Köp och sälj-råd. Vilket grafikkort ska jag ta?

Permalänk

Köp och sälj-råd. Vilket grafikkort ska jag ta?

Hej hej gott folk. Har en fråga om vilket grafikkort jag ska skaffa och för hur mycket jag bör sälja mitt gammla för.

Min nuvarande dator har dessa komponenter:
Processor Intel Core i7-6700K
Grafikkort EVGA Geforce GTX 1060 Gaming 3GB
Nätaggregat Corsair RM750X
Ram Corsair Vengeance LPX 3 000 MHz CL15 16 (2×8) GB
Moderkort Gigabyte GA-Z170-HD3

Nu undrar jag vilket grafikkort jag ska uppgradera till. Har max budget 4500kr give or take några tior.
Har spanat in RTX 2060 Super och funderar på MSI GeForce RTX 2060 SUPER VENTUS GP OC men vill vara säker på att mina andra datordelar klarar av den och har tillräckligt med ström. Och att jag inte får någon bottleneck.
Sen undrar jag också hur mycket jag bör ta betalt för när jag säljer mitt gammla kort.

Btw, vilka är era bästa tips när man ska rengöra inuti datorn?

Permalänk
Medlem

Visst att det är skillnad på korten men det är inte så stor skillnad att jag hade lagt över 4000 för uppgraderingen.

Strömmässigt är det åtminstone inga som helst problem och bottleneck lär du inte ha någon direkt skillnad på heller men det beror självklart på vad det används till.

Gällande säljfrågan så lär du hamna på att få ca 1000kr för kortet om du säljer på swec.

Permalänk
Medlem

En jämförelse:
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2060S-Super-...

Beror lite på vad det är värt för dig och vad du ska använda kortet till.
2060 Super har stöd för nyare codecs etc om man skulle hålla på med videoredigering och liknande, men det tror jag inte du gör med tanke på att du har ett 1060 i dagsläget.

Permalänk
Medlem

@AnAx: Fair enough, bättre än jag förväntade mig åtminstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfterShock:

@AnAx: Fair enough, bättre än jag förväntade mig åtminstone

Jo, jag också faktiskt.

Permalänk
Skrivet av AnAx:

En jämförelse:
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2060S-Super-...

Beror lite på vad det är värt för dig och vad du ska använda kortet till.
2060 Super har stöd för nyare codecs etc om man skulle hålla på med videoredigering och liknande, men det tror jag inte du gör med tanke på att du har ett 1060 i dagsläget.

Håller faktiskt på med video och ljud-redigering.
Hade tänkt mig att kortet också skulle kunna köra nya och kommande spel utan större problem. Till exempel RDR2 och Vampire Bloodlines 2. Typ framtidssäkra mig lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Då blir det en rtx 2060 super. Beställer den när klockan slår 24 och mitt csn trillar in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Såg nu att det är en Corsair RM550X jag har. Inte en Corsair RM750X. :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrNilsson:

Såg nu att det är en Corsair RM550X jag har. Inte en Corsair RM750X. :S

Skickades från m.sweclockers.com

Det är overkill det med, du behöver typ ett nätagg av kvalitet på 300w för att driva ett 2060 super.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Åh vad bra. Blev lite orolig en stund.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrNilsson:

Då blir det en rtx 2060 super. Beställer den när klockan slår 24 och mitt csn trillar in.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.komplett.se/product/1146751/datorutrustning/dator...

Skulle rekommendera att du kikar på 2060kort med 3 fläktar för bättre kylning även om de kostar 3-400kr mer än de allra billigaste.

Ett tips överlag är att butiker alltid har rea så förmodligen kommer du kunna hitta ett bra erbjudande om du letar lite med

Permalänk
Medlem

Ett tips om rengöring:
T.ex Inet har "lufttryck på burk". Köp minst två, för de kyls av fort och tappar tryck, så bra att ha två tillgängliga samtidigt. Även en mindre pensel (jag hade en ny över som egentligen är till för matlagning) för att borsta av t.ex dammfilter.
Bäst att utföra det utomhus, annars hamnar samma damm i datorn igen.
Vissa använder en luftkompressor, vilket kanske är mest effektivast, men man ska ha respekt för (statisk) elektricitet kan skada komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2060 super nästan dubbla din FPS

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade nyligen från ett GTX 970 till ett GTX 1080 TI 11Gb. Jag köpte kortet begagnat via Ebay av en kille i Polen för 5000 kr. Det tycker jag är prisvärt trots att kortet var begagnat.

Om man tittar runt på Tradera eller Ebay så ser man att det finns hyfsat gott om kort ute. De flesta på Ebay finns i dock USA vilket kan innebära höga kostnader för frakt + avgifter när man importerar till EU. Därför begränsar jag nästan alltid mina sökningar till inom EU.

Jag trodde först att jag skulle kunna få ett för runt 4000 men det visade sig vara svårt. Deltog i 3-4 auktioner och förlorade alla till budgivare som gav minst 4500 kr eller mer för ett GTX 1080 Ti 11Gb. Så till slut ledsnade jag och köpte ett direkt till ett fast pris.

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander