SVT Play fungerar ej på Firefox

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yrfhar:

Nu fungerar inte SVT på Firefox hos mig heller. Gäller två datorer hemma

https://youtu.be/h7Yieer0VtU

Men för mig får det fint.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

SVT Play funkar perfekt på FF för mig också. 68.0.2. Kör Ubuntu Mate 19.04.

Använder bland annat Cookie Autodelete, I Don't Care About Cookies och UBlock Origin.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:
Skrivet av Adoby:

SVT Play funkar perfekt på FF för mig också. 68.0.2. Kör Ubuntu Mate 19.04.

Använder bland annat Cookie Autodelete, I Don't Care About Cookies och UBlock Origin.

Jädrans underligt. Har bara dessa tillägg:

Men kom på ett sätt att få det fungera, nämligen inaktivera Java script med hjälp av Ublock Origin för SVT. Men det går inte se några videos då SVT verkar älska Flashplayer som är frivilligt inaktiverat i FF och kommer bli standard senare:
För att se video på SVT.se rekommenderar vi Flash Player 10.1 eller senare

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Fungerar bra för mig. Använder uBlock Origin och NoScript, avaktiverar NoScript på SVT Play.
Fungerar det om du avaktiverar Privacy Badger?

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Nej, får ändå detta när jag ska spela ett klipp:

Och Flash har jag som sagt valt att avaktivera i FF när FF bad mig göra det.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Fungerar klockrent än så länge, körs på min VM, hemsk resu men de e ok då CentOS är min main browser 😊

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@m4gnify: Nej, får ändå detta när jag ska spela ett klipp:

https://i.imgur.com/S3SOvZv.png

Och Flash har jag som sagt valt att avaktivera i FF när FF bad mig göra det.

Om sidan kräver flash, och du stängt av det, så är det väl inte så konstigt?

Men, det känns som du kommer till nån gammal fallback-sida. SVT har väl haft html5-spelare i flera år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: https://www.svtplay.se/ och fick krypa till korset och installera FlashPlayer.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Prova rensa alla cookies och cache (för SVT Play), installera om FF, osv. Om du orkar och bryr dig så mkt dvs, om det bara e SVTPlay som bråkar kanske det inte är värt besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar kräva Silverlight men det går väl att installera manuellt än så länge ?
Men å andra sidan så har Microsoft också börjat avveckla det och det dödas helt om 2 år, det är ungefär som att döda Flash, det går alldeles för sakta att ta livet av dem.
https://www.microsoft.com/getsilverlight/get-started/install/...

Skulle inte direkt kalla det för en påbörjad avveckling. Redan 2013 annonserade Microsoft ut att man inte längre kommer vidareutveckla Silverlight (så version 5 blir den sista och slutgiltiga) utan endast erbjuda säkerhetsuppdateringar fram till Oktober 2021.

Vad det gäller support för att använda Silverlight i sin webbläsare så verkar det vara:

  • Firefox: Version 52 var den sista som har officiellt stöd (vilket bör vara runt 2017)

  • Chrome: Version 45 var den sista som har officiellt stöd (vilket bör vara någon gång runt 2015(?) om jag minns rätt)

  • Internet Explorer 11 bör ha fullt stöd fortfarande över Win7, Win8 och Win10

  • Edge: Saknar stöd för silverlight helt och hållet

Ref:

Skrivet av yrfhar:

Nu fungerar inte SVT på Firefox hos mig heller. Gäller två datorer hemma

https://youtu.be/h7Yieer0VtU

Har testat med firefox på flera maskiner här hemma nu + en maskin på annan ort (detta innefattar: win7, win10 samt ubuntu, samtliga använder senaste versionen av firefox och har endast: ublock origin påslaget som extension).

Så testa att inaktivera alla plugins och gör en hård omladdning med Ctrl + F5

P.S Ska också tilläggas att jag har en pi-hole snurrandes som blockerar en hel del domäner, men svtplay är opåverkat oavsett att de listor jag använder är hårt restriktiva D.S

Permalänk
Medlem

Är DRM aktiverat i inställningarna?

Om ni kör Ubuntu, har ni alla codecs installerade? (ubuntu-restricted-extras)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om sidan kräver flash, och du stängt av det, så är det väl inte så konstigt?

Men, det känns som du kommer till nån gammal fallback-sida. SVT har väl haft html5-spelare i flera år.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är något som spökar. Flash har aldrig varit i närheten av min nuvarande installation av Firefox och SVT Play fungerar.

Permalänk
Medlem

Helt klart fungerar SVT play med Firefox. Även på Linux, utan problem.

Men några har gjort något som gör att det inte funkar.

Vill man fixa det gissar jag att enklaste är att avinstallera alla tillägg. Sedan avinstallera FF. Och sedan installer på nytt. Och se när ett tillägg/konfig pajar SVT play.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Bildexpert

SVT Play funkar utan problem för mig med Firefox 68.0.2 på Windows 10.

Permalänk
Medlem

@Adoby: Tror inte det är någon lösning när det är två olika datorer med samma problem. FireFox sync på båda så något skumt är det hos mig. Avinstallerade Flash igen och SVT fungerar inte. Får nog använda en annan webbläsare till SVT.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

Skulle inte direkt kalla det för en påbörjad avveckling. Redan 2013 annonserade Microsoft ut att man inte längre kommer vidareutveckla Silverlight (så version 5 blir den sista och slutgiltiga) utan endast erbjuda säkerhetsuppdateringar fram till Oktober 2021.

Vad det gäller support för att använda Silverlight i sin webbläsare så verkar det vara:

  • Firefox: Version 52 var den sista som har officiellt stöd (vilket bör vara runt 2017)

  • Chrome: Version 45 var den sista som har officiellt stöd (vilket bör vara någon gång runt 2015(?) om jag minns rätt)

  • Internet Explorer 11 bör ha fullt stöd fortfarande över Win7, Win8 och Win10

  • Edge: Saknar stöd för silverlight helt och hållet

Ref:

Har testat med firefox på flera maskiner här hemma nu + en maskin på annan ort (detta innefattar: win7, win10 samt ubuntu, samtliga använder senaste versionen av firefox och har endast: ublock origin påslaget som extension).

Så testa att inaktivera alla plugins och gör en hård omladdning med Ctrl + F5

P.S Ska också tilläggas att jag har en pi-hole snurrandes som blockerar en hel del domäner, men svtplay är opåverkat oavsett att de listor jag använder är hårt restriktiva D.S

Har dragit ner senaste firefox, 68.0.2 standarsinstallaton utan några plugins, får bara den snurrande ringen på svt-play, Youtube funkar som förväntat. Gäller Linux.

Permalänk
Medlem

Jag fick det funka med ren ominstallation men så fort det synkas så samma svarta ruta igen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Funkar fint hos mig
Firefox 68.0.2 i KDE Neon

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaktfalk:

Hade exakt samma problem som dig och löste det genom att ändra "privacy.resistFingerprinting" till "false".

Det var visst detta. Klurigt. Tack för svar!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av yrfhar:

Gick, suck, tillbaka till Chrome som standardläsare. Och inte bara för SVT. Fast Chrome är luriga då alla extensions ligger kvar i bakgrunden även om man stängt ner webbläsaren.

Finns ett sätt att stänga av Chrome i bakgrunden, har inte tillgång nu, men tror det är under inställningar->avancerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Finns ett sätt att stänga av Chrome i bakgrunden, har inte tillgång nu, men tror det är under inställningar->avancerat.

Advanced --> System --> Continue running background apps when Google Chrome is closed

Permalänk
Medlem

Jag brukar istället spela in med youtube-dl eller svtplay-dl eftersom Internet via tele2 funkar sisådär.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem: sidan laddar perfekt i ca 2 sekunder sen blir allt svart.

about:config och sedan privacy.resistFingerprinting till false funkade utmärkt. Antar att det är en del av SVT Plays DRM kanske?