Nya brusreducerande Apple AirPods

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Jabra med ANC som kostar ungefär hälften av det priset. Tveksam till att AirPods är så mycket bättre.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@joakim99: Kanske inte. Det beror väl på hur kritiskt man tycker att sättet man bär de på är. För sett till funktion är de helt jämförbara.

Njeaoo jag är ute efter ett par in-ear som komplement till over-ear, främst att ha under olika typer av träningspass.
Känner även att ett par overear inte är helt praktiska alla gånger man är ute på språng heller.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: det är iof sant. Blev bra svettigt när jag sprang med mina over ear lurar på i somras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@joakim99: Kanske inte. Det beror väl på hur kritiskt man tycker att sättet man bär de på är. För sett till funktion är de helt jämförbara.

Jag har ett par Bose QC 35 II och ett par airpods gen2. För mig är detta två helt olika lurar med olika användningsområden. Detta är såklart individuellt. Dock tycker jag att det blir missvisande när man jämför batteritid rakt av utan att ta hänsyn att det är två helt olika formfaktorer (och potentiellt två helt olika användningsområden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@joakim99: Kanske inte. Det beror väl på hur kritiskt man tycker att sättet man bär de på är. För sett till funktion är de helt jämförbara.

Jag är sugen på dessa jämfört med mina Sony WH-1000XM3 av 2 stora anledningar, dels att alltid kunna ha dem med mig så jag alltid har NC om jag behöver. Men också för att om man har over ear på sig 12 timmar om dygnet har jag märkt att det belastar nacken över tid. Har haft over ear NC lurar större delen av vakna tiden de senaste 2 åren och man blir trött i nacken av tyngden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På apples hemsida står det följande:
"AirPods Pro kan användas som Bluetooth-hörlurar till andra enheter än Apples, men funktionerna är begränsade."

Ok, då kan de iaf användas vilket är bra.
Undrar dock om ANC funktionen fungerar på annat än Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker inte priset är något problem helt enkelt, det viktigaste är att de gör vad jag vill så smidigt som möjligt.

Jag behöver i dagsläget koppla om flera gånger om dagen vilket tar typ 15 sekunder extra per gång jämfört med frun som kör vanliga AirPods. Gör jag det 4 gånger om dagen i snitt så är bara tiden jag spenderar på det värd nästa lika mycket som priset för AirPods Pro.

15 sekunder? Herre min jesus. Tar 2 sekunder på Android att växla mellan två olika BT-lurar (vilket jag också gör ett antal gånger om dagen).

Men ja, jag ser din poäng och du har rätt.

Tycker fortfarande att priset är löjligt när vi alla vet att ljudkvalitén på det inte kommer att motsvara priset. Men du har helt rätt, det som är värt är subjektivt och för dig finns det ett reelllt värde där.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Du jämför sony 1000xm3 med dessa airpods pro?

Kan det bli mer äpplen och päron-jämförelse 😀

Skickades från m.sweclockers.com

glömde skriva dit WF i min enfald antog jag att det är underförstått att det är in-ear tru-wireless som avses. Självklart har du rätt, man måste vara speicifk.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

15 sekunder? Herre min jesus. Tar 2 sekunder på Android att växla mellan två olika BT-lurar (vilket jag också gör ett antal gånger om dagen).

Men ja, jag ser din poäng och du har rätt.

Tycker fortfarande att priset är löjligt när vi alla vet att ljudkvalitén på det inte kommer att motsvara priset. Men du har helt rätt, det som är värt är subjektivt och för dig finns det ett reelllt värde där.

Ja 15 sekunder innan jag kan lyssna på min andra enhet, dvs jag måste ta fram t.ex. min telefon (som inte alltid ens är i samma rum) för att koppla ifrån, sen gå in på min platta eller dator och koppla ihop. Alternativt måste jag sätta lurarna i parningsläge och ansluta igen från den nya enheten, det har ibland skapat problem för mig dock. Det handlar alltså inte om att växla mellan 2 olika lurar utan att växla mellan 2 olika enheter som lurarna är kopplade till. Frun får med sina AirPods upp på skärmen om hon vill ansluta dem och så är det klart.

Pratar vi bara ljudkvalité så är det ju inte många trådlösa hörlurar som motsvarar priset till att börja med. Går vi ned på in ear så är det ju ännu mer tydligt.

Permalänk
Medlem

Extremt dålig batteritid, 4,5h var vad man fick i true wireless förra året, nu släpps nästan alla med minst 7h, t ex nya Master Dynamic MW07 plus har hela 10 timmar (totalt 40 med fodralet).

Visst många klarar sig lätt på 4,5 timmar per dag, men batteriet försämras konstant när du laddar, hade du haft 8 timmar från start så hade det märks mycket mindre efter några års användning.

Men 4,5 passar väl Apple perfekt, då kan man ju släppa nästa version tidigare.

Dessa släpptes tidigare i Oktober...

https://www.masterdynamic.eu/products/mw07-plus-true-wireless...

Dom mosar totalt apple när det gäller batteritid, sedan återstår det att faktiskt se om Apple har lyckas med ljudet. Ligger man på samma prisnivå som andra tillverkare på det priset, t ex Sennheiser, och Master Dynamic så måste man leverera när det gäller ljudkvalité.

Men ligger man redan efter stort nu när det gäller batteritiden så vågar jag inte gissa på hur det ser ut om 1-2 år. Iaf om vi ska anta att en ny version släpps på ungefär samma tidslinje som dom tidigare Airpodsen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Slog till på ett par under gårdagen och får förhoppningsvis dem imorgon. Gillar konceptet med Airpods, men de är helt hopplösa utomhus/i kommunaltrafiken. Ska bli kul att se om dessa hanterar externt brus bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Slog till på ett par under gårdagen och får förhoppningsvis dem imorgon. Gillar konceptet med Airpods, men de är helt hopplösa utomhus/i kommunaltrafiken. Ska bli kul att se om dessa hanterar externt brus bättre.

Har du fått status skickad än? Mina ligger kvar på Under behandling, känns lite osäkert att dom ska hinna till Sthlm redan i morgon.

Skrivet av D3str0yer:

Extremt dålig batteritid, 4,5h var vad man fick i true wireless förra året, nu släpps nästan alla med minst 7h, t ex nya Master Dynamic MW07 plus har hela 10 timmar (totalt 40 med fodralet).

Visst många klarar sig lätt på 4,5 timmar per dag, men batteriet försämras konstant när du laddar, hade du haft 8 timmar från start så hade det märks mycket mindre efter några års användning.

Men 4,5 passar väl Apple perfekt, då kan man ju släppa nästa version tidigare.

Många som klagar på detta. Själv har jag bara stött på problem vid något tillfälle under 2.5 års ägande av första airpodsen. Frågan man får ställa sig är: "Hur ofta lyssnar jag 5+ timmar i sträck?" Det gör jag extremt sällan i alla fall. När man inte lyssnar åker dom ner i caset och är fulladdade nästa gång jag lyssnar. Och råkar man göra slut på batteriet och vill fortsätta lyssna räcker det med 15 min i caset för full laddning...

Marques first impressions:

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av MystiX:

Har du fått status skickad än? Mina ligger kvar på Under behandling, känns lite osäkert att dom ska hinna till Sthlm redan i morgon.

Inte ännu. Står förbereder för leverans så känns väl kanske lite tveksamt att de hinner fram tills imorgon.

EDIT: Tar tillbaka det, fick precis SMS att de skickats!

Permalänk
Medlem

Säger bara. At what cost?!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@MystiX:

Många andra som har problem med att batteriet blir sämre, oavsett om det är hörlurar eller någon annan enhet.

https://www.theatlantic.com/technology/archive/2019/03/your-a...

Sedan beror det givetvis på hur mycket man lyssnar, lyssnar man någon timme per dag under pendlingen så kanske man inte ska titta på hörlurar som kostar 3000.

Finns billigare alternativ med liknande funktioner, t ex Amazon Echo buds

https://www.amazon.co.uk/amazon-echo-buds-wireless-earbuds-wi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

@MystiX:

Många andra som har problem med att batteriet blir sämre, oavsett om det är hörlurar eller någon annan enhet.

https://www.theatlantic.com/technology/archive/2019/03/your-a...

Sedan beror det givetvis på hur mycket man lyssnar, lyssnar man någon timme per dag under pendlingen så kanske man inte ska titta på hörlurar som kostar 3000.

Finns billigare alternativ med liknande funktioner, t ex Amazon Echo buds

https://www.amazon.co.uk/amazon-echo-buds-wireless-earbuds-wi...

Jag tror dom flesta lyssnar i omgångar. Till och från jobb, på jobb, när man tränar, reser osv osv. Jag känner ingen som trycker i/på sig ett par lurar när dom vaknar och tar av dom först när det är läggdags iaf.

Något man använder 2-5+ timmar per dag är givetvis värt så mycket man anser det vara värt själv. Dessutom kommer du aldrig få enkelheten med pairing/funktoner osv om du har en Iphone med andra lurar än AirPods. Helst om du har flera Apple-enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Jag tror dom flesta lyssnar i omgångar. Till och från jobb, på jobb, när man tränar, reser osv osv. Jag känner ingen som trycker i/på sig ett par lurar när dom vaknar och tar av dom först när det är läggdags iaf.

Något man använder 2-5+ timmar per dag är givetvis värt så mycket man anser det vara värt själv. Dessutom kommer du aldrig få enkelheten med pairing/funktoner osv om du har en Iphone med andra lurar än AirPods. Helst om du har flera Apple-enheter.

Herregud, har inte påstått att man sitter med dom hela dagen, det jag säger är att med den batteritiden så kommer degraderingen bli brutal efter några år om du använder dom ganska frekvent.

4,5 kommer gingivitis att räcka för nästintill alla per lyssning, men jag syftar på long term.

Det hade ju varit en sak om dom kostade någon tusenlapp, men dessa kostar ändå 3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

@MystiX:

Många andra som har problem med att batteriet blir sämre, oavsett om det är hörlurar eller någon annan enhet.

https://www.theatlantic.com/technology/archive/2019/03/your-a...

Sedan beror det givetvis på hur mycket man lyssnar, lyssnar man någon timme per dag under pendlingen så kanske man inte ska titta på hörlurar som kostar 3000.

Finns billigare alternativ med liknande funktioner, t ex Amazon Echo buds

https://www.amazon.co.uk/amazon-echo-buds-wireless-earbuds-wi...

En av anledning till varför jag funderar på att skaffa AppleCare till mina, då kan jag iaf räkna med 80+% batterihälsa under de 1-1.5 år jag kommer ha dem (tills det kommer en uppdaterad version).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja 15 sekunder innan jag kan lyssna på min andra enhet, dvs jag måste ta fram t.ex. min telefon (som inte alltid ens är i samma rum) för att koppla ifrån, sen gå in på min platta eller dator och koppla ihop. Alternativt måste jag sätta lurarna i parningsläge och ansluta igen från den nya enheten, det har ibland skapat problem för mig dock. Det handlar alltså inte om att växla mellan 2 olika lurar utan att växla mellan 2 olika enheter som lurarna är kopplade till. Frun får med sina AirPods upp på skärmen om hon vill ansluta dem och så är det klart.

Pratar vi bara ljudkvalité så är det ju inte många trådlösa hörlurar som motsvarar priset till att börja med. Går vi ned på in ear så är det ju ännu mer tydligt.

Sätta de i parningsläge och para om har jag aldrig varit med om att jag behöver göra mer än en gång, men då har använder jag som sagt Android och inte iphone. Låter trist. Mina BT har inga problem med att vara kopplade till laptops, men som jag skrev så förstår jag definitivt varför du ser det som värt 3000 när det ska passa ekosystemet och ger såna problem annars.

Det vet jag inte jag, Jag har behållt mina Jabra Elite 65T för att jag tycker att de är utan tvekan de bästa in-ears jag har haft, och tävlar med större on-ears. För ynka 1600 kr. Så visst tycker jag att det finns in-ears som är värda priset, om man beräknar variabler som true wireless. apple Airpods är dock absolut inte en av dem. Skillnaden mellan dem och Jabra Elite eller Bose Soundsport är i mina ögon (öron) gigantisk. Tur då att sambon tycker att airpods är det bästa som finns, så får man ha ha sina egna saker och kunna testa andra utan att behöva köpa

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sätta de i parningsläge och para om har jag aldrig varit med om att jag behöver göra mer än en gång, men då har använder jag som sagt Android och inte iphone.

Har du parat till datorer också? Mina Bose QC35II fungerar bra att ha parat till två olika enheter men om jag skall lägga till en tredje är det lite trassel. Det fungerar betydligt smidigare med mina airpods. Jag hoppar mellan två win 10 datorer, en iphone och en ipad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sätta de i parningsläge och para om har jag aldrig varit med om att jag behöver göra mer än en gång, men då har använder jag som sagt Android och inte iphone. Låter trist. Mina BT har inga problem med att vara kopplade till laptops, men som jag skrev så förstår jag definitivt varför du ser det som värt 3000 när det ska passa ekosystemet och ger såna problem annars.

Det vet jag inte jag, Jag har behållt mina Jabra Elite 65T för att jag tycker att de är utan tvekan de bästa in-ears jag har haft, och tävlar med större on-ears. För ynka 1600 kr. Så visst tycker jag att det finns in-ears som är värda priset, om man beräknar variabler som true wireless. apple Airpods är dock absolut inte en av dem. Skillnaden mellan dem och Jabra Elite eller Bose Soundsport är i mina ögon (öron) gigantisk. Tur då att sambon tycker att airpods är det bästa som finns, så får man ha ha sina egna saker och kunna testa andra utan att behöva köpa

Det jag menade var att om hörlurarna är anslutna till min telefon och jag vill koppla över dem till min dator eller surfplatta så måste jag först koppla ifrån dem via telefonen eller sätta dem i parningsläge. Annars vägrar de prompt att ansluta till den nya enheten oavsett om det är iOS, Android, Windows eller OS X jag använder. Därav det tar sådan tid att byta runt.

Det jag menar är att alla trådlösa lurar kommer för det mesta att vara sämre för pengarna än trådade lurar för samma pengar. Man får helt enkelt betala mycket för smidigheten med trådlösheten. Detsamma gäller ju AirPods, de kommer med funktionalitet som saknas hos andra lurar och det får man betala för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det jag menade var att om hörlurarna är anslutna till min telefon och jag vill koppla över dem till min dator eller surfplatta så måste jag först koppla ifrån dem via telefonen eller sätta dem i parningsläge. Annars vägrar de prompt att ansluta till den nya enheten oavsett om det är iOS, Android, Windows eller OS X jag använder. Därav det tar sådan tid att byta runt.

Det jag menar är att alla trådlösa lurar kommer för det mesta att vara sämre för pengarna än trådade lurar för samma pengar. Man får helt enkelt betala mycket för smidigheten med trådlösheten. Detsamma gäller ju AirPods, de kommer med funktionalitet som saknas hos andra lurar och det får man betala för.

Just Jabra har ju multi point, så det är väldigt smidigt att byta mellan enheter. Finns flera andra hörlurar som också har det, dock väldigt klent på true Wireless, där är det nästan bara Jabra 65t/75t som har det. En riktigt underskattad funktion som måste bli vanligare.

Permalänk
Medlem

Då har mina landat på Arlanda. Får säga att det är lite imponerande hur den kan röra sig så snabbt via många städer där paketet ska processas och skickas vidare, snyggt DHL!

Tråkigt att jag inte kommer hem förrän i morgon kväll dock, så det hade inte spelat så stor roll egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Då har mina landat på Arlanda. Får säga att det är lite imponerande hur den kan röra sig så snabbt via många städer där paketet ska processas och skickas vidare, snyggt DHL!

Tråkigt att jag inte kommer hem förrän i morgon kväll dock, så det hade inte spelat så stor roll egentligen

Då var nog vår på samma flyg, DHL hävdar dock att att de levereras först imorn trots att de lämnade Arlanda innan 7... DHL brukar göra så har jag märkt, även om de brukar levereras enligt ursprungliga planen så skjuter de upp estimatet med en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Då var nog vår på samma flyg, DHL hävdar dock att att de levereras först imorn trots att de lämnade Arlanda innan 7... DHL brukar göra så har jag märkt, även om de brukar levereras enligt ursprungliga planen så skjuter de upp estimatet med en dag.

Verkar som att mitt paket bytte dag nu också.

"Estimated Delivery:
Thursday, October 31, 2019
By End of Day"

Jag bytte iof Service Point till en som har öppet sent, så jag kan hämta dom på vägen hem i morgon.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Mina dök upp idag. Första intryck är: sitter verkligen som gjutna i mina öron, brusreduceringen är bättre än väntat (behöver dock eldprovas i tunnelbanan först) och fullt godkänt ljud. Behöver använda dem ett tag nu innan jag lämnar den ultimata domen.

Permalänk
Medlem

Tycker själv att ljudisoleringen är hemskt dålig (som för typ alla lurar som kör vanliga silikontoppar), hoppas det kommer eftermarknadstoppar man kan byta till. Helst i skum eller liknande som får svälla i hörselgången, då brukar det bli isolering. Enda in ear med silikontopp som har haft bra ljudisolering är Yamaha EPH-100 med sina dubbeltoppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker själv att ljudisoleringen är hemskt dålig (som för typ alla lurar som kör vanliga silikontoppar),

Har du testat Bose QC20? Jag tycker att de fungerar riktigt bra för att vara in-ear. Det hade varit intressant att höra om eventuella skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du testat Bose QC20? Jag tycker att de fungerar riktigt bra för att vara in-ear. Det hade varit intressant att höra om eventuella skillnader.

Nepp, har tyvärr inte testat dem, är inget fan av ”vingar” på lurarna så har aldrig blivit så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Mina dök upp idag. Första intryck är: sitter verkligen som gjutna i mina öron, brusreduceringen är bättre än väntat (behöver dock eldprovas i tunnelbanan först) och fullt godkänt ljud. Behöver använda dem ett tag nu innan jag lämnar den ultimata domen.

Snyggt! Mina dök tydligen upp idag med, dessvärre inte hemma så jag får vänta ivrigt till i morgon. Snacket verkar vara att ljudet utan ANC är snäppet bättre än Airpods2, men med ANC och rätt pluppar ska det vara en hel del bättre. Säger väl sig självt dock när man får bort massa annat ljud.

Såg att någon rekommenderade att ändra EQ till Latin för bättre bas och ljud generellt. Dock ligger man i lä både med ANC och ljudet jämfört med Sonys motsvarighet. Airpodsen vinner istället på enkelhet och mikrofonen.