Placering av hemmabiohögtalare i svårt rum

Permalänk
Medlem

Placering av hemmabiohögtalare i svårt rum

Jag skulle uppskatta lite input på placering av högtalare för hemmabio (projektor & duk).
Tidigare så har jag kört med 2.1 system med 2 Dali lektor LCR och en XTZ 99 W10.16 sub. Frontarna på väggen bredvid duken och subben i hörnet, vilket gav ljud som jag är fullt nöjd med.

(nuvarande uppsättning som kommer behöva ändras när nya duken monteras)

Nu har jag uppgraderat projektorn och också duken, till en större, vilket medför att högtalarna inte kommer få plats bredvid duken pga av att dörren inte går att öppna så långt (den går inte öppna helt i dagsläget).
Det går inte att sätta hörnhögtalare på väggen heller pga att dörren, då det är 6cm mellan väggen och dörrkarmen på ena sidan och det sitter rör på andra sidan.

Det går inte att sätta högtalare i hörnet mellan tak & vägg pga av rören på vänstersidan.

En soundbar under duken skulle hamna för lågt, och heller inte bli snyggt.

Lägenheten är en hyresrätt så montering av högtalare i väggen går heller inte. Det är också en tunn vägg med badrum på andra sidan.

Sätta en högtalare på hit-sidan om dörren skulle inte bli vidare snyggt och på andra sidan väggen sitter det ett litet fönster just där.

Den enda eventuella lösningen jag kommit på är att sätta två hörnhögtalare, som t.ex. Cornered Audio C6 (har redan en sådan) uppe i taket framför projektorduken.
Problemet jag ser med det är att takhöjden är ca 250 cm men längden på rummet är ca 400 cm så högtalarna skulle vara riktade ner ca i mitten på sängen varifrån man ligger och tittar.

Möjligen skulle det gå att justera genom någon montering som vinklar upp dem en aning.

Någon som har en smart lösning, alternativt kommentar på min möjliga lösning?

Det är den nya duken som ligger på golvet på bilden, dock ej centrerad.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog antingen roterat dem 90 grader och satt under duken. Alternativt så borde du kunna sätta dem i taket (90 grader roterat) som du säger i toppen av duken där det ändå är en svart kant. När du väl släcker ner sen tvivlar jag på att du kommer se att de hänger där över bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag hade nog antingen roterat dem 90 grader och satt under duken. Alternativt så borde du kunna sätta dem i taket (90 grader roterat) som du säger i toppen av duken där det ändå är en svart kant. När du väl släcker ner sen tvivlar jag på att du kommer se att de hänger där över bilden.

Att sätta dem under duken kommer bli för långt ner. De kommer vara riktade rakt in i framkanten på sänggaveln.
När jag ligger på sängen så slutar duken precis där jag ser mina fötter sticka upp.

Om jag sätter högtalare i taket framför duken så kommer jag byta högtalare och troligen köra på C6-högtalarna jag länkade men då är frågan om ljudet blir kasst, med tanke på placering, eller om det fungerar ok.
För en icke-audiofil så fungerar det troligen men tänkte få in lite mer info innan jag faktiskt gör det.

Permalänk
Medlem

Kan verkligen inte rekommendera varken placeringen eller orienteringen av högtalarna vid taket, detta av flera anledningar. Mestadels för att spridningen på ljudet blir väldigt dåligt på grund av högtalarnas orientering, och sedan även att närheten till tak och vägg i den vinkeln kommer orsaka problem för diskanten när den reflekteras.

Men ärligt talat kan det vara svårt med alternativ i den sitsen du har satt dig själv, risken är att du helt enkelt får leva med betydligt sämre ljud än det skulle vara möjligt med en mindre duk.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem

Känns lite som du kanske valt fel duk eller högtalare, för stor duk eller så skulle du haft en ljudgenomsläpplig och placerat högtalarna bakom duken.
Eller högtalare som placeras under duken, kanske Larsen 4or eller nått självbygge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.