Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

dålig mobiltäckning

Hej
Jag bor på landsbygden och har dålig mobiltäckning,samtal avbryts och dåligt ljud.
Telia som är operatör vill ej åtgärda problemet enbart för mig. De säger att fler personer i samma område måste klaga innan deras tekniker tar sig an problemet. Nu undrar jag om någon vet om det finns apparatur att köpa som förstärker mobilsignalerna ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kodakdisc:

Hej
Jag bor på landsbygden och har dålig mobiltäckning,samtal avbryts och dåligt ljud.
Telia som är operatör vill ej åtgärda problemet enbart för mig. De säger att fler personer i samma område måste klaga innan deras tekniker tar sig an problemet. Nu undrar jag om någon vet om det finns apparatur att köpa som förstärker mobilsignalerna ?

Ja det gör det, du kan kanske skaffa en repeater, de kräver tillstånd och kostar typ från 10 000.
Du kan också skaffa bättre antenner men eftersom så få mobiler har externa antennanslutning så får du vara noga med valet av telefon.
Du kan sätta upp en router med riktig antenn utomhus och ringa över wifi inomhus om din hårdvara och abonnemang stödjer det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du VoLTE aktiverat? I så fall rekommenderar jag att du avaktiverar det.(Om du inte mot förmodan har bättre 4G täckning än 3G täckning)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@kodakdisc: Har du kikat om Telenor har bättre?
De delar typ landet, hos min mormor är Telia kass men Telenor fungerar bra, då är det ändå skogarna i Härjedalen, folk brukar ju påstå att endast Telia fungerar norr om Dalälven, men kan vara väldigt olika!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Jag använder äldre mobiltelefoner som inte kan kopplas upp mot internet. Har testat med Comviq och Telenor kontantkort,även de har dålig täckning här liksom Telia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kodakdisc:

Jag använder äldre mobiltelefoner som inte kan kopplas upp mot internet. Har testat med Comviq och Telenor kontantkort,även de har dålig täckning här liksom Telia.

Vilken telefon har du? Nyare telefoner stöder fler frekvenser över 4G-bandet. T.ex gamla lurar stöder runt 6 olika frekvenser, medan nya stöder 18+, detta ger bättre täckning och högre hastighet. Gick från 10 Mbit/s till 50 Mbit/s när jag böt telefon

Edit. Läste att du kör stenåldertelefon, troligen därför du inte får täckning, GSM är otroligt känsligt då få frekvenser används, bildas lätt sänkor i täckningen beroende på var du bor.

Kom med till 10-talet och skaffa en smarttelefon vettja Här har vi täckning 24/7 och får utöva själv disciplin för att inte titta på Memes dagarna i ända

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...