Permalänk
Medlem

Ändå ganska intressant att tesen verkar var: Står och väger mellan LG GL850 och XG270QG. Jag kunde köpt det om ni sagt t.ex LG GL850 och Lenovo Y27Q-20 där prisskillnaden är typ 1000 kr, men XG270QG kostar ju mellan 9-11 tusen. Alltså runt 4-5000 kr mer...
Mest pga G-SYNC chip men kanske också generellt högre då brist på återförsäljare att konkurera med.

Som att säga hmm står och väger melland gtx 1050TI och RTX 2070 SUPER.. vad är det för alternativ
Mjukis byxor eller frack på julfesten! hmmm

Gsync värt priset? (Jag) skulle säga nej, speciellt inte nu när Nvidia har släppt på tyglarna och mjukara uppdateras nätt och jämt för att möta alla skärmar som fått G-sync compatible. Men det är ju en process som tar tid tills allt rullar 100% och barnsjukdommar osv är passé ..

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sdaniel1:

Ändå ganska intressant att tesen verkar var: Står och väger mellan LG GL850 och XG270QG. Jag kunde köpt det om ni sagt t.ex LG GL850 och Lenovo Y27Q-20 där prisskillnaden är typ 1000 kr, men XG270QG kostar ju mellan 9-11 tusen. Alltså runt 4-5000 kr mer...
Mest pga G-SYNC chip men kanske också generellt högre då brist på återförsäljare att konkurera med.

Som att säga hmm står och väger melland gtx 1050TI och RTX 2070 SUPER.. vad är det för alternativ
Mjukis byxor eller frack på julfesten! hmmm

Gsync värt priset? (Jag) skulle säga nej, speciellt inte nu när Nvidia har släppt på tyglarna och mjukara uppdateras nätt och jämt för att möta alla skärmar som fått G-sync compatible. Men det är ju en process som tar tid tills allt rullar 100% och barnsjukdommar osv är passé ..

Jag tycker att din jämförelse haltar en del. Mycket på grund av att du jämför två grafikkort på helt olika nivå i exemplet. LG GL850 och XG270QG är inte på olika nivå, de använder samma panel och är därför på jämförbar nivå. Det är väl snarare som att jämföra GTX2070 med ett GTX2070 Super där det senare är 40% dyrare.

När det sedan kommer till alla som "står och väger" mellan dessa två skärmar så är det inlägg från innan något pris fanns släppt och initiala prisindikationer gissade på runt 7500-8000. Och då är det fullt rimligt att fundera mellan dessa två. Sedan var priset hamnar i slutändan återstår att se, även om det verkar luta åt ett högre pris än önskat.

För mig så spelar inte G-sync någon roll eftersom jag är ute efter strobing/ULMB, inte adaptive sync-funktionen i sig. Ingen annan skärm med LG's panel har det idag. Jag lägger gärna nån tusenlapp till för att få det jag vill ha. Tyvärr så verkar dock den enda recension jag sett än tycka att just ULMB inte är mer än medelbra på XG270QG, vilket gör att jag troligen får vänta vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jag tycker att din jämförelse haltar en del. Mycket på grund av att du jämför två grafikkort på helt olika nivå i exemplet. LG GL850 och XG270QG är inte på olika nivå, de använder samma panel och är därför på jämförbar nivå. Det är väl snarare som att jämföra GTX2070 med ett GTX2070 Super där det senare är 40% dyrare.

När det sedan kommer till alla som "står och väger" mellan dessa två skärmar så är det inlägg från innan något pris fanns släppt och initiala prisindikationer gissade på runt 7500-8000. Och då är det fullt rimligt att fundera mellan dessa två. Sedan var priset hamnar i slutändan återstår att se, även om det verkar luta åt ett högre pris än önskat.

För mig så spelar inte G-sync någon roll eftersom jag är ute efter strobing/ULMB, inte adaptive sync-funktionen i sig. Ingen annan skärm med LG's panel har det idag. Jag lägger gärna nån tusenlapp till för att få det jag vill ha. Tyvärr så verkar dock den enda recension jag sett än tycka att just ULMB inte är mer än medelbra på XG270QG, vilket gör att jag troligen får vänta vidare.

Jo du har delvis rätt. Kanske inte helt jämförbart. Men g-sync är ett chipp inte bara mjukvara som g-sync compatible cert. Även om det bara är för ett visst ändamål. Men jag var mer ute efter prisskillnaden och borde varit ganska självklart att panel med g-sync skulle gå på mer än 1-,2000 då ett dyi chipp från 2014 kostar kostar det. Men +4000 låter mer rimligt. Jag hatar g-sync! Ett smart sätt att få oss att betala mer för något som borde vara självklart.

Tror dock du kommer få vänta ett bra tag om du tänkt att du ska betala under 10 000 för en skärm som gör det du önskar bra tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Otydligt på bilderna om det är en proprietär lösning för stativet eller om det sitter VESA-hål bakom stativets fästplatta. Men eftersom den inte är välvd borde det ju finnas stöd för VESA.

Skrivet av jawik:

Tittar man på Displayspecifications lista så har den 100x100 VESA. Nu är det ju iofs inte officiell info, men det känns troligt att det stämmer.

Jag såg precis JayzTwoCents video på denna skärmen och det finns en 100x100 VESA montering bakom stativets fästanordning på baksidan av skärmen. Skruvar för denna VESA montering är redan förinstallerade i skärmen.

Skrivet av jawik:

För mig så spelar inte G-sync någon roll eftersom jag är ute efter strobing/ULMB, inte adaptive sync-funktionen i sig.

Vad exakt är strobing/ULMB när det kommer till skärmar i denna kalibern?...

Permalänk
Medlem

Såg in fint review av Jaystwocents nyss
Senaste svensk pris av Komplett 9499kr
https://www.komplett.se/product/1149300/datorutrustning/bilds...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dawelio:

Vad exakt är strobing/ULMB när det kommer till skärmar i denna kalibern?...

Du menar om det tillför någonting extra utöver panelen i standardutförande? Även på dessa skärmar så ger det extra skärpa och ökad tydlighet i snabba rörelser. Kollar du PCM-testet länkat tidigare så ger strobing redan i 85Hz bättre skärpa än vad skärmen ger normalt i 165hz. Om det sedan är något som man vill nyttja är individuellt.

Och i och med att strobing, på grund av hur det fungerar, kan introducera ett milt blinkande i vissa fall så är det inte alla som trivs med det. Jag har dock strobing på min gammelskärm och störs inte av något blinkande (i 120hz). Strobing har jag dock bara på under snabba FPS-spel, för långsammare spel eller vanligt användande tycker jag inte det fyller någon funktion.

Sedan så får man ha i åtanke att de flesta skärmar hittills har inte kunnat köra strobing samtidigt som Adaptive Sync. Så det har varit antingen eller. Och detsamma gäller för denna ViewSonic (valen är låsta 85/100/120). Den kommande ASUS ROG Strix XG279Q ska kunna köra ELMB SYNC (dvs adaptive sync och deras ELMB samtidigt) och vara "G-Sync compatible", så den kan man ju hålla ögonen på och jämföra mot denna. Visst, ASUS har släppt en skärm med den funktionen redan men den kändes inte helt rätt.