Energiförbrukning spis vs multicooker

Permalänk
Inaktiv

Energiförbrukning spis vs multicooker

Hej!
Har en modern inbyggnadshäll (glaskeramik) med en stor, en medel och två små plattor. Eftersom spisen ofta används till riskokning och ibland långkok så har jag funderat på om det vore mer energisnålt med en multicooker.

Visst beror det på effekten på prylarna och hur länge de behöver vara igång för att uppnå rätt resultat, men jag kommer inte åt märkningar på spisen och jag vet inte ens vilken tillverkare det är, så vi kan i denna tråd anta ungefärligt medelvärde för både glaskeramikhäll och multicooker. Jag antar att prylar som riskokare och slowcookers också är relevanta för jämförelsen med spis.

Det behöver inte vara exakta uträkningar. Jag vill bara få ett hum ifall man sparar hundralappar, enstaka kronor eller ifall det blir dyrare. Jag tänker dock att en multicooker borde vara designad för att inte slösa onödig energi och därmed vara mer effektiv. Men jag kan ju ha fel. Vad säger ni som har erfarenhet av någon typ av cooker?

Visst kanske kvaliteten på maten blir bättre och det har jag gärna i åtanke så länge en multicooker inte är mycket dyrare i drift.

TL;DR
Vad är billigare att koka riset i/köra långkok i, en genomsnittlig multicooker eller på en genomsnittlig glaskeramikhäll?

Permalänk

Vilken typ av onödig energi tror du en spis är designad att dra? Tror du hamnar i spannet 1kr +/- per år i skillnad på förbrukning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Handlar troligen bara om några tior i skillnad på ett år...

Det som drar mest räknat i kWh i ett normal hushåll är inte spisen eller micron - utan kyl och frysförvaring samt media-apparater och datorer som är igång långa perioder. Dammsugaren drar en hel del tillsammans över året också om den körs ofta och i långa perioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Handlar troligen bara om några tior i skillnad på ett år...

Det som drar mest räknat i kWh i ett normal hushåll är inte spisen eller micron - utan kyl och frysförvaring samt media-apparater och datorer som är igång långa perioder. Dammsugaren drar en hel del tillsammans över året också om den körs ofta och i långa perioder.

Kyl/frys står för ca 70% av min elrförbrukning, har ändå 2 datorer som står på hela tiden, 1 utöver det som körs några timmar per dag.

Ganska lätt att räkna ut då det bara är jämföra förbrukningen de månader man inte är hemma.

Så kyl/frys står för det mesta, resten får man köra hårt för att ens märka.

Och det med <4 år gamla vitvaror med A+.

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar om små skillnader eftersom all tillförd energi blir värme men om du verkligen vill effektivisera så byt till en induktionsspis nästa gång för den är bättre om du lagar "lite" eftersom den värmer kärlen direkt i stället för att först värma upp sin egen massa.
Däremot lär det inte vara nån ide att byta ut en spis som fungerar i förtid.
Även ugnar med hög effekt kan vara effektivare då de kan värma upp snabbare och det kan innebära lägre förluster, hög effekt på spis och ugn kan alltså leda till mindre energiförbrukning pga förluster under kortare tid givet att allt annat är lika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@freddan83 @xxargs @GuuFi @mrqaffe
Tack för era svar.

@freddan83 Jag menade att i spisar kan viss energi gå till spillo om man inte är noggrann som användare. Ibland vet jag inte vilken temp som är rätt och kanske är för försiktig för att undvika att det kokar över eller bränns, vilket kan göra att spisen är igång längre än nödvändigt. Min poäng är att en multicooker kanske hanterar detta mer effektivt och kan välja rätt för ett optimalt resultat. Dessutom har man hört om att använda rätt storlek på kastrull och se till att hela plattan täcks, annars läcker värme ut från kanterna som hade kunnat användas för att värma upp kastrullens innehåll snabbare vilket antagligen inte är ett "problem" i en multicooker.

Oavsett så verkar det då vara en oväsentlig skillnad så spisen får fortsätta jobba. En multicooker blir inte aktuellt.

Permalänk
Medlem

Har för mig våran spis har en maxeffekt på 2200 watt.
Använder själv spisen/ugnen till den mesta av våran matlagning förutom när vi ska koka ris.
Då använder vi en riskokare ifrån tupperwear, en halvtimme i micron så blir riset perfekt