Permalänk
Medlem

Gratis equalizer?

Jag kanske inte är på det bästa forumet för ljud, men är det någon som vet en bra equalizer app? Skulle behöva en bra equalizer app till min dator (Windows 10). Har tittat på några själv men vill ha en riktigt bra en. Går det att hitta en gratis? Eller får jag bara spendera lite pengar?

Permalänk
Inaktiv

Finns ofta bundlat till ditt ljudkort. Kolla upp vad du har etc.

Permalänk
Medlem

https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Kändes robust då jag använde den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

@anon246659: Tror inte jag har något ljudkort. Jag har inte köpt ett separat ljudkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buspojk:

@Berrabub: Tror inte jag har något ljudkort. Jag har inte köpt ett separat ljudkort.

Du har garanterat ett ljudkort inbyggt på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av buspojk:

@Berrabub: Tror inte jag har något ljudkort. Jag har inte köpt ett separat ljudkort.

som ovanstående säger. du har garanterat ett ljudkort tror aldrig jag sett en dator (inte server eller annan specialhårdvara) helt utan.

sålänge du får ut ljud till dina hörlurar, högtalare eller vad du nu kör med så har du ett "ljudkort" någonstans

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Moderator

Vill även jag slå ett slag för ovan nämnda Eq APO, tillsammans med det grafiska interfacet Peace.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vill även jag slå ett slag för ovan nämnda Eq APO, tillsammans med det grafiska interfacet Peace.

I gratisväg är detta det bästa alternativet skulle jag säga, åtminstone som en "system-wide EQ", använt det själv de ggr jag har haft användning för EQ. Körde oxå med Peace GUI för man ska va rätt nördig för att köra sina EQ filters via txt dokument. Bättre uppblick ungefär hur man konffat får man grafiskt också skulle jag påstå.

Alla EQs är inte likvärdiga, varierar i kvalité både på mjukvaru sidan och hårdvaru, överlag är ju hårdvaru EQ att föredra om man vill ha renare slutresultat från mina erfarenheter men finns vissa sällsynta undantag som tidigare t.ex. kX Audio drivers som var helt eget utvecklade drivers för de äldre SoundBlaster Audigy 2 ZS osv kort som deras mjukvaru EQ talade direkt på hårdvaru nivå och gick att ge typ 30dB boost eller cuts utan att det förvrängde ljudet konstigt (på annat sätt än det borde dvs) typ vilket är minsann inte hör till normen.

Undvik Realteks inbyggda iallafall, det gör mera skada än nytta, det användbara omfånget är typ +/- 2dB (2 steg upp eller ner), sen börjar det distorta ljudet ganska märkvärt. Equalizer APO som nämndes är ganska ok, inte blir det fri från ett "processerat" sound det heller men klarar iallafall lite större justeringar med relativt lite icke önskade förvrängningar i ljudet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong: Lyckades inte få den att funka varje gång jag försökte starta den så behövde den installera sig på dator igen och igen och igen så jag kav upp.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en jag är nöjd med så tack för alla svar.

Permalänk
Medlem

Jag som trodde den här tråden var en hyllning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av buspojk:

Jag har hittat en jag är nöjd med så tack för alla svar.

Ska du inte dela med dig av vad du hittade, för nästa person som hittar tråden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Ska du inte dela med dig av vad du hittade, för nästa person som hittar tråden?

Du vet ju att det är dagens standard att inte dela med sig när man löst eller fått svar på sin fråga. I ärlighetens namn tycker jag nya konton bör ha nån månads karantän innan de kan skapa poster. Generellt dvs.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Jag lyckades hitta equalizer som följde med moderkortet (från gigabyte). Var bättre än jag trodde den skulle va.

Permalänk
Medlem

@anon246659: Sorry var upptagen med annat (julpyntade) och försökte samtidigt underhålla två andra trådar.