Valve avslöjar Half-Life: Alyx för VR-headset

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av duked:

Alla plattformar har exklusiviteter, på gott och ont. Men VR får inte ha det?

Skickades från m.sweclockers.com

Grejen är ju att du behöver en PC för att köra spelet, men om du inte känner för att spänna på dig VR-headsetet en dag, utan vill spela på monitorn eller dra upp det på TV:n med kontroll i soffan, så får du inte spela spelet. Du SKA ha pårej dykarutrustningen, typ.

Exklusiva titlar hörde till tiden när konsoller hade specialiserad hårdvara. Det var fint och i många fall en "Killer App" som de sålde konsollen på. Nu är ju alla moderna konsoller persondatorer, och spelmotorerna har etablerat sig. Det är det som gör exklusiva titlar till bara ett slags påhitt idag.

I min mening vore det bättre att bredda, och med lite handpåläggning på befintliga stortitlar anpassa dem till VR. Jag skulle gärna vilja befinna mig HL2s värld en liten stund

[Tycker jag.] 4790k@4.5 \\ GTX 1080 Strix@2139/10332 \\ ÄGskärm SA950 \\ Novatouch TKL \\ 2xSSD \\ 16GB \\ Tesla 600W i NZXT. Win7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019
Skrivet av duked:

Du tänkte på ... ?

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag fetmarkerade. Att en majoritet skulle bli illamående/yra i VR är inget faktum. Har själv varit "med i vr-rejset" sedan slutet av 2016 och det är en minoritet som faktiskt har problem, baserat på alla jag själv demo:at för och läst på forum, och de flesta som har det vänjer sig med tiden utan problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av HolyFather:

Grejen är ju att du behöver en PC för att köra spelet, men om du inte känner för att spänna på dig VR-headsetet en dag, utan vill spela på monitorn eller dra upp det på TV:n med kontroll i soffan, så får du inte spela spelet. Du SKA ha pårej dykarutrustningen, typ.

Exklusiva titlar hörde till tiden när konsoller hade specialiserad hårdvara. Det var fint och i många fall en "Killer App" som de sålde konsollen på. Nu är ju alla moderna konsoller persondatorer, och spelmotorerna har etablerat sig. Det är det som gör exklusiva titlar till bara ett slags påhitt idag.

I min mening vore det bättre att bredda, och med lite handpåläggning på befintliga stortitlar anpassa dem till VR. Jag skulle gärna vilja befinna mig HL2s värld en liten stund

Är själv mot exklusiviteter, men visst behövs de ibland (många föredrar PS4 på grund av dem, VR skulle fått färre stortitlar om inte Oculus satsat, jag har sett flera i forumen som intresserar sig mer för VR efter HL: Alyx, etc.). Och att göra en icke VR-version av ett VR-spel, eller tvärtom, är mer jobb vad man tror, om man vill ha det bra. Om Valve valt att göra Alyx exklusivt, tycker jag de gjort rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019
Skrivet av HolyFather:

Grejen är ju att du behöver en PC för att köra spelet, men om du inte känner för att spänna på dig VR-headsetet en dag, utan vill spela på monitorn eller dra upp det på TV:n med kontroll i soffan, så får du inte spela spelet. Du SKA ha pårej dykarutrustningen, typ.

Exklusiva titlar hörde till tiden när konsoller hade specialiserad hårdvara. Det var fint och i många fall en "Killer App" som de sålde konsollen på. Nu är ju alla moderna konsoller persondatorer, och spelmotorerna har etablerat sig. Det är det som gör exklusiva titlar till bara ett slags påhitt idag.

I min mening vore det bättre att bredda, och med lite handpåläggning på befintliga stortitlar anpassa dem till VR. Jag skulle gärna vilja befinna mig HL2s värld en liten stund

Tycker det är lite samma resonemang som att klaga på att du faktiskt måste sitta i en sim rig om du vill uppleva G-krafter när du kör ett bilspel....ja?

VR kommer inte att ersätta vanliga spel utan vara ett komplement. I början ville jag inte alls köra fps-spel utanför VR när jag skaffade det för att det kändes så tomt men nu gör jag det ändå för att det är lite skoj med tävlings-aspekten och det sociala med polarna som inte har VR. RTS kan jag nog inte tänka mig lira i VR om det inte är något väldigt speciellt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av HolyFather:

Grejen är ju att du behöver en PC för att köra spelet, men om du inte känner för att spänna på dig VR-headsetet en dag, utan vill spela på monitorn eller dra upp det på TV:n med kontroll i soffan, så får du inte spela spelet. Du SKA ha pårej dykarutrustningen, typ.

Exklusiva titlar hörde till tiden när konsoller hade specialiserad hårdvara. Det var fint och i många fall en "Killer App" som de sålde konsollen på. Nu är ju alla moderna konsoller persondatorer, och spelmotorerna har etablerat sig. Det är det som gör exklusiva titlar till bara ett slags påhitt idag.

Du tänker fel.

Du nämner forntida konsolexklusivitet som kom av hårdvaruinkompatibilitet, men det här är ju "exklusivitet" av en helt annan anledning, nämligen användargränssnittet. Det är VR som är plattformen, inte PCn. Det är inte konstigare än att du behöver en "matta" för att spela Dance Dance Revolution. Vissa sorters spel kan portas till VR i princip perfekt (flyg- och racingsimulatorer), men i övrigt finns det ingen anledning att försöka likställa VR-spel med traditionella spel som om det vore samma sak som att växla mellan mus + tangentbord och handkontroll.

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av duked:

Jag önskar det vore så lätt. Då skulle ett stort problem för VR-nybörjare vara löst.
Men jag tror inte lite mer FPS (skriver lite eftersom det ibland är svårt att se skillnad mellan 90 o 144) skulle hjälpt mig första gången jag upplevde free locomotion (90 Hz).

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta att jag klipper ner lite halvfult men....

Enligt Bl.A. Tested:s recension av Index så märker man till och med en ganska stor skillnad imellan 120 och 144Hz vid rörelser.
Så jag är inte helt övertygad om att bättre specifikationer inte skulle påverka T.Ex illamående.

Jag kommer skippa Quest och gå direkt på typ Index, vill dock ha en AM5 dator med trådlös koppling till Index, men Bl.A. HL:A, Beat Sabre och lite annat gör det svårt att hålla sig:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Polisbil:

Det jag fetmarkerade. Att en majoritet skulle bli illamående/yra i VR är inget faktum. Har själv varit "med i vr-rejset" sedan slutet av 2016 och det är en minoritet som faktiskt har problem, baserat på alla jag själv demo:at för och läst på forum, och de flesta som har det vänjer sig med tiden utan problem.

Ja, vänja sig - till viss gräns - går ju som jag sa. Mina (få) demosessioner skiljer sig dock från dina, då merparten av de som testat free locomotion blivit mer eller mindre illamående.
"Virtual Reality makes between 40% and 70% of people feel nauseated."
https://www.insidescience.org/news/cybersickness-why-people-e...

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Fearnox:

Enligt Bl.A. Tested:s recension av Index så märker man till och med en ganska stor skillnad imellan 120 och 144Hz vid rörelser.
Så jag är inte helt övertygad om att bättre specifikationer inte skulle påverka T.Ex illamående.

Alla har inte varit lika övertygade som Norman/Tested. Och det som testades där var inte free locomotion/nausea. Men vi kan hoppas det påverkar något, som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019

@duked:

Du råkar inte ha en hel del reprojection? Det kan orsaka huvudvärk/illamående i och med att saker i världen stuttrar. Det varierar från person till person men jag brukar få ont i huvudet vid ca 5-8% reprojection på 90Hz-inställningen. OBS att reprojection är inte riktigt samma sak some lägre framerate, jag får också ont i huvudet när jag får liknande nivåer av reprojection på 120/144Hz-läget. Du kan skaffa fpsVR på steam för att kolla dina frametimes och ifall något flaskar!

Av de jag känner till som har haft problem tidigare har sagt att ingefära tydligen lindrar illamåendet om man råkar ut för det

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

@Polisbil

Tror inte jag har mycket av reprojection. De titlar jag började free locomotion med var rätt så enkla (det allra första ett arm swinging locomotion test - så jag kan lugnt säga att arm swinging *inte* hjälper mot VR-sjuka). Jag har en i7 + 1080 (ej Ti), så borde ju räcka hyfsat.
Däremot hade jag under drygt ett år, fram till sommaren 2017, *stora* problem med missing frames. Fattade inte varför, men en dag lyckades jag hitta ett forum om Asus AI Suit 3. Den visade sig vara boven (memory leakage). Gud, vilken lättnad det var, trodde det var något fel med min nya PC.
Ja, jag ska skaffa fpsVR, den ligger i min lista över program att köpa. Dock är VR-rummet under ombyggnad, så jag har inte kört SteamVR på ett tag, kör bara Quest så länge (ja, jag saknar mina lite "djupare" SteamVR-spel). Men tror verkligen inte det är reprojection som orsakar det - skulle de 40-70% som nämndes i länken alla ha reprojection?
Intressant med dina iaktagelser med reprojection vid olika bilduppdateringsfrekvenser!
Jag har fått långvarig huvudvärk av min Quest en gång. Men vet inte om det berodde på att jag använde det på ett flygplan (som ju bullrar, vibrerar och rör sig), att trackingen stördes hela tiden eftersom folk gick förbi i gången, om jag spände mig (det väckte ju lite uppmärksamhet 😀), om det berodde på Quests horribla komfort (nonmodified) eller om jag då inte hade vant mig vid 72 Hz. Min fru har börjat älska Quest - mycket tack vare Dance Central, som är riktigt bra. Pistol Whip är dock en no-no för henne, som jag skrev i en tidigare post.
Tack för tipset med ingefära. 👍 Jag har hört att det ska hjälpa, även åksjuketabletter, men inte använt något av dem än. Mina nuvarande VR-legs håller mig ju i ca. 30 minuter, och det räcker för mig. Men ska testa någon gång, ska bli intressant! 😀 Kanske är väldigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av ramlösa:

Var väll enda sättet att få folk att köpa deras VR-headsetet till ockerpris.
Tyckte HTC Vive var dyr när jag betalade 6k och det var ändå första generationen, finns inget som rättfärdigar Index nästan dubbla pris.
Hade den varit trådlöst, inte krävt några basstationer och högupplösta oled-paneler så hade jag kanske betalat några tusen till, men inte 11k.

Tror inte folk ska vara allt för optimistiska, var väll ca ett årtionde sen Valve utvecklade ett spel sist?

Dota?

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Sneaky_rhino:

Dota är ett tävlingsinriktat arenaspel utan en berättelse eller narrativ som ska "suga" in spelaren. Det är inte jämförbart.

Med det sagt så har Valve stora resurser och kan säkert värva in bra kompetens.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Mithras:

Index kostar idag 1079 euro, så över för datorn blir väl ca 25 000 kr

Har siktet inställt på att få till 9900K/3900X + 2080Ti. Vet inte vilka reqs du har luskat fram där, men tänker då fan inte köra på något annat än 2080Ti för HL:Alyx och CP2077

Najs!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Klubba:

Trodde du tillhörde kören som konstant gnäller om att VR är så dyrt när de flesta redan har en VR kapabel dator och man kan köpa ett headset för några tusenlappar.
Specarna jag post'ade är rekomenderat av Valve för steamVR, alla VR spel jag känner till följer dem (eller har lägre krav), så även om specarna för just HL inte är kända än så kommer de sannolikt följa sina egna rekomendationer.

Vill du punga ut för att få en maxad upplevelse med högsta grafiksettings så kör hårt! Men då kostar det alltid, VR eller inte

Var fick du det ifrån?

Ja självklart kostar det mycket för en maxad upplevelse, det är väl ganska uppenbart? Jag vet inte varifrån du har fått för dig att jag skulle ha varit bitter eller gnällt över att sådana saker kostar. Jag påpekade bara att 2020 kommer bli väldigt dyrt med HL:A och CP2077 på ingång, speciellt för mig som måste bygga nytt från grund Ser väldigt mycket fram emot det dock, eftersom jag har väntat på en bra anledning att få uppgradera min dator (se sign) och inget hittills har riktigt triggat igång lusten förrän nu. Half-Life i grym VR? Sign me up...

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Novdid:

Dota är ett tävlingsinriktat arenaspel utan en berättelse eller narrativ som ska "suga" in spelaren. Det är inte jämförbart.

Med det sagt så har Valve stora resurser och kan säkert värva in bra kompetens.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur Valve "fick" Dota är en kontrovers i sig.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2003

Spännande, hoppas det flyter bra på ens rig! Skönt att man även kan köra det sittandes om man vill.

P280 | X370 | 3700X | 1080Ti | 32GB | 1.5TB
BW Chroma v2 | G502 | Sheath | G933
PG279Q | U2713HM | Rift S

Skribent för SvenskaDiablo