ARN gav mig rätt gällande bilköp. Bilfirma svarar inte på mail. Maila Wayke om firman?

Permalänk
Medlem

ARN gav mig rätt gällande bilköp. Bilfirma svarar inte på mail. Maila Wayke om firman?

Köpte bil i december 2019. Bilen var vidhäftad med en massa fel. Bilfirman svarade inte vid kontaktförsök. Anmälde till ARN som nu i januari i år gav mig rätt. Jag ska enligt dem får ekonomisk ersättning och att firman ska titta på och åtgärda två andra saker varav en är åtgärdad för det blev akut.

Självklart så svarar firman inte nu heller på ARN´s beslut och, ja. Jag vet att ARN´s beslut är en rekommendation. Är helt inställd på att firman i fråga skiter i ARN.

Men.

Konsumentrådgivare sa att jag kan och ska anmäla firman till Blocket om att firman inte följer ARN´s beslut.

Problemet nu är att firmaägaren har flyttat annonserna till Wayke vad gäller bilfirma "A" och han har startat upp en ny firma "B" som han annonserar på Blocket med.

Kollar jag så står han som ägare till båda firmorna varav firman jag köpte bilen av står registrerad som "Frisörer" som verksamhet trots att den säljer bilar via Wayke numer. (!??!)

Annonserna på Wayke från firma "A" (den jag handlade av" visar bilder på bilar med skyltar från firma "B" i bakgrunden som han annonserar på Blocket med.

Båda firmorna står antecknade på samma besöksadress och det är samma telefonnummer till båda firmorna.

Efter lång text nu. Hur ställer sig Wayke till att en firma inte följer ARN´s beslut? Hur ställer sig Blocket till om jag kontaktar dem om att firma "B" och dess ägare inte följer ARN´s beslut gällande firma "A" som då annonserade på Blocket men inte nu längre med firma "A" men att han däremot har firma "B" på Blocket?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag kan inte tänka mig annat än att du får bäst svar genom att kontakta Blocket respektive Wayke och presentera samma information som du just givit oss. 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Köpte du bilen från en MRF-ansluten firma? Kontakta MRF isåfall.

Hade ungefär samma problem som dig. Slutade med att MRF fick betala det ARN sagt att bilfirman skulle betala.

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag kan inte tänka mig annat än att du får bäst svar genom att kontakta Blocket respektive Wayke och presentera samma information som du just givit oss. 🤷🏻‍♂️

Ska göra det. Vill "bara" förbereda mig med att höra om någon här har erfarenhet av något liknande vad gäller firmor som dissar ARN.

Skrivet av Interpx:

Köpte du bilen från en MRF-ansluten firma? Kontakta MRF isåfall.

Hade ungefär samma problem som dig. Slutade med att MRF fick betala det ARN sagt att bilfirman skulle betala.

Inte MRF-ansluten. Jepp, skulle tänkt på det men jag var godtrogen. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: Om inte de vill följa beslut rån ARN så är det väl tingsrätten som är nästa steg. Och har du fått rätt hos ARN så borde väl det gå bra där också. Så skicka en stämning till tingsrätten så ska du se att det blir fart på företaget.

Permalänk
Hedersmedlem

Angående tingsrätten, det behöver inte vara superkrångligt om det handlar om skada för mindre än ett halvt prisbasbelopp (alltså mindre än 23 650 kr enligt 2019 års prisbasbelopp). Då går det som ett FT-mål (förenklat tvistemål) som inte är särskilt komplicerat (hörs på namnet).

Finns lite info här: http://www.domarbloggen.se/sodertorns-tingsratt/forenklade-tv...

Permalänk
Medlem

Hur Blocket eller Wayke ställer sig till det är väl inte ditt problem? Skicka in och säg som det är och så får väl de ta ställning till vad de gör med informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Hur Blocket eller Wayke ställer sig till det är väl inte ditt problem? Skicka in och säg som det är och så får väl de ta ställning till vad de gör med informationen.

Uppdatering. Som jag trodde. Då köpet skedde på firman via annons som då var på Blocket så gör Wayke ingenting och Blocket gör ingenting med hans andra firma som är på Blocket då köpet skedde på firma som numer lämnat för Wayke.......

Skrivet av ToddTheOdd:

@Beginner: Om inte de vill följa beslut rån ARN så är det väl tingsrätten som är nästa steg. Och har du fått rätt hos ARN så borde väl det gå bra där också. Så skicka en stämning till tingsrätten så ska du se att det blir fart på företaget.

Skrivet av pv2b:

Angående tingsrätten, det behöver inte vara superkrångligt om det handlar om skada för mindre än ett halvt prisbasbelopp (alltså mindre än 23 650 kr enligt 2019 års prisbasbelopp). Då går det som ett FT-mål (förenklat tvistemål) som inte är särskilt komplicerat (hörs på namnet).

Finns lite info här: http://www.domarbloggen.se/sodertorns-tingsratt/forenklade-tv...

Tack för svaren och länken. Avvaktat med att skriva här i väntan på svar från Wayke och Blocket, även väntat på svar från firman men inte kommit något. Gav honom två veckor på sig att svara i mitt mail till honom och det passerades i måndags den 24 februari.

Hur går det till att skicka in en stämning? Ska det göras "där jag bor" eller ska det göras till tingsrätt där firman huserar? Läst länken och är så tilt att jag inte fattar nånting ärligt talat.

Jag visste att han inte kommer följa ARN´s beslut. Sitter ändå och blir irriterad och funderar faktiskt på att ta det ett steg till.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Uppdatering. Som jag trodde. Då köpet skedde på firman via annons som då var på Blocket så gör Wayke ingenting och Blocket gör ingenting med hans andra firma som är på Blocket då köpet skedde på firma som numer lämnat för Wayke.......

Tack för svaren och länken. Avvaktat med att skriva här i väntan på svar från Wayke och Blocket, även väntat på svar från firman men inte kommit något. Gav honom två veckor på sig att svara i mitt mail till honom och det passerades i måndags den 24 februari.

Hur går det till att skicka in en stämning? Ska det göras "där jag bor" eller ska det göras till tingsrätt där firman huserar? Läst länken och är så tilt att jag inte fattar nånting ärligt talat.

Jag visste att han inte kommer följa ARN´s beslut. Sitter ändå och blir irriterad och funderar faktiskt på att ta det ett steg till.

Vilken firma är det? Häng ut dom

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Uppdatering. Som jag trodde. Då köpet skedde på firman via annons som då var på Blocket så gör Wayke ingenting och Blocket gör ingenting med hans andra firma som är på Blocket då köpet skedde på firma som numer lämnat för Wayke.......

Tack för svaren och länken. Avvaktat med att skriva här i väntan på svar från Wayke och Blocket, även väntat på svar från firman men inte kommit något. Gav honom två veckor på sig att svara i mitt mail till honom och det passerades i måndags den 24 februari.

Hur går det till att skicka in en stämning? Ska det göras "där jag bor" eller ska det göras till tingsrätt där firman huserar? Läst länken och är så tilt att jag inte fattar nånting ärligt talat.

Jag visste att han inte kommer följa ARN´s beslut. Sitter ändå och blir irriterad och funderar faktiskt på att ta det ett steg till.

Det är så sjukt att man kan presentera en massa bevis, men ingen av dom vill göra något, men dom vet att dom hjälper folk som bara lurar andra. Så jävla dåligt av dom.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Vilken firma är det? Häng ut dom

Tro mig, det kliar i fingrarna men vill inte riskera att bli anmäld..... :/

Skrivet av BM-Mods:

Det är så sjukt att man kan presentera en massa bevis, men ingen av dom vill göra något, men dom vet att dom hjälper folk som bara lurar andra. Så jävla dåligt av dom.

Kan väl tycka så jag med. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tro mig, det kliar i fingrarna men vill inte riskera att bli anmäld..... :/

Kan väl tycka så jag med. :/

Du kan inte bli anmäld för förtal av företag.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tro mig, det kliar i fingrarna men vill inte riskera att bli anmäld..... :/

Kan väl tycka så jag med. :/

Så länge du inte påstår att han har begått ett brott så är det inte förtal. men du kan ju säga "jag har fått rätt hos ARN mot företaget xxxx" det är inte en lögn oavsett vad utkomsten i tingsrätten blir.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Förtal är om man sprider uppgifter med syftet att utsätta individ(er) för missaktning; att det är sant är på intet sätt en garanti för att det inte är förtal. Däremot kan uppgifter som normalt kan anses utgöra förtal vara försvarbart att sprida om det finns ett allmänintresse som uppväger kränkningen som den utpekade utsätts för.

Som skrivits i tråden så går det generellt inte att förtala företag i Sverige (det finns ett pyttelitet undantag för när ett företag kan likställas med en specifik individ pga av en mycket stark och tydlig koppling dem emellan, se https://lawline.se/answers/kan-man-bega-fortal-mot-foretag).

Att skriva "Bilfirman Begagnade Skrothögar AB är oseriösa, då de vägrar följa ARNs beslut" är inte i närheten av att vara förtal på något sätt, så det är inget att oroa sig för

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tro mig, det kliar i fingrarna men vill inte riskera att bli anmäld..... :/

Va?... Anmäld för vad??

Då hade ju Arga snickaren blivit anmäld stup i kvarten när han springer efter fuskbyggen å deras ägare

Bilfirmor och Mäklare är två grupper jag avskyr. Kör på!

Permalänk
Avstängd

Observera att det är inte självklart att det blir "vinst" i tingsrätten även om ARN beslutat att ge en rätt. Chanserna ökar förvisso men att det skulle vara "slam-dunk" är inte sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Du kan inte bli anmäld för förtal av företag.

Skrivet av Haptic:

Så länge du inte påstår att han har begått ett brott så är det inte förtal. men du kan ju säga "jag har fått rätt hos ARN mot företaget xxxx" det är inte en lögn oavsett vad utkomsten i tingsrätten blir.

Skrivet av PeCe:

Förtal är om man sprider uppgifter med syftet att utsätta individ(er) för missaktning; att det är sant är på intet sätt en garanti för att det inte är förtal. Däremot kan uppgifter som normalt kan anses utgöra förtal vara försvarbart att sprida om det finns ett allmänintresse som uppväger kränkningen som den utpekade utsätts för.

Som skrivits i tråden så går det generellt inte att förtala företag i Sverige (det finns ett pyttelitet undantag för när ett företag kan likställas med en specifik individ pga av en mycket stark och tydlig koppling dem emellan, se https://lawline.se/answers/kan-man-bega-fortal-mot-foretag).

Att skriva "Bilfirman Begagnade Skrothögar AB är oseriösa, då de vägrar följa ARNs beslut" är inte i närheten av att vara förtal på något sätt, så det är inget att oroa sig för

Skrivet av ToirRisker:

Va?... Anmäld för vad??

Då hade ju Arga snickaren blivit anmäld stup i kvarten när han springer efter fuskbyggen å deras ägare

Bilfirmor och Mäklare är två grupper jag avskyr. Kör på!

Ok. Firman i fråga heter "M&N Bilar AB". De höll hus på Blocket förut, numer Wayke. Samma ägare till en annan firma, som jag inte nämner namnet på i denna tråden, som håller hus på Blocket numer. Annonsbilderna på Wayke från "M&N Bilar AB" visar bilar med skyltar i hallen från "den andra firman". Båda firmorna ligger på samma adress och har samma mobilnummer.

Skrivet av videopac:

Observera att det är inte självklart att det blir "vinst" i tingsrätten även om ARN beslutat att ge en rätt. Chanserna ökar förvisso men att det skulle vara "slam-dunk" är inte sant.

Nä. Förstår att det kan vara så. Ska prata med konsumentrådgivare och höra vad de tycker.

Inte fått svar från firman. Vet inte hur jag ska göra. "Rättshaveristen" i mig känner för att ta det till tingsrätten. Ska höra med konsumentrådgivare hur det går till ordentligt och om man kan få någon hjälp av dem alls. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan