Rtx 2080 går inte över 60% usage på Destiny 2

Permalänk
Medlem

Rtx 2080 går inte över 60% usage på Destiny 2

Tjenare,

som titeln säger har jag problem med att mitt Rtx 2080 inte går över 60% usage när jag spelar Destiny 2. Det är lite frustrerande då jag inte tycker det borde vara något problem med att spela Destiny 2 på högsta grafiken men det finns flera tillfällen då jag droppar under 60 fps och får spela med 45-50 fps.
Jag har försökt kolla runt och se om jag har något som bottleneckar min GPU usage men min CPU ligger runt 50-60% nästan hela tiden med ett AMD Ryzen 7 2700X vilket jag inte tycker borde vara någon bottleneck?
Temperaturen på CPU och GPU ligger oftast kring 50-60 grader när jag spelar vilket jag inte heller tycker borde vara ett problem då de flesta säger att det inte börjar bli ett problem förrän man kommer upp i över 80-90 grader.

Tacksam för alla svar och hoppas det finns någon lösning så jag kan spela utan att behöva droppa under 60fps ofta ^^.
Finns det något jag har glömt skriva med som är viktigt att veta uppdaterar jag asap!

Permalänk

Någon kärna på cpun som ligger på 100%?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Lite dålig på såna saker, finns det ett lätt sätt att kolla upp sånt?

Edit: Är inne i resursövervakaren och har här CPU 0-15 och ingen av de ligger på 100%, det finns 1 eller 2 som ligger runt 80% men resten är på 30-60%

Permalänk

@essah: resurs övervakaren brukar ge en indikation, verkar som det kan vara din som flaskar lite.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@essah
SLI-stöd i de flesta nyare spel är "sådär" i bästa fall. För att utesluta just problem med SLI: Testa att deaktivera det och köra med endast ett kort för att se om det funkar bättre då.

EDIT: Läste tokfel, glöm ovan. Däremot, kolla om du eventuellt har V-synk aktiverat. Det "låser" ju fps till skärmens maximala Hz. Om spelet inte orkar upp i det så blir det istället låst till halva skärmens frekvens etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@essah
SLI-stöd i de flesta nyare spel är "sådär" i bästa fall. För att utesluta just problem med SLI: Testa att deaktivera det och köra med endast ett kort för att se om det funkar bättre då.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart läste du SLI? Eller tokmissade jag något?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vart läste du SLI? Eller tokmissade jag något?

Läste tokfel. Tyckte det stod "mina 2080s". Sorry

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Borde den verkligen flaska? Jag har en kompis med gtx 1060 och AMD 5 1600X och han har inga problem alls, han ligger konstant på 60+ fps med högsta grafiken på allt.

Edit: Jag märkte nyss när jag tog upp aktivitetshanteraren på min andra skärm att när jag är i loadingscreens ligger min gpu på runt 80-82% och CPU 30-35% men när jag väl kommer in så går min GPU direkt ner till 55-70% beroende på var jag är har jag märkt. Vissa områden ligger jag på 65-70% och har då en fps på runt 70-120 vilket inte är några problem, men på andra områden går min GPU ner till 55-60% och går inte högre så jag ligger på under 60fps nästan hela tiden.

Permalänk

@essah: nope, cpun bör ju inte flaska alls, men det kanske finns något i bakgrunden som kör.

Du har inte en SSD liggande du kan installera Windows på och testa med en helt ren installation?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Nej, det har jag tyvär inte.

Edit: Jag vet inte om det spelar någon roll, men datorn jag har just nu har jag inte uppgraderat, jag köpte den helt ny så borde det inte ha varit ett helt rent windows installerat från början? eller det kanske inte spelar någon roll i detta fall?