Permalänk
Medlem

Luftrenare?

Osäker på om detta är rätt forumdel, men i alla fall;

Överväger att skaffa en luftrenare till en etta om ca 20 kvm. Kan tänka mig att lägga upp till typ 1500:- på den. De som jag kikat mest på är Xiaomi Mi Air Purifier 2S och Electrolux EAP150. Misstänker att Xiaomin är något bättre och har fler funktioner, snyggare m.m. men känner också att man kanske borde vara försiktig med att handla kinesiskt med tanke på hela koncentrationsläger-grejen i Xinjang och förtrycket i Hong Kong och eh, allt annat hemskt den kinesiska staten sysslar med. Har någon lite bättre koll på modellerna eller om det finns någon annan renare som kan vara ett bättre val?

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Medlem

Har en Coway AP-1008CH som jag är nöjd med, lite dyrare dock. Electrolux dyrare modeller ska iaf vara bra så misstänker att den där också funkar finfint till en liten lägenhet.

Xiaomi har jag dålig koll på, men de gör ju oftast prisvärda grejer.

Permalänk
Medlem

Vi har en Electrolux men inte säker på att det är exakt denna modellen. Vi valde en dyrare med tvättbart filter. Men trots att filtret går att tvätta så bör man ändå byta det en gång om året. Har för mig filtret kostar 790 kr eller något sådant på mediamarkt. Men vi bor i radhus så det är mer luft att rena än i en etta. Dyrt med filterbytena dock.

Men visst den fungerar bra. Så fort det blir lite os vid matlagning eller när man blåst ut ett ljus så varvar fläkten upp en stund tills den tycker luften är ren igen. Anledningen vi har den är att sambon och barnen har allergier och vi hoppas den ska ta bort lite pollen ur luften. Vi tror att den gör skillnad.

Är det enkelt och billigt att köpa filter till Xiaomin? Hur ofta måste filtren bytas? Vi funderar på att skaffa en till luftrenare till undervåningen och den kanske kan vara ett alternativ.

EDIT: Det är Electrolux EAP450 som vi har.

Permalänk
Medlem

Har också en Coway AP-1008CH, räddaren i nöden under pollensäsongen. Funkar hur bra som helst, är rätt allergisk men kände inte av någonting när jag vistades i samma rum som den.

Har däremot inte använt den mot annat än pollen, så kan inte uttala mig hur den hanterar damm och annat.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Tänk på att mindre modeller av luftrenare behöver köra fläkten mer högljutt för att rengöra samma område. Den area som skrivs ut brukar vara på högsta inställningen, räkna med en bra mycket mindre yta på lägre inställningar.

Det andra är faktisk driftkostnad. Finns det förfilter som är lätta att rengöra? Är filtrena tvättbara eller får du köpa nya?
Båda modellerna har HEPA- och kolfilter, så de kommer båda två att ta bort både partiklar och lukt.

Själv har jag en EAP-300. Den har inget förfilter, vilket gör att kolfiltret agerar förfilter. Det är sådär.
Varken kolfilter eller hepa-filtret går att tvätta, därför tillkommer en filterkostnad på 800-1000kr per år.
Area-mässigt är den specad till 70m2, men i det tystaste läget är det ett litet sovrum den rengör, om ens det.

Jag rekommenderar inte EAP-300 till någon. Då jag ogillar den så mycket som jag gör beskriver jag den med en rant nedanför. Förhoppningsvis kan mitt gnällande upplysa någon om vilka attribut man absolut inte söker när man köper en luftrenare.

GNÄLL:
Huvudsakligen ogillar jag EAP-300 för att fläkten är av låg kvalitet och har ett "svajande" ljud, vilket hörs tydligt även på lägsta inställningen. Att Electrolux dessutom medvetet snålat med förfilter för att produktsegmentera är inte okej. Vidare är byggkvaliten undermålig, ytterst plastig, ingen ljuddämpning, inga gummibussningar. Inte ens några gummitassar att stå på, istället är det en stor fot i hårdplast. Budgetchassin till datorer är så mycket bättre än detta på alla sätt.

Utöver de stora bristerna, så är det en myriad med småsaker som ger huvudvärk.
Fläktens tystaste funktion går bara att nå via auto-läget, du kan inte välja det manuellt. Då autoläget är ljusstyrt (och luktstyrt), betyder det att luftrenaren bara kan köras tyst i mörka rum.
Omvänt så kan du inte köra autoläget i ett mörkt rum, eftersom det då blir tyst nattläge istället.
Luftkvalitetssensorn sitter felaktigt placerad, på utsidan/ovansidan. Detta gör att enheten är dålig på att känna luftkvalitet vid lägre inställning på fläkten. Och hela poängen att känna av luftkvalitet är för att automatiskt kunna höja fläkten. Broken by design.
Luftkvalitetssensorn är en gimmick. Gå fram och andas på sensorn, direkt flippar alla ledsen över på dålig luftkvalitet och fläkten går upp på maxläget i många minuter. Dra ur strömmen, stoppa i strömmen igen och sensorn visar genast utmärkta luftvärden igen. Det verkar nästan vara en binär sensor och en timer. Tro mig, det är störande med att fläkten går på fullt i 5 minuter för att något provocerade sensorn en sekund, snarare än att luftkvaliten faktiskt är dålig.
EAP-300 är en enhet som bara säljs i vitt. Men trots detta är strömsladden kolsvart.
Trots massa luft och utrymme går det inte att rulla upp sladden på baksidan. Så har man ett närliggande uttag får man ha sladden ringlandes på golvet.
Fjärren går inte att fästa på luftrenaren, så ska du flytta/förvara enheten är det bäst att tejpa fast fjärren om du inte vill den ska försvinna.
Knapparna går inte att känna med fingrarna, varken på fjärren eller luftrenaren. Att navigera i mörker är totalt omöjligt.
Luftrenaren minns inte hur den var inställd sist. Joniseringsfunktionen går alltid igång vid uppstart.
Joniseringsfunktionen går inte att stänga av via fjärren.
Joniseringsfunktionen har en stor vit blinkande indikator. Detta går inte att stänga av.
LEDsen på enheten är PWM-modulerade och flimrar i en för låg frekvens.
Varje gång man trycker på en knapp gör luftrenaren ett högljutt pip, pipet går inte att stänga av.

Något som gör det väldigt tydligt att det inte gjorts en användarstudie är följande scenario:
1. Du ligger i sovrummet och läser en bok, det är pollensäsong. Din partner sover.
2. Du vill att luftrenaren ska vara tyst, så du har ställt den på auto. Men eftersom du har läslampan tänd fortsätter luftrenaren att snurra vidare på en mer högljudd inställning. Det finns ingen möjlighet att manuellt ställa in den tystare.
3. Av någon anledning blir luften i rummet sämre och fläkten varvar upp kraftigt. För att inte väcka din partner försöker du snabbt ställa över luftrenaren att manuellt gå på den lägsta tillåtna inställningen. PIP PIP PIP. Din partner vaknar och undrar vad du håller på med.
4. Du läser klart, ställer tillbaka luftrenaren på auto-läget, släcker ljuset och luftrenaren blir äntligen tystare. Eftersom joniseringen är påslagen som standard blinkar det i hela rummet. Du tar upp fjärren och försöker hitta knappen som ska stänga av joniseringen. Men du hittar inte knappen, du hittar ingen knapp alls i mörkret, för det går inte att känna knapparna.
5. Du tänder ljuset igen, fläkten på luftrenaren varvar upp på nytt. Du tittar på fjärren, hittar autoknappen och håller inne den, det är så joniseringen ska stängas av enligt manualen. Men det händer inget. Det är för att det bara går att göra från luftrenaren.
5. Du går upp, går till luftrenaren, håller inne auto-knappen. Luftrenaren piper högt och äntligen slutar det blinka.
6. Du somnar.
7. Klockan är strax före fem och morgonsolen lyser tillräckligt starkt genom persienner för att luftrenaren ska växla från nattläget över till luftkvalitetsläget. Fläkten går nu igång i full fart, motsvarande en dammsugare och väcker dig.

Nej, jag förväntar mig inte guld och gröna skogar. Jag förväntar mig en enhet som inte piper och blinkar i nattläget.
Jag förväntar mig en enhet där jag manuellt kan ställa in fläkten på att köra i tystaste läget.

För att få denna luftrenare acceptabel har jag monterat tassar under den, en ljuddämpningsmatta i frontluckan och täcker för ljussensorn. Sedan ställer jag in den manuellt, tystaste när jag sover. näst tystaste när jag är vaken och näst högsta när jag är på jobbet. Jag övervägde att montera in ett eget förfilter, men nöjer mig med att dammsuga av kolfiltret istället. Då det byts var tredje månad hinner det inte bli något slitage att tala om, men jag tror så klart luktreningen hade varit mer effektiv om kolfiltret inte blev igensatt av damm.
Dålig kvalitet och funktionalitet till överpris från Electrolux.
SLUT PÅ GNÄLL

Med tanke på ovanstående har jag svårt att se att Electrolux ännu billigare modell, EAP-150, skulle kunna vara en vettig produkt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Kör också med Coway AP-1008CH hemma och funkar ypperligt!
Har den placerad så att den fångar upp dofter (partiklar) från både ytterdörren, köket och toan så det alltid känns fräscht i lägenheten.
Kan stå och göra mat i köket utan att man känner doften i vardagsrummet när den är igång så den är effektiv helt klart

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

Har själv också en Coway AP-1008CH och den är klockren. Högljudd om man drar på men går att ställa känslighetsnivån för auto så att den myser lite i bakgrunden. Köpte den dock begagnat och är förstås lite dyrare ny.

Visa signatur

[Intel Core i7 8700K 3,7GHz|ASUS Prime Z370-P |Corsair 16,0 GB| ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC]

Permalänk
Medlem

Hjälper under pollensäsong och gör att luften cirkulerar bättre tack vare fläkten bakom. Detta gör att rummet/området känns kyligare under sommarhalvåret

Philips 3000i serien.

Conway har jag sneglat på men blev en Philips ändå till slut på grund av lyckad testkörning av en väns Philips 3000i. Ville liksom inte chansa med en Conway.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Köpte en luftrenare förra BF, märkte 0 skillnad på min sömnkvalitet.
Är dock inte pollenallergiker men är känslig med halsen osv om luften är dålig.

Visst, fiser man i rummet så kör den på för fulla muggar. Men känns inte som den gör något faktiskt vettigt

Används inte längre ens då man borde byta filter nu och det går på 1000 jävla spänn, när hela skiten gav jag 1500 för under Black Friday så mja pass