Reparera förstärkare - Sansui 711

Permalänk

Reparera förstärkare - Sansui 711

Hallå alla HiFi-Sweclockers,

Har fått tag på en trasig stereoförstärkare som jag tänkte föröska ge mig på att laga. När jag öppnade för att se om något tydligt fel fanns så hittade jag en trasig komponent jag inte har lyckats identifiera, verkar sitta en lika dan precis bredvid som jag bifogar här i tråden.

Skulle någon hjälpsam själ kunna beretta för mig vad det är för komponent och vart man skulle kunna hitta en liknande? Verkligen ny i detta och är främst en kul sak att testa på, så ursökta för min okunskap.

MVH
EpicToaster

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som en eloktrolytkondensator. Borde vara märkt med spänning och kapacitet i mikrofarad.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Inte för att vara sådan... men vet du inte vad det är för en komponent så ska du nog inte ge dig på att laga

Visa signatur
Permalänk

@Trigger: Hur ska man annars lära sig tänker du?

Permalänk

@Olegh: Tack!

Fick loss den som jag tog bild på nu då jag var otålig på svar, och då kunde jag se resten av beteckningarna på andra sidan

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av EpicToaster:

Haha, ja du har en poäng.. var rädd om dig bara

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EpicToaster:

Vill du lära dig nått så plugga ellära och läs servicemanualen, manualen kan du hitta här.
https://www.hifiengine.com/manual_library/sansui/au-x711.shtm...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Tack för en bra länk!

Felsökt förstärkaren nu och bytt den trasiga kondensatorn, dock så visade det sig att en av trasistorerrna också var trasig, en 2SC1402, och en ny är dyrare än jag än så länge spenderat på hela alltet :/

Men då vet jag vad felet är iallafall!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EpicToaster:

en av trasistorerrna också var trasig, en 2SC1402, och en ny är dyrare än jag än så länge spenderat på hela alltet :/

Kanske det men har du sökt på transistorer med samma data, att skaffa gamla originaltrissor är ofta inget man gör om det inte är en speciell applikation, en ersättningstransistor som görs idag är tex BUX10, http://www.allxref.com/sanken/2sc1402.htm
verkar finnas nya för € 6 på Ebay så om du felsökt och inte hittat nått annat fel så är det ju inga astronomiska kostnader för att få igång den igen.
Du kan ju leta ersättningstransistorer och kolla priset med frakt på lite olika ställen men du lär ju kunna skaffa en transistor under 100 kr med frakt även om du inte köper något annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.