Permalänk
Medlem

Win 10 tar 30 min att starta om

Hej!

Mitt problem är att Win 10 tar ca 30 minuter att starta om jag väljer "Starta om" eller bryter strömmen helt (strömavbrott, flytt m.m.) och sen ska starta igen.
Väljer jag "Stäng av" så startar den på 5 sekunder igen nästa gång jag vill starta.

Vad jag har förstått så när man väljer "Stäng av" går Win 10 ner i någon form av strömsparläge/viloläge, därför startar datorn snabbt igen nästa gång.

Jag tycker ändå inte det borde ta så lång tid att starta "from scratch".

Såhär står datorn i ca 30 min innan den startar:

Jag har inte helt purfäska komponenter (listar allt längre ner), processorn och moderkort har några år på nacken men flyter på bra i spel och annat.

Jag har kontrollerat uppdateringar på bios men ingen skillnad. Jag gjorde även en ominstallation av Windows för ett tag sedan.

Någon idé vad som kan vara fel? Någon inställning man kan ändra?

Operating System: Windows 10 64-bit (10.0, Build 17134)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: MSI
System Model: MS-7821
BIOS: BIOS Date: 05/26/14 10:46:53 Ver: 04.06.05 (type: BIOS)
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz (8 CPUs), ~4.0GHz
Memory: 16384MB RAM
Available OS Memory: 16332MB RAM
Page File: 11642MB used, 5714MB available
Windows Dir: C:\WINDOWS

Display Card: NVIDIA GeForce GTX 1080
Audio Device: HyperX 7.1 Audio
Mouse Device: G400s Optical Gaming Mouse
Keyboard Device: Gaming Keyboard G910

Drive: C:
Free Space: 10.7 GB
Total Space: 113.6 GB
File System: NTFS
Model: SanDisk SDSSDX120GG25

Drive: D:
Model: TOSHIBA MQ01ABD100

Drive: E:
Model: Samsung SSD 850 EVO 250GB

Drive: F:
Model: ST9500420AS

Drive: G:
Model: KINGSTON SV300S37A240G

Permalänk
Moderator
Forumledare

@wicerd: hur ser hälsan på c-disken ut?
Vissa tidigare modeller av sandisk hade en tendens att braka ihop efter något år

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@wicerd: hur ser hälsan på c-disken ut?
Vissa tidigare modeller av sandisk hade en tendens att braka ihop efter något år

Körde Sandiscs egna SSD Toolkit och får "Overall SMART Status PASS"
Finns ju även möjligheten att uppdatera SSDns firmware, kanske kan va en idé?

Testade även SSDLife Free och det står "Drive health is EXELENT!" Vet inte hur pålitliga dessa program är? Finns det andra bättre sätt att kolla hälsan på SSD?

Permalänk
Medlem

@wicerd

Tja,
Börja med att öppna CMD skriv > sfc /scannow > chkdsk /scan
Gå sen vidare med följande:
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Ta sen hem Autoruns från sysinternals och kolla vad du har i autostart.
Inaktivera onödiga program, sånt som ligger i autostart från Task manager.

Kolla även hur din SSD mår med t.ex. AS SSD Benchmark, HD Tune Pro, CrystalDiskMark.
Se även till att SSD:n sitter på sata port 6.0 och inte 3.0.

Posta gärna bilder på hur autoruns ser ut samt från ssd benchmarks.
Vi går vidare efter detta.

Håll mig uppdaterad på hur det går för dig

Visa signatur

[ Custom Thermaltake Case ] [ ASUS Rog Strix Z790-E Gaming Wifi ] [ Intel Core i9 14900KS ]
[ G.Skill Trident Z5 7200Mhz 32GB DDR5 ] [ Lian Li Galahad II 360 Performance ]
[ Samsung 870 QVO MZ-77Q1T0BW 1TB ] [ Samsung 870 QVO 8TB MZ-77Q8T0BW ]
[ WD Black SN850X NVMe SSD 1TB ] [ ASUS TUF GeForce RTX 5090 32GB ] [ Dedikerad PhysX GPU Msi 3050 LP 6G OC ]
[ Seasonic Prime TX-1600 Nocua Edition 80 Plus Titanium ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Du kan testa koppla bort alla onödiga USB enheter

Permalänk
Medlem

Istället för formatera som många gör, prova.

Windows Refresh

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Ca 10% ledigt utrymme på systemdisken låter inte optimalt. Dags för diskrensning kanske?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Inaktiv

Koppla ur alla diskar utom systemdisken och prova.
Börjar någon annan disk spöka i systemet kan det slöa ner hela datorn.

Fungerar det så kolla alla diskar med disk crystal mark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

@wicerd

Tja,
Börja med att öppna CMD skriv > sfc /scannow > chkdsk /scan
Gå sen vidare med följande:
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Ta sen hem Autoruns från sysinternals och kolla vad du har i autostart.
Inaktivera onödiga program, sånt som ligger i autostart från Task manager.

Kolla även hur din SSD mår med t.ex. AS SSD Benchmark, HD Tune Pro, CrystalDiskMark.
Se även till att SSD:n sitter på sata port 6.0 och inte 3.0.

Posta gärna bilder på hur autoruns ser ut samt från ssd benchmarks.
Vi går vidare efter detta.

Håll mig uppdaterad på hur det går för dig

Nu har jag kört igenom sfc /scannow > chkdsk /scan samt alla DISM. Allt ser bra ut, tror jag?

Körde Autoruns och kollade igenom och tog bort en del onödigt.

Jag har även kört AS SSD Benchmark och HD Tune Pro och testat health, benchmark m.m. på samtliga hårddiskar.
Ser ju att sandisken inte är den snabbaste men verkar inte vara fel på den.

Gjorde en omstart och det tog fortfarande lika lång tid tyvärr.
Bifogar bilder på allt så kanske du ser något jag inte ser.

https://imgur.com/a/w3nH01b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasem:

Du kan testa koppla bort alla onödiga USB enheter

Det ska jag testa. Bara behålla mus och tangentbord?

Skrivet av Zirgo:

Istället för formatera som många gör, prova.

Windows Refresh

Tack! Får göra det om inget annat fungerar.

Skrivet av Joppis:

Ca 10% ledigt utrymme på systemdisken låter inte optimalt. Dags för diskrensning kanske?

Du har rätt. Nu har jag rensat. 25G ledigt på C: nu.

Skrivet av anon298854:

Koppla ur alla diskar utom systemdisken och prova.
Börjar någon annan disk spöka i systemet kan det slöa ner hela datorn.

Fungerar det så kolla alla diskar med disk crystal mark

Ok ska testa det. Har några diskar till i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicerd:

Nu har jag kört igenom sfc /scannow > chkdsk /scan samt alla DISM. Allt ser bra ut, tror jag?

Körde Autoruns och kollade igenom och tog bort en del onödigt.

Jag har även kört AS SSD Benchmark och HD Tune Pro och testat health, benchmark m.m. på samtliga hårddiskar.
Ser ju att sandisken inte är den snabbaste men verkar inte vara fel på den.

Gjorde en omstart och det tog fortfarande lika lång tid tyvärr.
Bifogar bilder på allt så kanske du ser något jag inte ser.

https://imgur.com/a/w3nH01b

Bra jobbat
Din disk ser ut att må bra.
Allt som finns på din task manager skulle jag ha inaktiverat utom just ESET & Zemana.
Men det som finns där kan ej orsaka att de tar ca 10min eller i närheten av den tiden för din dator att starta upp.

Så nu behöver vi gå vidare och analysera vad själva grundorsaken beror på.
Det gör vi genom att använda Windows Performance Toolkit
Som du hittar här https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/test/wpt/

Hur man använder och förstår resultaten är lite svårare.
Men jag finns här om du har frågor

Länkar dig till dessa sidor som kommer att ge dig lite hjälp på vägen.
https://www.tenforums.com/tutorials/117625-download-install-w...
&
https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/4bd8135a-3b...
&
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Värt och nämna är att allt detta kommer att ta en hel del tid att lösa.
Kanske kan vara mer värt för din del att göra en clean boot eller formatering & ny installation av windows.
Om du väljer och göra det så rekommenderar jag att du använder dig av MCT (Media Creation Tool)

stavning -.-"
Visa signatur

[ Custom Thermaltake Case ] [ ASUS Rog Strix Z790-E Gaming Wifi ] [ Intel Core i9 14900KS ]
[ WD Black SN850X NVMe SSD 1TB ] [ ASUS TUF GeForce RTX 5090 32GB ] [ Dedikerad PhysX GPU Msi 3050 LP 6G OC ]
[ Seasonic Prime TX-1600 Nocua Edition 80 Plus Titanium ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

@wicerd: Hur noga ominstallerade du?

Starta datorn från USB/DVD så du kan ta bort alla partitioner på Windows disken och göra en ominstallation. Går man inte så långt är det större risk att fel bli kvar eller komma tillbaka efter en tid. Du borde åtminstone få mer ledigt utrymme på disken då.

Koppla ur alla andra diskar under tiden. Annars kan USB/DVD lägga/använda något på andra disken som Windows behöver för att starta = problem i framtiden. Vänta med att koppla in andra diskar tills du vet om felet är kvar eller inte.

Skapar man en ny USB/DVD får man med många uppdateringar som har fixat fel så det kan löna sig göra det om man redan har en som det var länge sedan man skapade. Nedre blå knappen laddar ned verktyget som i sin tur laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan USB, DVD mm.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Glöm inte att testa att starta om datorn innan du börja med drivrutiner, program mm. Tex har program till moderkort orsakat fel. Därför vill man var uppmärksam på om felet är kvar eller kommer tillbaka efter att man startade om och vad man i så fall installerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Bra jobbat
Din disk ser ut att må bra.
Allt som finns på din task manager skulle jag ha inaktiverat utom just ESET & Zemana.
Men det som finns där kan ej orsaka att de tar ca 10min eller i närheten av den tiden för din dator att starta upp.

Så nu behöver vi gå vidare och analysera vad själva grundorsaken beror på.
Det gör vi genom att använda Windows Performance Toolkit
Som du hittar här https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/test/wpt/

Hur man använder och förstår resultaten är lite svårare.
Men jag finns här om du har frågor

Länkar dig till dessa sidor som kommer att ge dig lite hjälp på vägen.
https://www.tenforums.com/tutorials/117625-download-install-w...
&
https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/4bd8135a-3b...
&
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Värt och nämna är att allt detta kommer att ta en hel del tid att lösa.
Kanske kan vara mer värt för din del att göra en clean boot eller formatering & ny installation av windows.
Om du väljer och göra det så rekommenderar jag att du använder dig av MTC (Media Creation Tool)

Hej!

Det kanske hade varit enklare och snabbare att göra en nyinstallation av Windows. Men det är roligare att lära sig något nytt så jag har läst länkarna och har nu gjort 3 "boot recordings". Tog ca 1,5 tim.... Nu ska jag försöka analysera och se om jag förstår vad problemet kan vara.

Jag återkommer.... antagligen med mer frågor

Ha det gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@wicerd: Hur noga ominstallerade du?

Starta datorn från USB/DVD så du kan ta bort alla partitioner på Windows disken och göra en ominstallation. Går man inte så långt är det större risk att fel bli kvar eller komma tillbaka efter en tid. Du borde åtminstone få mer ledigt utrymme på disken då.

Koppla ur alla andra diskar under tiden. Annars kan USB/DVD lägga/använda något på andra disken som Windows behöver för att starta = problem i framtiden. Vänta med att koppla in andra diskar tills du vet om felet är kvar eller inte.

Skapar man en ny USB/DVD får man med många uppdateringar som har fixat fel så det kan löna sig göra det om man redan har en som det var länge sedan man skapade. Nedre blå knappen laddar ned verktyget som i sin tur laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan USB, DVD mm.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Glöm inte att testa att starta om datorn innan du börja med drivrutiner, program mm. Tex har program till moderkort orsakat fel. Därför vill man var uppmärksam på om felet är kvar eller kommer tillbaka efter att man startade om och vad man i så fall installerade.

Hej.

Jag ominstallerade Windows med USB och tog bort alla partitioner. Jag använde mig av verktyget du länkar till. Däremot så kopplade jag inte ur alla andra diskar under tiden.

Tack för tipset! Detta får bli lösningen om jag inte hittar problemet.

Permalänk
Medlem

Har du kollat över inställningarna under Energialternativ samt inställningarna i BIOS för strömsparfunktioner?

Permalänk
Rekordmedlem

Win 10 fungerar väldigt dåligt med lite plats på systemenheten, en del uppdateringar behöver 25-30 GByte ledigt utrymme för att köras men de brukar ju stå att uppdateringar sker, däremot lär det ju inte gå att köra trim på en enhet med så lite plats på heller så skaffa mer utrymme så kommer nog datorn att funka bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicerd:

Jag återkommer.... antagligen med mer frågor

Ha det gott!

Gör så

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har du kollat över inställningarna under Energialternativ samt inställningarna i BIOS för strömsparfunktioner?

Ja det har jag gjort och allt ska vara i sin ordning. Men tack för tipset!

Skrivet av mrqaffe:

Win 10 fungerar väldigt dåligt med lite plats på systemenheten, en del uppdateringar behöver 25-30 GByte ledigt utrymme för att köras men de brukar ju stå att uppdateringar sker, däremot lär det ju inte gå att köra trim på en enhet med så lite plats på heller så skaffa mer utrymme så kommer nog datorn att funka bättre.

Jag gjorde en rensning efter tips från tidigare kommentarer. Jag har inte uppdaterat infon om mitt system men nu har jag ca 40G ledigt på C: efter ytterligare rensning.
Tyvärr så löste inte detta mitt problem men tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicerd:

Ja det har jag gjort och allt ska vara i sin ordning. Men tack för tipset!

Jag gjorde en rensning efter tips från tidigare kommentarer. Jag har inte uppdaterat infon om mitt system men nu har jag ca 40G ledigt på C: efter ytterligare rensning.
Tyvärr så löste inte detta mitt problem men tack för tipset!

Installera om Windows så slipper du all huvudvärk, det är gjort på 30 min istället för att spendera 5+ timmar på felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Installera om Windows så slipper du all huvudvärk, det är gjort på 30 min istället för att spendera 5+ timmar på felsökning.

Med ett snabbt USB-minne (150+ MB/s läshastighet) så är det typ 10 minuter numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Skrivet av Sveklockarn:

Med ett snabbt USB-minne (150+ MB/s läshastighet) så är det typ 10 minuter numera.

Haha ja ni har så rätt. Jag har redan fixat USB-stickan med Windows men jag är envis och ville få reda på vad det är som felar....
Men det slutar nog med en ominstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Nu har jag försökt förstå mig på hur man analyserar och vad man ska leta efter men jag hittar inget.
Jag har även testat med "clean boot" (med samma sega uppstart) så jag tror att det är en microsoft-tjänst som spökar. Men vilken och hur jag ska hitta den vet jag inte.

Det får bli en ominstallation istället. Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicerd:

Nu har jag försökt förstå mig på hur man analyserar och vad man ska leta efter men jag hittar inget.
Jag har även testat med "clean boot" (med samma sega uppstart) så jag tror att det är en microsoft-tjänst som spökar. Men vilken och hur jag ska hitta den vet jag inte.

Det får bli en ominstallation istället. Tack så mycket för hjälpen!

Nps
Ominstallation behövs ibland.
Hoppas nya installationen går bra. Av ren nyfikenhet, testade du att köra MCT ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicerd:

Haha ja ni har så rätt. Jag har redan fixat USB-stickan med Windows men jag är envis och ville få reda på vad det är som felar....
Men det slutar nog med en ominstallation.

Om du vill ha lite sinnesfrid så är det möjligtvis så att någon systemfil råkat bli korrupt, till den grad att återställning misslyckas, shit happens!

Permalänk

Hade samma problem med min dator men jag testade att koppla ur de flesta usb enheterna och de löste allt för mig då jag använde en usb hub så när jag slutade använda usb huben så hade jag inga mer problem med det längre så testa det vet jag, såg att någon annan nämnde det högre upp så give it a shoot xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Nps
Ominstallation behövs ibland.
Hoppas nya installationen går bra. Av ren nyfikenhet, testade du att köra MCT ?

Hej. Ursäkta sent svar.
Japp jag använde MCT och det fungerar hur bra som helst nu.

Skrivet av Flygplanet:

Om du vill ha lite sinnesfrid så är det möjligtvis så att någon systemfil råkat bli korrupt, till den grad att återställning misslyckas, shit happens!

Ja det var antagligen det men nu flyter det på som det ska.
Tackar!

Skrivet av Vinnievec:

Hade samma problem med min dator men jag testade att koppla ur de flesta usb enheterna och de löste allt för mig då jag använde en usb hub så när jag slutade använda usb huben så hade jag inga mer problem med det längre så testa det vet jag, såg att någon annan nämnde det högre upp så give it a shoot xD

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Jag testade med det innan jag gjorde en ominstallation och det hjälpte inte tyvärr. Men bra att veta till nästa gång

Permalänk
Inaktiv

Kopplade du ur alla diskar utom systemdisken och provade?

Funkar det så är det någon av dina andra diskar som håller på att hälsa hem och segar ner allt.
Har hänt för mig.

Permalänk
Medlem

Prova även att ha nätverket avstängt/urkopplat. Ibland kan det vara någon tjänst som försöker komma åt en server som inte är åtkomlig och då väntar den på en timeout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicerd:

Hej. Ursäkta sent svar.
Japp jag använde MCT och det fungerar hur bra som helst nu.

👍😊

Visa signatur