Vad kör ni för Dist och DE/WM och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@Irre: Det går till och med att testa Linux distributioner direkt i webbläsaren

https://distrotest.net/

Kul grej!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Standard Ubuntu 19,04 på stationära och Fedora på laptoppen. Båda med Gnome. Fungerar stabilt och bra.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Debian-man sedan snart 20 år
Just nu är det Arch (var antergos), sedan ca ett år, för att ta en titt på det.
Debians system är bättre så blir nog det igen i framtiden.

"Traditionell" skrivbordsmiljö är det som gäller. Typ Gnome 2 look. Just nu Cinnamon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Solus med Budgie.
Grundanledningen var att jag tyckte om Ikeys ("skaparen") personlighet och vilken vision han hade för Solus och Budgie.
Sen så är det inte helt fel med att om man vill så kan man få kontakt med utvecklarna väldigt smidigt och snabbt om man så önskar.
Nackdelen? Kan vara en del gamla paket men man har möjlighet att påverka detta genom att skriva en liten förfrågan på utvecklarportalen för Solus om man skulle vilja påskynda uppdateringen av just Det paketet man själv använder eller önskar fanns med i programutbudet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

För tillfället är det LM 19 Cinnamon på bärbara. Körde lite Manjaro men ville testa något annat. Kanske går tillbaka till Solus Budgie igen som jag kört ett tag tidigare.
På desktop Win 10 for alla spel just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Solus med Budgie.
Grundanledningen var att jag tyckte om Ikeys ("skaparen") personlighet och vilken vision han hade för Solus och Budgie.
Sen så är det inte helt fel med att om man vill så kan man få kontakt med utvecklarna väldigt smidigt och snabbt om man så önskar.
Nackdelen? Kan vara en del gamla paket men man har möjlighet att påverka detta genom att skriva en liten förfrågan på utvecklarportalen för Solus om man skulle vilja påskynda uppdateringen av just Det paketet man själv använder eller önskar fanns med i programutbudet.

Är han tillbaka? Det var väl snack om att han hade hoppat av och någon annan skulle ta över? Jag gillade också Solus när jag testade det men är lite skeptisk till nya distros som har en tendens att försvinna efter ett par år när intresset svalnar, någon av skaparna hoppar av projektet osv.

Det blir lite av ett moment 22 där man inte vill investera i uppstickare förrän de etablerat sig ordentligt samtidigt som de behöver nya användare, nya utvecklare och nya idéer för att kunna leva vidare och ens ha en chans att etablera sig. Solus har visserligen funnits i tre-fyra år (?) och det har varit en del kontroverser men det kanske hör till med nya lanseringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv

Fedora whatever senaste är på jobblaptopen. Gnome med några tweaks för att få det någorlunda normalt. Jag försöker hålla mig så standard som möjligt, ju mer man avviker från det vanligaste desto svårare blir det att finna hjälp om något krånglar.
Det är skönt att allt arbete man gör i dag sker via webläsaren och remoteservrar, förr behöver man installera random program för att kunna jobba som oftast bara fanns till Windows eller Mac OS. Nu är det mer fritt att välja vad man vill!

Permalänk
Medlem

Debian 10 med LXDE på de stationära, Debian 10 med Cinnamon på laptopparna och Raspbian Lite på Raspberry Pi datorerna.

Jag började med RedHat en gång i tiden när jag fick med det från en PC-plus tidning, gick senare över till Mandrake och höll mig kvar där tills Mandrake blev Mandriva, som jag inte gillade något vidare, vidare över SUSE och Slack och diverse andra distar tills jag slutligen för en 8-10 år sedan fastnade för Debian och där har jag blivit kvar.

Kör Dualboot på datorn jag sitter vid oftast med Win10/Debian. Spenderar ungefär lika tid i båda.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

@ågren: Nej, Ikey är inte tillbaka.
Men ja, det var väldigt turbulent en period men jag måste nog säga att jag tycker att Solus vunnit mer momentum med Joshua & CO på sistone.
Dock saknar jag faktiskt Ikeys karisma en hel del.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Standard Ubuntu 19.04.
Kört en del Debian förr i tiden och kört Ubuntu server i 10 år, så det var simplast.
Enda tweaksen jag gjort är att inaktivera musacceleration och ta bort amazon-grejer.

Föredrar att ändra så lite som möjligt, minskar mängden arbete och problem som kan uppstå.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Kör Solus 4 (Budgie) på både laptop och desktop.
https://getsol.us/home/

Jag gillar gränssnittet och trivs med upplägget.
Har en bra rollbackfunktion om systemet skulle få problem efter en patchning.
Nackdelen är väl att de kör med ett helt eget ekosystem som @backspace skriver, så inga .deb eller .rpm paket.
Men systemet är enkelt i övrigt, modernt, och rolling-release.
Har support för alla program jag använder mig av och resten använder jag via snap, flatpak eller appimage.

Inväntar utvecklingen kring Endeavour OS, kanske blir en het kanditat till distrohopp senare när jag känner mig manad.
https://endeavouros.com/

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Kör med Windows 10 tills Linux är färdigt att spela på direkt istället för alla "lösningar", men dom gånger jag har testat så har det huvudsakligen vara ubuntu / Debian baserat med KDE skrivbordsmiljön.

Jag anser att vi redan är där, hade minimalt att göra från installation till spelstart.

  • Installerade Ubuntu

  • Valde att installera senaste nvidia-drivrutin från Software and Updates

  • Laddade hem steam från Ubuntu software

  • Startade steam

  • Startade Rocket League

Jag gjorde verkligen inget mer än detta. Skulle påstå att detta är en smidigare process än att ominstallera Windows, jag behövde inte ens öppna webbläsaren för att slutföra allt.

Vill man köra Windowsspel så har Steams proton-projekt kommit riktigt långt. Många spel fungerar fint och går att starta helt utan någon extra konfiguration. En Kompatibilitetslista finns här.

Jag kör ett spel med hjälp av Proton, Into the Breach. Att installera spelet är likadant som vilket som helst i ditt steam-bibliotek. Startar det precis likadant med. Inget pillande, bara dubbelklicka och spela. När ett spel stöds av Proton är det verkligen så simpelt.

Egentligen tycker jag bara det finns "lösningar" om man envist försöker köra Windowsspel som inte är släppta till Linux, men det kan man inte riktigt beskylla plattformen för.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag kör med Gentoo på mina två datorer. Sedan har jag också två virtuella servrar som kör Debian och Devuan. Debian ska även det migreras till Devuan någon dag när jag orkar.

Jag gillar gamla hederliga init-system som gör det på vad jag anser vara rätt sätt. Jag har försökt att ge systemd en chans, mem jag upplever mest bara problem med det.

Anledningen till att jag använder Gentoo beror på att det är en sakta rullande distro som är pålitlig, man har bra kontroll över allt, den är smart designad med många händiga funktioner och de har en trevlig gemenskap tycker jag.

Min fönsterhanterare är i3 sedan 5 år tillbaka eller så. Jag bytte till kaklande fönsterhanterare några år innan och har sedan dess inte kunnat köra något annat. Jag gillar att kunna sköta allt via tangentbordet och jag gillar arbetsflödet. Det är "bäst" helt enkelt.

Att jag kör med just i3 beror på att de har mycket funktioner utan att det är bloat. Samt är deras dokumentation väldigt bra och allting går att skripta väldigt enkelt.

Skrivet av Dockland:

Jag kallar Gentoo för "distrostopper" Med 16+ cores och distcc så är inte komplieringstider något bekymmer. Undantag GCC och Chromium då, som var för sig tar ett par timmar. (Har dock gått över till Google Chrome då jag hade lite strul med vad-det-nu-var)

Vad är det för processor? Jag kompilerar qtwebengine på ett cirka 2 timmar, ibland mer och ibland mindre. Min processor är en 8 år gammal quad core-propp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

...
Vad är det för processor? Jag kompilerar qtwebengine på ett cirka 2 timmar, ibland mer och ibland mindre. Min processor är en 8 år gammal quad core-propp.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en i7 6900K (8c - 16t och en Xeon W-2133 6c - 12t) men använder numer nästan uteslutande "Xeon"- datorn. Kör base clock (3.2) på i7:an och Xeon går som bekant inte att klocka. Tror base clock är 3.2 på den.
Ser i min make.conf jag inte nyttjar alla trådar dock, av någon anledning jag inte minns.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Även jag använder mig av Gentoo och i3 på datorerna. Rekommenderas varmt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sniglom:

Jag ska inte gå alltför långt offtopic då det redan finns en tråd för att spela på linux. Jag vet inte riktigt var den största flaskhalsen ligger i Linux när man tänker spel. Operativsystemsnivå, Steam eller liknande launchers, propritära drivrutiner som ligger efter (nvidia i mitt fall) eller hur spelet är skapat. Någonstans blir det ofta strul. En del spel har jag som är för SteamOS och fungerar direkt. En del andra spel fungerar med Steam Proton utan vidare handpåläggning. Dessa två grupper av spel har jag inga problem med. Det är några musklick för att få igång.

Sedan har jag tyvärr en hel drös med spel som aktivt spelas, men som kräver mer handpåläggning i form av Lutris, Wine, redigering av konfigurationsfiler och i något fall rätt rejäla modifikationer för att få spelbart. Sedan så är det prestandafrågan. En del är knappt spelbara. Den dagen det är lika enkelt att få igång ett spel med samma prestanda som i Windows, är dagen jag helt migrerar

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Funtoo/Gentoo med Gnome. Varför? Who doesn't want to build the world!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har en i7 6900K (8c - 16t och en Xeon W-2133 6c - 12t) men använder numer nästan uteslutande "Xeon"- datorn. Kör base clock (3.2) på i7:an och Xeon går som bekant inte att klocka. Tror base clock är 3.2 på den.
Ser i min make.conf jag inte nyttjar alla trådar dock, av någon anledning jag inte minns.

Är du säker på det tar ett par timmar för dig att kompilera gcc för dig? Jag kollade nu när jag är hemma och och jag snittar på 37 minuter för gcc och 2t 55m för qtwebengine. Det var lite mer på det qtwebengine än vad jag mindes. Snabbaste var dock 1t och 43 minuter en gång.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Är du säker på det tar ett par timmar för dig att kompilera gcc för dig? Jag kollade nu när jag är hemma och och jag snittar på 37 minuter för gcc och 2t 55m för qtwebengine. Det var lite mer på det qtwebengine än vad jag mindes. Snabbaste var dock 1t och 43 minuter en gång.

Jag testar att kompilera Chromium i helgen på Xeon. 3.6 är base clock på den. Den är känd att vara seg och ta tid.
Behöver ändra lite i min make.conf bars så jag har full sprutt på alla trådar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Hund: Låter spänannde med Gentoo och i3wm. Har kört i3wm till och från på min Mate installtion för att testa den, men har problem med fullscreen i virtualbox om jag ska testa nån dist, bilden blir svart i fullscreen läge, men kör man window eller fit to screen så ser man allt. Måste vara nån bugg med i3 då det funkar perfekt i Mate i fullscreen.

Gentoo verkar intressant men frågan är om man tröttnar på väntetiderna när allt ska kompileras vid uppdateringar )

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

@Hund: Låter spänannde med Gentoo och i3wm. Har kört i3wm till och från på min Mate installtion för att testa den, men har problem med fullscreen i virtualbox om jag ska testa nån dist, bilden blir svart i fullscreen läge, men kör man window eller fit to screen så ser man allt. Måste vara nån bugg med i3 då det funkar perfekt i Mate i fullscreen.

Gentoo verkar intressant men frågan är om man tröttnar på väntetiderna när allt ska kompileras vid uppdateringar )

Det är det också, du borde testa!

Det låter som en olycklig bugg, du borde skapa en buggrapport.

Det är väldigt få paket som tar tid att kompilera, några kända är väl just qtwebengine och LibreOffice. Men sedan håller Gentoo ett ganska lugnt tempo med nya paket, tänk typ Debian fast med ett rullande släppschema. Och om man vill ha något nyare kan man alltid ändra "keyword" för ett specifikt paket, en grupp eller hela systemet från "stable" till "unstable".

Men jag gillar Gentoo just för att det är rör på sig sakta frammåt och att det är pålitligt. Och jag antar att om man är förtjust i det som Gentoo har att erbjuda, då är den lilla tiden man lägger på att kompilera paket lika värt det som att andra pendlar ett par mil extra till en arbetsplats som de trivs extra bra på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det är det också, du borde testa!

Det låter som en olycklig bugg, du borde skapa en buggrapport.

Det är väldigt få paket som tar tid att kompilera, några kända är väl just qtwebengine och LibreOffice. Men sedan håller Gentoo ett ganska lugnt tempo med nya paket, tänk typ Debian fast med ett rullande släppschema. Och om man vill ha något nyare kan man alltid ändra "keyword" för ett specifikt paket, en grupp eller hela systemet från "stable" till "unstable".

Men jag gillar Gentoo just för att det är rör på sig sakta frammåt och att det är pålitligt. Och jag antar att om man är förtjust i det som Gentoo har att erbjuda, då är den lilla tiden man lägger på att kompilera paket lika värt det som att andra pendlar ett par mil extra till en arbetsplats som de trivs extra bra på.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter väldigt intressant när du lägger fram Gentoo på det här sättet Har försökt installera gentoo för flera årsen runt 2010 men fick aldrig nån klarhet i useflags hur det fungerade, vad behöver jag för just mina applikationer m.m. man är så van vid binära paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Det låter väldigt intressant när du lägger fram Gentoo på det här sättet Har försökt installera gentoo för flera årsen runt 2010 men fick aldrig nån klarhet i useflags hur det fungerade, vad behöver jag för just mina applikationer m.m. man är så van vid binära paket.

Det finns profiler vilket kommer med olika standardinställningar för USE-flaggorna. Använder du skrivbordsprofilen ska du få vettiga defaults.

https://wiki.gentoo.org/wiki/Profile_(Portage)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Hedersmedlem

Arch + Awesom

Det har varit samma sedan Awesome först lanserades, alltså sedan 2007. Motivering: lågt underhåll och kombinationen fyller mitt behov.

2017 --> 2007
Permalänk
Medlem

Har kört Arch + i3wm i rätt många år. Då det är smidigt, snabbt att uppgradera och flexibelt. Samt Arch wikin är grym. Har dem senaste veckorna börjat testa sway (wayland), funkar riktigt bra för mig. Behöver inte ha scripts för att få dockning av min Lenovo Thinkpad x220 att funka. Dock har spotify gränssnittet hängt sig en gång.

Har även börjat testa GNU Guix, då jag gillar konceptet och att man kan ha en konfigfil för hela systemet. Känns som en bra blandning av Arch och Gentoo. Har dock problem med att få i3wm med polybar att funka (anledningen till att jag började testa sway).

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Drog in Clear Linux idag, varför? Phoronix publicerade ett test över dom 10 största Linux-distarna under AMD Ryzen 3000. Clear Linux, som görs av Intel, var tämligen överlägset snabbast i en majoritet av deltesten. Debian 10 var tvåa en hel del bakom.

Lite ironiskt att Intel gör den "bästa" AMD-disten.

Var riktigt smidigt att installera, klart snabbast och mest strömlinjeformat av alla distar jag testat hitills, live-USB:n var också löjligt snabb. Ser extremt prydligt ut när man väl är inne.
Rolling distro med senaste Gnome-skrivbord som default, allt är bleeding edge även kärnan.

Ser kul ut så här långt, har tex aldrig sett Nvidias open source drivrutin fungera så bra som i Clear Linux, den brukar bugga något förfärligt med andra distar så att man måste installera blobben det första man gör. Nu fungerade den sömlöst.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Drog in Clear Linux idag, varför? Phoronix publicerade ett test över dom 10 största Linux-distarna under AMD Ryzen 3000. Clear Linux, som görs av Intel, var tämligen överlägset snabbast i en majoritet av deltesten. Debian 10 var tvåa en hel del bakom.

Lite ironiskt att Intel gör den "bästa" AMD-disten.

Var riktigt smidigt att installera, klart snabbast och mest strömlinjeformat av alla distar jag testat hitills, live-USB:n var också löjligt snabb. Ser extremt prydligt ut när man väl är inne.
Rolling distro med senaste Gnome-skrivbord som default, allt är bleeding edge även kärnan.

Ser kul ut så här långt, har tex aldrig sett Nvidias open source drivrutin fungera så bra som i Clear Linux, den brukar bugga något förfärligt med andra distar så att man måste installera blobben det första man gör. Nu fungerade den sömlöst.

Är inte Clear Linux såsbaserat?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Är inte Clear Linux såsbaserat?

What? Vad är såsbaserat? Brunsås? Löksås? Sweet Chili?

Det är i alla fall senaste Gnome och använder Flatpak, har ingen vidare koll ännu på Clear Linux men prestandan verkar brutal.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

Är inte Clear Linux såsbaserat?

Skrivet av the squonk:

What? Vad är såsbaserat? Brunsås? Löksås? Sweet Chili?

Det är i alla fall senaste Gnome och använder Flatpak, har ingen vidare koll ännu på Clear Linux men prestandan verkar brutal.

Clear linux är snabbt som eftersom dom offrar bakåtkompatibilitet för prestanda. Då kan dom använda mer aggressiva flaggor när de kompilerar. De flesta distar verkar vilja att man kan köra OSet på varenda legacyplattform som finns och är väldigt restriktiva med att släppa på bakåtkompatibilitet. Konstigt att Clear är så unika här egentligen, det borde inte vara en nisch egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

What? Vad är såsbaserat? Brunsås? Löksås? Sweet Chili?

Det är i alla fall senaste Gnome och använder Flatpak, har ingen vidare koll ännu på Clear Linux men prestandan verkar brutal.

Jag vet inte vad korrekt svensk term är, men på engelska heter det "source based", vilket skiljer sig en del från de flesta andra system som använder sig av generiska binärfiler.

Med vad jag kallar för såsbaserad Linuxdistribution kompillerar man själv källkoden mot den processorarkitektur som just du har i din dator och inte mot något så generiskt som x86_64.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.