Retur paket jag skickade har inte kommit fram (Postnord)

Permalänk
Medlem

Retur paket jag skickade har inte kommit fram (Postnord)

Fick precis höra från Webhallen att mitt retur paket inte kommit fram, och jag skickade det för över en månad sen.

Hur ska jag gå tillväga? Tror ni postombudet sparat ordern så jag kan be dem söka med mitt personnummer? Ska jag prata med Postnord så de kanske kan leta reda på det?

Jag har redan bett supporten på Webhallen att söka efter paketet överallt, får se vad de säger.

Finns det nåt annat jag kan göra eller är detta allt? För jag sparade tyvärr inte kvittot.

Permalänk
Föredetting

Fick du en returfraktsedel av Webhallen, eller stod du för fiolerna själv?

Om det är det sistnämnda... Tough luck. Ditt ansvar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

köpte du frakten hos posten eller online? köpte du den online och registrerade avsändare kommer den upp i appen.

Annars är det nog tyvärr bye bye. EV. kan du kolla på banken tidpunkt när du köpte frakten och kolla med de du handlade hos om de kan söka.

Se det som en dyr läxa, TA ALLTID KVITTO

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Man tar ALLTID kvittot när man lämnar in paketet, så har du ryggen fri.
Detta händer lite då och då och det tog jag föregivet att alla visste.

Permalänk
Medlem

Paket går att spåra om du vet numret. Gå till ditt ombud och fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara så alla är på samma "page".

Jag beställde ett paket från Webhallen som jag senare returnerade via ICA Kvantum. Jag skickade tillbaks samma kartong produkten kom i.

Jag förstår att jag är ansvarig osv, ni behöver inte repetera det! Jag undrar vilka jag ska prata med för att förhoppningsvis hitta paketet. Är det värt att svänga förbi ICA Kvantum där jag lämnade in det? Eller ska jag prata med min bank/Postnord kanske?

Hatade redan Postnord men de ger mig desto mer anledning att ta varenda säkerhetsåtgärd man kan för framtida köp...

Permalänk
Avstängd

Men du svarade inte på om du fick retursedeln av Webhallen eller om du betalade för frakten själv?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Bara så alla är på samma "page".

Jag beställde ett paket från Webhallen som jag senare returnerade via ICA Kvantum. Jag skickade tillbaks samma kartong produkten kom i.

Jag förstår att jag är ansvarig osv, ni behöver inte repetera det! Jag undrar vilka jag ska prata med för att förhoppningsvis hitta paketet. Är det värt att svänga förbi ICA Kvantum där jag lämnade in det? Eller ska jag prata med min bank/Postnord kanske?

Hatade redan Postnord men de ger mig desto mer anledning att ta varenda säkerhetsåtgärd man kan för framtida köp...

Du anmäler ju den borttappade försändelsen till postnord, men du måste ju ha sändningsnumret, annars har du ingenting att reklamera.
samma paket som webhallen? har du sändningsnummer eller ej?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men du svarade inte på om du fick retursedeln av Webhallen eller om du betalade för frakten själv?

Spelar väl ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men du svarade inte på om du fick retursedeln av Webhallen eller om du betalade för frakten själv?

Fick instruktioner av dem, men betalade själv!

Är ingame just nu, så jag svarar på det andra så snart jag är klar.

Permalänk
Medlem

Skickade du som postpaket eller rek så är det försäkrat. Skickade du som vanligt brev får du ingen ersättning. Du ska ringa postnord och prata med dem, inte med de på ICA de kommer bara säga att du ska ringa postnord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Skickade du som postpaket eller rek så är det försäkrat. Skickade du som vanligt brev får du ingen ersättning. Du ska ringa postnord och prata med dem, inte med de på ICA de kommer bara säga att du ska ringa postnord.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är väl ett postpaket så för det var väldigt stort och kostade en del.

För er som undrar är det denna ångerblankett jag skickade med dem (och här ser ni ju adress osv)

https://ufile.io/j17qv7x3 (PDF)

Permalänk
Medlem

"väl" funkar inte så bra i sådana här fall. Om du skickar ett stort tungt paket som brev så kostar det också en del så det säger inte om du skickat det som paket eller brev. När du skickar som paket så får du ange ditt namn, adress, tel och emailadress. Du får sen en bekräftelse till din mail där du sen kan gå via paketsök och följa paketet. Så kolla i din mail efter detta och i mailet finns sändningsnumret som posten sen kan använda för att söka efter paketet. Du MÅSTE ha det annars kan du räkna paketet som förlorat. Du måste ha sändningsnumret eller kvitto för att kunna reklamera till posten(de är skitjobbiga att ha att göra med ang. detta).

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Fick precis höra från Webhallen att mitt retur paket inte kommit fram, och jag skickade det för över en månad sen.

Hur ska jag gå tillväga? Tror ni postombudet sparat ordern så jag kan be dem söka med mitt personnummer? Ska jag prata med Postnord så de kanske kan leta reda på det?

Jag har redan bett supporten på Webhallen att söka efter paketet överallt, får se vad de säger.

Finns det nåt annat jag kan göra eller är detta allt? För jag sparade tyvärr inte kvittot.

Jag är rädd att utan kollinummer kommer ingen kunna hitta ditt paket på postnord. (jag jobbar där)
Det finns inget annat sätt att spåra försändelser på, varken vi eller ombud kan söka på namn eller personnummer.

Det är alltid viktigt att spara spårningsnummer på alla försändelser man skickar iväg. Tyvärr blir nog det här en hård läxa, jag hoppas att den inte blev allt för dyr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Spelar väl ingen roll?

Om han hade fått retursedeln av Webhallen hade de säkert kunna ta fram kolli-numret, så det spelar absolut roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

"väl" funkar inte så bra i sådana här fall. Om du skickar ett stort tungt paket som brev så kostar det också en del så det säger inte om du skickat det som paket eller brev. När du skickar som paket så får du ange ditt namn, adress, tel och emailadress. Du får sen en bekräftelse till din mail där du sen kan gå via paketsök och följa paketet. Så kolla i din mail efter detta och i mailet finns sändningsnumret som posten sen kan använda för att söka efter paketet. Du MÅSTE ha det annars kan du räkna paketet som förlorat. Du måste ha sändningsnumret eller kvitto för att kunna reklamera till posten(de är skitjobbiga att ha att göra med ang. detta).

Tror ombudet borde kunna söka upp paketet om han vet inlämnad tid och har ett id kort med sig (detta förutsätter såklart att det var just ett paket och inte ett brev)

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: tydligen fel av mig enligt svaret ovan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

"väl" funkar inte så bra i sådana här fall. Om du skickar ett stort tungt paket som brev så kostar det också en del så det säger inte om du skickat det som paket eller brev. När du skickar som paket så får du ange ditt namn, adress, tel och emailadress. Du får sen en bekräftelse till din mail där du sen kan gå via paketsök och följa paketet. Så kolla i din mail efter detta och i mailet finns sändningsnumret som posten sen kan använda för att söka efter paketet. Du MÅSTE ha det annars kan du räkna paketet som förlorat. Du måste ha sändningsnumret eller kvitto för att kunna reklamera till posten(de är skitjobbiga att ha att göra med ang. detta).

Aha ok, jag trodde brev var tvungna att vara rätt så små.

Är det värt att fråga ombudet om de kan göra nåt? De borde ha transaktionen i databasen kan man tycka, och då har jag ett bevis att paketet har skickats. Vet inte om den kanske har tagits bort automatiskt efter en månad men man vet aldrig?

Permalänk
Medlem

Fel tråd.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Aha ok, jag trodde brev var tvungna att vara rätt så små.

Är det värt att fråga ombudet om de kan göra nåt? De borde ha transaktionen i databasen kan man tycka, och då har jag ett bevis att paketet har skickats. Vet inte om den kanske har tagits bort automatiskt efter en månad men man vet aldrig?

Tror inte ombudet har tillgång till den databasen, all utrustning ägs och underhålls sannolikt av postnord

Post och telestyrelsen (ring växeln) har en avdelning som hanterar bortkommen post från alla leverantörer. Jag gissar att en sån här försändelse kan gå att hitta där om de fått in den som olevererbar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cranzle:

Jag tror att det kan vara kört men samtidigt är det såklart idé att be inlämningsstället om hjälp, eventuellt kan de ju hitta något användbart.
Be även Webhallen att kolla en extra gång, valde att helt enkelt returnera ett paket direkt vid paketutlämningen(istället för att lösa ut= och returen verkade Lost in Space, men efter lite letande så fanns den hos dem.

Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror inte ombudet har tillgång till den databasen, all utrustning ägs och underhålls sannolikt av postnord

Post och telestyrelsen (ring växeln) har en avdelning som hanterar bortkommen post från alla leverantörer. Jag gissar att en sån här försändelse kan gå att hitta där om de fått in den som olevererbar

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ett nummer så jag inte ringer fel? Har aldrig ringt Postnord alls.

Skrivet av Valonen:

@Cranzle:

Jag tror att det kan vara kört men samtidigt är det såklart idé att be inlämningsstället om hjälp, eventuellt kan de ju hitta något användbart.
Be även Webhallen att kolla en extra gång, valde att helt enkelt returnera ett paket direkt vid paketutlämningen(istället för att lösa ut= och returen verkade Lost in Space, men efter lite letande så fanns den hos dem.

Hoppas det löser sig för dig.

Ja, som sagt så bad jag i mailet att kolla igen efter något paket över huvud taget i mitt namn, får se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Fick precis höra från Webhallen att mitt retur paket inte kommit fram, och jag skickade det för över en månad sen.

Hur ska jag gå tillväga? Tror ni postombudet sparat ordern så jag kan be dem söka med mitt personnummer? Ska jag prata med Postnord så de kanske kan leta reda på det?

Jag har redan bett supporten på Webhallen att söka efter paketet överallt, får se vad de säger.

Finns det nåt annat jag kan göra eller är detta allt? För jag sparade tyvärr inte kvittot.

Postombudet du lämnade paketet hos bör ha gett dig ett kvitto som bevis på att du har skickat paketet. Tog du inte emot kvittot? Gå tbx och fråga dom om dom kan skriva ut ett nytt kvitto, ge dom dagen/tiden du skickade paket så kan dom få fram info om ditt paket. ( kan systemet postnords ombud jobbar med ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror inte ombudet har tillgång till den databasen, all utrustning ägs och underhålls sannolikt av postnord

Post och telestyrelsen (ring växeln) har en avdelning som hanterar bortkommen post från alla leverantörer. Jag gissar att en sån här försändelse kan gå att hitta där om de fått in den som olevererbar

Skickades från m.sweclockers.com

"Tror inte ombudet har tillgång till den databasen, all utrustning ägs och underhålls sannolikt av postnord"
Ombudet har tillgång till alla paket som har skickats ut från just den butiken / ican etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Har du ett nummer så jag inte ringer fel? Har aldrig ringt Postnord alls.

Ja, som sagt så bad jag i mailet att kolla igen efter något paket över huvud taget i mitt namn, får se vad de säger.

Inte Postnord (det kan såklart vara bra att ringa dom också) utan post och telestyrelsen, den statliga myndigheten

‭08-678 55 00‬ (PTS växel)

‭077-133 33 10‬ (Postnord kundtjänst)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bzrk:

"Tror inte ombudet har tillgång till den databasen, all utrustning ägs och underhålls sannolikt av postnord"
Ombudet har tillgång till alla paket som har skickats ut från just den butiken / ican etc..

Då borde TS gå dit i första hand

De gånger jag råkat ut för försvunnen post var jag mottagare och hade ingen chans alls (jag är inte kunden, den som skickar är den med avtal med posten tydligen). Så jag har inte full koll på den här sidan av detta tydligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bzrk:

Postombudet du lämnade paketet hos bör ha gett dig ett kvitto som bevis på att du har skickat paketet. Tog du inte emot kvittot? Gå tbx och fråga dom om dom kan skriva ut ett nytt kvitto, ge dom dagen/tiden du skickade paket så kan dom få fram info om ditt paket. ( kan systemet postnords ombud jobbar med ).

100%? För jag har datum och även transaktion från min bank som bevis att jag köpte något för samma summa som portot kostade (eller vad det nu var jag fick betala för att kunna skicka paketet som gick på typ 71,50)! Om det du säger är sant borde de kunna skriva ut ett nytt.

Jag tror det är en bra idé att gå dit och snällt be om hjälp, de kommer säkert göra vad de kan. Ska ta med så mycket material jag bara kan.

Permalänk
Medlem

Man brukar vara tvungen att uppge sitt namn, de registrerar ju även vilket kort som används.

Betalade du däremot 71,50 kr har du inte skickat något paket utan ett brev.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

100%? För jag har datum och även transaktion från min bank som bevis att jag köpte något för samma summa som portot kostade (eller vad det nu var jag fick betala för att kunna skicka paketet som gick på typ 71,50)! Om det du säger är sant borde de kunna skriva ut ett nytt.

Jag tror det är en bra idé att gå dit och snällt be om hjälp, de kommer säkert göra vad de kan. Ska ta med så mycket material jag bara kan.

100% för ifall du gjorde en retur och dom knappade in allt dvs vart den ska åka så finns det fortfarande kvar i databasen hos dom, fick du inget kvitto på returen ? ( har jobbat inom just postnord i flera år )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bzrk:

100% för ifall du gjorde en retur och dom knappade in allt dvs vart den ska åka så finns det fortfarande kvar i databasen hos dom, fick du inget kvitto på returen ? ( har jobbat inom just postnord i flera år )

Jo det fick jag säkert men behöll det i så fall inte.

Permalänk
Medlem

Postnord lämnar inga garantier på brev.

På webhallens sida kan man läsa:
Man kan köpa en fraktsedel via Postnords hemsida här (länk): Skickadirekt - annars kan man även göra det direkt via ombud.
Välj tillvalet företagspaket. Observera att returnerade varor som skickats som PostNord Mypack eller andra fraktsätt vilka kräver att vi hämtar ut paketet hos ombud inte kan hämtas ut av oss. Webhallen ersätter inte porto för returer som hamnat hos ombud.

Har du skickat det som brev och inte företagspaket/brev så hämnar det på ett utlämningsställe. (Alla större brev hamnar hos ombud). Har du skrivit dig som avsändare med adress så borde det komma tillbaka till dig tillslut om inte.. tough luck.

Du kan chansa att ringa till utlämningsstället som har hand om webhallens adress och fråga. Dock så returneras paket och brev efter 14 dagar.