Permalänk
Medlem

Byte av hårddisk

Hej kära sweclockers!

Jag har beställt hem en ny 500gb ssd då min nuvarande 64 gb ssd börjar ge med sig... (rip in pasta)
Min tanke är att jag ska ominstallera hela min dator, köra min nya hårddisk som operativ system och main hårddisk. För nuvarande har jag min 64 gb ssd med operativ systemet på. och en 500gb hdd där allt annat körs.

Min fråga är då hur gör jag smidigast ett byte? har tyvärr bara 1 kabel (som min nuvarande ssd sitter i) så vill ominstallera och använda mig av min nya hårddisk..

Tack på förhand.

MVH
F

Permalänk
Medlem

Är det bara SATA kabel som fattas eller det flera saker som strömkabel, SATA port på moderkortet och plats i datorn också?

1. Ha bara nya disken kopplad.
2. Starta datorn från Win USB/DVD och installera Windows.
3. Koppla in dom andra diskarna om du vill.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Andra blå knappen laddar ned verktyget som i sin tur laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm. Man får med många uppdateringar som i bland kan fixa fel så det kan vara bara att skapa ny.

https://ninite.com/
Har inte testat själv men flera flera rekommenderat den här för att installera vanliga program.

Är bra om man förbereder sig i förväg i lugn och ro med att ladda ned det som ska in efteråt eller spara länkar till sidorna. Oavsett hur många program mm man har så är det bara några man använder varje dag. Resten kan vänta tills de behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Är det bara SATA kabel som fattas eller det flera saker som strömkabel, SATA port på moderkortet och plats i datorn också?

1. Ha bara nya disken kopplad.
2. Starta datorn från Win USB/DVD och installera Windows.
3. Koppla in dom andra diskarna om du vill.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Andra blå knappen laddar ned verktyget som i sin tur laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm. Man får med många uppdateringar som i bland kan fixa fel så det kan vara bara att skapa ny.

https://ninite.com/
Har inte testat själv men flera flera rekommenderat den här för att installera vanliga program.

Är bra om man förbereder sig i förväg i lugn och ro med att ladda ned det som ska in efteråt eller spara länkar till sidorna. Oavsett hur många program mm man har så är det bara några man använder varje dag. Resten kan vänta tills de behövs.

Så jag kan stänga av min dator, koppla ut den gamla och in med den ny boota upp med skiva i så är saken biff då?

angånde det med windows, nu har jag bara Windows 7 på skiva med license. Kan jag uppgradera till W10 gratis igen som jag har haft nu?

Permalänk
Medlem

Win10-licensen sitter i moderkortet så ladda ner installationsfilen, och när allt är klart så känner Windows av att du har rätt licens.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Är det bara SATA kabel som fattas eller det flera saker som strömkabel, SATA port på moderkortet och plats i datorn också?

1. Ha bara nya disken kopplad.
2. Starta datorn från Win USB/DVD och installera Windows.
3. Koppla in dom andra diskarna om du vill.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Andra blå knappen laddar ned verktyget som i sin tur laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm. Man får med många uppdateringar som i bland kan fixa fel så det kan vara bara att skapa ny.

https://ninite.com/
Har inte testat själv men flera flera rekommenderat den här för att installera vanliga program.

Är bra om man förbereder sig i förväg i lugn och ro med att ladda ned det som ska in efteråt eller spara länkar till sidorna. Oavsett hur många program mm man har så är det bara några man använder varje dag. Resten kan vänta tills de behövs.

Jag provade att installera w7 nu, men disk nr1 (min lilla ssd) har kvar w7, och efter typ hela dagen så starta min dator upp som vanligt och det funkade inte stod det. Fick bara att det inte gick som det skulle, ska ja koppla ifrån min nuvarnde windows hårddisk? och bara ha min nya ssd i och installera? vart det knäppt bara för att jag installera windows på nya hårddisken när det finns ett ex på min lilla ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

1. Ha bara nya disken kopplad.
2. Starta datorn från Win USB/DVD och installera Windows.
3. Koppla in dom andra diskarna om du vill.

Skrivet av Frenzyy:

Jag provade att installera w7 nu, men disk nr1 (min lilla ssd) har kvar w7, och efter typ hela dagen så starta min dator upp som vanligt och det funkade inte stod det. Fick bara att det inte gick som det skulle, ska ja koppla ifrån min nuvarnde windows hårddisk? och bara ha min nya ssd i och installera? vart det knäppt bara för att jag installera windows på nya hårddisken när det finns ett ex på min lilla ssd?

Mycket troligt ja.
Vet man inte exakt vad som görs så ska man bara ha disken man installera på inkopplad.
Gör att Windows inte kan lägga saker på den gamla disken så det slutar fungera om man sen tar bort den samt att går installationen snett så har man den gamla disken kvar i fungerande skick.
Sen när det är installerat och fungerar kan man koppla in övriga diskar.

Permalänk
Medlem

@Frenzyy: Du kan välja vilken disk du vill boota ifrån genom att ändra prioritet på diskarna inne i BIOS, de flesta moderkort har även en bootmeny man kan få upp för att snabbt välja en disk att boota ifrån (brukar vara att trycka F8 eller F12, men varierar mellan olika moderkort).

Men det är som sagt rekommenderat att bara ha disken du vill installera Windows på inkopplad under installationen, eftersom Windows annars gärna återanvänder existerande bootpartitioner (vilket skulle resultera i att Windows slutar boota om du senare kopplar ur den gamla SSDn).

Jag rekommenderar också starkt att du installerar Windows 10 istället för 7, eftersom den förlängda supporten för Windows 7 tar slut imorgon. Det innebär att Microsoft då helt kommer sluta skicka ut uppdateringar till Windows 7, även säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Frenzyy: Du kan välja vilken disk du vill boota ifrån genom att ändra prioritet på diskarna inne i BIOS, de flesta moderkort har även en bootmeny man kan få upp för att snabbt välja en disk att boota ifrån (brukar vara att trycka F8 eller F12, men varierar mellan olika moderkort).

Men det är som sagt rekommenderat att bara ha disken du vill installera Windows på inkopplad under installationen, eftersom Windows annars gärna återanvänder existerande bootpartitioner (vilket skulle resultera i att Windows slutar boota om du senare kopplar ur den gamla SSDn).

Jag rekommenderar också starkt att du installerar Windows 10 istället för 7, eftersom den förlängda supporten för Windows 7 tar slut imorgon. Det innebär att Microsoft då helt kommer sluta skicka ut uppdateringar till Windows 7, även säkerhetsuppdateringar.

Jo det kunde jag ju har gjort, men hade kvar den gamla i för tänkte att jag rensade allt i processen. dumt tänkt faktiskt.
Ang windows 7 så har jag bara w7 på skiva men man borde väl kunna få w10 gratis då eftersom jag fått det 1 gång tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Mycket troligt ja.
Vet man inte exakt vad som görs så ska man bara ha disken man installera på inkopplad.
Gör att Windows inte kan lägga saker på den gamla disken så det slutar fungera om man sen tar bort den samt att går installationen snett så har man den gamla disken kvar i fungerande skick.
Sen när det är installerat och fungerar kan man koppla in övriga diskar.

Då provar jag det imorgon! Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frenzyy:

Ang windows 7 så har jag bara w7 på skiva men man borde väl kunna få w10 gratis då eftersom jag fått det 1 gång tidigare.

Du kan ladda ner Windows 10 direkt från Microsoft som nämndes i början av tråden. Det enklaste är att lägga det på ett USB-minne om du har något över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du kan ladda ner Windows 10 direkt från Microsoft som nämndes i början av tråden. Det enklaste är att lägga det på ett USB-minne om du har något över.

Det ska jag nog kunna leta fram något. Ska prova göra så direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frenzyy:

Då provar jag det imorgon! Stort tack!

Finns ingen anledning att gå via w7 till till w10, ladda ner w10 direkt till en usb som @perost länkat till.
Har du redan kört w10 så skall det aktiveras igen automatiskt, man kan även använda sin w7 nyckel under installationen av w10 för att aktivera.
Det viktiga är bara att man installerar rätt w10 version, home eller pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Mycket troligt ja.
Vet man inte exakt vad som görs så ska man bara ha disken man installera på inkopplad.
Gör att Windows inte kan lägga saker på den gamla disken så det slutar fungera om man sen tar bort den samt att går installationen snett så har man den gamla disken kvar i fungerande skick.
Sen när det är installerat och fungerar kan man koppla in övriga diskar.

Skrivet av Frenzyy:

Jo det kunde jag ju har gjort, men hade kvar den gamla i för tänkte att jag rensade allt i processen. dumt tänkt faktiskt.
Ang windows 7 så har jag bara w7 på skiva men man borde väl kunna få w10 gratis då eftersom jag fått det 1 gång tidigare.

Skrivet av perost:

Du kan ladda ner Windows 10 direkt från Microsoft som nämndes i början av tråden. Det enklaste är att lägga det på ett USB-minne om du har något över.

Jag har nu provat att installera windows 7 (ska åka o köpa ett usb nu och prova med 10) Men när det går till att det ska starta om innan det färdigställer installationen så slutar det funkar och någon fil verkar inte funka så går inte starta efteråt. Någon system32 fil som inte fungerar står det och kan inte starta windows då. Verkar inte kunna ladda ner w10 heller då min nuvarande hårddisk bara är 64 gb och finns helt enkelt inte plats. Får krupp av detta... Känner mig verkligen oteknisk just nu men brukar inte vara kioskmongo när det gäller datorer.. varför funkar det inte?