Permalänk
Medlem

Fiberdragning

Hej,

Jag kommer inom kort att flytta in ett hus, där det finns fiber.
Fibern kommer in i "fastigheten" genom pumphuset, som står cirka fem-tio meter från huset.
Fibern går vidare i ett rör under huset, och in i tvättstugan - där sedan fiberboxen sitter.

Jag skulle vilja flytta fiberboxen, och dra tillbaka kabeln till pumphuset, för att där kunna ha ett rack, med majoritet av de nätverksprylar som jag har.

Vågar man göra något sådant på egen hand? Jag har aldrig hanterat fiber tidigare, och vet egentligen inte vad riskerna är med detta. I boxen ser ju själva kabeln ut att vara rätt så bra skyddad, men det är klart den skulle kunna fastna någonstans i röret.

Har ni några förslag på;
- dels vad jag bör tänka på, om jag gör det själv.
- vilka jag skulle kunna anlita, söder om Stockholm/Haninge.
- samt vad riskerna skulle vara med att göra på det här sättet.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att ta bild på fibern inne i pumphuset samt där fiberboxen sitter?

Permalänk
Medlem

Det brukar inte vara poppis att dra om fibern själv. Leverantören brukar bli lite snea och hävda att du inte får support eller garantier från dem om du fixar runt själv. Om det är samma sak för dig så finns två alt. kvar.
Beställa så att de (som ursprungligen gjort installation) gör flytten av utrustningen eller att du drar en TP tillbaka till pumphuset.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Du vill väl fortfarande ha kvar fiber i huset också? Dra tillbaka en vanlig patchkabel istället. Enklast och billigast.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Du vill väl fortfarande ha kvar fiber i huset också? Dra tillbaka en vanlig patchkabel istället. Enklast och billigast.

Detra låter som den enklaste lösningen.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaquezz:

Hej,

Jag kommer inom kort att flytta in ett hus, där det finns fiber.
Fibern kommer in i "fastigheten" genom pumphuset, som står cirka fem-tio meter från huset.
Fibern går vidare i ett rör under huset, och in i tvättstugan - där sedan fiberboxen sitter.

Jag skulle vilja flytta fiberboxen, och dra tillbaka kabeln till pumphuset, för att där kunna ha ett rack, med majoritet av de nätverksprylar som jag har.

Vågar man göra något sådant på egen hand? Jag har aldrig hanterat fiber tidigare, och vet egentligen inte vad riskerna är med detta. I boxen ser ju själva kabeln ut att vara rätt så bra skyddad, men det är klart den skulle kunna fastna någonstans i röret.

Har ni några förslag på;
- dels vad jag bör tänka på, om jag gör det själv.
- vilka jag skulle kunna anlita, söder om Stockholm/Haninge.
- samt vad riskerna skulle vara med att göra på det här sättet.

Tack på förhand!

förmodligen kommer det sitta ett fiberuttag i källaren, därifrån kan du dra en fiber patch till pumphuset och placera konvertern där om du vill. förmodligen är det denna typ av kabel du kommer behöva: https://www.fs.com/de-en/products/40490.html

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Du äger inte fibern, vill du göra ändringar får du betala för det. Alltså fiberoperatören måste ta emot din förfrågan och skicka ut sina egna tekniker eller entreprenörer.

Förstör du något så får du betala extra för att fixa det eller vara utan tjänsten för all framtid.

Vill du inte gå via fiberoperatören får du inte flytta mediaomvandlaren.

Eftersom du ändå ska ha internet i huset finns det ingen som helst vits med idén. Du måste ändå dra en annan kabel in i huset här.

Permalänk
Medlem

Det går även att dra en fiberpatch från befintlig fiberbox för att på så sätt kunna sätta CPEn i pumphuset

Permalänk
Medlem

Hör med. http://www.tmkdata.se/
eller
dra egen patchkabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polze:

Har du möjlighet att ta bild på fibern inne i pumphuset samt där fiberboxen sitter?

Röret i huset: http://www.bilddump.se/bilder/20200124201225-158.174.111.78.j...

Fiberboxen:
http://www.bilddump.se/bilder/20200124201339-158.174.111.78.j...

Kabelns väg i tvättstugan: http://www.bilddump.se/bilder/20200124201434-158.174.111.78.j...

In i pumphuset: http://www.bilddump.se/bilder/20200124201523-158.174.111.78.j...

Ner i röret i pumphuset: http://www.bilddump.se/bilder/20200124201607-158.174.111.78.j...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

förmodligen kommer det sitta ett fiberuttag i källaren, därifrån kan du dra en fiber patch till pumphuset och placera konvertern där om du vill. förmodligen är det denna typ av kabel du kommer behöva: https://www.fs.com/de-en/products/40490.html

Det finns ingen källare, röret går under huset från pumphuset till tvättstugan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Detra låter som den enklaste lösningen.

Ja, tanken har såklart slagit mig, men målet är att ha så lite prylar i tvättstugan som möjligt.

Därför ville jag höra med er om förutsättningarna, men de verkar mindre goda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av R2B2:

Hör med. http://www.tmkdata.se/
eller
dra egen patchkabel.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaquezz:

Det finns ingen källare, röret går under huset från pumphuset till tvättstugan.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma sak, uttaget i tvöttstugan sedan fiber patch till stället du vill ha mediakonverter/fiberkonverter.

Fråga om du nu vill ha det i pumphuset varför säger inte till dom att placera uttaget där från börjar? Jag fick välja exackt hur var när det skulle monteras.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Samma sak, uttaget i tvöttstugan sedan fiber patch till stället du vill ha mediakonverter/fiberkonverter.

Fråga om du nu vill ha det i pumphuset varför säger inte till dom att placera uttaget där från börjar? Jag fick välja exackt hur var när det skulle monteras.

För att jag inte bodde där när fiber drogs in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du borde göra som följande.

1. Kontakta dem som står som ansvariga/äger fibernätet - ställ din förfrågan om vad du vill ha gjort och ta in ett kostnadsförslag från dem.

2. Som @Aeqvist skrivit. Förslaget att dra patchkabel genom pumphuset. Beräkna på ett ungefär om vad det kostar med allt jobb.

Ställ förslagen mot varandra och din egna plånbok och sedan tar du beslut om vad som passar dig bäst. Om du planerar på att bo där en längre tid så är en investering enligt alternativ 1 kanske inte så dumt om det inte drar iväg för mycket.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Rekordmedlem

Hur ska du förbinda pumphuset med bostaden om du har fiberomvandlaren i pumphuset, finns det nån tomslang mellan byggnaderna eller ska du dra en sådan så du kan dra nätverkskabel eller har du planerat nått annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaquezz:

För att jag inte bodde där när fiber drogs in.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, läste det som du skulle dra in fiber, billigast är att gå på det sätt jag nämde tidigate fiberpatch till pumphuset. Kolla bara hur nuvarande fiberpatch ser ut mellan dosan och fiberkonverter sedan beställer du önslad längd. Kostar inte många hundralappar med frakt. Har själv gjort detta på flertal ställen, sätter du en kabelkanal i lagom storlek störs man inte alls av att fiberutaget sitter kvar. Andra alternativet är att ringa fiberinstallatören, fast det blir nog rätt mycket dyrare.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Börja med att höra med fibernätets ägsre vad det kostar att klippa fibern och sätta fiberuttaget i pumphuset. Då blir det gjort på deras villkor.

Alternativt ring ett annat företag som håller på med fiber. Och som tredje alternativ dra i en flexslang i ditt rör och sedan drar du i en fiberpatch själv. Vi kan ge dig råd om vilken kabel du ska köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur ska du förbinda pumphuset med bostaden om du har fiberomvandlaren i pumphuset, finns det nån tomslang mellan byggnaderna eller ska du dra en sådan så du kan dra nätverkskabel eller har du planerat nått annat ?

Dra en nätverkskabel från pumphuset till tvättstugan i befintligt rör. Då kan jag ha en switch och en AP bara i tvättstugan - och slipper ha min NAS osv där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Du borde göra som följande.

1. Kontakta dem som står som ansvariga/äger fibernätet - ställ din förfrågan om vad du vill ha gjort och ta in ett kostnadsförslag från dem.

2. Som @Aeqvist skrivit. Förslaget att dra patchkabel genom pumphuset. Beräkna på ett ungefär om vad det kostar med allt jobb.

Ställ förslagen mot varandra och din egna plånbok och sedan tar du beslut om vad som passar dig bäst. Om du planerar på att bo där en längre tid så är en investering enligt alternativ 1 kanske inte så dumt om det inte drar iväg för mycket.

Skrivet av aragon:

Ok, läste det som du skulle dra in fiber, billigast är att gå på det sätt jag nämde tidigate fiberpatch till pumphuset. Kolla bara hur nuvarande fiberpatch ser ut mellan dosan och fiberkonverter sedan beställer du önslad längd. Kostar inte många hundralappar med frakt. Har själv gjort detta på flertal ställen, sätter du en kabelkanal i lagom storlek störs man inte alls av att fiberutaget sitter kvar. Andra alternativet är att ringa fiberinstallatören, fast det blir nog rätt mycket dyrare.

Skrivet av jocke92:

Börja med att höra med fibernätets ägsre vad det kostar att klippa fibern och sätta fiberuttaget i pumphuset. Då blir det gjort på deras villkor.

Alternativt ring ett annat företag som håller på med fiber. Och som tredje alternativ dra i en flexslang i ditt rör och sedan drar du i en fiberpatch själv. Vi kan ge dig råd om vilken kabel du ska köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för alla svar i tråden, inte bara ovan!

Jag har kontaktat Bahnhof tidigare i veckan, och inväntar svar därifrån. Det verkar som att det är det bästa första steget.

Beroende på svar från Bahnhof så får jag se vilka steg som är vettiga att ta efter det. Men tack för era förslag, dessa tar jag med mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du äger inte fibern, vill du göra ändringar får du betala för det. Alltså fiberoperatören måste ta emot din förfrågan och skicka ut sina egna tekniker eller entreprenörer.

Förstör du något så får du betala extra för att fixa det eller vara utan tjänsten för all framtid.

Vill du inte gå via fiberoperatören får du inte flytta mediaomvandlaren.

Eftersom du ändå ska ha internet i huset finns det ingen som helst vits med idén. Du måste ändå dra en annan kabel in i huset här.

Det där beror helt på leverantören och hur avtalet mellan kunden och leverantören ser ut. I mitt fall så äger jag allt (kanalisation, fiber, omvandlare) inom tomtgränsen, så det varierar.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av jaquezz:

Dra en nätverkskabel från pumphuset till tvättstugan i befintligt rör. Då kan jag ha en switch och en AP bara i tvättstugan - och slipper ha min NAS osv där.

Vad är det för nackdel att bara dra en nätverkskabel från tvättstugan till pumphuset och ha grejerna där utan att behöva röra fibern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vad är det för nackdel att bara dra en nätverkskabel från tvättstugan till pumphuset och ha grejerna där utan att behöva röra fibern?

Det är fortfarande ett alternativ, om det andra kostar mer än vad det smakar. Men min tanke är att ha Unifi i huset, och då skulle (om jag har förstått rätt) jag behöva ha Bahnhofs router, Unifis Security Gateway, AP, och en switch i tvättstugan, och då börjar det bli mycket saker där ändå. Det går, men jag vill helst undvika så mycket prylar där, pga att tvättstugan är lite mindre än vad man kanske skulle önska sig.

Det finns ju nätverksuttag på några ställen i huset, så rent teoretiskt kan jag givetvis sprida ut sakerna mer än så. Men jag ville fram för allt lyfta tanken på att flytta fibern från mitt eget huvud, och få lite respons på tankarna. Vilket jag nu har fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Det där beror helt på leverantören och hur avtalet mellan kunden och leverantören ser ut. I mitt fall så äger jag allt (kanalisation, fiber, omvandlare) inom tomtgränsen, så det varierar.

Relativt ovanligt att annan än nätägare eller KO står för mediaomvandlaren. Hur som helst, görs en ändring som gör att det inte lirar och hjälp behövs blir det dyrt vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaquezz:

Det är fortfarande ett alternativ, om det andra kostar mer än vad det smakar. Men min tanke är att ha Unifi i huset, och då skulle (om jag har förstått rätt) jag behöva ha Bahnhofs router, Unifis Security Gateway, AP, och en switch i tvättstugan, och då börjar det bli mycket saker där ändå. Det går, men jag vill helst undvika så mycket prylar där, pga att tvättstugan är lite mindre än vad man kanske skulle önska sig.

Det finns ju nätverksuttag på några ställen i huset, så rent teoretiskt kan jag givetvis sprida ut sakerna mer än så. Men jag ville fram för allt lyfta tanken på att flytta fibern från mitt eget huvud, och få lite respons på tankarna. Vilket jag nu har fått.

Varför skulle du behöva två routrar? Varför skulle de behöva vara i tvättstugan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför skulle du behöva två routrar? Varför skulle de behöva vara i tvättstugan?

En Unifi-switch, eller Security Gateway, med SFP, skulle innebära att jag behöver ett rack. Ett rack får inte plats i tvättstugan. Därav får det, åtminstone till en början, bli Bahnhofs router som fibern blir inkopplad i.

Nej, allt behöver som sagt inte vara i tvättstugan, det är sant. Men det sitter inget nätverksuttag på ett vettigt ställe för att sätta ett rack i huset.

Men jag vrider och vänder på alla alternativ, och detta var något som jag kände att jag själv inte kunde vrida och vända på hela vägen - så därför ville jag fråga er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaquezz:

En Unifi-switch, eller Security Gateway, med SFP, skulle innebära att jag behöver ett rack. Ett rack får inte plats i tvättstugan. Därav får det, åtminstone till en början, bli Bahnhofs router som fibern blir inkopplad i.

Nej, allt behöver som sagt inte vara i tvättstugan, det är sant. Men det sitter inget nätverksuttag på ett vettigt ställe för att sätta ett rack i huset.

Men jag vrider och vänder på alla alternativ, och detta var något som jag kände att jag själv inte kunde vrida och vända på hela vägen - så därför ville jag fråga er.

Switch i tvättstugan och Cat-6 till pumphuset? Hur många uttag behöver du i huset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaquezz:

En Unifi-switch, eller Security Gateway, med SFP, skulle innebära att jag behöver ett rack. Ett rack får inte plats i tvättstugan. Därav får det, åtminstone till en början, bli Bahnhofs router som fibern blir inkopplad i.

Det finns ju även alternativet att inte införskaffa ett garderobsstort rackskåp att husera en enda switch. Switchar fungerar även om de inte sitter i rack.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@jaquezz: Jag håller med @huttala. Får du plats med 2x TP-kablar mellan pumphus och tvättstuga, då behöver du inte flytta fibern.
Dra TP-kabel ifrån fiberkonverter till pumphus, in i router sedan switch om du behöver. Dra sedan en kabel tillbaka till tvättstugan och montera switch, AP etc.

Om du vill ha mer hjälp, rita gärna upp hur du vill ha ditt nätverk. Alt, vilka enheter du vill koppla in och hur det ser ut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)