Permalänk
Medlem

Råd 1080p dator

Hej,
Jag är super sugen på bygga en PC.
Vad jag har tänkt mig är en grym 1080p dator med 120-144hz skärm.
Det jag skulle behöva ha råd på är vilka delar som skulle va bra utan att det blir sket dyrt.
Skärm kommer jag kolla på när jag fått in lite råd.
Intel/AMD spelar ingen roll, ska bara kunna lira det flesta spel på max eller high i 1080p.
Det jag själv har tänkt på är typ:

AMD 3600(X) 2100-2750 kr beroende på (X). Vet inte om jag ska köra på AMD eller Intel, råd behövs!
GPU: GTX 1660 Super (TI), Tror nån av dom kommer kunna göra jobbet. Men råd behövs (Samt om Radeon är bättre, Råd behövs)-
samt att Nvidia har jag kör länge och gillar Nvidia Experience att den håller kortet uppdaterat och spel optimerade, vet inte om Radeon har nå liknande?

Sen är det ju att jag vill ha en smal/litet chassi, behöver råd kring detta då vilket chassi är bra att bygga i osv. Behövs "gömma" chassit lite för tjejen inte ska störa sig på den (och tyst är +)

Tack på förhand,
Janne

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Budget?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Viking

@JayK85:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Vzano: Jadu, runt 10k kanske. Vill ju inte spränga bank liksom.

Permalänk
Medlem

Jag personligen är väldigt nöjd med Ryzen och de komponenterna som @Donnerstal länkade ser bra ut men för ljudets skull rekommenderar jag en bättre CPU kylare.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayK85:

@Vzano: Jadu, runt 10k kanske. Vill ju inte spränga bank liksom.

De här borde mer en duga för dina behov vill du komma undan billigare kör 500gb ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för fina förslag.
Jag har en fråga.
Om jag skulle vilja ha ett kompakt chassi?
Så litet man kan bygga men ändå inte bli för varmt osv, ha ni förslag på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayK85:

Tack för fina förslag.
Jag har en fråga.
Om jag skulle vilja ha ett kompakt chassi?
Så litet man kan bygga men ändå inte bli för varmt osv, ha ni förslag på det?

Hur litet tänker du? Miniatyr eller minitorn? Dvs matx eller mini itx

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sifri: Jag vill ju kunna "göma" eller bara att PC'n inte blir jätte synlig.
Är inte så haj i vilket formfaktor den ska va osv, men skulle va najs med en så liten/smal och tyst PC som möjligt.
Kanske är så att jag drömmer att det blir bra med mini PC eller va man ska kalla det men så liten som möjligt är nog det ända svar jag kan ge.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av JayK85:

@sifri: Jag vill ju kunna "göma" eller bara att PC'n inte blir jätte synlig.
Är inte så haj i vilket formfaktor den ska va osv, men skulle va najs med en så liten/smal och tyst PC som möjligt.
Kanske är så att jag drömmer att det blir bra med mini PC eller va man ska kalla det men så liten som möjligt är nog det ända svar jag kan ge.

Kan säga att tjejen kommer slänga ut dig med grafikkortet före med grafikkortet som han länkade Referenskylaren på AMDs kort är ökända för att vara fruktansvärt högljudda.

Finns SFX chassin, t.ex DANCASE A4 eller Ghost S1, små som skokartonger men även väldigt dyra. Ghost S1 kostar runt 2800 kr bara chassit. Man kan hylla såna byggen tyst, hyfsat svala och ändå prestera väldigt bra men det är inte billigt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Dom va riktigt nice, kan ju köpa ett annat chassi först för bara ha datorn och sen byta till ett litet chassi
Men eftersom det grafikkortet låter as mycket, ska man satsa på en 1660 S eller kanske bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayK85:

@Vzano: Dom va riktigt nice, kan ju köpa ett annat chassi först för bara ha datorn och sen byta till ett litet chassi
Men eftersom det grafikkortet låter as mycket, ska man satsa på en 1660 S eller kanske bättre?

Här har du ett itx förslag kolla dock med leverantören att moderkortet är uppdaterat och klarar 3000 serien ur lådan

Alternativ med billigare nätagg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sifri: Det skulle funka
Men det är AMD som är go to cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayK85:

@sifri: Det skulle funka
Men det är AMD som är go to cpu?

Om du vill ha mest för pengarna absolut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av JayK85:

@sifri: Det skulle funka
Men det är AMD som är go to cpu?

Tänk på att moderkorten kommer behöva uppdatera BIOS med en processor från 2000 serien för att 3600 ska fungera och att VS550 är corsairs lowend agg. Spara inte in på nättagget för att lägga det på andra delar, bara dumsnålt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Tänk på att moderkorten kommer behöva uppdatera BIOS med en processor från 2000 serien för att 3600 ska fungera och att VS550 är corsairs lowend agg. Spara inte in på nättagget för att lägga det på andra delar, bara dumsnålt.

Jag tog de nätaggregatet för de va så litet haha får plats i chassit. Inte för de va bra eller dåligt ja skrev om bios tidigare att han skulle kolla med leverantören:)

Skickades från m.sweclockers.com