Hårddisken full: Är det bara att köpa en till?

Permalänk

Hårddisken full: Är det bara att köpa en till?

Börjar bli fullt i hårddisken, visst är de bara att gå och köpa en till, och plugga in och köra? Eller är jag digitalt efterbliven igen och missar massa steg?

Förtydligade rubriken från "Idiot fråga men better safe than sorry"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Så länge du har plats fysiskt, ledig anslutning och lefig strömkabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Efter att du pluggat in disken så måste du även partitionera och formatera den innan du kan använda den, se t.ex. denna tråd, men i övrigt är det bara att plugga in och köra ja.

Tänk på att du kan behöva köpa till en SATA-kabel om du köper en 2.5"/3.5"-disk bara, det brukar inte inkluderas med disken.

Permalänk
Bildexpert 📺

Högst troligt måste du rensa en hel del på den befintliga hårddisken då en troligtvis används av Windows och behöver ledigt utrymme för temporära filer etc. Är den helt full kan det bli stopp/kracher/krångel även om du trycker in ytterligare terrabytes av hårddiskar.

Det jag brukar peka om till andra hårddisken, en traditionell mekanisk disk, är sådant som nedladdningar, videos, musik men också spel jag sällan spelar. SSD:n med Windows och viktigaste programmen håller jag ganska ren.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Högst troligt måste du rensa en hel del på den befintliga hårddisken då en troligtvis används av Windows och behöver ledigt utrymme för temporära filer etc. Är den helt full kan det bli stopp/kracher/krångel även om du trycker in ytterligare terrabytes av hårddiskar.

Det jag brukar peka om till andra hårddisken, en traditionell mekanisk disk, är sådant som nedladdningar, videos, musik men också spel jag sällan spelar. SSD:n med Windows och viktigaste programmen håller jag ganska ren.

(Nästan) helt säker på att Windows redan ligger på min SSD, ska köpa en till mekanisk, då borde de väl va lugnt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lesscool10:

(Nästan) helt säker på att Windows redan ligger på min SSD, ska köpa en till mekanisk, då borde de väl va lugnt?

Är nog endast du själv som kan svara på ifall din SSD är fullproppad eller inte. Så är den fullproppad = inte lugnt trots ny hårddisk.

Permalänk
Medlem

Testa att komprimera mappar. Läsning kan till och med gå snabbare eftersom färre bytes behöver läsas fysiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lesscool10: Tänk på att SSD inte fungerar särskilt bra när den är full. Den ska gärna ha en del extra ledigt utrymme så att den kan jobba bättre. Beroende på SSD så kan skillnaden vara extrem.

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa en större SSD, sedan klona din nuvarande till denna med exempelvis Macrium Reflect och sedan använda din befintliga som andradisk, bereonde på vad det är du har som tar så mycket plats.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮