vilka komponenter som klassas som avancerade?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z590-F GAMING | CPU: Intel Core i7-11900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 64GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SSD1: Kingston Fury Renegade 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | SSD2: Kingston Fury Renegade 2 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe[/I] | Audio: Creative Sound BlasterX AE-5+ | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: MSI Optix MEG381CQR Plus | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Lite optimistiskt att försöka få 2000:- mer än vad delarna kostar nya för ett system byggt och använt i 6 månader..
"Grym speldator"

(Körde på en 500GB SSD men gissar att blocketbygget innehåller en 256..
PSU i korgen 300:- dyrare än det i annonsen.)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12778723

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag bryter mot någon regel, kanske bara ska vara teknikrelaterat men måste vara hard vore Volvo lover om man ska betala det för en 242.

https://www.blocket.se/vi/86564216.htm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nu kanske jag bryter mot någon regel, kanske bara ska vara teknikrelaterat men måste vara hard vore Volvo lover om man ska betala det för en 242.

Verkar ju inte helt fel pris jämfört med vad en 854 t-gul kostar https://mobil.blocket.se/annons/skane/volvo_850_t_5r___4366mi...

När man har samlarobjekt som gått väldigt lite betalar rätt person sjuka pengar. Inte som datordelar där en 10 år gammal pryl är värdelös jämfört med dagens.

Just Volvo har sina fanatiker, speciellt på traktorsidan där några Volvo BM 814 från 70-talet sålts för över 500k.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Den är ju i princip ny, gått 1800 mil. Det är nog en vettig investering med tanke på att det är en GT dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Tillägg: Insåg att han skrev att 75hz 1080p skärmen kostade 2600kr, ren rak bullshit aldrig kostat mer än max 2.1 under sin livslängd. Trovärdigheten och allt däremellan fall precis rakt ner i golvet

Enligt vad har den aldrig kostat 2600? Tittar du på prisjakts historik? De listar väl bara lägsta priset i historiken. Dvs den kanske kostade 1990kr i butik x men 2600kr i butik y. Ibland handlar man lokalt och då kan det bli någon hundring dyrare.

Så överdriven häxjakt i tråden, är prylarna för högt prissatta så blir de inte sålda och måste till slut prissänkas om säljaren vill få varan såld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Enligt vad har den aldrig kostat 2600? Tittar du på prisjakts historik? De listar väl bara lägsta priset i historiken. Dvs den kanske kostade 1990kr i butik x men 2600kr i butik y. Ibland handlar man lokalt och då kan det bli någon hundring dyrare.

Så överdriven häxjakt i tråden, är prylarna för högt prissatta så blir de inte sålda och måste till slut prissänkas om säljaren vill få varan såld.

Fast det spelar ju ingen roll för mig som köpare.

Om jag ska sälja något så kan jag skriva att en SSD som köpts hos lokala källarfirman kostade 1500, när den hela tiden gått att köpa för 900 hos andra. Enligt mig är det där ett sätt att få upp nypriset för att mindre medvetna ska tycka att de gör ett klipp.

Har sett detta flera ggr särskilt i Facebook grupper där folk tar en skärmdump med pris på något hos en handlare med högre pris än hos andra. Har man kommenterat detta har det varit slingrande och hittepå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Fast det spelar ju ingen roll för mig som köpare.

Nej det gör det inte, det har jag inte påstått.
Mitt inlägg bör läsas mer som svar mot trovärdigheten. Dvs säljaren kanske är fullt ärlig med vad hen köpte skärmen för även om informationen som sådan är ointressant.

Permalänk
Medlem

Sprang på denna tycker mig detta fenomen allt för ofta, folk som inte orkar kolla om saker de tänkt sälja funkar och som grädde på moset...sätta fantasi priser.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Även om många exempel är extrema bör man ha i åtanke hur Blocket fungerar med prutning.

Jag lade exempelvis ut en dator värd runt 5000 kr, för 8000 kr. Sålde den till slut för 6000 kr.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

En stjärna som säljer sitt "nybyggda" dator för 8500kr.

Nya delar

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, Sapphire Radeon RX 7900 XTX NITRO+ 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

En stjärna som säljer sitt "nybyggda" dator för 8500kr.
https://i.imgur.com/UIB0fhv.jpg

Nya delar
https://i.imgur.com/ifzl9Fv.png

Ser rätt bra ut, jag menar du har ju inte med mus, tangentbord, affärsinköpt windows pro eller montering i ditt pris.

Permalänk
Medlem

@Kwirek: finns mus och tangentbord för 299kr trådlöst.win 10 pro från ebay 15-25 kr. Står liksom inte i annonsen vad för mus och tangentbord det handlar om. Inte heller win10 var han köpt den. Dessutom saknar datorn garantier hos åf. Inte många åf som tar på sig garantiärenden från andrahandsköpare. Men visst betala du ett överpris och slå till😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, Sapphire Radeon RX 7900 XTX NITRO+ 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Ser rätt bra ut, jag menar du har ju inte med mus, tangentbord, affärsinköpt windows pro eller montering i ditt pris.

Montering är värt i det närmaste ingenting.
Eftersom han inte skriver vad det är för tangentbord + mus så känner jag mig hyfsad säker på att de inte har något jättehögt värde, speciellt inte begagnat.
Visst, windows pro är dyrt att köpa i butik men jag törs gissa att nästintill ingen är beredd att betala extra för pro-versionen när man köper en speldator. Dessutom kostar en licens från gråa marknaden inte många hundralappar.

Men men, även om det är en legitim windowslicens samt hyfsade tangentbord och mus så vill han nästan ha betalt nypris för en begagnad dator. Jag hoppas i alla fall att han inte får den såld till det priset, med hänsyn till köparen.