Bandbredd, latens och storlek för RAM - generell diskussion om var det spelar roll och var det inte gör det?

Permalänk
Medlem

Bandbredd, latens och storlek för RAM - generell diskussion om var det spelar roll och var det inte gör det?

Jag skulle verkligen uppskatta en övergripande och generell diskussion med kommentarer från kunniga personer (som t ex @Yoshman och andra) om de tre primära egenskaperna för RAM i en modern dator. I vilka användarfall som mängd är viktigast, i vilka som latens är viktigast och i vilka som bandbredd är viktigast. Och kombinationer av två eller alla tre av dem, förstås. Även vad som gör att en viss storlek på en eller flera egenskaper kan anses utgöra "sweetspot", där nivåerna över ger väldigt lite extra mot en stor extra kostnad.

Jag kan väl räkna upp lite olika behov/situationer jag kan komma på (som är såna som stressar systemet, dvs inte slösurf eller filmtittande), men fyll gärna på! I första hand tänker jag mig detta ur hemmaanvändarperspektiv, inte professionella arbetsstationer/utrustningar.

1. Spel (skillnader mellan olika?).
2. 3D-modellering/rendering (med och utan GPU-stöd).
3. CAD och liknande.
4. Videoredigering och videorendering.
5. Bildredigering.
6. Databashantering (i större skala, men ändå även på "amatörnivå").
7. Programmering/kompilering.
8. Beräkning generellt, t ex olika typer av tung dataanalys eller komplexa beräkningar.
9. Server (olika typer).

Hoppas detta kan bli nåt bra!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Datavetare

Det jag använder datorer mest för, förutom just surfande, e-mail och liknande, är programmering.

Där är RAM-frågan superenkel: bandbredd och latens är i praktiken irrelevant, Mängden är relevant upp till punkten där alla filer man jobbar med regelmässigt får plats i disk-cache. Så rätt mediokra krav på RAM, för själva programmerandet.

Fast sedan kommer ju miljön man utvecklar för, den måste ju i alla fall delvis kunna köras lokalt, t.ex. i en virtuell maskin eller container. Fortfarande rätt irrelevant med bandbredd och latens, men kravet på mängden RAM kan i vissa lägen snabbt dra iväg.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

Jag skulle vilja lägga till en punkt.
10. extrem klockning och maximerande av benchmarks.

Du kommer inte märka någon skillnad mellan ett skapligt snabbt minne och en extremvariant, i dagligt användande, dock ger extremen kanske 5% högre prestanda.
Prioritet; Prestanda.

1. Där anser jag att nuvarande sweetspot är 3000-3200 MT/s C16, de säljs nu i set på 32 GB för 1600-1650 kr,
Det går att trimma datorn ytterligare men det kostar och då börjar man hamna under punkt 10.
Prioritet; Pris sedan Prestanda.

Punkt 2-9 handlar om arbete, där är stabiliten och mängden viktig, minnet skall räcka till det man gör och man vill inte ödelägga nedlagt arbete i en krasch.
För stabiliteten är ECC minne är att föredra och man överklockar inte heller.
Prioritet; Stabilitet sedan Pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |