Permalänk
Medlem

Elgiganten Singels day TV apparater

https://www.elgiganten.se/cms/singles-day/singles-day/

Tjabba, undrar bara om någon kunnig ser någon intressant TV på elgigantens rea om den har bra pris. ( mest för spelande och slötittande )

Permalänk
Bildexpert 📺

@Baelthar: Listan är det vanliga utbudet i en höjdlös rörig ordning. Alla TV-apparater fungerar för spel och slötittande. Utan några tydligare krav är det bara att sikta så högt du kan och har råd med

Permalänk
Medlem

Vad vill du ha för storlek?
Budget?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

De kör ju sonys 65" XG95.. Den kan det nog vara fint läge att köpa!

Permalänk
Medlem

Nå, tänkte mig nog åtminstonde en 55"+ och jag hade hoppas på att hitta en TV för under 15k, ju närmare 10k man kommer desto bättre, och jag hade som avsikt att koppla den till både datorn och till konsolerna. Anyway tack för era svar

Permalänk
Medlem

Är ute efter en 50 tum tv för sovrummet.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/29555/philips-50...

Prisjakt:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5133463

Kan det vara något? Känns som ett bra pris men vad är det den saknar i så fall? Någon kunnig?

Skall användas enbart till tv/film. Inget spelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Du har prisgaranti på Elgiganten. Du kan säkert köpa en LG oled b9/c9 och sen invänta bf och kika om priset har gått ned. Då går du tillbaka till Elgiganten och får tillbaka mellanskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sebbe_a: Philips PUS6xx4 är 2019 budgetmodell och är likt andra budgetmodeller lite sak samma. För kravlös bild och funktion sovrummet bör den fungera väl, likt motsvarande modeller från de andra tillverkarna, Samsung RU7/6, LG UM7 och Sony XG83 och lägre.

Permalänk
Medlem

Hur står sig Samsung UE65RU8005 mot Sony Bravia KD-65XF9005?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av frong:

Hur står sig Samsung UE65RU8005 mot Sony Bravia KD-65XF9005?

Inte alls på samma nivå i fråga om bild. Men RU8 är det bättre valet för spelande med låg latens och spelfunktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte alls på samma nivå i fråga om bild. Men RU8 är det bättre valet för spelande med låg latens och spelfunktioner.

Alright, gött. Har en på väg, kommer ej spelas på utan enbart film/serier.

Tack sensei.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Är ute efter en 75tum som är så bra som möjligt med en budget på 20000.
Har ni koll på hur Philips the one 75 tum är?
Är 15000 ett bra pris eller tror ni det är smartare att vänta på BF eller mellandagarna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av milan979:

Är ute efter en 75tum som är så bra som möjligt med en budget på 20000.
Har ni koll på hur Philips the one 75 tum är?
Är 15000 ett bra pris eller tror ni det är smartare att vänta på BF eller mellandagarna.

Om det inte brinner är det under alla omständigheter bra på att vänta på en rea som bara är några veckor bort. "The one" är en mellanklassmodell som behåller funktionerna och tekniken från Philips dyrare modeller men tar till enklare paneler.

Permalänk
Medlem

Vet någon hur bra Samsungs UE65RU8005 är för sport, så som fotboll och handboll?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22879/samsung-65...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Libbo:

Vet någon hur bra Samsungs UE65RU8005 är för sport, så som fotboll och handboll?

Sorry! Den är tyvärr optimerad för Curling och Spjutkastning.

Går igenom detta med sport och TV här: https://www.sweclockers.com/artikel/25869-teknikstund-basta-t...

Med det sagt är RU8 är ett ganska lämpligt val överlag då enklare modeller typiskt har sämre, långsammare paneler och sämre bildprocessning för den som vill interpolera. Men att det inte är så mycket TV:n det handlar om utan hur du matar den med bild och vilka källor du använder. Att det släpar tydligt i sportbilden beror på sändning och mer sällan på själva TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sorry! Den är tyvärr optimerad för Curling och Spjutkastning.

Går igenom detta med sport och TV här: https://www.sweclockers.com/artikel/25869-teknikstund-basta-t...

Med det sagt är RU8 är ett ganska lämpligt val överlag då enklare modeller typiskt har sämre, långsammare paneler och sämre bildprocessning för den som vill interpolera. Men att det inte är så mycket TV:n det handlar om utan hur du matar den med bild och vilka källor du använder. Att det släpar tydligt i sportbilden beror på sändning och mer sällan på själva TV:n.

Attans. Då får jag börja följa dom sporterna istället då

Okej, streamar allt genom Chromecast och sporten är 90% från Viaplay. Har två andra apparater hemma, några år på nacken visserligen men en Panasonic och en Philips och märker stor skillnad på dom, så illa att jag inte orkar se på sport på Philips teven.

Ska kolla igenom länken, tack så mycket !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Att tänka på är att Samsung tv apparater 2019 inte stöder DTS ljud via usb. Om man nu skulle vilja se någon film man har med DTS via usb minne.
Varför är det så? Har inte Samsung köpt licens på DTS ljud ( är det för gammalt ljud formatet?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppar in i tråden..
Sitter och lurar på hur jag ska göra med tvköp, hade siktat in mig på black friday men så dök singles day upp.
Budget:20k (plus lite avrunding hit och dit men inte 25k, kan nöja mig med 15k med)
Soffan ca 6m från väggen och har siktat in mig på 75", vill inte gå under det (men 82" får plats), kommer nog sitta närmare om det ska spelas så jag tänker mig det finns ett syfte med möjlighet till 4k i alla led.
Har nyss gjort mig av med en 10 år gammal samsung 46" (gissningsvis i mellanklassen), kan inte säga att jag är någon som måste ha det värsta eller kollar extremt mycket på film. Har ingen konsoll men vill smidigt kunna koppla pcn till tvn, och har bestämt mig för att jag tycker stöd för steam-link-appen är vettigt. Som jag förstår klarar den att streama 4k60, så det gäller att ha en tv som lirar med den appen. (har förvisso en gammal steam-link i hårdvaruformat, men hade för mig att dessa klarade av 1080 och inte 4k vilket känns onödigt när man väl uppgraderar till 4k-tv).
Nästa krav är att chromecast4k fungerar smidigt, vet att det finns inbyggt i vissa apparater, men kan ju ha en separat utifall det är lika smidigt.
Äger ingen appleprodukt så airplay och dyl. är helt oväsentligt medan androidtv är ett plus.
Överväger nu under singles day två st apparater, båda från elgiganten:
1. Philips The One 75" 4K UHD LED Smart-TV 75PUS7354/12, men på prishistoriken (nu 14990:- ) verkar det som jag lika gärna kan vänta på black friday.
2. Samsung 82" 4K UHD Smart TV UE82RU8005 (2019), isåfall köpa för 22222:- på öppet köp och låta den stå ouppackad och invänta black friday.

Åsikter? sågningar? stillsamma funderingar?

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av pback:

Hoppar in i tråden..
Sitter och lurar på hur jag ska göra med tvköp, hade siktat in mig på black friday men så dök singles day upp.
Budget:20k (plus lite avrunding hit och dit men inte 25k, kan nöja mig med 15k med)
Soffan ca 6m från väggen och har siktat in mig på 75", vill inte gå under det (men 82" får plats), kommer nog sitta närmare om det ska spelas så jag tänker mig det finns ett syfte med möjlighet till 4k i alla led.
Har nyss gjort mig av med en 10 år gammal samsung 46" (gissningsvis i mellanklassen), kan inte säga att jag är någon som måste ha det värsta eller kollar extremt mycket på film. Har ingen konsoll men vill smidigt kunna koppla pcn till tvn, och har bestämt mig för att jag tycker stöd för steam-link-appen är vettigt. Som jag förstår klarar den att streama 4k60, så det gäller att ha en tv som lirar med den appen. (har förvisso en gammal steam-link i hårdvaruformat, men hade för mig att dessa klarade av 1080 och inte 4k vilket känns onödigt när man väl uppgraderar till 4k-tv).
Nästa krav är att chromecast4k fungerar smidigt, vet att det finns inbyggt i vissa apparater, men kan ju ha en separat utifall det är lika smidigt.
Äger ingen appleprodukt så airplay och dyl. är helt oväsentligt medan androidtv är ett plus.
Överväger nu under singles day två st apparater, båda från elgiganten:
1. Philips The One 75" 4K UHD LED Smart-TV 75PUS7354/12, men på prishistoriken (nu 14990:- ) verkar det som jag lika gärna kan vänta på black friday.
2. Samsung 82" 4K UHD Smart TV UE82RU8005 (2019), isåfall köpa för 22222:- på öppet köp och låta den stå ouppackad och invänta black friday.

Åsikter? sågningar? stillsamma funderingar?

Jag hade väntat till januarirean. Har gjort de senaste åren och det har varit mest nedsatt pris efter årsskifte och mellandagsrea. Ha is i magen. Jag följer slaviskt på prisjakt

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag hade väntat till januarirean. Har gjort de senaste åren och det har varit mest nedsatt pris efter årsskifte och mellandagsrea. Ha is i magen. Jag följer slaviskt på prisjakt

Åhå.. Intressant.. Är ju inte så långt kvar. Kanske gör så ändå, man borde ju dessutom kunna nyttja 50 dagars öppet köp efter black-friday då (elgiganten).

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Du har prisgaranti på Elgiganten. Du kan säkert köpa en LG oled b9/c9 och sen invänta bf och kika om priset har gått ned. Då går du tillbaka till Elgiganten och får tillbaka mellanskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Prisgaranti gäller numera vid köpet ej i efterhand.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

@Baelthar: Sony KD65-XF9005 för 12990 kr är ett kap. Visserligen inte från Elgiganten men om du vill ha 55+ och under 15k, gärna närmre 10k känns det som ett klockrent alternativ för dig. FALD, bra rörelsehantering och fina färger, ta en titt i den guide @Laxpudding gjorde inför förra årets BF.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

Att tänka på är att Samsung tv apparater 2019 inte stöder DTS ljud via usb. Om man nu skulle vilja se någon film man har med DTS via usb minne.
Varför är det så? Har inte Samsung köpt licens på DTS ljud ( är det för gammalt ljud formatet?)

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror troligen på DRM, en tv får inte mata ut multikanalljudformat på annat sätt än via hdmi arc om den inte tar emot det via sin tuner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det beror troligen på DRM, en tv får inte mata ut multikanalljudformat på annat sätt än via hdmi arc om den inte tar emot det via sin tuner.

Okej!
men min philips 9002 oled tv kan ju köra samma film/usb minne med DTS. Men på en Samsung (Qe55q67rat xxc) som min brukare har så står det bara "tv stödjer inte detta ljudformat"=inget ljud
hans gamla Panasonic fixade samma usb sticka galant.
Konstigt tycker jag att en tv från 2019 inte fixar att spela upp en film som har formatet DTS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

Okej!
men min philips 9002 oled tv kan ju köra samma film/usb minne med DTS. Men på en Samsung (Qe55q67rat xxc) som min brukare har så står det bara "tv stödjer inte detta ljudformat"=inget ljud
hans gamla Panasonic fixade samma usb sticka galant.
Konstigt tycker jag att en tv från 2019 inte fixar att spela upp en film som har formatet DTS.

Skickades från m.sweclockers.com

Tvn har nog inga tekniska problem med det men det är hur strikt de följer kraven på kopieringsskydd, det är ju förbjudet att mata ut signalen och inte tekniskt omöjligt, ungefär samma trams som att man inte går mata ut de nyare ljudformaten via toslink/coax, det är bara hdmi arc som får användas för att uppfylla kraven från hdcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.