Permalänk
Medlem

Tyst kylning...

Nu är jag trött på ljudet som kommer ur den där lådan och tänker ta slut på det så jag undrar vad det finns för lösningar om jag har en P4 2,4 GHz och ett GF4 Ti4600, nätaggregatet får jag vänta med att byta ut även om det utgör en hel del väsen...

Men ja, några tips på hur jag kan göra och vad priset ligger på?

Edit: Nej, jag vill inte ha vattenkylning! Tack

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

vattenkylning - runt 2500 kr...

www.kylning.com

Visa signatur

[size="0,5"]| Dator #1 | AMD Athlon(tm) XP 2400+ @ 2GHz (134*15) | MSI K7N2 nForce2 | GeForce3 Ti200 128 Mb @ 1280x1024 | DDR 3200 @ 512 Mb | 120 Gb IBM | WinXP Pro |[/size]

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha vattenkylning...

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Nu e jag ingen kylningsexpert men vad jag uppfattat är:

CPU: att skaffa en stor kylfläns (tex zalman) sen en tystgående fläkt på kylflänsen sen kan man sänka varvtalen på fläkten om man stryper ner 7v till 4.5? eller köpa en fancontroller, så kan man styra fläktarna via en 5.25 plats.

Grafikkort: ett sånnt här kylblock http://kylning.com/info.php?cPath=77_89&products_id=355&kylid...

Har du fläkt på moderkortet kan man sätta på 1-2 kylflänsar istället

Sen tror jag www.biltema.se säljer dämpmattor man kan sätta längst med väggarna på chassit (men jag tror lådan blir varmare)

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

jag var lite trött på min 2.4b, Ti4200 och WD hdd så jag skaffade följande Zalman CNPS7000-AlCu till min CPU - 399 sek och en Zalman 80A-HP Passiv GPU kylfläns - 250 sek och en hemmagjord chassi dämpning så att hddns knaster skulle höras mindre. tyst o fin nu

kostade mig totalt 700 spänn, men det var det värt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
jag var lite trött på min 2.4b, Ti4200 och WD hdd så jag skaffade följande Zalman CNPS7000-AlCu till min CPU - 399 sek och en Zalman 80A-HP Passiv GPU kylfläns - 250 sek och en hemmagjord chassi dämpning så att hddns knaster skulle höras mindre. tyst o fin nu

kostade mig totalt 700 spänn, men det var det värt.

Är det lätt att montera kylningen till GPUn?
Måste ju säga att jag inte brukar pilla så mycket med saker som jag köpt...
Och jag förlorar en pci-plats också eller?

Var kan man köpa det som billigast? Är det gtek som gäller eller är det db?

Visa signatur

Maila mig

Permalänk

Följ anvisningarna till monteringen så bör det gå bra. Jag lyckades ju montera på den på mitt GF3 Ti500 så:)

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Är Zalman CNPS7000-CU mycket sämre än AL CU?

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

har min burk i en skrivbordshurts som ja dämpat på insidan med dämpmattor från hcj...funkar faktiskt bra som fasen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
en hemmagjord chassi dämpning så att hddns knaster skulle höras mindre

Hur gjorde du då? Det enda jag inte får bukt med i min burk är just hdd-surr.

/E

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Är Zalman CNPS7000-CU mycket sämre än AL CU?

CNPS7000CU är bättre än ALCU eftersom koppar har bättre värmeavledningsförmåga. Den i koppar är dock tyngre.

Permalänk
Medlem

Hur är det med nätagg?

Jag har ett Enermax 340 Watt... Kan jag på nåt sätt få tyst på det?

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

du borde kunna byta ut fläkten i nätagget

Permalänk
Medlem

Bryr ni er verkligen om hårddiskens knatter? Jag vill ha tysta fläktar men knattret är för mig bara trevligt! På natten menar jag då, när man spelar vill man ju inte gärna höra knattret samtidigt som det laggar

Visa signatur

Hur övertalar man föräldrar att skaffa snabbare bredband?

Permalänk
Medlem

ladad hem ett prog som heter IBM feauture tools...
med de kan man sänka "knkastret" från hdd:n.....

www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

vet inte om länken funkar dock

detta prog ska funka till de flesta märken.....

Visa signatur

Har en dator som brummar på rätt så bra

Permalänk
Medlem

Re: Tyst kylning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Nu är jag trött på ljudet som kommer ur den där lådan och tänker ta slut på det så jag undrar vad det finns för lösningar om jag har en P4 2,4 GHz och ett GF4 Ti4600, nätaggregatet får jag vänta med att byta ut även om det utgör en hel del väsen...

Men ja, några tips på hur jag kan göra och vad priset ligger på?

Edit: Nej, jag vill inte ha vattenkylning! Tack

Troligtvis ditt GF kort som väsnas mest!?
www.itel.se har zalmans kylningar!

Edit: Testa genom att öppna lådan & stoppa grafikkortets fläkt med fingret så får du reda på hur mycket en dylik fläkt väsnas!...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kyl nätagget passivt då Håller på med det nu, det var någon i en annan forumsdel som hade tagit ur, vad dom nu heter, komponenterna med kylflänsar, ur nätagget o satt de på en större kylfläns på baksidan av burken istället. Ingen fläkt alls där, håller som sagt på o testar just nu... Kan ju alltid återkomma med resultat... Brinna eller icke brinna, det är frågan