Permalänk

Vad är bäst? 16 GB Vs 32 GB

Hej!

Jag har ett litet dilemma då jag fått ett par minneskort gratis. Jag har följande moderkort Gigabyte Technology Z97X-Gaming 3. Vilket av följande alternativ hade ni valt, såvida ni inte har en bättre idé?

1) 2x 8GB Corsair Vengeance 2400 MHz (Totalt 16GB)
2) 4x 8GB Crucial Ballistix Sport 1600 MHz (Totalt 32GB)
3) Annat förslag?

Verkar som att jag får mer MHz när jag har Ballistix enligt CPU-Z än vad jag får med Corsair. Bifogar bild alldeles strax.

Med vänliga hälsningar
Marcus

Permalänk
Hedersmedlem

@FrozzCreep: Det beror på vad du använder datorn till.

Permalänk
Avstängd

Du måste ju ställa in minnena i BIOS så de går i rätt hastighet (XMP profile)

§1.6
Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Moderator
Moderator

En större bil är bättre om många vill åka, en snabbare bil är bättre om du har bråttom.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Mer minne är oftast bättre om du gör många saker samtidigt, men du kan tapp lite bildfrekvens i vissa spel beroende på övriga komponenter och inställningar i spelen. Spelar du vid höga upplösningar spelar minnesfrekvensen allt mindre roll också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Du måste ju ställa in minnena i BIOS så de går i rätt hastighet (XMP profile)

Det där är "beyond" mina kunskaper, det visste jag ärligt inte att jag måste ändra själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FrozzCreep:

Det där är "beyond" mina kunskaper, det visste jag ärligt inte att jag måste ändra själv

Du går in i BIOS och söker efter nånting kring minnes frekvens eller profil och aktiverar XMP profilen, då borde allt sköta sig själv, kom ihåg att välja "save settings and exit"

Orsaken varför de långsammare minnena inte är högre är för att de enligt Jedec (Minnesstandarden) inte klarar mer än 666 Mhz, jämfört med de långsammare som är speccade för Jedec 800 Mhz.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

TIll TS: Slå på XMP och testa med vilket kitt du kan nå högst frekvenser. Man når oftast högre än vad som är specificerat.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Hej!

Jag har ett litet dilemma då jag fått ett par minneskort gratis. Jag har följande moderkort Gigabyte Technology Z97X-Gaming 3. Vilket av följande alternativ hade ni valt, såvida ni inte har en bättre idé?

Personligen har jag inte märkt skillnad i praktiskt användande mellan standard eller överklockade minnen, 1333Mhz vs 1600Mhz, eller 2666Mhz mot 3200Mhz. Däremot kan det synas vid prestandatester.
Har du behov av 32GB på något vis, kör på dem, i övrigt spelar det mindre rolll skulle jag säga.
Beroende på processor och vad du ska använda datorn till kommer inte minneshastigheten vara det som begränsar.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FrozzCreep:

Hej!

Jag har ett litet dilemma då jag fått ett par minneskort gratis. Jag har följande moderkort Gigabyte Technology Z97X-Gaming 3. Vilket av följande alternativ hade ni valt, såvida ni inte har en bättre idé?

1) 2x 8GB Corsair Vengeance 2400 MHz (Totalt 16GB)
2) 4x 8GB Crucial Ballistix Sport 1600 MHz (Totalt 32GB)
3) Annat förslag?

Verkar som att jag får mer MHz när jag har Ballistix enligt CPU-Z än vad jag får med Corsair. Bifogar bild alldeles strax.

Med vänliga hälsningar
Marcus

Jag skulle valt 32 GB.
Med 32 GB kommer du ha minne så det räcker och blir över.
De med 16 GB borde kunna gå aningen snabbare, men jag föredrar ändå mer minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Personligen har jag inte märkt skillnad i praktiskt användande mellan standard eller överklockade minnen, 1333Mhz vs 1600Mhz, eller 2666Mhz mot 3200Mhz. Däremot kan det synas vid prestandatester.
Har du behov av 32GB på något vis, kör på dem, i övrigt spelar det mindre rolll skulle jag säga.
Beroende på processor och vad du ska använda datorn till kommer inte minneshastigheten vara det som begränsar.

Tack för ditt väl-utvecklade svar. Jag har Gigabyte GTX 1060 6GB med i7-4790 @ 3.60 GHz (8-core). Spelar väl främst simpla spel egentligen såsom League of Legends, Dead By Daylight mm. Funderar på att köpa ett VR headset eventuellt som kommer framöver!

Jag blir väldigt förvånad kring just det med CPU-Z att den visar lägre hastighet Corsair (PC3-10700 - 667 MHz) jämfört med Ballistix (PC3-12800H - 800 MHz). Hur tänker du kring just detta? Måste jag ändra något i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Tack för ditt väl-utvecklade svar. Jag har Gigabyte GTX 1060 6GB med i7-4790 @ 3.60 GHz (8-core). Spelar väl främst simpla spel egentligen såsom League of Legends, Dead By Daylight mm. Funderar på att köpa ett VR headset eventuellt som kommer framöver!

Jag blir väldigt förvånad kring just det med CPU-Z att den visar lägre hastighet Corsair (PC3-10700 - 667 MHz) jämfört med Ballistix (PC3-12800H - 800 MHz). Hur tänker du kring just detta? Måste jag ändra något i BIOS?

Börja med att kolla vad för minnen du har, vad som faktiskt står på dem.
Så det inte är den hastighet som står i CPU-Z som minnena faktiskt har.
Kolla sedan i bios om du kan aktivera XMP, samt vad du får för värden isåfall.

Sen finns det det som kallas QVL-lista, där "kompatibla" testade minnen för varje typ av moderkort står med. (något man hittar på tillverkarens hemsida)
Det kan mycket väl vara så att de minnen med högre frekvens som du har inte är minnen moderkortet har officiellt stöd för, och inte heller "överklockar" automatiskt. (XMP är i praktiken en form av överklockning.)

Innan du börjar bråka med att få till högre frekvens samt maxhastighet från minnena hade jag satt dem på minnestest en längre stund. Dumt att bråka med överklockning med minnen som visar sig ha fel. Något som inte är helt ovanligt på minnen som är några år.
https://www.memtest86.com/
Du behöver ett USB-minne, men Memtest86 är ett bra sätt att testa minnena på.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Tack för ditt väl-utvecklade svar. Jag har Gigabyte GTX 1060 6GB med i7-4790 @ 3.60 GHz (8-core). Spelar väl främst simpla spel egentligen såsom League of Legends, Dead By Daylight mm. Funderar på att köpa ett VR headset eventuellt som kommer framöver!

Jag blir väldigt förvånad kring just det med CPU-Z att den visar lägre hastighet Corsair (PC3-10700 - 667 MHz) jämfört med Ballistix (PC3-12800H - 800 MHz). Hur tänker du kring just detta? Måste jag ändra något i BIOS?

Commandrate skiljer också mellan minnena (1t vs 2t) vilket kommer göra att i vissa scenario är de långsammare minnena (sett till frekvens) snabbare än de andra...

Skillnaden mellan 666 eller 800 är i det närmaste försumbar i de allra flesta tillfällen. Jag har kört omatchade minnen länge och aldrig haft några problem (förutom en marginellt lägre hastighet som i det här fallet). Det kan gå att peta i bios och hitta en snabbare hastighet som alla kan fungera tillsammans med, men inte värt tiden skulle jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Börja med att kolla vad för minnen du har, vad som faktiskt står på dem.
Så det inte är den hastighet som står i CPU-Z som minnena faktiskt har.
Kolla sedan i bios om du kan aktivera XMP, samt vad du får för värden isåfall.

Sen finns det det som kallas QVL-lista, där "kompatibla" testade minnen för varje typ av moderkort står med. (något man hittar på tillverkarens hemsida)
Det kan mycket väl vara så att de minnen med högre frekvens som du har inte är minnen moderkortet har officiellt stöd för, och inte heller "överklockar" automatiskt. (XMP är i praktiken en form av överklockning.)

Innan du börjar bråka med att få till högre frekvens samt maxhastighet från minnena hade jag satt dem på minnestest en längre stund. Dumt att bråka med överklockning med minnen som visar sig ha fel. Något som inte är helt ovanligt på minnen som är några år.
https://www.memtest86.com/
Du behöver ett USB-minne, men Memtest86 är ett bra sätt att testa minnena på.

Ska kolla upp detta och återkomma med bilder på varje ram-minne.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (OT/ohjälpsamma inlägg)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...