Permalänk

Dela med samba från asus 5300

Har kört en readynas i säkert 10 år. Har inte behövt göra nåt så jag kommer ej ihåg det här nu när den la av.
Jag ska dela lite musikvideo osv på mitt nätverk.

Kopplade in en extern hårddisk i router o skapade en användare.
Testade på Nvidia shield och kodi.
Där funkar det.
Men på mina 2 win 10 maskiner så får jag bara meddelande att " kan inte nå enheten kontrollera namn"
Nåt säger mig att det har med konto att göra.
Måste jag göra en användare som heter som dator eller nåt sånt?

Kommer inte alls ihåg

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Medlem

@the-guvnor: Men på mina 2 win 10 maskiner så får jag bara meddelande att " kan inte nå enheten kontrollera namn"

Skulle kunna vara att det är fel protollversion på SMB som används.
Router är från 2014-15, troligen körs den äldre version SMBv1.

Kolla vad du har för inställningar för SMB i dina burkar:
I inställningar (kugghjulet), välj APPAR, i fönstret som kommer upp, se högst upp till höger.
Klicka på raden PROGRAM-FUNKTIONER.
I nya fönstret till vänster: AKTIVERA eller INAKTIVERA Windowsfunktioner
Leta sedan reda på STÖD för SMB1, kolla efter vad du har inställt.

Säkerheten i SMB är sämre för äldre versioner så därför är tidigare versioner ofta avstängda.

Windows 10 Home and Windows 10 Professional no longer contain the SMBv1 server by default after a clean installation.

Permalänk

Borde skrivit det.
Har redan lagt till det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd