Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Söker en lämplig 75-tummare

Tjenare börjar bli dags att uppgradera tv:n då jag har införskaffat mig nytt hemmabiosystem. Vi fick möblera om och då hamnade våran 55 tums tv mot en annan vägg och då blev avståndet lite över 4m, så vi tyckte den blev lite liten. Så vi vill helst titta på 75 tum, är lite rädd för att köpa en 65tum och sen tycka att den är för liten. Är lite rädd för inbränningar så är lite skeptiskt till oled men ni kanske kan ändra min åsikt. Det är dem här 2 som jag tittar på, QE75Q9FNAT eller QE75Q85RAT, eller har ni något bättre förslag?

QE75Q9FNAT

QE75Q85RAT

Förtydligade rubriken från "Val av tv."/Thomas Y
Permalänk
Avstängd

Vill du ha oled eller qled?
Jag hade gått på en Panasonic Oled, vissa modeller saknar dock Dolby Vision om de är viktigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Vill du ha oled eller qled?
Jag hade gått på en Panasonic Oled, vissa modeller saknar dock Dolby Vision om de är viktigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag inte vet, men är lite rädd för att få inbränningar på en tv för så mycket pengar, däremot hittar jag inga panasonic som är 75 med oled? Qled känns säkrare på inbränningsfronten iaf.

Permalänk
Avstängd

Oled stannar för tillfället på 65", om du inte vill lägga 50 till 100k, bilden är dock fantastiskt mycket bättre än qled

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kimjonsson:

Det är dem här 2 som jag tittar på, QE75Q9FNAT eller QE75Q85RAT, eller har ni något bättre förslag?

Q9FN är 2018-modell och Q85R är 2019-modell. Den senare har inte lika sofistikerad FALD med färre zoner men har bättre betraktningsvinklar tack vare ett nytt filter och även en bättre fintrimmad justering av sin belysning. Den är inte lika aggressivt ljuspumpande och är även bättre på reproduceral skuggnyanser. Motsvarande Q9FN-modell för 2019 är Q90R.

Motsvarande 75+ från andra tillverkare är Sonys XG9 samt även 2018-modellen XF9 som forfarande finns kvar. Annars är det OLED i 77 tum som gäller för stora modeller av den här kvalitetsnivån.

Sedan finns det förstås mängder av stora modeller i 75+ tum från alla tillverkaren. Men då är det betydligt enklare apparater.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Q9FN är 2018-modell och Q85R är 2019-modell. Den senare har inte lika sofistikerad FALD med färre zoner men har bättre betraktningsvinklar tack vare ett nytt filter och även en bättre fintrimmad justering av sin belysning. Den är inte lika aggressivt ljuspumpande och är även bättre på reproduceral skuggnyanser. Motsvarande Q9FN-modell för 2019 är Q90R.

Motsvarande 75+ från andra tillverkare är Sonys XG9 samt även 2018-modellen XF9 som forfarande finns kvar. Annars är det OLED i 77 tum som gäller för stora modeller av den här kvalitetsnivån.

Sedan finns det förstås mängder av stora modeller i 75+ tum från alla tillverkaren. Men då är det betydligt enklare apparater.

Så om du hade valt hade du tagit den nya om du nu skulle välja mellan dem 2? Sen om du inte hade valt mellan dem 2, vilken tv hade du kört om du köpte i samma prisklass? 😊😁👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Minst 75" ska du ha på det avståndet. Glöm 65".
Finns någon bra källa som säger ungefär vad som är rekommenderat på vilka avstånd, men har inte den nu.

Även om OLED har många fördelar så har det ju även vissa nackdelar (inbränningsrisk bl a).

Fanns någon tråd nyligen där det diskuterades liknande.
Men då var det väl aktuellt med runt 82-85".

Beror ju även på vilken prisklass du tänker dig, men det verkar handla om de högre klasserna.

Har själv börjat spekulera kring liknande som du, 75-86".
Bortser helt från OLED då jag kommer att köra en hel del saker med statiska element på den. Kan acceptera att ta steget ner för att slippa risken för fastbränning.

Då är det Samsung eller Sony som gäller, med LG som trea och en bit efter.
Samsungs toppmodell Q90 (om man bortser från 8K-modellerna) går upp till 75", Sonys går högre men är inte riktigt lika bra.

Som alternativ för eget bruk funderar jag ev på en PG65UQ till datorrummet, då duger 65" och ersätter både tv och datorskärmar. Dock inte hittat något bra test av den än, vill ju gärna veta hur det är med input lag osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@kimjonsson: Jag hade valt 2019:ns Q85R framför 2018:ns Q9FN eftersom jag ser de förbättringar som finns i 2019-modellen som viktiga. Men det är inte jag som ska ha en 75-tummare på väggen, så du måste själv komma fram till vad du prioriterar. Så länge du håller dig på den här kvalitetsnivån vi talar om här väljer du bland det bästa som finns i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av D.:

Minst 75" ska du ha på det avståndet. Glöm 65".
Finns någon bra källa som säger ungefär vad som är rekommenderat på vilka avstånd, men har inte den nu.

Även om OLED har många fördelar så har det ju även vissa nackdelar (inbränningsrisk bl a).

Fanns någon tråd nyligen där det diskuterades liknande.
Men då var det väl aktuellt med runt 82-85".

Beror ju även på vilken prisklass du tänker dig, men det verkar handla om de högre klasserna.

Har själv börjat spekulera kring liknande som du, 75-86".
Bortser helt från OLED då jag kommer att köra en hel del saker med statiska element på den. Kan acceptera att ta steget ner för att slippa risken för fastbränning.

Då är det Samsung eller Sony som gäller, med LG som trea och en bit efter.
Samsungs toppmodell Q90 (om man bortser från 8K-modellerna) går upp till 75", Sonys går högre men är inte riktigt lika bra.

Som alternativ för eget bruk funderar jag ev på en PG65UQ till datorrummet, då duger 65" och ersätter både tv och datorskärmar. Dock inte hittat något bra test av den än, vill ju gärna veta hur det är med input lag osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis just därför jag också hoppar oled även om jag tror att det ger en väldigt väldigt fin bild. Och tusen tack för att ni har hjälpt till och göra mig lite klokare i valet även om det kanske inte är så lätt när inte alla ledningar går hela vägen för en själv nej men har inga problem att plocka ihop datorer m.m. men just tv apparater tycker jag är svårt när man kommer upp i dem prisklasserna. Som vanligt grymt bra sida och riktigt bra medlemmar, love it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Q9FN är 2018-modell och Q85R är 2019-modell. Den senare har inte lika sofistikerad FALD med färre zoner men har bättre betraktningsvinklar tack vare ett nytt filter och även en bättre fintrimmad justering av sin belysning. Den är inte lika aggressivt ljuspumpande och är även bättre på reproduceral skuggnyanser. Motsvarande Q9FN-modell för 2019 är Q90R.

Motsvarande 75+ från andra tillverkare är Sonys XG9 samt även 2018-modellen XF9 som forfarande finns kvar. Annars är det OLED i 77 tum som gäller för stora modeller av den här kvalitetsnivån.

Sedan finns det förstås mängder av stora modeller i 75+ tum från alla tillverkaren. Men då är det betydligt enklare apparater.

Hijackar tråden lite är också sugen på en ny 75 tummare

har kikat lite på Samsung QLED QE75Q60R

LG har typ 7-8 st 75 tummare i 13000-20000kr klassen

kommer även sitta 4-5 meter ifrån TVn, och har idag en budget LG som är ca 5 år gammal som jag ändå är nöjd med då jag inte har något att jämföra mot

inväntar även black friday lite för att se om någon 75" får bra rea...

har du några synpunkter mellan Samsung och LG i de prisklasserna? har inte tänkt mig mer än 20000kr...helst runt 15000 vid rea

Permalänk
Inaktiv

Finns det fortfarande folk som yrar om inbränning på Oled?
Nedan länk till Råd och Rön som man väl får se som neutrala i frågan.

https://www.radron.se/artiklar/8-fragor-och--svar-om-tv/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Viochee:

har du några synpunkter mellan Samsung och LG i de prisklasserna? har inte tänkt mig mer än 20000kr...helst runt 15000 vid rea

Jag har inte koll på prisklasser. Har koll på modellklasser. Vad de sedan kostar vecka för vecka tittar jag efter på prisjakt.

Ifall vi talar om Samsungs RU7 och RU6 samt LGs UM7 så är det axelryckning. Samma med 7-serier från Sony och Philips. Det är inte ens givet vilket typ av LCD-panel det är i de modellerna. Man får 75 tum av någon sort där man kan konstatera att bildkvaliteten inte är lika bra som de bättre modellerna. Man kan också konstatera att det ofta saknas moderna finesser, likt eARC etc. som kan finnas på de bättre modellerna.

Kör du Samsung mellanklass Q6xR och RU8 kan du jämföra mer med LG:s SM85/86 och då är det VA vs. LG:s egna IPS. Då vet man betydligt mer om vad man får för pengarna.

Permalänk
Medlem

@kimjonsson:

Sony alla dagar😃

Skaffade precis en 65"

65XG8599

Viken upplevelse👍👍

Henric

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Finns det fortfarande folk som yrar om inbränning på Oled?
Nedan länk till Råd och Rön som man väl får se som neutrala i frågan.

https://www.radron.se/artiklar/8-fragor-och--svar-om-tv/

Yrar? Kolla forumen är ju folk som får det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Men dessa försvinner vid en imageretention enl manual.

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Men dessa försvinner vid en imageretention enl manual.

Om man söker så verkar det ju inte hjälpa

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag har inte koll på prisklasser. Har koll på modellklasser. Vad de sedan kostar vecka för vecka tittar jag efter på prisjakt.

Ifall vi talar om Samsungs RU7 och RU6 samt LGs UM7 så är det axelryckning. Samma med 7-serier från Sony och Philips. Det är inte ens givet vilket typ av LCD-panel det är i de modellerna. Man får 75 tum av någon sort där man kan konstatera att bildkvaliteten inte är lika bra som de bättre modellerna. Man kan också konstatera att det ofta saknas moderna finesser, likt eARC etc. som kan finnas på de bättre modellerna.

Kör du Samsung mellanklass Q6xR och RU8 kan du jämföra mer med LG:s SM85/86 och då är det VA vs. LG:s egna IPS. Då vet man betydligt mer om vad man får för pengarna.

Vågar man köpa en OLED65C9 då tänker jag på inbänning? Är det värt att gå på den dyrare OLED65E9 om man nu har ett bra hemmabiosystem? Just nu går jag i tankarna på en OLED65C9 eller en QE75Q90RAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimjonsson:

Tjenare börjar bli dags att uppgradera tv:n då jag har införskaffat mig nytt hemmabiosystem. Vi fick möblera om och då hamnade våran 55 tums tv mot en annan vägg och då blev avståndet lite över 4m, så vi tyckte den blev lite liten. Så vi vill helst titta på 75 tum, är lite rädd för att köpa en 65tum och sen tycka att den är för liten. Är lite rädd för inbränningar så är lite skeptiskt till oled men ni kanske kan ändra min åsikt. Det är dem här 2 som jag tittar på, QE75Q9FNAT eller QE75Q85RAT, eller har ni något bättre förslag?

QE75Q9FNAT

QE75Q85RAT

Kör själv på 9fnat sedan förra hösten. Riktigt bra tv tycker jag. Haft några Samsung tv apparat tidigare, men denna var en klar uppgradering för 1 år sedan när jag köpte den.
Spelar, filmtittande, tv etc 👍

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.