Permalänk

Trimma elscooter

Hejsan

Jag har sökt efter en vettig elscooter till min grabb som fyller 6 år.
Många är både tunga och stora och har därför sållats bort i ett tidigt skede.
Nu har jag funnit en, DENVER SCK-5300 som är speciellt framtagen för de lite mindre barnen, dvs liten och nätt samtidigt som den väger förhållandevis lite.

Saken med denna maskin är att den endast gör 6km/h, alltså gångfart.
Finns där något sätt att "trimma" denna så att den går lite snabbare.
Är absolut inte ute efter någon raketfart, säg det dubbla på sin höjd.

Det är ett ganska litet batteri och motorn är inte något som får x2000 att spänna musklerna men min förhoppning är att där finns mer kapacitet att hämta gällande hastighet.

Tacksam för hjälp.

Mvh

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

Är den tillverkad för 6km/h så skulle jag lämna det så. De har ju inte satt den gränsen bara för att jävlas

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Varför behöver ditt 6åriga barn åka snabbare än 6km/h?

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Sedan händer något med grabben å då ska man gråta ut i Aftonbladet miN sOn FiCk BräNnSkAdoR aV bRiNNaNdE eLsCooTeR... KoMpEnSaTioN pLZ fÖr SveDa Å vÄrK

Permalänk
Medlem

@AReal_Human: För att han är pappa till en kille Man skall alltid fippla lite med grejer

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@Nyfiken och intresserad: Det är absolut möjligt att öka spänningen och hastigheten på el scootrar. Men inte alla.

Det första du behöver göra är att kolla upp vem som tillverkar Denver's el scootrar. Mycket möjligt att det är om märkt från ett annat märke. Ifall det finns ett annat märke bakom så googla på det märket.

En snabb googling tog mig till E-Tow som har flera modeller som har likheter med den du valt. Hinner inte kolla mycket mer nu men prova kolla på E-Tow's modeller.

Jag ser ingen skärm eller något med ett gränssnitt på den scootern du valt så spontant tror jag inte det går att trimma den utan att plocka isär den och fippla med kretskorten.

Permalänk
Medlem

" By increasing the voltage running through your scooter, you will make its motor work faster. To do this, you can simply replace your battery. You can change your current power source for one with more power to make your scooter faster "

batterier med mer kräm eller kanske pararellkoppla batteriet?

kan dock vara bra att kolla så man inte friterar kablar eller dylikt, mer volt = mer värme.
sätt flertalet t.ex. el-lonboards där man trimmat jävel i dem, ser sjukt kul ut.
Dock så brukar det ofta vara lite mer än " bara byta batteriet "
man vill ju kunna reglera det på ett vettigt sätt, och se till att sakerna blir stabila.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Ökar du spänningen på batteriet borde motorn snurra snabbare, men du får vara medveten om att den kanske inte tål det och går sönder.

Skrivet av AReal_Human:

Varför behöver ditt 6åriga barn åka snabbare än 6km/h?

För att det är roligt.
När jag var i den åldern cyklade jag snabbare än så. Hade även en sparkcykel och den gick nog snabbare även den trots att min inte var eldriven. Visst ramlade jag och slog mig ibland men det hör ju till. Se bara till att ungen inte åker runt bland bilar osv så är det nog lugnt om man får upp sparkcykeln i 10km/h. Och självklart hjälm och andra skydd är bra att använda, men det behöver man nog inte skriva till föräldrar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@Mr_Enric: För att han är pappa till en kille Man skall alltid fippla lite med grejer

Sånt här kan man inte förstå om man inte är förälder själv!
Min gamla styvfarsa byggde om en mustang mamba och satte en limpa som sadel och motorcykelstyre på den och trimma den så den gjorde 80-90kmh när jag var 6-7 år gammal.

Kan säga att jag aldrig blivit så lycklig i hela mitt liv när jag fick den! kommer från en enkel familj med lite pengar och ville alltid ha en cross men vi hade inte råd så min styvfarsa gjorde så gott han kunde... och byggde denna moppe åt mig!

Permalänk
Avstängd

Tänk på att bromsarna är ämnade för 6km/h..inte för 12-16km/h..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tänk på att bromsarna är ämnade för 6km/h..inte för 12-16km/h..

går alltid modda dem och göra dem bättre!

Permalänk
Medlem

Enklast nog att ändra utväxlingen genom att exempelvis byta till en större remskiva på motorn (då behövs kanske även en längre rem), eller byta till ett batteri med högre spänning, det är 6-cells Li-jon idag, ett 7-cells eller 8-cells skulle ge lite mer fart. Det kan dock vara någon form av "varvtalsstopp" på motorstyrningen som begränsar toppfarten, i så fall kommer nog inte högre batterispänning att hjälpa. Lite svårt att veta exakt hur den är designad utan att pilla isär den och titta efter.

Permalänk
Medlem

Köp en bättre med en gång är mitt tips.
Ex:
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/hem-hushall/leksaker/an...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Har ingenting emot trimming av grejer, men nu får barn allt serverat, ipads, tv spel, elektriska kickbikes. Vad är fel med en hederlig heavy duty kickbike, ganska säker på att man kan göra mer än 6km/h med att sparka lite själv.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Har ingenting emot trimming av grejer, men nu får barn allt serverat, ipads, tv spel, elektriska kickbikes. Vad är fel med en hederlig heavy duty kickbike, ganska säker på att man kan göra mer än 6km/h med att sparka lite själv.

Alla andra barnen har det så självklart ska grabben ha en trimmad elscooter och vara coolast i gänget 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Alla andra barnen har det så självklart ska grabben ha en trimmad elscooter och vara coolast i gänget 😎

Sedan har han ju gjort en vuxenversion med lite "manligare" drivsystem också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tänk på att bromsarna är ämnade för 6km/h..inte för 12-16km/h..

Bromsar?

Nu beror det ju på hur den ser ut, men ett allmänt problem är att tingestar av den här typen oftast har väldigt små hjul, vilket gör att det inte krävs mycket för att det ska bli en krasch.

Sedan vill det ju till att ungen också faktiskt kan stanna om man sätter sprutt på den. Nästan det första som hände "på min tid" när jag bytte från en klassisk cykel med fotbroms till en med bara handbromsar var att jag dök rätt in i en buske eftersom reflexerna inte var riktigt rätt programmerade. Det är skillnad när man har tid att tänka på vad man ska göra och när det går undan så att enbart reflexerna står till buds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

går alltid modda dem och göra dem bättre!

.. varför inte köpa en snabbare elscooter från start då.

Permalänk

@ztenlund:

Woooaaah, ungen såg helt överlycklig ut när bygget blev färdigt, cool farsa! Pappan borde däremot ha satt på en hjälm 🥶

Permalänk
Medlem

Hej i tråden! Min son kör dirt bike och det är en i grunden förträfflig sport - han cyklar hela dagen och dessutom till stor del i skogen och nästan hela tiden utomhus. Vad kan vara bättre?

(fast nu har han en tre månaders vila för hans axel splittrades efter ett hopp som gick fel och de fick operera in en hel drös med titan)

Trimma en 6-årings scooter? Njae...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av Dassh:

@Nyfiken och intresserad: Det är absolut möjligt att öka spänningen och hastigheten på el scootrar. Men inte alla.

Det första du behöver göra är att kolla upp vem som tillverkar Denver's el scootrar. Mycket möjligt att det är om märkt från ett annat märke. Ifall det finns ett annat märke bakom så googla på det märket.

En snabb googling tog mig till E-Tow som har flera modeller som har likheter med den du valt. Hinner inte kolla mycket mer nu men prova kolla på E-Tow's modeller.

Jag ser ingen skärm eller något med ett gränssnitt på den scootern du valt så spontant tror jag inte det går att trimma den utan att plocka isär den och fippla med kretskorten.

Tack så jättemycket för hjälpen och tiden du tog dig att hjälpa mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För det första förstår jag inte varför man skapar ett konto på ett forum för datorkomponenter för att ställa en fråga om el-sparkcyklar.

För det andra förstår jag inte varför man köper ett fordon till sitt barn för att direkt försöka trimma det och försämra säkerheten på alla möjliga sätt, som redan har nämnts ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyfiken och intresserad:

Nu har jag funnit en, DENVER SCK-5300 som är speciellt framtagen för de lite mindre barnen, dvs liten och nätt samtidigt som den väger förhållandevis lite.

Liten och nätt, och lagom snabb

Hade jag varit i ditt läge hade jag låtit bli att trimma med en gång, utan kanske göra det om och när den börjar bli tråkig för att den är för långsam, om något eller några år (givet att ungen inte blivit för stor för att använda den då).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om https://swedroid.se/forum/forums/elektriska-fordon.580/ där det avhandlas div eldrivna fordon, ställ frågan där.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Modellen du funderar på att köpa är specificerad för 100W, vilket absolut är tillräckligt för att köra snabbare än 6 km/h. Från bilder ser det ut som att motorn är en hubmotor, dvs utväxlingen går inte att ändra. Troligtvis är finns det en hastighetsspärr i motorkontrollern som bryter strömmen vid ett visst varvtal (annars hade scootern gått jättesnabbt i backar). Spärren går inte att ändra eftersom den är programmerad i motorkontrollern.

Det som går att göra är att köpa en ny motorkontroller (en VESC tex, om motorn är borstlös). Men det är ingen "quick fix" och kräver grundläggande elektronikkunskaper och lite tid. Jag skulle dock avråda helt från att mixtra med något man inte byggt själv från grunden eller som man inte har komplett dokumentation på.

Min rekommendation är att köpa en scooter med lite bättre kvalitet, om den ska gå snabbare. Denver-scootern ser mer ut som en plastig leksak och jag skulle nog inte känna mig säker på den över 10 km/h...

Permalänk

Köp en 20km/h scooter istället och spärra gasreglaget till 50% gaspådrag så har du en scooter som bara gör 10km/h men bromsar osv är byggt för 20km/h dvs så tummar du inget på säkerheten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sluta köpa elfordon till barn, vad är det för fel på benen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Inser du vilken enorm fara det hade varit med en kollision i 10 kmh, whiplash och bruten ryggrad på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Inser du vilken enorm fara det hade varit med en kollision i 10 kmh, whiplash och bruten ryggrad på en gång.

Förvisso men man cyklar ju lätt snabbare än 10km/h. Normal lunkfart med en cykel väl ca 15-30km/h (för en vuxen iofs men 15 klarar nog barn som är ute och leker utan trubbel) och en gammal hederlig sparkcykel eller in-lines i nedförsbacke når ju lätt i de farterna.

Så lite perspektiv på det hela är nog bra. Bara för att en elmotor ger farten blir det inte farligare än om benen ger den så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Varför inte en elektriskt cykel utan trampor. Med eller utan fotstöd. Ett bra sätt att introducera barnen till cykel i tidig ålder.

Här hitta ja en video på en variant med fotstöd men jag har även sett varianter utan fotstöd som jag tror mer på om barnen är mindre än 6 år https://www.youtube.com/watch?v=Jd_FbjaED8c