Permalänk
Medlem

Uppgradera dator (Budget 5000)

Hej!

Det är så att jag funderar på att bygga ihop en ny dator som ska klara av spel som Rust/Overwatch/CSGO men framförallt Rust.
Har en dator från 2012 med delar som jag förhoppningsvis kan använda i en ny dator.

Skriver nedanför här komponenterna i datorn:

2TB Western Digital Caviar Green
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz
Asus Xonar D1
Antec KÜHLER H20 620
Fractal Design R2 750W 80+
ASRock Z77 EXTREME4
ASUS GeForce GTX 670 2048MB
Fractal Design Refine R4
Windows 7

Chassi: Detta kommer jag förmodligen använda. Egentligen skulle jag vilja ha ett mindre chassi (framförallt djup). Har inte jättemycket plats där jag tänker sitta. Men som jag tänker nu så kommer jag behålla detta om man inte kan hitta ett begagnat chassi för inte så mycket pengar.

CPU: Jag har hört att man kan komma undan billigare om man kör med AMD istället för Intel. (Eller håller i5 3570k fortfarande?)
Så min fundering var att i så fall köra på en Ryzen 2600. Finns ny på Netonnet för ett bra pris såg jag. 1499:-
Vad tror ni om det? Och i så fall har ni tips på prisvärt moderkort till det?

GPU: Detta måste ju uppgraderas såklart. Men gärna tips på något som är prisvärt såklart och som klarar spel i alla fall på low.

RAM: Behöver uppgradera till 16GB. Har hört att 8GB är på gränsen för lågt om man ska kunna köra Rust. FPS problem?

PSU: Håller denna än?

SSD: Detta kommer ju att behövas men man kanske kan hitta något begagnat? Annars gärna tips. Minst 250GB.

All hjälp och tips är välkommet!

Permalänk
Medlem

Vill du köpa nytt så vill du egentligen inte spendera mycket mindre än så här på delarna:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 498 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: PowerColor Radeon RX580 8GB Red Dragon OC (1 990 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte B450 AORUS ELITE (1 049 kr hos NetOnNet)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (899 kr hos NetOnNet)
Summa: 5 435 kr

Permalänk

Tänker du köra i 1080p och 60Hz skärm?

Då skulle jag bara köpt ett RX580 eller ett gtx 970 begagnat. Resten av systemet funkar bra för de spel du tänker spela. Stoppa i en SSD så kommer datorn kännas som ny.

Om du tänker spela på en 144Hz skärm så kan en ny CPU vara ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Vill du köpa nytt så vill du egentligen inte spendera mycket mindre än så här på delarna:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 498 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: PowerColor Radeon RX580 8GB Red Dragon OC (1 990 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte B450 AORUS ELITE (1 049 kr hos NetOnNet)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (899 kr hos NetOnNet)
Summa: 5 435 kr

Okej det låter ju rimligt. Men brukar gilla recensioner på de delarna jag köper. Så har ingen direkt aning om de är ens bra. Kan ju såklart googla lite
Men tack för hjälpen!

Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Tänker du köra i 1080p och 60Hz skärm?

Då skulle jag bara köpt ett RX580 eller ett gtx 970 begagnat. Resten av systemet funkar bra för de spel du tänker spela. Stoppa i en SSD så kommer datorn kännas som ny.

Om du tänker spela på en 144Hz skärm så kan en ny CPU vara ett bra val.

1080p och tänkte först 144hz skärm men funderar på om jag ska börja med 60hz skärm. De kan man ju också få ganska billigt nuförtiden. Spelade dock på en 144hz på min gamla dator som jag sålde för ca ett halvår sedan.

Men jo skulle vara gött om jag kunde använda min gamla dator och endast uppgradera något. Så du menar om jag ska köra 1080p / 60hz så räcker det gott o väl med de delarna jag har för tillfället och endast uppgradera GPU? Och såklart en SSD.

Permalänk
Skrivet av Benham20:

1080p och tänkte först 144hz skärm men funderar på om jag ska börja med 60hz skärm. De kan man ju också få ganska billigt nuförtiden. Spelade dock på en 144hz på min gamla dator som jag sålde för ca ett halvår sedan.

Men jo skulle vara gött om jag kunde använda min gamla dator och endast uppgradera något. Så du menar om jag ska köra 1080p / 60hz så räcker det gott o väl med de delarna jag har för tillfället och endast uppgradera GPU? Och såklart en SSD.

Ja om du vill komma undan så billigt som möjligt så är ett nytt grafikkort det bästa valet.

Har inte mycket erfarenhet av Rust men om du vill försäkra dig att det är GPUn som är bottleneck så kan du använda tex MSi Afterburner för att kolla hur många % av GPU och CPU som används. Om ena ligger på 100% och andra på typ 60% så är det den på 100% som är bottlenecken, och borde därför bytas.

Annars kan du bara sänka inställningarna i spelet och köra på vad du har. Billigaste alternativet. Om du vill ha bättre spelupplevelse, uppgradera allt, tex de delar Icecrystal nämnde.

Jag skulle rekommendera en 144Hz skärm med Freesync, ifall du planerar spela med över 60 fps.

Permalänk
Medlem

Ja om du vill komma undan så billigt som möjligt så är ett nytt grafikkort det bästa valet.

Har inte mycket erfarenhet av Rust men om du vill försäkra dig att det är GPUn som är bottleneck så kan du använda tex MSi Afterburner för att kolla hur många % av GPU och CPU som används. Om ena ligger på 100% och andra på typ 60% så är det den på 100% som är bottlenecken, och borde därför bytas.

Annars kan du bara sänka inställningarna i spelet och köra på vad du har. Billigaste alternativet. Om du vill ha bättre spelupplevelse, uppgradera allt, tex de delar Icecrystal nämnde.

Jag skulle rekommendera en 144Hz skärm med Freesync, ifall du planerar spela med över 60 fps.

Tack för svar. Men vi säger om jag skulle köpa ett beg. GTX 970/1060 (som jag funderat på), så klarar sig min CPU? Eller om jag uppgraderar GPUn bör jag uppgradera allt annat då också för att det ska funka optimalt? Hur långt klarar jag mig med min CPU?

Ang skärm så tack för tipset. Köpte faktiskt idag via blocket en VG248QE 144hz för 1300 så slog till. Problemet som jag kom på i efterhand är att jag inte säker på att mitt GTX 670 klarar av 144 Hz.

Hur hade du gjort i min situation?
All hjälp uppskattas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Varför inte uppgradera i omgångar om du vill komma så billigt undan som möjligt?

Är ju ändå gratis frakt från exempelvis Inet så skulle först köpa en SSD och montera i samt försöka få tag på ett begagnat grafikkort. Borde även gå att få tag på några begagnade DDR3 minnen hyfsat billigt, här säljs det exempelvis Corsair Vengeance LP 1600mhz 2 x 8gb för 50 kr. https://www.blocket.se/ostergotland/I5_2500k_och_RAM_2x8gb_DDR3_86903115.htm?ca=9&w=3

Med lite tur kanske resten av delarna duger och om inte så kommer ändå SSD:n och grafikkortet till nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulf Svensson:

Varför inte uppgradera i omgångar om du vill komma så billigt undan som möjligt?

Är ju ändå gratis frakt från exempelvis Inet så skulle först köpa en SSD och montera i samt försöka få tag på ett begagnat grafikkort. Borde även gå att få tag på några begagnade DDR3 minnen hyfsat billigt, här säljs det exempelvis Corsair Vengeance LP 1600mhz 2 x 8gb för 50 kr. https://www.blocket.se/ostergotland/I5_2500k_och_RAM_2x8gb_DDR3_86903115.htm?ca=9&w=3

Med lite tur kanske resten av delarna duger och om inte så kommer ändå SSD:n och grafikkortet till nytta.

Helt rätt! Hur klarar sig 1600 MHz minnen idag? Duger de? Eller bör man kolla på snabbare?

Permalänk
Skrivet av Benham20:

Helt rätt! Hur klarar sig 1600 MHz minnen idag? Duger de? Eller bör man kolla på snabbare?

På ddr3 så gör minneshastigheten knappt någon skillnad. För ddr4 så behöver du nytt cpu och moderkort. Köp helst samma modell minne du redan har, annars brukar de gå bra om de nya minnena har samma volt som dom du redan har.

Permalänk
Medlem

På ddr3 så gör minneshastigheten knappt någon skillnad. För ddr4 så behöver du nytt cpu och moderkort. Köp helst samma modell minne du redan har, annars brukar de gå bra om de nya minnena har samma volt som dom du redan har.

Okej. Hittade på komplett 2x8gb vengeance 1600 MHz. Eftersom moderkortet jag har nu endast har 2 platser för PCI express och jag har 2x4gb atm så antar jag att jag får köpa dessa. Kostar 825. Ganska dyra för att vara en gammal serie så att säga.

https://www.komplett.se/product/775110/datorutrustning/datork...

Eller dessa https://www.inet.se/produkt/6110022/corsair-16gb-2x8gb-ddr3-c...

Permalänk
Skrivet av Benham20:

Okej. Hittade på komplett 2x8gb vengeance 1600 MHz. Eftersom moderkortet jag har nu endast har 2 platser för PCI express och jag har 2x4gb atm så antar jag att jag får köpa dessa. Kostar 825. Ganska dyra för att vara en gammal serie så att säga.

https://www.komplett.se/product/775110/datorutrustning/datork...

Eller dessa https://www.inet.se/produkt/6110022/corsair-16gb-2x8gb-ddr3-c...

Bättre om du köper begagnat. Tror inte du kommer få mycket mer prestande av mer ram.

Enda anledningen att du behöver mer ram är ifall du använder all ram du har. Kolla medans du spelar hur mycket ram du använder, går att göras med aktivitetshanteraren.

Kan vara bättre att spara pengarna tills du kan/vill uppgradera CPU och moderkort

Och RAM använder RAM platser, grafikkort och annat använder PCIe slots. Så du har 4x Ram platser totalt. Köp 2 till 4GB minnen om du hittar billigt. Lägg en köp annons här på sweclockers, såg ut att vara många med ddr3 minnen kvar

Permalänk
Medlem

Bättre om du köper begagnat. Tror inte du kommer få mycket mer prestande av mer ram.

Enda anledningen att du behöver mer ram är ifall du använder all ram du har. Kolla medans du spelar hur mycket ram du använder, går att göras med aktivitetshanteraren.

Kan vara bättre att spara pengarna tills du kan/vill uppgradera CPU och moderkort

Och RAM använder RAM platser, grafikkort och annat använder PCIe slots. Så du har 4x Ram platser totalt. Köp 2 till 4GB minnen om du hittar billigt. Lägg en köp annons här på sweclockers, såg ut att vara många med ddr3 minnen kvar

Okej jag förstår. Jo sant men hade nog behövt 16 gb i mitt läge pga Rust kräver mkt RAM. Hittade faktiskt 2x4gb DDR3 här hemma (oöppnad) så jag har det i baktanken 🙂. Dock så är GPUn fortfarande ett problem så får nog uppgradera det också.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa en ssd, uppgradera GPUn begagnat, kanske ett 1060 eller 1070 för 2k. Ram är faktiskt oväntad skillnad i Rust. Lirar mycket själv och min kompis ökade~10 fps med 32gb ist för 16gb och ytterligare 10 fps när han ökade hastigheten till 2400mhz från 1600mhz. Jag skulle garanterat sikta på något schysst begagnat minst 16gb ddr3 ram kit, gärna snabbare än 1600mhz om du hittar Förslagsvis är att lägga ut en köpes annons på grejerna. Du lär komma undan långt under 5000kr

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Köp ett beggagnat grafikkort, typ 1070 för ca 2k som nämnts ovan.
Sen håller du utkick på sweclockers och köper CPU+RAM+moderkort (har varit en del sånt på marknaden sen Ryzen 3000 släpptes) satsa på en 2600X eller bättre om det skulle dyka upp. Håll utkick efter en ssd också men den kan du även köpa nytt i butik.

Du kommer landa runt 5000 kr. Sen kan du även sälja av dina grejer även, inte för några stora pengar men bättre än att de samlar damm.

Ps: förmodligen bättre komponenter än bara för Rust som jag inte har stenkoll på men allmänt bra värde för pengarna och såklart min personliga åsikt men betydligt bättre än lägga ner mer pengar på gamla DDR3 minnen

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS GTX 1070 DUAL OC 8GB - Gigabyte AX370 Gaming k3 - Ryzen 7 2700X, Crucial Ballistix Tactical DDR4 3000MHz 2x8GB - Samsung 960 Evo M.2 250 GB - Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

@Benham20: Jag kommer strax lägga ut min Ryzen 5 1600 till försäljning för typ 500 kr, och då ingår en oanvänd Wraith spire kylare. Är det intressant?
Jag har kört processorn i 3900 Mhz.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

jag skulle rekommendera ett begagnat 1060/1070 (säljer för 1200-2200), kanske en 3770k (3770K, MOBO och 16 gb såldes för 1500+frakt igår) på samma moderkort eller se vad du kan hitta på marknaden och sedan en 8 gb sticka (ddr3 säljs för 150-300 begagnat) eller 16 gb kit om du byter till ddr4 MOBO.

om du uppgraderar moderkort så borde du sikta på en m.2 ssd, dessa är både snabbare och billigare än sata-ssder. En ssd förbättrar praktikst sett bara laddnings-tider i spel men kan ge märkbart mer fps om datorn är begränsad av att inte kunna ha alla textures i ram-minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Jag skulle köpa en ssd, uppgradera GPUn begagnat, kanske ett 1060 eller 1070 för 2k. Ram är faktiskt oväntad skillnad i Rust. Lirar mycket själv och min kompis ökade~10 fps med 32gb ist för 16gb och ytterligare 10 fps när han ökade hastigheten till 2400mhz från 1600mhz. Jag skulle garanterat sikta på något schysst begagnat minst 16gb ddr3 ram kit, gärna snabbare än 1600mhz om du hittar Förslagsvis är att lägga ut en köpes annons på grejerna. Du lär komma undan långt under 5000kr

Jo det låter bra. GPU, RAM och en SSD är vad jag tänkt på i alla fall. Det känns som att processorn ska klara sig ett tag till men det vet man aldrig. Köpt 2012 så har såklart några år på nacken. Har dock haft vattenkylning så tänker att det kanske gör så livslängden blir bättre. En annan fråga, kylpasta, det bör man kanske sätta nytt på eller? Har ju inte gjort det sen dess.
Tack för input!

Skrivet av adis99:

Köp ett beggagnat grafikkort, typ 1070 för ca 2k som nämnts ovan.
Sen håller du utkick på sweclockers och köper CPU+RAM+moderkort (har varit en del sånt på marknaden sen Ryzen 3000 släpptes) satsa på en 2600X eller bättre om det skulle dyka upp. Håll utkick efter en ssd också men den kan du även köpa nytt i butik.

Du kommer landa runt 5000 kr. Sen kan du även sälja av dina grejer även, inte för några stora pengar men bättre än att de samlar damm.

Ps: förmodligen bättre komponenter än bara för Rust som jag inte har stenkoll på men allmänt bra värde för pengarna och såklart min personliga åsikt men betydligt bättre än lägga ner mer pengar på gamla DDR3 minnen

Sant! Ska försöka jaga lite begagnat.
Tack för svar!

Skrivet av AmpRC:

@Ollwee: Jag kommer strax lägga ut min Ryzen 5 1600 till försäljning för typ 500 kr, och då ingår en oanvänd Wraith spire kylare. Är det intressant?
Jag har kört processorn i 3900 Mhz.

Tänkte mig nog en 2600 istället. Vet dock inte hur stor skillnad det är på 1600 och 2600 eftersom jag inte är så insatt på AMD processorer. Tack ändå!

Skrivet av dinlo:

jag skulle rekommendera ett begagnat 1060/1070 (säljer för 1200-2200), kanske en 3770k (3770K, MOBO och 16 gb såldes för 1500+frakt igår) på samma moderkort eller se vad du kan hitta på marknaden och sedan en 8 gb sticka (ddr3 säljs för 150-300 begagnat) eller 16 gb kit om du byter till ddr4 MOBO.

om du uppgraderar moderkort så borde du sikta på en m.2 ssd, dessa är både snabbare och billigare än sata-ssder. En ssd förbättrar praktikst sett bara laddnings-tider i spel men kan ge märkbart mer fps om datorn är begränsad av att inte kunna ha alla textures i ram-minnet.

Okej ska kolla efter de korten begagnat. Ägde ett 1070 innan som jag hade i min förra dator (såldes). Jo men ska fundera lite hur jag ska göra. Tack för hjälpen!