Testade Windows 10 Pro igen.

Permalänk
Inaktiv

Kört Windows 10 Pro sedan den kom och första halvåret var de extremt mycket strul men min senaste dator som jag byggde förra sommaren har tuffat på utan problem, jag kör med Start10 för jag vill ha den klassiska start menyn, har använt de enda sedan första veckan med Windows 10, var nog de första programmet jag installerade.

https://www.stardock.com/products/start10/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Kört Windows 10 Pro sedan den kom och första halvåret var de extremt mycket strul men min senaste dator som jag byggde förra sommaren har tuffat på utan problem, jag kör med Start10 för jag vill ha den klassiska start menyn, har använt de enda sedan första veckan med Windows 10, var nog de första programmet jag installerade.

https://www.stardock.com/products/start10/

Jo start10 eller dylikt är ett måste till Windows 10, samt så kör jag med windowblinds och iconpackager för ändra utseendet. Har gjort det sen Windows XP.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Open Shell

Features:
Classic style Start Menu for Windows 7, 8, 8.1, 10
Toolbar for Windows Explorer
Classic copy UI (Windows 7 only)
Show file size in Explorer status bar
Title bar and status bar for Internet Explorer

Permalänk
Medlem

Stäng av windows automatiska "uppdateringar" av drivrutiner i kontrollpanelen/system/Avancerade systeminställningar/Maskinvara/ Inställningar för enhetsinstallation och klicka i Nej och se om det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem

Nvidia Kontrollpanel, måste en annan också installera från store. lite drygt.. dock måste det var 100 gr mer andra problem med windows 8.1 iallafall för dom flesta andra.

jag hade aldrig bytt tillbaks till windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Min dator är inte som alla andra.

Windows som fungerat bra på denna datorn är Vista och Windows 8.1.

XD
Du går rakt mot strömmen. Alla andra hatar Win Vista o win 8. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Windows 10 Enterprise LTSC 2019. Ingen Windows Store.

1809 är tyvärr den senaste. Finns ingen 2019.

Så sitter man på nya ryzen etc så kan man tappa lite prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kör W10 Pro men hade W7 Ultimate fram tills jag byggde datorn i sign i september så rätt nyligen jag bytte. Har fungerat bra än så länge, inget att klaga på. Det första jag gjorde var iofs att tömma det på bloat och skit

Nu ska det sägas att jag vantrivdes inte i W7. Tvärt om trivdes jag mkt bra och har genom åren sluppit en del problem i spel som bara W8, 8.1 och W10 användare råkade ut för tex. Kört med en och samma installation som fungerat utmärkt på förra burken sen jag installerade den januari 2013. ^^

Men var liksom dags att ta steget pga hårdvaran krävde det helt enkelt nu när jag köpte nytt. Får ju även tillgång till spel som nya Gears och Forza vilket är gött! Men det är väl egentligen enda anledningen till att jag bytte egentligen annars hade jag inte något emot W7 alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Nvidia Kontrollpanel, måste en annan också installera från store. lite drygt.. dock måste det var 100 gr mer andra problem med windows 8.1 iallafall för dom flesta andra.

jag hade aldrig bytt tillbaks till windows 8.1

Win 8.1 fungerar klockrent för mig, har inga problem alls just nu.

Skrivet av Mullvaden83:

XD
Du går rakt mot strömmen. Alla andra hatar Win Vista o win 8. XD

Hehe Jo min dator är lite annorlunda.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Avstängd

Har kört Windows 10 under ett par år nu och känner inte igen någonting från det du beskrev. Min förra windows installation var helt sönder efter ett par år, men tror att det till största del var mitt eget fel efter en hel del mixtrande med inställningar. Ominstallerade för en vecka sedan och allt fungerar hur bra som helst faktiskt.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

W8 var tyvärr bara skräp, men W10 är mycket bättre.
Se om du inte kan byta upp CPUn till något nyare med tiden och ge W10 ett nytt försök. Spel osv kommer bli allt svårare att starta med äldre versioner av Windows i framtiden.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Får ta en koll, sen får man väl införskaffa sig Windows 10 Enterprise LTSC 2019 när pengarna ramlar in.

Behåll pengarna och installera ShutUp10 samt Windows Update Blocker istället.

https://www.sordum.org/9470/windows-update-blocker-v1-5/

Windows Update Blocker kan även stänga av services som du inte får röra som administratör normalt.

Ett tips... stäng av "App Readiness Service", så slipper du nära nog alla UWP-appar om du skapar ett nytt lokalt användarkonto

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter med W10 men är inte nöjd jämfört med äldre Windows som både fungerade och fungerade bra (uppskattar det mer nu när jag blivit påmind hur dåligt det kan vara iom W10). W8.1 är fortfarande helt klart bästa Windows, utan tvivel. Hade det inte varit för att fönsterhanteringen blev uppgraderad med stöd för att fjonga upp fönster i olika hörn hade jag nog backat till 8.1 vid det här laget.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Använder ohyran w10 tills dagen jag kan spela allt jag vill på Linux utan besvär.

Du vet, vi andra spelar mera än patiens.

Senaste versioner av W10 sabbar inga inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows Update-problemet går att lösa med Sledgehammer (omän det varken är vackert eller överdrivet smidigt att använda), Nvidia-problemet går att lösa med NVCleanstall (själv installerar jag enbart och endast drivrutinen), Windows Store använder jag överhuvudtaget inte (och jag kör med lokalt Windows-konto) och det ofrivilliga telemetriinsamlingsfanskapet stryper jag ned med ShutUp10.

Visa signatur

5950X, 3090