Datorbygge - 10-15k - datorspel/trading, två skärmar minst, gärna mycket ram

Permalänk
Medlem

Datorbygge - 10-15k - datorspel/trading, två skärmar minst, gärna mycket ram

Hej alla nyfikna!

Tänkte kolla ifall någon har tid med mig och kan ge mig råd kring inköp av en stationär dator. Detta är vad den skall vara till:

1. Stå under mitt höjsänkbara skrivbord i vardagsrummet, så den får gärna vara diskret och hyfsat liten i chassit om det går eller slimmad som en liten box, vore bra om den var svartaktig med. Den skall kopplas till två stycken externa skärmar.

2. Användas för trading och vanligt användande. Den ska gärna klara av att ha upp en 20-30 tabbar i firefox utan problem samt gärna ett spel eller något annat lite mer krävande program. Därför tror jag ramminne kan vara väldigt bra.

3. Just nu är det WoW Classic som gäller, så skulle gärna se att den klarar av de grafikkraven bra samt gärna kan köra två stycken WoW Classic windows på samma gång då jag har två konton. Detta plus mitt firefoxande på 20 tabs dvs(diverse grafer likt investing.com, tradingview.com och ig.com)

Min budget är väl någonstans i krokarna kring 10-15k. Hade väl egentligen helst kommit undan billigt, men jag vet inte hur mycket man förlorar på att vara snål. Det viktigaste är som sagt att den klarar av att göra det jag beskrev, för min Dell xps13 klarar inte riktigt av det just nu, eller jag gillar åtminstone inte att göra det jag gör på den, skulle vilja ha något mer kraftfullt här hemma.

Vill helst låta Inet bygga den åt mig, eller någon annan shop. Alternativt bara köpa en färdig burk. Har fruktansvärt dålig koll på komponenter.

Med vänlig hälsning
Braus

Permalänk
Medlem

Ser kanske inte så prydligt ut just nu, ska få ordning på sladdarna och ställa rätt skrivbordet. Hade tänkt ha burken ståendes i vänstrahörnet, men vill helst inte att den ska synas allt för mycket, fördelen med en laptop är ju att man bara kan fälla ihop den eller flytta på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braus:

Ser kanske inte så prydligt ut just nu, ska få ordning på sladdarna och ställa rätt skrivbordet. Hade tänkt ha burken ståendes i vänstrahörnet, men vill helst inte att den ska synas allt för mycket, fördelen med en laptop är ju att man bara kan fälla ihop den eller flytta på den.
https://i.ibb.co/9vVMcJY/20191106-123323.jpg

Ska du bygga själv eller ska du köra färdigbyggd rekommenderar egenbyggd

Här har du förslag på itx bygge Windows från Ebay 50kr går att snara åt budget mer om du vill de också men nu valde jag kvalitets grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sifri: tack tänkte låta inet eller någon annan bygga åt mig då jag inte har bra koll. Någon anledning till att folk inte tycks köra NVDIA/Intel lika mkt längre när de lägger ihop paket här på forumet? För 8 år sedan när jag byggde min sista stationära dator så var det alltid intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braus:

@sifri: tack tänkte låta inet eller någon annan bygga åt mig då jag inte har bra koll. Någon anledning till att folk inte tycks köra NVDIA/Intel lika mkt längre när de lägger ihop paket här på forumet? För 8 år sedan när jag byggde min sista stationära dator så var det alltid intel.

Amd ger mest för pengarna vill man ha mest prestanda för minst peng är AMD the way to go Nvidia är fortfarande bra men dyr samlas gäller för Intel iaf just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sifri: Något man behöver tänka på när det gäller ingångar i grafikkortet? vill som sagt få in mina två skärmar, kanske tom skaffar en till. Har en docka från dell just nu som jag kopplar in min xps 13 i, men dels är sladdarna rätt korta på den så det hade fungerat dåligt med en dator ståendes på marken under och jag vet inte om den är kompatibel riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braus:

@sifri: Något man behöver tänka på när det gäller ingångar i grafikkortet? vill som sagt få in mina två skärmar, kanske tom skaffar en till. Har en docka från dell just nu som jag kopplar in min xps 13 i, men dels är sladdarna rätt korta på den så det hade fungerat dåligt med en dator ståendes på marken under och jag vet inte om den är kompatibel riktigt.

Kör du på ett modernt grafikkort exempelvis 5700 rtx 2060 så har de stöd för upp till 4 skärmar

Här har du ett alternativ operativsystemet från Ebay 50kr installera själv

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12974702