Fläktar för Fractal Design Define C/Asus Prime Z370-A II?

Permalänk
Medlem

Fläktar för Fractal Design Define C/Asus Prime Z370-A II?

Jag är i planeringsstadiet inför att försöka bygga en PC för första gången i mitt liv. Jag vet inte vad som är relevant för att kunna bedöma behovet av fläktar, så jag blåser bara på med komponenter som jag planerar att köpa:

Chassi: Fractal Design Define C
Moderkort: Asus Prime Z370-A II
CPU: Intel i5 9600K.
CPU-kylare: Noctua NH-D15S
GPU: Radeon Sapphire RX 580 8GB
RAM: Någon av de 3000Mhz DDR4 2x8GB som finns.
PSU: Corsair RM750X V2 750W
Lagring: WD Black SN750 NVMe SSD M.2 250GB samt eventuellt en större SATA-SSD eller hybriddisk.

Som jag förstått det så medföljer två st 120mm-fläktar till chassit. Skulle ni rekommendera att jag köper ytterligare en eller flera fläktar, givet denna setup? Förstår att det beror på huruvida jag kommer överklocka processorn eller inte, eller? Inledningsvis kommer jag troligtvis inte försöka mig på det och se om prestandan räcker gott för det jag gör. Prioriteten är att använda datorn främst för musikproduktion, men det är mycket möjligt att jag även kommer att använda den som gamingdator titt som tätt.

Jag undrar också hur det fungerar med fläktanslutningar med moderkortet. I specifikationerna så står det dels:
2 x Chassis Fan connectors (4-pin) for both 3-pin (DC mode) and 4-pin (PWM mode) coolers control with auto detection support

Och sen står det också:
5 x 5-pin EXT_FAN(Extension Fan) connector

Kan jag använda EXT_FAN-anslutningarna för fler chassifläktar eller är jag begränsad till de som är namngivna som "chassis fan connectors"?

Permalänk
Medlem

Dem har funkat på mitt x299 prime moderkort en gång i tiden. Annars kan det vara trevligt att skaffa en grenkontakt till fläktarna så att alla styrs av samma signal! Också kallat y-splitter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Dem har funkat på mitt x299 prime moderkort en gång i tiden. Annars kan det vara trevligt att skaffa en grenkontakt till fläktarna så att alla styrs av samma signal! Också kallat y-splitter.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant! Hur fungerar det rent praktiskt? Sätter jag en grenkontakt i en av anslutningarna och kopplar flera fläktar i en och samma?

Permalänk
Medlem

@toge: Japp, precis så

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av toge:

Jag är i planeringsstadiet inför att försöka bygga en PC för första gången i mitt liv. Jag vet inte vad som är relevant för att kunna bedöma behovet av fläktar, så jag blåser bara på med komponenter som jag planerar att köpa:

Chassi: Fractal Design Define C
Moderkort: Asus Prime Z370-A II
CPU: Intel i5 9600K.
CPU-kylare: Noctua NH-D15S
GPU: Radeon Sapphire RX 580 8GB
RAM: Någon av de 3000Mhz DDR4 2x8GB som finns.
PSU: Corsair RM750X V2 750W
Lagring: WD Black SN750 NVMe SSD M.2 250GB samt eventuellt en större SATA-SSD eller hybriddisk.

Som jag förstått det så medföljer två st 120mm-fläktar till chassit. Skulle ni rekommendera att jag köper ytterligare en eller flera fläktar, givet denna setup? Förstår att det beror på huruvida jag kommer överklocka processorn eller inte, eller? Inledningsvis kommer jag troligtvis inte försöka mig på det och se om prestandan räcker gott för det jag gör. Prioriteten är att använda datorn främst för musikproduktion, men det är mycket möjligt att jag även kommer att använda den som gamingdator titt som tätt.

Jag undrar också hur det fungerar med fläktanslutningar med moderkortet. I specifikationerna så står det dels:
2 x Chassis Fan connectors (4-pin) for both 3-pin (DC mode) and 4-pin (PWM mode) coolers control with auto detection support

Och sen står det också:
5 x 5-pin EXT_FAN(Extension Fan) connector

Kan jag använda EXT_FAN-anslutningarna för fler chassifläktar eller är jag begränsad till de som är namngivna som "chassis fan connectors"?

Jag skulle ju titta över gpu och moderkort.

Moderkort är inte kompatibelt med 9e generationen utan bios uppdatering så kör på ett z390 till liknande pris.

Gpu är end of life skulle satsat på något annat.

Har du tittat på ryzen?

Vad har du för budget?

Här är mitt förslag om du har råd

https://www.komplett.se/product/1011746/datorutrustning/dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Jag skulle ju titta över gpu och moderkort.

Moderkort är inte kompatibelt med 9e generationen utan bios uppdatering så kör på ett z390 till liknande pris.

Gpu är end of life skulle satsat på något annat.

Har du tittat på ryzen?

Vad har du för budget?

Här är mitt förslag om du har råd

https://www.komplett.se/product/1011746/datorutrustning/dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för förslag, men var inte riktigt det jag efterfrågade.

Moderkortet kan exempelvis Inet uppdatera utan kostnad om jag köper det där. Grafikkortet har jag redan i en eGPU-setup som jag använt till min MacBook Pro och till det hela hör också att jag gärna vill testa att göra maskinen till en Hackintosh, därav lite daterade eller märkligt valda men väldigt kompatibla komponenter. Men det är mycket möjligt att jag uppdaterar GPU:n i framtiden, dock tror jag verkligen att RX 580 håller för mig i nuläget, så ser ingen anledning att skaffa bättre bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toge:

Tack för förslag, men var inte riktigt det jag efterfrågade.

Moderkortet kan exempelvis Inet uppdatera utan kostnad om jag köper det där. Grafikkortet har jag redan i en eGPU-setup som jag använt till min MacBook Pro och till det hela hör också att jag gärna vill testa att göra maskinen till en Hackintosh, därav lite daterade eller märkligt valda men väldigt kompatibla komponenter. Men det är mycket möjligt att jag uppdaterar GPU:n i framtiden, dock tror jag verkligen att RX 580 håller för mig i nuläget, så ser ingen anledning att skaffa bättre bara för att.

Haha ok ingen fara då vet jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja jag tycker gott du ska lägga in en fläkt till, själv hade jag kört på 2 * 140mm in i fronten (relativt låga/tysta varvtal) och 1* 120mm ut bak och nån till ut topp.

Jag har nog några liggandes hemma, kanske med förgreningar också, du bor inte i Stockholm eller har vägarna förbi? Då skulle jag kunna ge dig det jag har.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

I define c har du 2st 120mm fläktar, 1 fram och 1 bak. När jag hade mitt define c, så satte jag 2st 140mm fläktar fram istället. mer luft och låter mindre. att få in fräsch luft i chassit är aldrig fel.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

I define c har du 2st 120mm fläktar, 1 fram och 1 bak. När jag hade mitt define c, så satte jag 2st 140mm fläktar fram istället. mer luft och låter mindre. att få in fräsch luft i chassit är aldrig fel.

Låter som en bra lösning! Så kanske köpa 2st 140mm till fronten och sen flytta dom medföljande till topp och bak?

Skrivet av aToria:

Ja jag tycker gott du ska lägga in en fläkt till, själv hade jag kört på 2 * 140mm in i fronten (relativt låga/tysta varvtal) och 1* 120mm ut bak och nån till ut topp.

Jag har nog några liggandes hemma, kanske med förgreningar också, du bor inte i Stockholm eller har vägarna förbi? Då skulle jag kunna ge dig det jag har.

Jag befinner mig i utlandet just nu, men du får jättegärna kolla om du har något och höra av dig om du hittar något! Tack!

Finns det förresten någon särskild anledning till att inte köra 140mm på alla fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör den här setupen i mitt Define C med komponenterna i sign. Kör med Corsairs ML fläktar. 2x140mm i fronten och 2x120mm bak+cpukylaren. Har trimmat fläktkurvorna så alla fläktar går på lägsta varvtalet till cpu:n börjar närma sig 60c eller nått sånt och då börjar dom rampa upp.

I den bakre platsen får det bara plats för en 120mm fläkt. Jag tycker det är bättre att låta täckpanelen sitta kvar i taket än att sätta en fläkt där.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

@wurpan: Nice! Hur gör du inställningarna för fläktarna? Görs det i BIOS eller i separat mjukvara? Som jag nämnde tidigare så är målet att installera macOS på mitt bygge och där är jag lite osäker på om inställningar för fläktar kan göras direkt i OS, men det kanske är BIOS som gäller? Och är det då PWM-fläktar eller vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toge:

Låter som en bra lösning! Så kanske köpa 2st 140mm till fronten och sen flytta dom medföljande till topp och bak?

Jag befinner mig i utlandet just nu, men du får jättegärna kolla om du har något och höra av dig om du hittar något! Tack!

Finns det förresten någon särskild anledning till att inte köra 140mm på alla fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ska kolla men vet iaf att jag har ett par 140mm fläktar. Återkommer på det.

Nej ingen direkt anledning att köra 120mm OM samma antal 140mm får plats, det gör det inte i botten och bak på Define C. Du vill ha lite övertryck i datorn (mer tryck in än ut) så att inte damm sugs in genom springor. Men du kan ju öppnå det med 2*140mm in och ut, bara att du kör ut fläktarna på lägre varvtal.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

@aToria: Okej, så om jag har förstått det rätt så borde det här fungera bra?:

2 x 140mm i fronten, in
2 x 120mm bak och upptil, ut med lägre varvtal

Eller gäller lägre varvtal endast om det är 140mm-fläktar?

Permalänk
Medlem

@toge: Jag styr fläktarna i Asus egna AiSuite program men det går även att ställa in i UEFI (BIOS) om än lite mer spartanska möjligheter. Har satt mina på ett låst lågt varvtal i UEFI och sen tar programmet över när det startat. Skulle nog kunna uppnå samma sak i UEFI men det är enklare att trimma i programmet. Ska väl orka sätta kurvorna i UEFI istället någon dag för att slippa programmet.

Enligt mig är PWM alltid att föredra då dom kan styras mer noggrant och oftast mycket lägre än vanlig 3-pin.

Jag har en sån här Y-splitter till dom två fläktarna i fronten:
https://www.webhallen.com/se/product/164598-Akasa-splitterkab...
(tror det finns en mindre också så man slipper flera onödiga kablar.)

Den sitter sen kopplad till ena CHA_FAN uttaget på moderkortet för PWM signalen och tar strömmen från en molex. Bakfläkten till ett annat CHA_FAN uttag och CPU-fläkten till CPU_FAN så styrs dom inviduellt.

Hela logiken bakom bygger på som aToria nämner att hålla ett övertryck i lådan för att minimera dammet och köra fläktarna så sakta som möjligt utan att temperaturerna blir för höga för att minimera ljudnivån.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

@toge:

2 x 140mm i fronten, in
2 x 120mm bak och upptil, ut

Låter bra, eftersom 140mm fläktarna (i regel) flyttar mer luft än 120mm behöver du inte köra 120mm i lägre varvtal.

Som wurpan säger så handlar det om att trycka in lite mer luft än du trycker ut, och att hålla så låga varvtal som en behaglig temp nivå tillåter, så du minimerar ljud.

När det kommer till själva fläktstyrningen så ger wurpan ypperligt bra råd.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

@wurpan @aToria: Tack för bra info!

Så det jag gör med de två casefläkt-anslutningar som finns i moderkortet är att köra in en y-splittare i varje uttag så att jag får två fläktar till båda anslutningarna? Verkar som att de 120mm fläktar som följer med caset inte är PWM, men det kanske funkar att endast ha PWM-fläktar på dom som är 140mm? Spelar det sedan någon roll vilka av fläktarna som går in i respektive y-splittare? Känns ju rimligt att köra frontfläktarna i en splitter och bak- och toppfläktarna i en annan.

Permalänk
Medlem

@toge: Jag har 2st 140mm Corsair 2000rpm PWM (PA1425S12S-2 12VDC 0.7 A CW-8960034-WW). Så har jag 2st Nzxt 120mm som kom i ett case (3 pin).

Jag har ingen Y splitter tyvärr. Rekommenderar att du kör de två in fronten med PWM på samma splitter.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ