Cherry vill ersätta membranbrytare med prispressade mekaniska Viola

Permalänk
Melding Plague

Cherry vill ersätta membranbrytare med prispressade mekaniska Viola

Tyska Cherry visar en ny prispressad mekanisk brytare vid namn Viola, vars syfte är att helt ersätta marknadens membranbrytare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

60 50 USD är på tok för mycket för att kunna ersätta rubber dome som är storspelare i 10-20 USD segmentet. Sedan har vi faktumet att det nu finns andra tillverkare av mekaniska brytare och då får du mer klassiska mekaniska för det priset eller lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

60 USD är på tok för mycket för att kunna ersätta rubber dome som är storspelare i 10-20 USD segmentet. Sedan har vi faktumet att det nu finns andra tillverkare av mekaniska brytare och då får du mer klassiska mekaniska för det priset eller lägre.

Jepp, håller med om att den här switchen aldrig kommer döda membrantangentbord: det kommer alltid finnas stor plats för rena budgetbrädor för lägre priser än 50 dollar!

Men vore kul att prova switchen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

60 USD är på tok för mycket för att kunna ersätta rubber dome som är storspelare i 10-20 USD segmentet. Sedan har vi faktumet att det nu finns andra tillverkare av mekaniska brytare och då får du mer klassiska mekaniska för det priset eller lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

50 USD står de ju, finns många rubber dome i 30-70 USD, så lär nog konkurera ut alla rubber dome ned till 30 USD. Ingen gillar rubber dome om dom prövat mekaniska brytare.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Vad är det som är fel på rubber domes? Älskar att använda sådana tangenter Har fortfarande kvar min Logitech G510.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

50 USD står de ju, finns många rubber dome i 30-70 USD, så lär nog konkurera ut alla rubber dome ned till 30 USD. Ingen gillar rubber dome om dom prövat mekaniska brytare.

Jag är mkt nöjd med mina rubber dome. Provat många olika mekaniska switchar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om Jonas, Kenneth och Jakob inte har fått CES-bingo ännu så kommer de i varje fall minst ett steg närmare årets bidrag från Cherry:

"Every end is a new beginning"
"The END of the Rubberdome Era"

Permalänk
Avstängd

Det finns redan idag mekaniska tangentbord för 60 USD men det duger ju så klart inte eftersom deras patent gick ut för några år sedan och de får dela med sig.

Det är lite som att ersätta bensin som drivmedel med ett bränsle som kostar 80kr/litern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Jag är mkt nöjd med mina rubber dome. Provat många olika mekaniska switchar.

Skickades från m.sweclockers.com

några knapptryck på butiken räknas inte, en dag bör räcka för att man ska börja sakna dom.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

50 dollar är ju ändå dyrt, går ju att hitta mekaniska tangentbord med vanliga MX-brytare eller kopior av dessa för samma pris. Sen att vissa inte vet bättre än att de köper membrantangentbord för de pengarna är ju förstås tråkigt.

Hoppas på att de lyckas konkurrera ut skittangentborden från HP som alla företag och myndigheter kör med på sina kontor. Hur någon kan betala 400-500 för ett dåligt hp membran-tangentbord begriper jag inte. Urk, behövs verkligen bättre inköpare. https://www.dustin.se/product/5010825890/standard-usb-tangent...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Det finns redan idag mekaniska tangentbord för 60 USD men det duger ju så klart inte eftersom deras patent gick ut för några år sedan och de får dela med sig.

Det är lite som att ersätta bensin som drivmedel med ett bränsle som kostar 80kr/litern.

nu skulle väl dom här kosta mindre än 60 USD? Så blir ju som ett alternativ till bensin på 13kr litern

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

nu skulle väl dom här kosta mindre än 60 USD? Så blir ju som ett alternativ till bensin på 13kr litern

Kosta från 50usd står det.

Vilket är runt 8ggr dyrare än ett vanligt tangentbord från clas ohlson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

några knapptryck på butiken räknas inte, en dag bör räcka för att man ska börja sakna dom.

Yes, nog har jag satt med mekaniska tangentbord. Tyvärr dock mest röda, vilka är de klart sämsta brytarna.
Om jag skulle köpa mekaniskt så skulle det bli blå.

Dock anser jag att de flesta rubber dome presterar bättre.

Har även vänner som gått från att ha mekaniska till rubber dome.

Mekaniska är kattguld. Påminner om när LCD med LED-bakgrundsbelysning ansågs vara det bästa någonsin inom TV-världen. Jäkla hysteri.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Yes, nog har jag satt med mekaniska tangentbord. Tyvärr dock mest röda, vilka är de klart sämsta brytarna.
Om jag skulle köpa mekaniskt så skulle det bli blå.

Dock anser jag att de flesta rubber dome presterar bättre.

Har även vänner som gått från att ha mekaniska till rubber dome.

Mekaniska är kattguld. Påminner om när LCD med LED-bakgrundsbelysning ansågs vara det bästa någonsin inom TV-världen. Jäkla hysteri.

hur skulle de prestera bättre? Varför är 99% av recensenter överens om att de är överlägsna?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Cherry Viola är en helt ny brytare som inte ingår i Cherry MX-serien, som finns i flera olika alternativ som Red, Blue, Brown och Speed Silver. Syftet med Viola är att pressa priserna och en tydlig skillnad är att varje brytare endast består av fyra delar, medan en MX-brytare kan bestå av så många som sju.

Ok, men vart ingår den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

hur skulle de prestera bättre? Varför är 99% av recensenter överens om att de är överlägsna?

Jag anser det. Tystare, skönare känsla, billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Kosta från 50usd står det.

Vilket är runt 8ggr dyrare än ett vanligt tangentbord från clas ohlson.

Nja, runt 3,5 ggr dyrare, om man inte räknar med det som är på Rea.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Jag anser det. Tystare, skönare känsla, billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Så ditt ord är lag? Känns lite diktatoriskt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kommer alltid finnas en marknad för rubberdome, nämligen för de som gillar den känslan. Men det finns ju många som inte gillar dessa alls, men tycker att prispremium mot en bra mekanisk brytare är för stor för att försvara.

Jag avskyr personligen allt som heter rubberdome och betalar gärna priset för ett bra mekaniskt alternativ med en stomme i metall.. skriver hellre för hand och skickar meddelanden med postnord än sätter mig framför ett sådant. MEN det är ju en personlig preferens. Inte rätt eller fel. Det går ju inte att klandra folk för att man inte söker samma upplevelse som en själv, speciellt inte när det gäller något så trivialt som brytarteknik på tangentbord 😁

Tror definitivt att cherry har en marknad för dessa brytare om de är bra nog och många partners hoppar på. Det finns billigare mekaniska tangentbord redan nu men de har ofta andra brister, i byggkvaliteten eller funktionsmässigt för att uppnå detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av GamerGertzy:

Ok, men vart ingår den då?

Viola-serien!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så ditt ord är lag? Känns lite diktatoriskt.

Nä jag är ju väldigt tydlig med att jag anser så.

Du får tycka vad du vill. Anser jag.

Permalänk
Medlem

Bytte ut mitt mekaniska tangentbord mot ett rubberdome, är väldigt nöjd. Tror knappast att jag skulle byta tillbaka bara för att man börjar tillverka billigare brytare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Kul att "mekaniska keyboard hypen" verkar ha lagt sig lite. Jag har själv samlat på mig 3 stycken logitech G19 som jag planerar slita ut under de nästa årtiondet.. för att jag vill ha rubber dome och skärm. Skärmen driver jag med AIDA64 så man kan se vad cpu, ram, gpu, gpu-minne, fps etc gör utan att behöva ha det på skärmen.

Har provat två stycken keyboards i 1000 kr klassen med tysta mekaniska brytare men nä... jag gillar rubber dome. En smaksak såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Yes, nog har jag satt med mekaniska tangentbord. Tyvärr dock mest röda, vilka är de klart sämsta brytarna.
Om jag skulle köpa mekaniskt så skulle det bli blå.

Dock anser jag att de flesta rubber dome presterar bättre.

Har även vänner som gått från att ha mekaniska till rubber dome.

Mekaniska är kattguld. Påminner om när LCD med LED-bakgrundsbelysning ansågs vara det bästa någonsin inom TV-världen. Jäkla hysteri.

Har precis samma uppfattning själv. inte så att mekaniska tangentbord är dåliga, men det känns som att det uppstått en hysteri kring mekaniska tangentbord där de påstås vara klart överlägsna när de i själva verket finns många för och nackdelar med både rubber dome och mekaniska. framförallt beror det nog på personliga preferenser.

jag var själv under en lång tid på jakt efter ett mekaniskt tangentbord eftersom de påstods vara så överlägsna, provade ett flertal men sitter fortfarande med mitt gamla logitech G15. dels tycker jag känslan av många mekaniska tagenbord är aningen "hård/plastig/metallisk/billig" och då även bland de dyrare tangentborden. detta återspeglas även av det förskräckliga ljudet från många av dom (kanske framförallt de ökända blåa switcharna). men på något vis har man lyckats övertyga massorna att högljutt tangentbord = coolt.

Permalänk
Medlem

Känns fortfarande som att problemet ligger i att det finns många dyrare tangentbord med rubber dome som inte håller måttet p.g.a. dålig teknik utöver själva knappen (t.ex. bristfällig n-key rollover), inte att det saknas prisvärda mekaniska tangentbord. Vid någon punkt kommer ju även simplifieringen av det mekaniska tangentbordet att leda till rejält mycket kortare livslängd, typ komponenter som sitter låsta med friktion.

Permalänk
Medlem

Som så många redan sagt, innan priset ligger runt 200kr och nedåt kommer det aldrig att ersätta rubber dome tangetborden.

Vi köpte precis in 150 tangetbord på jobbet för 89kr st från en tillverkare, redan vid 200kr är det 13 000kr extra.
Vid priset som Cherry uppger är det mer än 60 000 kr extra!
Kommer aldrig vara på tal för vanliga användare

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeTonic:

Som så många redan sagt, innan priset ligger runt 200kr och nedåt kommer det aldrig att ersätta rubber dome tangetborden.

Vi köpte precis in 150 tangetbord på jobbet för 89kr st från en tillverkare, redan vid 200kr är det 13 000kr extra.
Vid priset som Cherry uppger är det mer än 60 000 kr extra!
Kommer aldrig vara på tal för vanliga användare

Det kan man lätt spara in i produktivitet över dom 20 åren tangentbordet håller (eller närmre 100 år för mekaniska )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv med typ 20 € HP tangentbord, tidigare använde jag ett Keytronic som tycks ha lite annorlunda rubberdomes än de flesta andra men den var ganska högljudd för ett rubberdome men känslan var ganska najs dock. Är ju litegrann skillnad från ett rubberdome till den andra också, ett 20€ rubberdome kan va annorlunda än ett annat 20€ rubberdome också. Har nog oxå påträffat såna i ett klassrum där man ville liksom banka sönder tangentbordet för hur dåligt det kändes (tröga/sega som baradenn)

Speciellt ljudnivån ogillar jag i mekaniska då jag är sån som tenderar att trycka ganska hårt, speciellt när jag spelar och ogillar då man hör ljudet av knapptryckningarna, förstör spelkänslan. Testat de vanligaste MX switcharna och köpte ett Corsair med Browns för att ge det en ordentlig chans men det slutade med att jag sålde det efter några dagar och gick tillbaka till rubberdome.

Va jag tror skulle passa mig bäst är såklart så tysta som möjligt, tänk typ något förbättrat från MX silent Red switchar med tactile känsla (inte klicky) och lågprofil (inte laptoptangentbord men typisk rubberdome höjd typ) och relativt snabb aktiveringspunkt. T.ex. MX Brown fick jag i Unreal Tournament litegrann slöa ner "doubble tap to dodge" då det ville inte registrera riktigt i samma hastighet som mitt rubberdome KB. Nu vet jag att det kommit förbättringar på den punkten och förstås Red är snabbare men ogillade Red pga icke tactile och tyckte de var alltför lätta att trycka ner.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det kan man lätt spara in i produktivitet över dom 20 åren tangentbordet håller (eller närmre 100 år för mekaniska )

När det gäller just företag och kontor väljer nog dom flesta rubber dome oavsett för att förbättra ljudmiljön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tauc:

När det gäller just företag och kontor väljer nog dom flesta rubber dome oavsett för att förbättra ljudmiljön.

Tror nog inte det stör speciellt mycket, före datorerna kom satt ju folk med skrivmaskiner, där snackar vi ljudnivåer snäppet högre Bruna brytare är ju rätt tysta dessutom.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...