Kan man ta bort ett Comhem-uttag och kapa kablarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Som du säkert förstått av tidigare inlägg, det är inte ditt uttag som du får göra vad du vill med utan det är föreningens gemensamma ansvar att sköta. Gäller alla stammar i din lägenhet (el, ventilation, vatten, avlopp etc).
Och risken är till råga på allt stor att du förstör för andra i huset (inte bara grannen) om du pillar med det själv.

Det kan väl ändå inte bli några bestående skador?
Isåfall är det ju bara att låta gubben prova först och börjar det fela så får man ringa dit en comhem-tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Det kan väl ändå inte bli några bestående skador?
Isåfall är det ju bara att låta gubben prova först och börjar det fela så får man ringa dit en comhem-tekniker.

Hur ska han märka om andra får dålig kvalite på kabel-TV och internet via Comhem? Kanske inte ens märks idag utan yttrar sig senare när nån försöker höja hastigheten på sitt internet.
Det är Coax-cablar vi pratar om som ska hanteras korrekt (kontakteras, termineras etc) för att klara mkt höga frekvenser.
Så TS ska kontakta bostadsrättsföreningen så de är informerade och en tekniker från Comhem ska göra jobbet.
Eller med andra ord: TS ska inte pilla med ett system som inte är hans.

Permalänk
Skrivet av Phed123:

Hej,

Precis köpt en ny lägenhet som har ett comhem uttag i vardagsrummet och ett i köket. Båda sitter väldigt fult mitt på väggarna och jag vill inte ha kvar det i köket. Uttaget i vardagsrummet har 2 kablar in i sig och går vidare till grannar och det i köket och som bara har 1 kabel in och är som jag förstår det en "ändstation". Det jag vill göra är att ta bort uttaget i köket och kapa kablarna som går till det samt skruva loss uttaget i vardagsrummet och flytta ner det en meter (utan att behöva ändra på sladdlängder).

Någon som vet om det är OK att kapa kablarna till uttaget i köket som bara har en sladd in? Några konstigheter med att flytta det i vardagsrummet?

Gör det gärna själv om jag kan men klart det blir bättre med elektriker

Tack!

Du vill flytta uttaget i vardagsrummet 1m ner, men inte ändra sladdlängd?
Det ligger kanske max 10cm extra på inkommande och utgående kabel till grannen bakom uttaget.
Hade du tänkt att skarva dessa kablar? Skarven måste göras korrekt. Att åka till Biltema och köpa antennsladd och twist on kontakter samt ta fram kökskniven för att skala kablarna duger inte

Angående uttaget i köket kan du inte bara ta bort uttaget. Risk att det kommer in störningar.
I så fall är det bättre att andra ändan på kabeln kopplas bort och man sätter slutmotstånd där. Sen kan ni låta kabeln vara kvar och du sätter ett vitt täcklpck på väggen.

Som andra vart inne på. Det är inte dina uttag. Föreningen äger dessa. Om du får för dig att skarva avloppsröret till toaletten och sätta toaletten i köket istället så är det också en fråga för styrelsen som antennsladden är

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Hur ska han märka om andra får dålig kvalite på kabel-TV och internet via Comhem? Kanske inte ens märks idag utan yttrar sig senare när nån försöker höja hastigheten på sitt internet.
Det är Coax-cablar vi pratar om som ska hanteras korrekt (kontakteras, termineras etc) för att klara mkt höga frekvenser.
Så TS ska kontakta bostadsrättsföreningen så de är informerade och en tekniker från Comhem ska göra jobbet.
Eller med andra ord: TS ska inte pilla med ett system som inte är hans.

Jag håller med. Grejen här verkar, om jag tolkade saken rätt att ts själv representerar föreningen, och då troligen en liten Brf bestående av ett fåtal lägenheter. Man vill få det billigt gjort alltså. Riskfyllt om man orsakar något man sedan Inte reder ut. Lite som att meka med hyrbilen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag får väcka liv i en gammal tråd… Vi håller på att måla om hemma, och tänkte ta bort ComHem-uttaget när vi ändå håller på. Har kollat med BRF:ens styrelse och detta ska inte vara några problem att göra, då det är en äldre s.k. stjärninstallation. De sa ”så länge du terminerar den med ett 75 ohms motstånd” är det bara att klippa kabeln.

Det jag undrar nu är vad som är ”best practice” för att lämna det på ett snyggt sätt ifall en framtida ägare skulle vilja sätta tillbaka uttaget. Kabeln kommer in ovanför lägenhetsdörren, och min tanke var att behålla en bit kabel, montera motståndet, och rulla ihop i en dosa på väggen. Rimligt?
En annan grej: de slutmotstånd jag hittar är hanar – hur ska dessa monteras? Sätter jag en vanlig F-hane på kabeln och använder en dubbelhona för att sedan sätta motståndet på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ska du backa kabeln och sätta en dosa direkt där kabeln kommer in? Då är det väl lättast att sätta uttaget där istället. Så nästa ägare får flytta uttaget (och sätta skarv där du sätter uttaget).

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Kom o tänka på en sak ja hörde om i byggde..

En lägenhetsinnehavare fick ingen värme på sina element när vintern kom, det gick inte lufta eller nått heller.
Efter lite felsökning visade sig att lägenhetsinnehavaren under renoverade sin lägenhet och tyckte det var fult med elementen och rören som fick rakt upp till nästa våning, så de kopplade bort allt och lade in golvvärme, kapade rören till våningen ovanför och pluggade.

Låt bli sånt ni inte har full koll på.

Eller bli kända som "den där idioten.."

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Bara stjärntv-nätet körde med egna kablar till varje abbonent.

Övriga har dom i serie vilket innebär att flera som sitter på samma slinga kommer sänka varandras linor om dom kör hårt.

Jobba för att få riktigt nät med en RJ-45a (vägrar att kalla det fiber då det är vanligt lan[nån kommun byggde iofs sitt stadsnät med riktig fiber in i lägenheterna]) på lämpligt ställe så slipper man deras embarmligt fula enheter som ändå inte går att administrera på ett vettigt sätt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Bara stjärntv-nätet körde med egna kablar till varje abbonent.

Övriga har dom i serie vilket innebär att flera som sitter på samma slinga kommer sänka varandras linor om dom kör hårt.

Precis, detta är en gammal StjärnTv-installation som har tagits över av ComHem i efterhand.

Skrivet av Tempel:

Jobba för att få riktigt nät med en RJ-45a (vägrar att kalla det fiber då det är vanligt lan[nån kommun byggde iofs sitt stadsnät med riktig fiber in i lägenheterna]) på lämpligt ställe så slipper man deras embarmligt fula enheter som ändå inte går att administrera på ett vettigt sätt.

Har fiber (ja, riktig fiber) som kommer in på samma ställe i lägenheten, så det gör ju att ComHem känns mer än meningslöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En oansluten 70 ohms kabel skall termineras med ett motstånd på 70 ohm, annars blir det ekon i kabeln. Detta skedde inte alltid, därför var det hopplöst förr med analog tv och radio.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det gäller att ha full koll på vad det är för kablage innan man ens funderar på att pilla eftersom en del äldre installationer har inte 75 ohm utan 60 ohm och då kan det ge störningar för grannen. I många centralantennsystem och kabelTV-nät så är det ett antal uttag i serie.

Bara att "gilla läget" när det gäller antennuttag i lägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsahlen:

Har fiber (ja, riktig fiber) som kommer in på samma ställe i lägenheten, så det gör ju att ComHem känns mer än meningslöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara att gratulera till riktiga grejer. Har själv tyvärr bytt bort riktigt LAN mot ComHem men å andra sidan så vart det även byte från orten till innerstan oxå så det fick vara värt det

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730