Speldator på 10k budget(flexibel), framtidssäkrad

Permalänk

Speldator på 10k budget(flexibel), framtidssäkrad

Hej!

Som titeln beskriver så har jag bestämt efter 8 år med min gamla trotjänare att köpa en ny dator. Fått rekommenderat att vända mig hit då jag har en vän som tagit på sig att hjälpa mig bygga en dator.

Min budget ligger på 10k men jag kan dra av eller lägga till med ca 1500kr ifall det behövs. Har en lite yngre HDD som jag kommer återanvända till detta bygge som förvaringsutrymme. Har tittat på förslag på komponentkoll och sett bl.a sweclockers vårdator för i år men känner mig alltför oinsatt för att bilda mig en god uppfattning.

Det jag främst söker efter är en dator som kan hantera dagens och den närmaste tidens spel framöver på en grafik som inte nödvändigtvis behöver vara max men ändå ger en bra upplevelse visuellt sett. Gärna svart chassi utan glasskiva.

Har en PS4 Pro som jag varvar med för den plattformens exklusiva titlar, så jag är ute efter en vassare upplevelse för titlar på PC (ex.Metro Exodus eller kommande BL3 och Cyberpunk när det väl dags).

Tack för er hjälp.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12803617

Något sådant kanske? Går ju att dra in på SSD och få in ett RTX2060/RX5700

Visa signatur

Gaming: | R7 5700X | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Musik: Macbook Air M2 | FR Scarlet 18i8 | Logic Pro 11 |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

@MeckarN: Ganska bra höftat, man bör få in 3200Mhz minnen i den ramen också.

Lägger du på det mesta av dina 'eventuella' 1500.- på grafikkortet så kommer du upp i ett 2060 Super eller 5700 xt kring 5000:-
men det finns ju många 2060 och 5700 redan knappt över 4000:-

En bättre PSU och kanske en CPU-kylare kanske är värt att lägga lite på om man får några hundra över.

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Ett alternativt grafikkort till korgen!

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Kostar 4190 kronor, ordiniare 4690.

Visa signatur

Ryzen 3600 | Sapphire PULSE Vega56 | MSI B450M Gaming Plus | Corsair Vengeance LPX 3200MHz CL16 2x8GB | Arctic Freezer 34 eSports Duo | Intel 660p M.2 512 GB | Phanteks P300 Eclipse | AOC G24C1 144Hz | Corsair RM750X

Permalänk

Tack för förslaget, fastnade för denna build, ser att moderkortet är slut på alla tillgängliga lager. Min vän kan redan bygga datorn redan nästa helg, hinner dock inte få moderkortet tills dess. Finns det ett alternativt moderkort i samma klass som fungerar med resten av bygget?

Sidofråga, ifall jag skulle byta chassi till förslagsvis Fractal Designs Define C, fungerar resterande komponenter till det chassit? Vill gärna undvika chassi med genomskinlig sida.

Passar på även och tacka MeckarN, pacc och dumjohan för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius90:

Tack för förslaget, fastnade för denna build, ser att moderkortet är slut på alla tillgängliga lager. Min vän kan redan bygga datorn redan nästa helg, hinner dock inte få moderkortet tills dess. Finns det ett alternativt moderkort i samma klass som fungerar med resten av bygget?

Sidofråga, ifall jag skulle byta chassi till förslagsvis Fractal Designs Define C, fungerar resterande komponenter till det chassit? Vill gärna undvika chassi med genomskinlig sida.

Det absolut säkraste kortet för att processor och moderkort ska fungera, är att vänta på maxbrädorna.

Samma brädor finns också, utan maxversionen. Då behöver man däremot flasha bios. Vissa MSI brädor är bra på det sättet att de har USB bios-flashback. Du lägger alltså in biosfilen på en usb-sticka, byter namn till "MSI.rom", stoppar in stickan i moderkortet och klickar på en röd knapp. Jag har själv gjort denna procedur och det var enkelt. Däremot finns det folk som hade otur och inte fick det att lira ändå.

Annars är det X570 serien av moderkort som garanterat stödjer out of the box.

Visa signatur

Ryzen 3600 | Sapphire PULSE Vega56 | MSI B450M Gaming Plus | Corsair Vengeance LPX 3200MHz CL16 2x8GB | Arctic Freezer 34 eSports Duo | Intel 660p M.2 512 GB | Phanteks P300 Eclipse | AOC G24C1 144Hz | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius90:

https://www.computersalg.se/i/5740003/msi-b450m-a-pro-max-am4...

Och ja, de passar i Fractalchassit.

Permalänk
Skrivet av dumjohan:

Det absolut säkraste kortet för att processor och moderkort ska fungera, är att vänta på maxbrädorna.

Samma brädor finns också, utan maxversionen. Då behöver man däremot flasha bios. Vissa MSI brädor är bra på det sättet att de har USB bios-flashback. Du lägger alltså in biosfilen på en usb-sticka, byter namn till "MSI.rom", stoppar in stickan i moderkortet och klickar på en röd knapp. Jag har själv gjort denna procedur och det var enkelt. Däremot finns det folk som hade otur och inte fick det att lira ändå.

Annars är det X570 serien av moderkort som garanterat stödjer out of the box.

Tack för att du tar dig förklarar bra och tydligt för någon som är oinsatt, uppskattar det enormt!

Har pratat med min vän om att vi skjuter på byggandet till ett senare tillfälle då återförsäljarna fått in det eftersökta moderkortet. Känns säkrast ifall det finns ett inslag av otur.

Tack Muumin för produktförslaget!

Skickades från m.sweclockers.com