Nytt grafikkort till äldre dator, tips?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort till äldre dator, tips?

Hej på er,

Skaffade nyligen en lite äldre stationär dator då jag tröttnat att spela WoW classic på min bärbara. Det är en i7 4770K med ett GTX 780 Ti. Grafikkortet är väl helt okej för detta avseende men det blir väldigt varmt, referenskylare. Vad kan vara en lämplig uppgradering med tanke på mitt system? Har en 4K skärm.

Har kikat lite på ett RX 5700, sen om det skulle fungera bra i mitt system vet jag inte, därav min förfrågan.

Tack för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emomk:

Hej på er,

Skaffade nyligen en lite äldre stationär dator då jag tröttnat att spela WoW classic på min bärbara. Det är en i7 4770K med ett GTX 780 Ti. Grafikkortet är väl helt okej för detta avseende men det blir väldigt varmt, referenskylare. Vad kan vara en lämplig uppgradering med tanke på mitt system? Har en 4K skärm.

Har kikat lite på ett RX 5700, sen om det skulle fungera bra i mitt system vet jag inte, därav min förfrågan.

Tack för svar!

Det borde fungera utan problem, ev kan du behöva senaste BIOS-versionen på moderkortet.
Ett väldigt bra grafikkort för priset.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@emomk: Ett RX 5700 blir en fin uppgradering.

Om du klockar din i7 4770K så kan du titta på snabbare kort om det är intressant.
Din cpu har mycket att hämta vid överklock med en skärm på 4K.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, det kanske blir ett. Var bra pris nu på Inet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emomk:

Tack för er svar, det kanske blir ett. Var bra pris nu på Inet!

Jag köpte ett 5700 från inet idag. 4770k som rullar i stock.

Permalänk

det ska fungera utan problem, 4770k är en väldigt bra cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det borde fungera utan problem, ev kan du behöva senaste BIOS-versionen på moderkortet.
Ett väldigt bra grafikkort för priset.

Vad är det med nyare grafikkort som gör att man måste flasha BIOS? Kollade senaste versionen på MSI Z87, den är från 2014

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emomk:

Vad är det med nyare grafikkort som gör att man måste flasha BIOS? Kollade senaste versionen på MSI Z87, den är från 2014

Ibland kan de gamla inte innehålla rätt kod för ett grafikkort av nyare sort (BIOS till UEFI) enkelt uttryckt. Oftast inget problem men det finns tillfällen då det har strulat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hjälpsam

Uppgradera arbetsminnet till 16 GB, nu när ändå har checkhäftet framme.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |