Köpråd sökes: PNY 2070 Super?

Permalänk
Medlem

Köpråd sökes: PNY 2070 Super?

Halloj!

Sitter för nuvarande med ett 980 som bottleneckar min dator och undrar om detta grafikkort är värt nu under mellandagsrean då det kostar 5000 spänn: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Tänkte se om någon har någon erfarenhet eller åsikt om detta kort Eller om det är något annat jag borde kika på istället.

Här är mina nuvarande specs:
Fractal Design Core 500
ASRock Fatal1ty Z370 Gaming-ITX/ac
Intel Core i7 8700 3,2GHz Socket 1151-2
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC25600/3200MHz CL16 2x8GB DDR4
Noctua NH-D15 CPU-kylare
Fractal Design Integra M 650W
PNY GTX 980

Tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat lite på specs så känns det som kylaren är lite klen, detta påverkar möjligheten till överklockning samt att ljudnivån/temperatur kan vara hög, såg även att boost clock:en var 1770Mhz, vilket är lägre än många andra kort. Dock är ju priset riktigt bra och du måste nog upp minst 800-1200kr för att få något 2070s med bättre kylning (om det inte finns något riktigt bra kort för 5500:- på mellandagsrean som jag missat). Om du har pengarna och inte ser något annat bra alternativ just nu, så skulle du kunna chansa, testa, och skicka tillbaka om det är alldeles för högljutt eller inte uppfyller andra krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Efter att ha kollat lite på specs så känns det som kylaren är lite klen, detta påverkar möjligheten till överklockning samt att ljudnivån/temperatur kan vara hög, såg även att boost clock:en var 1770Mhz, vilket är lägre än många andra kort. Dock är ju priset riktigt bra och du måste nog upp minst 800-1200kr för att få något 2070s med bättre kylning (om det inte finns något riktigt bra kort för 5500:- på mellandagsrean som jag missat). Om du har pengarna och inte ser något annat bra alternativ just nu, så skulle du kunna chansa, testa, och skicka tillbaka om det är alldeles för högljutt eller inte uppfyller andra krav.

Hur står sig dessa två?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

(om det inte finns något riktigt bra kort för 5500:- på mellandagsrean som jag missat).

Jag har beställt PNY kortet (finns endast enstaka exemplar kvar just nu) men har även sett Asus 2070 Super Dual Evo med bra kylning för 5590:- på NetOnNet:

Jag är också orolig för kylningen på PNY kortet och misstänker att det kan vara ett högljutt kort, men jag behöver även ett 2 slot kort som kan gå in i Ghost S1, och Asus kortet är 2.7 slot.

Finns även ett Gigabyte 2070 Super Windforce kort för 5790:- på NetOnNet:

(edit: wykzie och jag skrev visst samtidigt)

Permalänk
Medlem

Tack för input! För mig som är ganska orutinerad kring klockning - det står att den är factory overclocked. Menar du att man skulle klocka mer än fabriks OC, eller att kylningen kanske inte skulle klara att man klockar ännu mer? Tidigare har jag kikat på beggade 1080ti. De brukar ligga runt samma prislapp och ha typ samma prestanda om jag förstått det rätt. Så detta verkade vara ett bra alternativ när man kan få ett nytt liknande kort för samma peng. Att ta hem och testa det verkar vara en bra ide som du nämner!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

* missade att det var 2070 super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phillen:

Tack för input! För mig som är ganska orutinerad kring klockning - det står att den är factory overclocked. Menar du att man skulle klocka mer än fabriks OC, eller att kylningen kanske inte skulle klara att man klockar ännu mer? Tidigare har jag kikat på beggade 1080ti. De brukar ligga runt samma prislapp och ha typ samma prestanda om jag förstått det rätt. Så detta verkade vara ett bra alternativ när man kan få ett nytt liknande kort för samma peng. Att ta hem och testa det verkar vara en bra ide som du nämner!

Oftast kan du få ut lite mer än fabriksöverklocken, men hur mycket beror på kylare och "tur" i silikonlotteriet, så en sämre kylare ger sämre odds för en stabil överklock. Dock bör tilläggas att överklockning sällan, även om du har tur och bra kylning, ger mer än 5-10% bättre prestanda än "basprestanda", så om du måste lägga 20-30% mer för att få ett kort med extra potential så är det i regel inte värt det av den anledningen. Dock har jag oftast valt lite dyrare varianter för att få ett tystare kort, och ser sedan överklockningen som en bonus.

Permalänk
Medlem

Okej, låter som att det kanske är bäst att köra på med standardkonfig, iallafall till en början. Kör med hörlurar, så om det inte låter tokmycket så tror jag inte ljudet kommer vara ett problem om det nu är något Beställde kortet, ska bli kul att se om det blir en stor upgrade från mitt 980. Tack!

Permalänk
Medlem

Efter ha kollat igenom nätet så verkar detta det mest prisvärda just nu.
https://www.komplett.se/product/1135676/datorutrustning/dator...

Slog själv till. Visst några hundralappar dyrare men det får du igen när du säljer sen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@Pulver har du hunnit få hem och testat kortet än? Skulle gärna höra hur du tycker kylaren presterar (och låter) i så fall. Jag hann också beställa det kortet men valde långsamt fraktalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phillen:

Halloj!

Sitter för nuvarande med ett 980 som bottleneckar min dator och undrar om detta grafikkort är värt nu under mellandagsrean då det kostar 5000 spänn: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Tänkte se om någon har någon erfarenhet eller åsikt om detta kort Eller om det är något annat jag borde kika på istället.

Här är mina nuvarande specs:
Fractal Design Core 500
ASRock Fatal1ty Z370 Gaming-ITX/ac
Intel Core i7 8700 3,2GHz Socket 1151-2
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC25600/3200MHz CL16 2x8GB DDR4
Noctua NH-D15 CPU-kylare
Fractal Design Integra M 650W
PNY GTX 980

Tacksam för all hjälp jag kan få

Skrivet av Pulver:

Jag har beställt PNY kortet (finns endast enstaka exemplar kvar just nu) men har även sett Asus 2070 Super Dual Evo med bra kylning för 5590:- på NetOnNet:

Jag är också orolig för kylningen på PNY kortet och misstänker att det kan vara ett högljutt kort, men jag behöver även ett 2 slot kort som kan gå in i Ghost S1, och Asus kortet är 2.7 slot.

Finns även ett Gigabyte 2070 Super Windforce kort för 5790:- på NetOnNet:

(edit: wykzie och jag skrev visst samtidigt)

Skrivet av Funiculus:

@Pulver har du hunnit få hem och testat kortet än? Skulle gärna höra hur du tycker kylaren presterar (och låter) i så fall. Jag hann också beställa det kortet men valde långsamt fraktalternativ.

Jag har fått mitt, men ej hunnit sätta in det. Det ska sitta i ett Louqe ghost S1, har en L tophat med AIO för processorn (3900x). Mest orolig för hög ljudnivå. Produktbilderna är inte helt korrekta. Kylaren känns rejälare än väntat med kopparheatpipes. Jag kommer undervolta mitt för att minimera oljud.

Edit: Kopparfärgade heatpipes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funiculus:

Skrivet av Cyph:

Jag har fått mitt, men ej hunnit sätta in det. Det ska sitta i ett Louqe ghost S1, har en L tophat med AIO för processorn (3900x). Mest orolig för hög ljudnivå. Produktbilderna är inte helt korrekta. Kylaren känns rejälare än väntat med kopparheatpipes. Jag kommer undervolta mitt för att minimera oljud.

Edit: Kopparfärgade heatpipes

Jag blev för orolig för ljudnivån och köpte ett Asus Dual Evo, dock inte 2070 Super utan nöjde mig med 2060 Super - har testat det i några dagar och är helnöjd - är i princip ljudlöst

Det kommer dock inte passa i Louqe Ghost S1, så jag inväntar just nu ett annat chassi (hade inte inhandlat Ghost S1 ännu)

Kommer antagligen inte ens packa upp upp mitt PNY 2070 Super utan lämna tillbaka det till Elgiganten (om inte någon vill köpa det ouppackat från mig för 4995:- + frakt ? - skicka PM)

Men det ska bli intressant att höra från er andra vad ni tycker om kortet

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt kort idag. Har kört några timmar och spontant tycker jag det verkar låta en del, så om man inte kör med hörlurar så kan det vara värt att kika på andra alternativ. Är ingen expert på grafikkort med OC osv., men utan att ha pillat på något så ligger mitt kort på 83 ish grader (ganska varmt?). I övrigt så verkar det nice

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Phillen:

Fick hem mitt kort idag. Har kört några timmar och spontant tycker jag det verkar låta en del, så om man inte kör med hörlurar så kan det vara värt att kika på andra alternativ. Är ingen expert på grafikkort med OC osv., men utan att ha pillat på något så ligger mitt kort på 83 ish grader (ganska varmt?). I övrigt så verkar det nice

Om du känner för att leka lite med att sänka spänningen till grafikkretsen så har jag skrivit en guide med just RTX 2070 Super som grund. Finns oftast ganska goda marginaler att sänka temperatur, ljudnivå och effektuttag på RTX-korten.

Permalänk
Medlem

Finns ju billigare alternativ på netonnet, KFA2 Black Gamer EX 2070 Super! Har försökt googla runt om den grafikkortet men hittar knappt nån recension förutom några som prisar kortet.

Ser ut som ett kort som är average i alla sorts parametrar man kan tänkas ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Finns ju billigare alternativ på netonnet, KFA2 Black Gamer EX 2070 Super! Har försökt googla runt om den grafikkortet men hittar knappt nån recension förutom några som prisar kortet.

Ser ut som ett kort som är average i alla sorts parametrar man kan tänkas ha?

Priset som du länkade är utan moms, vilket gör det dyrare än elgigantens mellandagspris på PNY-kortet. sen är det kortet mer än 2 kortplatser och Max 2 platser är ett krav för mig då jag ska ha det i ett Ghost S1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormfot:

Priset som du länkade är utan moms, vilket gör det dyrare än elgigantens mellandagspris på PNY-kortet. sen är det kortet mer än 2 kortplatser och Max 2 platser är ett krav för mig då jag ska ha det i ett Ghost S1.

Javisst, jag håller på att bygga riggen via företaget för modellering och arbete så jag glömde bort momsen! Är fortfarande nyfiken på om KFA2s bu eller bä!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Javisst, jag håller på att bygga riggen via företaget för modellering och arbete så jag glömde bort momsen! Är fortfarande nyfiken på om KFA2s bu eller bä!

Sorry, där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Har ingen uppfattning överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

@Phillen tack för feedback. Jag har alltid hörlurar men de är mycket öppna så låter inte jättelovande. Precis hämtat mitt kort och funderar på om jag ska behålla det men lutar mot det. Mycket är avskalat men en positiv aspekt med kylarlösningen är att fläktarna är relativt stora (100 mm).

Blir nog att undervolta som Jonas tipsade om. Har i värsta fall en gammal g10 + 120mm aio jag kan använda.

Permalänk
Medlem

Jag återlämnade mitt. Fick ner temperaturerna skapligt vid load, med vid idle är fläktarna låsta till 1500 rpm. Kan säkert lösas genom att flasha en annan BIOS, men det ville jag inte göra på ett nytt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyph:

Jag återlämnade mitt. Fick ner temperaturerna skapligt vid load, med vid idle är fläktarna låsta till 1500 rpm. Kan säkert lösas genom att flasha en annan BIOS, men det ville jag inte göra på ett nytt kort.

Har också köpt detta kort inte testat det ännu. Men har du något tips på hur man undersöker om det går att flasha en annan BIOS?
Detta kort är ganska perfekt för mig pga pris och storlek. Bygger ett mini ITX system så finns inte så många kort som går in så kanske vore värt att jobba lite med detta kort för att få det att fungera.

Permalänk
Medlem

Om någon som har kortet hittar en bios med en upplåst fläktkurva eller i alla fall en annan fläktkurva så dela gärna med er. Hade varit trevligt att få den att gå lite tystare i idle.

Har också testat sweclockers undervoltningsguide för 2070 super och mitt kort fungerar i alla fall utan problem med 0,875volt. Drog ner effekten från runt 190-200w till runt 150w. Har inte testat hur lågt mitt kort kan gå.

Permalänk
Medlem

Custom bios hade varit ett alternativ. Men internet verkar knappt känna till detta kort så sannolikheten att stöta på ett bios som är testat och funkar för denna modell känns tyvärr låg. Då kortet bara har ett bios känns det också för riskabelt för min del.

Jag satte på min gamla kraken g10 med en h55a och noctua fläktar och nu banne mig är det tyst i både idle och spel. Kortet saknar helt sensor för vrm, och jag har inget manuellt mätverktyg men hoppas på det bästa. YOLO.

Bifogar nudes om någon är intresserad.

Dold text

Permalänk
Medlem

Ett annat och mer sobert alternativ till custom bios kan förstås vara en noise adapter. Hittade ex denna som jag tror passar

https://www.amazon.com/Noise-Speed-Reduction-Cooling-Resistor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funiculus:

Ett annat och mer sobert alternativ till custom bios kan förstås vara en noise adapter. Hittade ex denna som jag tror passar

https://www.amazon.com/Noise-Speed-Reduction-Cooling-Resistor...

Har några olika sådana som följt med Noctua-fläktar. Då borde jag kanske kunna använda en sån om då kontakten är samma. Du som plockat isär, hur många stift i ändarna?

Permalänk
Medlem

@ormfot Jag räknade tyvärr inte. Kan absolut ta en närmare titt men en "vanlig" fläktkabel, oavsett om det rör sig om 3 eller 4 pin kommer inte passa. Adaptern jag länkade tror jag passar den mindre kontakttypen som finns på detta kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funiculus:

@ormfot Jag räknade tyvärr inte. Kan absolut ta en närmare titt men en "vanlig" fläktkabel, oavsett om det rör sig om 3 eller 4 pin kommer inte passa. Adaptern jag länkade tror jag passar den mindre kontakttypen som finns på detta kort.

Misstänkte det. Får se om hur jag gör. Spelar bara med hörlurar så det är egentligen inget större problem för min del. Men bara vetskapen av det gör att man vill åtgärda det🙂

Permalänk
Medlem

Av de två så hade jag tagit kortet från Gigabyte, verkar mer påkostat överlag samt så lär det gå tystare ur kartong också.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!