Permalänk
Medlem

Dator startar ej med hdd/ssd i

Hej!

HP 8300 Elite SFF - 2016.
i7 3770, 16 GB Ram (4st)

Jag har haft datorn i förrådet under långresa och lägenhetsuthyrning (och hårddiskarna med mig). När jag skulle koppla upp datorn igen så vill den inte starta. När jag kopplar ur hårddiskarnas strömkablar så startar datorn upp så jag kan starta bios. Men så fort hårddiskarnas ström är ikopplad går det inte starta datorn. Tänkte ev prova att koppla hårddiskens satakabel endast och ström externt, men saknar kabel till detta just nu (är det möjligt?). För att se om OS startar upp då. Vad kan vara problemet? Har provat flera olika hårddiskar med OS, men funkar inte med någon.

Permalänk
Medlem

Skriv mer exakt vad som händer när den inte startar för folk har menat allt från död dator till att något i Windows inte startar.

Testa 1 disk i taget. Byt SATA kabel, SATA portar som kabeln kopplats till och strömkabel. Ta bort dom andra SATA kablarna FRÅN moderkortet. Alla 4 är kända för att kunna orsaka startfel mm.

Permalänk
Medlem

Starta datorn med Linux på USB. Logga in som root. Och kolla vad dmesg berättar om diskarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Irre:
Enligt felbeskrivningen i OP låter det som att datorn inte ens kommer in i POST med diskarna inkopplade. Med andra ord: Även om personen i fråga tillhör den minimala bråkdel av befolkningen som är kapabel att följa ditt råd, kommer det inte att hjälpa i det här fallet.

Permalänk
Medlem

som panpo98 skriver borde du komma fram till vad det är, hårdiskar är det hotswaå så det behöver du inte stänga av datorn för bara tryck ctrl+alt+delet när den svarta skrämen kommer att den inte hittat boot device tills datorn startar upp i windows om du förstås har windows på någon av dem diskarna. lycka till.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Det är när ström är kopplat till hårddisk som datorn inte ens går att starta. Utan hårddisk startar den, fram till att den säger att det inte finns nån hårddisk. Jag provade att koppla en hårddisk vid SS Usb och då startar den fram till att windowsloggan syns. Den laddar men sen blir set blå skärm som säger att det inte går typ. Letade efter ny strömkabel på kjell och mediamarkt men de hade inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaguely:

Hej!

HP 8300 Elite SFF - 2016.
i7 3770, 16 GB Ram (4st)

Jag har haft datorn i förrådet under långresa och lägenhetsuthyrning (och hårddiskarna med mig). När jag skulle koppla upp datorn igen så vill den inte starta. När jag kopplar ur hårddiskarnas strömkablar så startar datorn upp så jag kan starta bios. Men så fort hårddiskarnas ström är ikopplad går det inte starta datorn. Tänkte ev prova att koppla hårddiskens satakabel endast och ström externt, men saknar kabel till detta just nu (är det möjligt?). För att se om OS startar upp då. Vad kan vara problemet? Har provat flera olika hårddiskar med OS, men funkar inte med någon.

Förstår jag rätt, att du förvarat hårddiskarna på annan plats än i datorn?

Varför, dvs vad har du gjort med dem under tiden?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Förstår jag rätt, att du förvarat hårddiskarna på annan plats än i datorn?

Varför, dvs vad har du gjort med dem under tiden?

Har haft med dem på resan, för att komma åt filer när jag varit iväg. Har testat hårddiskarna på annan dator och de funkar.

Har kollat med multimeter att sata-strömkabeln är hel, och det verkar den vara. Har också de +12/-12 railsen från psu som det står på att den ska ge. Så det är väl något med moderkortet antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Regulator

Jag har hittat en regulator på moderkortet som ser suspekt ut. Den ser ut att vara bytt tidigare, ser ut som lödtenn och lite spår av detta. Bifogar bilder på url, en utzoomat, en inzoomad.. Den sitter nära strömutgången där strömkabeln till hårddiskarna ska sitta. Kan det vara den som orsakar problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Skriv mer exakt vad som händer när den inte startar för folk har menat allt från död dator till att något i Windows inte startar.

När strömkabel är kopplad till en hårddisk: när jag trycker startknappen startar fläktar igång, men de slocknar direkt. Sedan går det ett par sekunder, så startar fläktarna igen, men stängs återigen av direkt. Så fortsätter det. Som om den startar om men dör om och om igen.

Jag hittar ett reserv moderkort på ebay. Om det nu är moderkortet det är fel på:

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.eba...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nätagget som inte orkar driva diskarna? hade du testat med ssd? lätt mycket strömsnålare än nån gammal traktordisk från WD

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Nätagget som inte orkar driva diskarna? hade du testat med ssd? lätt mycket strömsnålare än nån gammal traktordisk från WD

Ja, även testat ssd.
Men det kan ju såklart vara psu också.

Skickades från m.sweclockers.com