Permalänk

NF-A9X14 fläktar på KFA2 2070 Mini

Monterade ihop min burk på nytt i ett Jonsbo U1 Plus för en vecka sedan. Då jag hade ett fullstort grafikkort så fick det bli köp utav ett nytt, lite mindre.
Till slut så plingade det till i telefonen med ett trevligt meddelande där det stod något i stil med "Jag är ditt nya grafikkort, kom och hämta mig på Coop". Sagt och gjort, uppackad och beskådad, monterad och igångsatt.

Kortet fungerar utmärkt i mitt tycke, men, fläktarna är inget som behagar mina öron. De ger ifrån sig ett ljud som pratar lite obalans vid idle. Lite ljud är okej men inte något som trampar snett på tomgång.

Därav ersättning av originalfläktar till Noctua NF-A9X14.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, har beställt samma chassi själv

Visa signatur

headake

Permalänk

Fint!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Du skrev att du kopplade in fläktarna på moderkortet istället som styr via CPU temp.
Kunde du få det att gå via GPU temp istället eller inte?
Jag har alltid vart sugen att göra en liknande mod på mitt 2080Ti som låter som satan i load.

Permalänk

@Cellsplitter:

Kort svar: Icke

Långt svar: Letade runt lite mer i bios men hittade aldrig någon funktion där. Surfade även runt efter diverse program som kan styra fläktar och ha sig. Men hittade inte något iögonfallande
Men du kan kolla hur långsamt ditt 2080Ti låter fläktarna spinna. Om det är lågt nog så bör du kunna ha fläktarna anslutna till grafikkortet antar jag? Sedan göra en ny kurva i afterburner, det är vad jag skulle föredragit.

Permalänk

@headake:

Hoppas du är nöjd med det! Är ju inte riktigt en låda för gemene gamer, med mycket fin att ha på skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellsplitter:

Du skrev att du kopplade in fläktarna på moderkortet istället som styr via CPU temp.
Kunde du få det att gå via GPU temp istället eller inte?
Jag har alltid vart sugen att göra en liknande mod på mitt 2080Ti som låter som satan i load.

Skrivet av svenandersson99:

@Cellsplitter:

Kort svar: Icke

Långt svar: Letade runt lite mer i bios men hittade aldrig någon funktion där. Surfade även runt efter diverse program som kan styra fläktar och ha sig. Men hittade inte något iögonfallande
Men du kan kolla hur långsamt ditt 2080Ti låter fläktarna spinna. Om det är lågt nog så bör du kunna ha fläktarna anslutna till grafikkortet antar jag? Sedan göra en ny kurva i afterburner, det är vad jag skulle föredragit.

Det funkar utmärkt att göra i Argus Monitor. GPU-sensorn som styrande temperatur och egen fläktkurva.

Jag kör Noctuafläktar på min GPU och styr efter GPU-temp, fläktarna är kopplade till vanlig fan-header på mb.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

@frong:

Tackar, får testa det.
Synd bara att kortet gav upp lite tidigare idag...

Permalänk
Medlem

Vad är det för CPU du har i? Samt vilken modell utav Noctua kylare. Ser riktigt cleant ut

Undrar också vilka temps du haft.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

headake

Permalänk

@svenandersson99: Det första jag installera var MSI's egna program för att sänka fläkt kurvorna. Det räcker liksom inte om man vill ha bra temps. Måste ha Noctua

Permalänk

@headake:

Är en i3 8350K, kylaren är en Noctua NH-U9S.
Temperaturerna är väl någorlunda höga,
värden tagna efter cirkus 10-15 min cpu-z. kylarens fläkt mellan 750 och 770 rpm, går upp efter 75 grader har jag för mig att jag ställt in det på. den bakre 80mm snurrar i strax över 400 rpm och höjs ytterst lite innan 75 grader.

CPU utan sidopanel är i kanske 60-65.
Med sidopanel 70-75.
Mad grafikkort 80 och uppåt.

Borde gå att få ned det något med en lite aggressivare fläktkurva, kanske, förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det funkar utmärkt att göra i Argus Monitor. GPU-sensorn som styrande temperatur och egen fläktkurva.

Jag kör Noctuafläktar på min GPU och styr efter GPU-temp, fläktarna är kopplade till vanlig fan-header på mb.

Snyggt gjort och mycket trevligt dokumenterat!

Hej kan också flika och hålla med om ovan. Argus Monitor är väldigt trevligt och lättanvänt. Man får betala en licenskostnad men köper man på 3 år är det inte mycket pengar. Jag har styrt alla mina chassi-fläktar att jobba baserat på Average 10C GPU temp (så de inte rampar upp/ned för mindre temperaturrörelser) då det är GPU:n som blir varm och inte CPUn (har NH-D15)

Det du annars skulle kunna fundera på är om man skulle kunna använda en Noctua Low Noise adapter att koppla emellan, så att effekten stryps något från de 1500 RPM och förhoppningsvis kommer ned runt ~600-700 RPM.

Permalänk
Medlem

Dog kortet för dig eller hur gick det?

Permalänk
Skrivet av yugurt:

Dog kortet för dig eller hur gick det?

Ja, tyvärr. Blev lila rutor lite här och var på skärmen och upplösningen ställdes om till något forntida format.
Samt slutade det att identifieras utav något program.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av svenandersson99:

Ja, tyvärr. Blev lila rutor lite här och var på skärmen och upplösningen ställdes om till något forntida format.
Samt slutade det att identifieras utav något program.

Skickades från m.sweclockers.com

Hm, lila rutor tyder på fel på minnet. Om kortet var nytt så borde det gå på garantin.. Bortsett från att du klippt av sladdarna till fläktarna