Permanent bannad från PUBG!?

Permalänk
Medlem

Permanent bannad från PUBG!?

Hej,

Det ska vara en första gången för allt, igår blev jag permanent bannad från PUBG. Hade jag pysslat med fusk så hade det inte varit några konstigheter men jag har aldrig fuskat i något onlinespel. Jag har spelat PUBG sen det var nytt, är dock fortfarande inget vidare bra på det, främst kör jag DUO med en annan kompis men då och då blir det en solo runda.

Igår tog jag 1 solorunda och den startade väldigt tursamt med 3 kills i skolan(har sällan fått så många kills), efter det fick jag springa efter fordon då jag låg bakom zonen. Efter som jag inte fan något fordon så blev det till att springa och då plötsligt blev jag kickad! När jag kom ut till steam så stod det att jag vara permanent bannad av utvecklaren.

Eftersom jag inte förstår hur detta kunde ske så kontaktade jag utvecklaren men de valde att endast svara med ett standardiserat svar som kort sa att det är som det är och går inte att göra något åt.

Skillnaden mot förra gången jag spelade PUBG är att jag just nu testar 2 nya Logitech möss vilket innebär en ny mjukvara för dem. Dessutom uppdaterades Nvidia plus att Realtech(ljudkort) drivers behövde installeras om av Windows 10.

Ibland råkar jag köra över VPN men denna gången stängdes det ner par minuter innan jag började spela.

Så vad är då mina alternativ? Troligen kan man inte bara köpa ny licens utan man måste skaffa ett nytt steam konto med vilket i förläggningen inte känns korrekt. Då jag inte vet anledningen till ban så kan jag inte häller åtgärda problemet vilket troligen innebär att en ny licens också kommer bli bannad. Jag har lite svårt för att ge pengar till en utvecklare som plötsligt kan banna mig utan att hjälpa mig lösa problemet.

Just nu ser jag bara 1 alternativ och det är att inte spela PUBG igen. Förstår inte hur denna modell är hållbar för dem i längden?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Sådant där är oskick och tveksamt om det är lagligt - det bör finnas en instans där frågan kan analyseras och man får en förklaring och en lösning då misstag kan ske - just vid uppdatering av drivrutiner så kan det följa med paket av program som de kan anse som verktyg för fusk - men sådant kan inte en vanlig användare avgöra och skall heller inte behöva göra utan då skall program eller vid inloggning berätta det innan man får en ban så att man har en chans att rätta till det.

Är det betalspel - se till att betala spelet med kreditkort, om och när du blir utkastad igen för ban och det inte går att lösa med supporten där så anmäler du det som fraud till kortföretaget (eftersom du inte längre kan nyttja varan/servicen du betalar för) och du får dina pengar tillbaka - kortföretaget går vidare och kräver pengarna tillbaka från spelbolaget och helt plötsligt kanske någon av kött och blod ringer upp och frågar dig varför du anmälde fraud och du berättar din historia och att det hittills inte finns någon annan sätt att få det löst - antingen löser dom problemet, du blir nöjd och fraud markeringen hävs eller så få du nöja dig med att pengarna kommit tillbaka.

Är det tillräckligt många som gör det så blir situationen för spelföretaget ohållbart då om kreditkortsföretagen inte längre vill ha med dem att göra för att de förlorar för mycket pengar, så är företaget kört i fråga.

Med andra ord när inget annat hjälper så får man slå där det gör ondast - på pengaflödet och risken att bli av med betalningsvägarna...

.

Permalänk
Medlem

Det är bara att lägga ner. Finns inget att göra. För snart ett år sedan blev jag bannad på PUBG. Supporten påstod att anledningen var en "game setting manipulation". En mer detaljerad beskrivning än så fick jag aldrig och efter att ha frågat från några olika vinklar vad i hela friden de kan tänkas syfta på fick jag svaret att fortsatta frågor i samma ticket eller nya tickets om samma sak kommer betraktas som missbruk av supporttjänsten och inte besvaras, så där tog det helstopp.

Jag fortsatte till Valve eftersom det är deras plattform för game bans som "missbrukas", men de var inte det minsta intresserade att göra något annat än att hänvisa till PUBG-supporten (trots att jag var tydlig med att jag redan blivit portad från just PUBG-supporten).

Slutligen testade jag att reklamera den nu oanvändbara produkten genom EU:s ODR-tjofräs, men Valve där svarade ungefär samma sak som PUBG-supporten: "haha, nej du fuskajj". Det är knappast lagligt att hålla på så, men vad jag vet finns det inget mer att göra förutom att dra det till domstol och för 300 spänn är ju det inte något som händer.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Har också ett bannat PUBG-konto. Har spelat kanske fyra timmar totalt. Blev bannad när jag bytte geafikkort. Kontakta supporten och där blev de kalla handen. Och inga pengar tillbaka heller.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Från otroligt okunnig person gällande detta, förutom "gubben" och achievements och liknande, vad förlorar man? Pengar på kontot? Är det IP-ban? (sorry för okunnighet)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv

Då verkar det som att man endast får spela PUBG med hårdvaran man hade när man startade spelet första gången, byter man hårdvara så blir man bannad för fusk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Då verkar det som att man endast får spela PUBG med hårdvaran man hade när man startade spelet första gången, byter man hårdvara så blir man bannad för fusk?

Svårt att tänka mig att folk blir bannad bara för att man byter hårdvaran.
Har bytt mellan 8 datorer och speler startar än men kanske bara är tur för mig då. 🧐

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

Svårt att tänka mig att folk blir bannad bara för att man byter hårdvaran.
Har bytt mellan 8 datorer och speler startar än men kanske bara är tur för mig då. 🧐

Håller med om att detta låter märkligt.

Permalänk
Medlem

Låter som vanligt ''jag har inte gjort något''. Svårt att tro att folk blir bannade utan anledning.
VPN är definitivt boven i dramat här.

Permalänk
Medlem

Kanske är det möjligt att du råkat köra med VPN på och någon annan fuskat på just den VPNen?

Permalänk
Hedersmedlem

Bara som en gissning, det kan ju vara så att någon som fuskat i PUBG också använt samma VPN-tjänst sen när du kört med VPN har du fått samma IP-adress som känd fuskare = BAN.

Riktigt slappt av PUBG att göra så om det är sant.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Taxi:

Kanske är det möjligt att du råkat köra med VPN på och någon annan fuskat på just den VPNen?

Skrivet av pv2b:

Bara som en gissning, det kan ju vara så att någon som fuskat i PUBG också använt samma VPN-tjänst sen när du kört med VPN har du fått samma IP-adress som känd fuskare = BAN.

Riktigt slappt av PUBG att göra så om det är sant.

Dels detta och har man då plötsligt bytt ip mitt i matchen kan det se illa ut med (om det ens är möjligt)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Men det är även andra som bara bytt grafikkort och sedan blivit bannade så det verkar gälla hårdvara ochså.

Eller de har kanske fått nytt ip under tiden de bytt hårdvara.

Permalänk
Medlem

det verkar som det kan vara musen och dess mjukvara som är boven

https://forums.pubg.com/topic/391707-cant-start-game-with-org...

Permalänk
Medlem

Lite krasst så är att oskyldiga blir bannade (falska postiva) något man får leva med om man vill att fuskare skall bannas och att processen inte skall kosta hur mycket som helst...

Pubg kommer inte heller att göra något åt det eftersom kostnaden inte är att behöva hjälpa de fåtal som faktiskt är oskyldiga utan att de samtidigt skulle behöva lägga ner många gånger större resurser på att bevisa att de som fuskat och fastnat verkligen har fuskat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Låter som vanligt ''jag har inte gjort något''. Svårt att tro att folk blir bannade utan anledning.
VPN är definitivt boven i dramat här.

Personligen ser jag inte vinningen med att fuska i något spel, jag får inget ut av att vinna en match på grund av fusk, det kommer bara kännas ruttet. Men självklart har du all rätt i att misstro mig och med en tråd som denna får man räkna med det.

Jag har som sagt aldrig råkat ut för något liknande sen tidigare och trotts att jag äger och spelar väldigt många spel på STEAM så ser det ut såhär :

D.v.s Det är endast PlayerUknown som blivit bannat.

Oavsett så ser jag inte någon lösning för min del på problemet. Att köpa en ny licens på ett annat steamkonto kommer troligen resultera i samma problem. Jag kan tyvärr omöjligt lösa ett problem som jag inte känner till orsak till.

Ser tyvärr ut som att jag får släppa PUBG och spela andra spel istället, kanske lika bra det med tanke på hur ointresserade de själva är. En sak är säker, detta lär inte hålla i längden för dem.

När det gäller VPN så är det inte något vis ovanligt förekommande och om det verkligen är detta som är problemet så bör man lätt kunna lösa det ihop genom att jämföra data med varandra. Allt loggas någonstans och i regel är det inte omöjligt att få ut det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hört om väldigt många som blivit bannade för "fusk" när stora PUBG Twitch-streamers klagar.
Allt som oftast så hoppar hela Twitch Chat armyn in och reportar ett konto som dödade deras favoritstreamer, vilket resulterar i en ban.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Personligen ser jag inte vinningen med att fuska i något spel, jag får inget ut av att vinna en match på grund av fusk, det kommer bara kännas ruttet. Men självklart har du all rätt i att misstro mig och med en tråd som denna får man räkna med det.

Jag har som sagt aldrig råkat ut för något liknande sen tidigare och trotts att jag äger och spelar väldigt många spel på STEAM så ser det ut såhär :

https://imgur.com/a/nFELg4l

D.v.s Det är endast PlayerUknown som blivit bannat.

Oavsett så ser jag inte någon lösning för min del på problemet. Att köpa en ny licens på ett annat steamkonto kommer troligen resultera i samma problem. Jag kan tyvärr omöjligt lösa ett problem som jag inte känner till orsak till.

Ser tyvärr ut som att jag får släppa PUBG och spela andra spel istället, kanske lika bra det med tanke på hur ointresserade de själva är. En sak är säker, detta lär inte hålla i längden för dem.

När det gäller VPN så är det inte något vis ovanligt förekommande och om det verkligen är detta som är problemet så bör man lätt kunna lösa det ihop genom att jämföra data med varandra. Allt loggas någonstans och i regel är det inte omöjligt att få ut det.

Om du köper ett nytt exemplar var det ju dessutom synnerligen lättförtjänta pengar för bluehole. Rätt ostrategiskt att kasta pengar på dem efter de betett sig som skitstövlar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Hur hade ni själva löst detta om ni råkat ut för det? Anta att ni självklart inte har fuskat aktivt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hur hade ni själva löst detta om ni råkat ut för det? Anta att ni självklart inte har fuskat aktivt.

Löst? Dina chanser att lyckas lösa det här är små, utvecklaren väljer att offra ett fåtal istället får att behöva lägga ner mängder med pengar alternativt ha en spel fyllt med fuskare. Första alternativet är klart mindre kostsamt för dem.

Permalänk
Medlem

Jag hade krigat tills jag iallafall kunnat få ett vettigt, icke automatiserat svar på varför, rätt skall vara rätt. Trodde sånt här var passé men då många andra verkar ha haft samma problem tycker jag det framstår som ett väldigt bristfälligt anticheat.

Permalänk
Inaktiv

De offrar några så de får in mer pengar då de flesta köper spelet på nytt om det nu inte är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

De offrar några så de får in mer pengar då de flesta köper spelet på nytt om det nu inte är gratis.

Det där är bara löjligt. De sparar pengar på att slippa utreda fuskare, de tjänar minimalt på att folk köper om spelet, för det så måste det vara en _massa_ oskyldiga som blir bannade, vilket det defintivt inte är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Det där är bara löjligt. De sparar pengar på att slippa utreda fuskare, de tjänar minimalt på att folk köper om spelet, för det så måste det vara en _massa_ oskyldiga som blir bannade, vilket det defintivt inte är.

@filbunke

Det låter ju nästan som så om de inte vill hjälpa någon som blivit bannad.
"Äsch hen köper spelet igen ändå, varför ska vi slösa resurser".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Från otroligt okunnig person gällande detta, förutom "gubben" och achievements och liknande, vad förlorar man? Pengar på kontot? Är det IP-ban? (sorry för okunnighet)

Du förlorar även spelet som troligtvis betalats för egna pengar. Detta eftersom utvecklaren inte har resurser nog att göra ordentliga efterforskningar och hantera sin support.

Man kan kalla det IP-ban, då det troligtvis länkas till IP:t. Dock är ju spelet kopplat till ens Steam-konto, som även det sätter stopp eftersom du bara kan äga en aktiv kopia.

Permalänk
Medlem

De automatiserar ban för att inte har en stor support - kort sagt för att spara pengar, därav den väldigt opersonliga hanterande, supportcirklar som bara skickar till varandra och ingen kan göra något och ingen utredning för gråzonsfall eller falska positiv som ändå inträffar.

Vad jag vet kan du anmäla 'fraud' för köpet/prenumerationen till din kortutställare och i stort sett få pengarna tillbaka omedelbart utan att behöva motivera varför - sedan är det upp till den drabbade företaget att kontakta dig och utreda varför och försöka göra dig tillfredsställd med tjänsten igen om de vill ha fraud-anmälan upphävd från dig... eller så få de leva med pricken i listan hos kreditkortsföretagen och det gäller för dem att det inte blir för många sådana gentemot lyckade transaktioner...

Det kan vara ett argument att använda i supportdiskussionerna innan du ger upp helt och tar det inte skruv då - så gör du det helt enkelt, och får pengarna tillbaka... - för du har inte fått det du betalat för!! alltså är det en fraud! - bedrägeri!

Företagen som är beroende av kreditkortsföretagen för sin betalning är skiträdda för att få för många fraud-anmälan på sig, inte ens Microsoft vågar sig på något sådant (när de lade ned sin licensserver för DRM:ade elektroniska faktaböcker så att de blev oanvändbara för sina köpare så betalade de tillbaka precis allt till köparna, 10 år tillbaka eller så långt köpet/prenumerationen sträckte sig - inte för att de var hyggliga, utan för att de hade inget val!) - så använd det som den sista vapnet i argumentationen om det inte löser sig på annat sätt!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@filbunke

Det låter ju nästan som så om de inte vill hjälpa någon som blivit bannad.
"Äsch hen köper spelet igen ändå, varför ska vi slösa resurser".

Helt rätt, de vill inte hjälpa, men det är inte för att kunna sälja fler spel, de är för de inte vill betala kostnaden för att bevisa att alla de fuskat och klagar faktiskt har fuskat. En kostnad som antingen skulle betyda lägre vinst för dem eller ett högre pris för spelet och färre sålda spel,vilket också skulle resultera i en lägre vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Låter som vanligt ''jag har inte gjort något''. Svårt att tro att folk blir bannade utan anledning.
VPN är definitivt boven i dramat här.

Jo jag håller med dig, ingen rök utan eld.

Men vad vinner han på att starta en forumtråd på ett Svenskt forum? ingenting, å de är ju inte oss som inte har en susning om vem TS är varken IRL eller www han behöver övertyga. Så jag har lite svårt att förstå / se vinningen i att skapa en tråd där man beklagar sig om man är skylldig.

Men de finns ju alltid aspekter som spelar in som jag inte känner till

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

De automatiserar ban för att inte har en stor support - kort sagt för att spara pengar, därav den väldigt opersonliga hanterande, supportcirklar som bara skickar till varandra och ingen kan göra något och ingen utredning för gråzonsfall eller falska positiv som ändå inträffar.

Vad jag vet kan du anmäla 'fraud' för köpet/prenumerationen till din kortutställare och i stort sett få pengarna tillbaka omedelbart utan att behöva motivera varför - sedan är det upp till den drabbade företaget att kontakta dig och utreda varför och försöka göra dig tillfredsställd med tjänsten igen om de vill ha fraud-anmälan upphävd från dig... eller så få de leva med pricken i listan hos kreditkortsföretagen och det gäller för dem att det inte blir för många sådana gentemot lyckade transaktioner...

Det kan vara ett argument att använda i supportdiskussionerna innan du ger upp helt och tar det inte skruv då - så gör du det helt enkelt, och får pengarna tillbaka... - för du har inte fått det du betalat för!! alltså är det en fraud! - bedrägeri!

Företagen som är beroende av kreditkortsföretagen för sin betalning är skiträdda för att få för många fraud-anmälan på sig, inte ens Microsoft vågar sig på något sådant (när de lade ned sin licensserver för DRM:ade elektroniska faktaböcker så att de blev oanvändbara för sina köpare så betalade de tillbaka precis allt till köparna, 10 år tillbaka eller så långt köpet/prenumerationen sträckte sig - inte för att de var hyggliga, utan för att de hade inget val!) - så använd det som den sista vapnet i argumentationen om det inte löser sig på annat sätt!.

Risken här är ju att steam anser att man är en problemkund och väljer att inte ha med en att göra. Att man får behålla de spel man köpt men att de inte låter en köpa fler spel.

Permalänk
Medlem

Hände en arbetskollega också , han har många timmar i detta spel.
Så nu har han lagt det på hyllan då utvecklarna tydligen inte kollar fall till fall utan bara kör med raka rör.
Trist när man är helt oskyldig men bra när det verkligen är någon som fuskat!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition